Försäkringsbolaget ser dej, även här!

Karlzzon Bil och MC guru
9 september 2008 · 272 Inlägg

Hejsan,

Vill ta tillfället i akt att upplysa mina medmänniskor med motor intresse om en sak som hände strax efter semestern och nu börjar bli ganska jobbigt för en nära vän till mej.

Fakta;

Hans motor har rasat, bilen är helförsäkrad, har gått 9000mil så maskinskadeförsäkringen borde ta denna skada....men.....

Detta har nu hänt:

Försäkringsbolaget påstår att motorn varit trimmad.
Min polare säger att den inte har det.
Försäkringsbolaget kan inte heller genom att undersöka databoxen påvisa att den har varit det.....men...där kom det där "men" igen....då har nån på bolaget varit riktigt flitig och letat upp just min polares bil på garaget.org....och där har dom lyckats läsa att:

-Cippad med bsr chip
-öppet filter
-3"rostfritt avgassystem

Med detta som grund tänker dom nu åtala honom för som dom säger "försök till försäkringsbedrägeri".
Alltså: Det enda dom har är det han skrivit och lagt ut bilder på här på garaget....å detta räcker tydligen för att dom skall gå vidare med det och neka ersättning.

Har ni tänkt på dettta????
Känns som ganska många kan hamna i denna sitsen om dom har otur...

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se
Mitsubishi LANCER EVO 6 "M38TR edition" (2001)
sandzoo
9 september 2008 · 2 071 Inlägg

Karlzzon skrev:
Hejsan,

Vill ta tillfället i akt att upplysa mina medmänniskor med motor intresse om en sak som hände strax efter semestern och nu börjar bli ganska jobbigt för en nära vän till mej.

Fakta;

Hans motor har rasat, bilen är helförsäkrad, har gått 9000mil så maskinskadeförsäkringen borde ta denna skada....men.....

Detta har nu hänt:

Försäkringsbolaget påstår att motorn varit trimmad.
Min polare säger att den inte har det.
Försäkringsbolaget kan inte heller genom att undersöka databoxen påvisa att den har varit det.....men...där kom det där "men" igen....då har nån på bolaget varit riktigt flitig och letat upp just min polares bil på garaget.org....och där har dom lyckats läsa att:

-Cippad med bsr chip
-öppet filter
-3"rostfritt avgassystem

Med detta som grund tänker dom nu åtala honom för som dom säger "försök till försäkringsbedrägeri".
Alltså: Det enda dom har är det han skrivit och lagt ut bilder på här på garaget....å detta räcker tydligen för att dom skall gå vidare med det och neka ersättning.

Har ni tänkt på dettta????
Känns som ganska många kan hamna i denna sitsen om dom har otur...

oj oj oj.. de va nått nytt att tänka på hmm

Sandzoo i da house
Karlzzon Bil och MC guru
9 september 2008 · 272 Inlägg

Ja, han blev mäkta förvånad när han blev kallad till förhör och dom la fram en massa utskrivna bilder på hans bil från garaget.org....hur har dom lyckats hitta bilen? Han har ju ett alias här som är helt annonymt...har nån berättat om hans ip-adress eller hur har det gått till undrar man ju....???

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se
Mitsubishi LANCER EVO 6 "M38TR edition" (2001)
nordstromj
9 september 2008 · 1 772 Inlägg

Rätt smart av dem wink Dock tråkigt för din polare..

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Felax
9 september 2008 · 1 963 Inlägg

Helt sjukt ju :S

Men are not born - Men are made
Tuffhaggman
9 september 2008 · 864 Inlägg

sjukt...skulle ju kunna vara lögn för att verka häftig på gorg bara(långsökt men ändå)
Bara att hoppas att din polare klarar sig, tycker att deras "bevisning" är väldigt svag...

Jonsa_
9 september 2008 · 118 Inlägg

håller det verkligen, går det inte säga att det bara är något man skrivit för att "imponera" eller vad som helst ? Går ju inte direkt bevisa bara för man skrivit det eller ?

Lowenhart fälg fantast
9 september 2008 · 1 086 Inlägg

DETTA var verkligen något nytt o tänka på !!!!

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
262turbo
9 september 2008 · 1 004 Inlägg

det är något att tänka på före man säger att bilen kraschades på bana i forumet...

