3522
Sök

Köpa ny helt ny bil, värt att göra detta?

Avstängd
962 Inlägg
19 oktober 2008
-Mackan- skrev:
Köp en begagnad bil istället här har du en lämplig kandidat.

Denna känns inte plastig i allafall smile

http://www.blocket.se/vi/16981704.htm?ca=12_s

Mvh Markus

Upprostad inom 5år.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
19 oktober 2008
prodrive skrev:
-Mackan- skrev:

Mvh Markus

Upprostad inom 5år.

Inte om man sköter och håller efter den!

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 oktober 2008
clk har aldrig haft några direkta rostproblem, utan det är snarare e-klassen. Övriga mercor håller lika bra som alla andra bilar.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

7 Inlägg
19 oktober 2008
-Mackan- skrev:

Mvh Markus

Riktigt grym bil faktiskt, drar ca 1.5 blandad körning om man kör normalt. Gjorde stora servicen på min innan jag ställde av den, 5800 kr gick det loss på hos Olofsson i Norrköping. Skön bil att åka i och att köra. Har inga problem att hänga på min kompis E46 M3a, på öppna vägar drar jag honom dessutom.

1 688 Inlägg
19 oktober 2008
Måste bara fråga, finns inte A4 med samma 2.0tfsi som i golf och scirocon?

En annan kandidat är kanske A5, åtminstone tycker jag att den är riktigt snygg.
Finns massa företag som leasar dom med 3.0TDI motor, säljs billigt till ägare nr 2, dom går ju inte så dåligt efter en chippning, och ska vi prata ekonomi så ligger det ju ganska bra till med en diesel i dagsläget. wink

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

12 086 Inlägg
20 oktober 2008
Jag personligen hade aldrig köpt en ny bil,
Jag har inte särskilt dyra bilar nu häller.. men jag arbetar mig uppot.
Hade jag haft 300k hade jag köpt en bagagnad nybil, alltså max 1 år/1500 mil gammal. Då tjänar du massor pengar och får i princip en lika fin bil.

Säg såhär, för dom pengarna du tjänar säg 20% kan du ju köpa annat roligt för, nya fälgar, sänkningssats, mm. Så hade jag gjort.

Av dom bilarna du nämde hade jag tagit Audin, men hällst en A6a

-utan 940
1 728 Inlägg
20 oktober 2008
jes skrev:
jag skulle köpa en volvo 940 turbo och chippa den

Jag håller med! smile

582 Inlägg
20 oktober 2008
Andreas 940 skrev:
jes skrev:

Jag håller med! smile

det var väl inte hela sanningen :)sanningen var väl något i stil med
jag skulle köpa en volvo 940 turbo och chippa den blablabla näe skoja bara
Audi:n är nog mest bil av dom 3.fast sciroccon blir intressant den med
Senast redigerat av jes (20 oktober 2008)

hej

OEM <3
6 957 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
eastmotorsport skrev:
På tal om att äga och serva en bil... En Audi kostar i runda slängar 10.000 att göra en storservice på , en BMW kostar långt under det. Så att tro att en VAG produkt är billig att äga , då tror man fel. Om man nu inte har den fria servicetiden ut ut och sen säljer den.

Min Saab är inte heller billig att serva MEN här i lilla Falköping har vi en verkstad som heter
Emilssons...som är mest inriktad på V.A.G där kan man spara många slantar och ja är medveten
om att åker man Audi så kan de kosta.

känns som du vill ha tyskt o då tycker jag Audin..LÄTT
annars får du jävligt fina Honda S2000 för dom pengarna !! mycket trevlig bil

S2000 gillar ja skarpt, Catback + CAI = Mumma i ljudväg!

SOm vinterbil javisst!

Och nej ingen merca, har aldrig kommit överens med dom, fina men inget för mig.

Just nu känns de bara som att vänta på Golfen å Sciroccon sen starta allvaret mellan bilarna och
se om de blir nåt bra av de hela, vem vet...ja kanske inte gillar ngn av dem? tongue

Mvh

tack för era åsikter, kul läsning...spåra ur lite en stund bara mad
Forts. om ni vill, ja välkomnar de mesta tongue

OEM <3

-utan 940
1 728 Inlägg
20 oktober 2008
jes skrev:
Andreas 940 skrev:
jes skrev:

Jag håller med! smile

Ja, och jag håller med om det du skrev i början. wink
Jag tycker det är roligt att ha en gammal bil som kör ifrån de flesta nya otrimmade bilarna, det är alltid lika kul när någon i en ny bil lägger sig 1m bakom min "gamla skrothög" på motorvägspåfarterna och planerar att köra om så fort vi kommer ut på motorvägen. Då går jag ner på trean och stampar fullt så befinner sig plötsligt det gamla skrotet 200m framför dem. cool

Nej jag är inte avundsjuk, jag skulle också kunna köpa en sprillans ny bil för 300 tusen utan att behöva leva på nudlar, jag tycker bara att det är j*vligt onödigt att lägga så mycket pengar på en bil som man bara spenderar en liten del av dagen i. Jag förstår inte hur "vanligt" folk kan tycka det är värt att köpa en ny bil för att imponera på grannen. Jag vet hur nybilskänslan är då jag fick en sprillans ny Scania på jobbet som kostade 1,2 miljoner för två sedan, den känslan går över ganska snabbt när milen tickar på.
Senast redigerat av Andreas 940 (20 oktober 2008)

OEM <3
6 957 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
Andreas 940 skrev:
jes skrev:
Andreas 940 skrev:

Jag håller med! smile

Ja, och jag håller med om det du skrev i början. wink
Jag tycker det är roligt att ha en gammal bil som kör ifrån de flesta nya otrimmade bilarna, det är alltid lika kul när någon i en ny bil lägger sig 1m bakom min "gamla skrothög" på motorvägspåfarterna och planerar att köra om så fort vi kommer ut på motorvägen. Då går jag ner på trean och stampar fullt så befinner sig plötsligt det gamla skrotet 200m framför dem. cool

Nej jag är inte avundsjuk, jag skulle också kunna köpa en sprillans ny bil för 300 tusen utan att behöva leva på nudlar, jag tycker bara att det är j*vligt onödigt att lägga så mycket pengar på en bil som man bara spenderar en liten del av dagen i. Jag förstår inte hur "vanligt" folk kan tycka det är värt att köpa en ny bil för att imponera på grannen. Jag vet hur nybilskänslan är då jag fick en sprillans ny Scania på jobbet som kostade 1,2 miljoner för två sedan, den känslan går över ganska snabbt när milen tickar på.

Okej kul för dig.

Anledning till att ja är sugen på dessa bilar är för att dom faller mig i smaken.

Gasa...ja de har ja prövat i saaben å skulle ja mot all förmodan vilja göra de igen
så köper ja en bil som kan gasas med t.ex. M3 E46 men de är där dom dyra kostnader
inkommer, ju hårdare man kör ju snabbare slits sakerna.

Sen är ja inte anti 940 men javisst du har nog en del som delar din inställning med att köpa en
bil sen trimma sen har ja en del som delar min åsikt oxå.

OEM <3

-utan 940
1 728 Inlägg
21 oktober 2008
Bjork skrev:
Anledning till att ja är sugen på dessa bilar är för att dom faller mig i smaken.

Ok, då är det ju en annan sak om du verkligen gillar dessa modeller och inte bara måste ha en ny bil för den sakens skull. Själv skulle jag inte köpa någon ny bil om jag bestämde mig för att lägga så mycket pengar på en bil då de inte tilltalar mig så mycket, då skulle det bli nåt sånt här: http://www.blocket.se/vi/17674090.htm?ca=8_s eller http://www.blocket.se/vi/18667804.htm?ca=8_s

OEM <3
6 957 Inlägg
22 oktober 2008
Trådstartare
Andreas 940 skrev:
Bjork skrev:

Ok, då är det ju en annan sak om du verkligen gillar dessa modeller och inte bara måste ha en ny bil för den sakens skull. Själv skulle jag inte köpa någon ny bil om jag bestämde mig för att lägga så mycket pengar på en bil då de inte tilltalar mig så mycket, då skulle det bli nåt sånt här: http://www.blocket.se/vi/17674090.htm?ca=8_s eller http://www.blocket.se/vi/18667804.htm?ca=8_s

Du läste inte min fråga ordentligt heller antar ja?
Vilket som man skulle föredra...ens åsikt!
Ja har aldrig sagt att ja vill köpa en ny bil bara funderingar, just nu så lutar de
åt att köpa en -08 2009, har hittat en som med den utrustningen ja vill ha kostar 320 000+
ny, denna kostar ca 270 000k

Sen så kan vi ta oss en titt på bensinpriset idag, skulle ja vilja haft en törstig Volvo (som ja även haft)
eller en gammal go V8 jänk så hade ja köpt de...på 80-talet. Gillar dessa bilar än idag men förstå mig rätt!

Audin dricker 7.0/100km de e de som lockar oxå, försäkring är inte allt för dyr samma gäller skatten.

En GTI bil på en 21 år gammal pojk är inte så direkt billigt därför har ja börjat fundera om ooch bli lite
mer "svensson" å skaffa en vardaglig bil.

Mvh

OEM <3

-utan 940
1 728 Inlägg
23 oktober 2008
Bjork skrev:
Du läste inte min fråga ordentligt heller antar ja?
Vilket som man skulle föredra...ens åsikt!
Ja har aldrig sagt att ja vill köpa en ny bil bara funderingar, just nu så lutar de
åt att köpa en -08 2009, har hittat en som med den utrustningen ja vill ha kostar 320 000+
ny, denna kostar ca 270 000k

Sen så kan vi ta oss en titt på bensinpriset idag, skulle ja vilja haft en törstig Volvo (som ja även haft)
eller en gammal go V8 jänk så hade ja köpt de...på 80-talet. Gillar dessa bilar än idag men förstå mig rätt!

Audin dricker 7.0/100km de e de som lockar oxå, försäkring är inte allt för dyr samma gäller skatten.

En GTI bil på en 21 år gammal pojk är inte så direkt billigt därför har ja börjat fundera om ooch bli lite
mer "svensson" å skaffa en vardaglig bil.

Mvh

Du frågade om det är värt att köpa en helt ny bil, vilket det naturligtvis inte är ur ekonomisk synpunkt. Det är mycket bättre om du hitter en begagnad som har rullat 1-2 tusen mil och låta någon annan ta den stora ekonomiska smällen som det ju innebär att plocka ut en fabriksny bil.
Jag kom att tänka på en skojig sak farsan berättade om som inträffade när han jobbade på Ford på 80-talet; En man kom och skulle hämta sin nya Ford men upptäckte att han hade fått ett gammalt återanvänt reg-nummer, han blev då farbannad och sa "Det där numret vill jag inte ha, det ska synas att det är en NY bil!". lol
Då kan man snacka om fåfänga och att inte köpa en bil för sin egen skull.

Själv resonerar jag såhär: Min bil har kostat mig ca. 80'000kr i inköp och trim så jag har 200'000kr kvar att tanka för. smile

3 714 Inlägg
23 oktober 2008
jag skulle satsat på en Audi iaf
dom e snygga å sen borde dom väl gå hyffsat med

eller varför inte kolla in en ny 9-3a ?

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

47 Inlägg
23 oktober 2008
Spara dina surt förvärvade slantar en tid till...Dyker kanske upp vassare modeller såvida du inte har beslutsångest...Nya bilar är alltid nya bilar men sedan vet man aldrig vad som kommer att hända i detta samhälle...Politiker och annat skit höjer väl skatt och försäkring och innan man vet ordet av, så vill de väl ha en avgift för "asfaltslitning"...
Spara ihop mer pengar är mitt tips...Man vet aldrig vad som väntar...

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
23 oktober 2008
Hade jag varit dig så hade jag väntat med att köpa ny bil. Detta pga lågkonjukturen och finanskrisen. kan ju berätta att räntorna är höga som skyskrapor just nu och att det går väldigt dåligt för bilsäljarna. Säljer inte ensciellt många bilar i veckan, kanske handlar om en 4 st per vecka max. har även hört lite inside rykten om att en Volvohandlare i södra sthlm eventuellt ska stänga ner hela anläggningen just för att det går så dåligt VW har anställningsstopp mm. så vänta iaf till början av 09 och se hur räntorna är då, kanske har dem sjuknit och biltillverkarna repat sig efter finanskrisen.

Team Insane Racing

OEM <3
6 957 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
Malm3n skrev:
Hade jag varit dig så hade jag väntat med att köpa ny bil. Detta pga lågkonjukturen och finanskrisen. kan ju berätta att räntorna är höga som skyskrapor just nu och att det går väldigt dåligt för bilsäljarna. Säljer inte ensciellt många bilar i veckan, kanske handlar om en 4 st per vecka max. har även hört lite inside rykten om att en Volvohandlare i södra sthlm eventuellt ska stänga ner hela anläggningen just för att det går så dåligt VW har anställningsstopp mm. så vänta iaf till början av 09 och se hur räntorna är då, kanske har dem sjuknit och biltillverkarna repat sig efter finanskrisen.

Därav så väntar ja ju just nu, nästa bil kommer väl inhandlas 2009 men som du säger
räntan, testa den där räknaren som swedbank har på blocket.

Låna högt och satte 200 000 kr, (ska inte låna så mkt men man vet ju aldrig tongue)
La upp lånet på 5 år hamnade då i Augusti månad på strax över 4000kr/månaden
Kollade förra veckan då hamna ja på 5103kr/månaden hmm
Kikade även idag hamnade då på 4103kr/månaden...så de är en berg o dalbana i varje fall tongue

Var även uppe på Björstigs (VAG-Handlaren Skaraborg) och prata med en försäljaren som ja
köpte saaben av, dom brukar sälja runt 25-30 bilar i månaden...nu var dom nere på 10st.. hmm

I vilket fall så ska ja åka och provköra 1.8TFSI imorgon fre. ev. 2.0 TDI oxå måste ju känna på den
vem vet? den kanske suger? tongue

Mvh

"Det där numret vill jag inte ha, det ska synas att det är en NY bil!".

I Sverige finns de folk till allt tonguelol

eller varför inte kolla in en ny 9-3a ?

Snygg men njae..ja vill pröva annat nu, men om ngt år en Turbo X? tonguewink

OEM <3

136 Inlägg
23 oktober 2008
Har inte tänkt på Mazda 6 MPS? 260hk 4wd, bra kvalité och bra pris smile

http://www.blocket.se/vi/18293781.htm?ca=9_s

Peugeot 206 GTi -00 "TILL SALU!", Nissan 200sx s13 -92

19 Inlägg
23 oktober 2008
Jag köpte en helt ny bil en gång... just för att känna nybilskänslan och få något som man inte behövde dra till verkstad varje månad. Det var nog det dummaste jag någonsin gjort.

Nya bilar har ganska ofta "småfel" som måste rättas till, och det kan bli ganska många upprepade turer till verkstaden och tjafs om vad som går på garantin eller inte. Nej, bättre att köpa en bil som har gått i tre år, där garantitiden är slut, priset lågt, och förra ägaren har fixat alla småfel redan. Se bara upp för audis kamremsbyte som någon nämnde - kostar skjortan.

Jag måste bara kommentera att några har skickat in några länkar på BMW M3:or i 275'tusenkronorsklassen, -02:or... Om man kan leva utan 0.2 liter till och M-emblemet så finns det mycket bättre köp att göra: I somras köpte jag en 330Ci -01:a med tolvtusen mil på mätaren. 110 papp gav jag.

(330d är inte fel heller. 500 Nm orginal!)

Sök