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
Karlzzon Bil och MC guru
9 september 2008 · 272 Inlägg

Nej, jag tycker också att bevisningen är tunn...mycket tunn...men jag har förstått att bolaget gör vad som helst för att slippa betala ut en krona....t.o.m lägger ut mer pengar på att utreda och sätta fast folk vid minsta misstanke än vad det skulle kostat och ersätta skadan...och han vet ju inte om dom har nåt mer som dom inte berättat ännu...å det e segt...Styrboxen som sitter i bilen är helt original, det har dom kollat. Så där borde dom givit upp tycker jag men ICKE....

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se
Mitsubishi LANCER EVO 6 "M38TR edition" (2001)
LazerHawke
9 september 2008 · 1 268 Inlägg

därför använder man endast detta forum till att få svar på frågor samt läsa andras frågor svar smile

azid Det som inte dödar gör ont
9 september 2008 · 2 668 Inlägg

men vad är det för bevis att det står nått om en bil som kanske är hans... ähh det håller inte...

2slow
Karlzzon Bil och MC guru
9 september 2008 · 272 Inlägg

Funderar oxå på alla bilder som läggs ut....som kan användas av försäkringsbolaget som "bevis" senare...både på bilar som kört av på bana eller väg eller bilar som skall vara original..men inte är det....jag blir fortfarande inte klok på hur dom kunde hitta hans bil här...säg om det nu e en "svensson" bil...hur många Saab/Volvo bilar finns det inte här på garaget tex? Orka leta igenom alla och sen jämföra det med hans bil..bara det måste ju kostat några timmar och därigenom också lite pengar för bolaget redan där....tycker detta är helt galet....

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se
Mitsubishi LANCER EVO 6 "M38TR edition" (2001)
kwansa Hmm, vet inte?
9 september 2008 · 1 775 Inlägg

Hur vet försäkringsbolaget att det som står på garaget.org är sant?

Jag kanske inte alls har allt i min bil som står under "Motor, växellåda och avgassystem"?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Turbo_Erik
9 september 2008 · 526 Inlägg

Har bara halvförsäkring.
Men om jag skulle ha hel och jag var i din kompis sits,
så skulle jag nu i efterhand ha tagit bort infon innan jag anmälde skadan till bolaget smile

Karlzzon Bil och MC guru
9 september 2008 · 272 Inlägg

azid skrev:
men vad är det för bevis att det står nått om en bil som kanske är hans... ähh det håller inte...

Har det gått till Polisförhör har det väl gått ganska långt eller?

Det tycker iallafall jag...sen så sa jag inte att det håller i rätten men vad många är att även om det inte håller i rätten så kan bolaget vägra betala ut ersättningen, å enbart hänvisa till misstanken, och vill han ändå ha ut den måste han själv stämma bolaget i en civilrättslig process där han själv får betala alla kostnaderna för att driva målet fram tills han ev. vinner emot bolaget. Å gör han inte det så får han betala bolagets kostnader också.....
Det va det jag menade när jag skrev att han inte vet om dom har mer info. som dom inte sagt eller som inte kommit fram ännu eller vid en ev. rättegång....e du med?

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se
Mitsubishi LANCER EVO 6 "M38TR edition" (2001)
Klaesson
9 september 2008 · 399 Inlägg

om inte reg nummret syns borde man inte kunna bli åtalad??? ja målar jämt över mitt nummer inan publicering.

VOLVO for life
Karlzzon Bil och MC guru
9 september 2008 · 272 Inlägg

Turbo_Erik skrev:
Har bara halvförsäkring.
Men om jag skulle ha hel och jag var i din kompis sits,
så skulle jag nu i efterhand ha tagit bort infon innan jag anmälde skadan till bolaget smile

Grabben, Du är grym! Nu har du fattat precis på pricken varför jag la in denna tråden här...vi måste lära av andras misstag smile

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se
Mitsubishi LANCER EVO 6 "M38TR edition" (2001)
Hamilton
9 september 2008 · 8 864 Inlägg

Inget nytt att försäkringsbolagen kollar diverse bilrelaterade sidor, det har dom gjort i många år.

Fotograf på tierpidag.se
Spiike
9 september 2008 · 1 196 Inlägg

ett tips, dölj regg nummret på bilderna, då kan dom inte bevisa att det är den bilen wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang