Volvo 142 T5. / Senaste nytt: SÅLD!

mickey
5 maj 2009 · 247 Inlägg

mulleri skrev:
jag tycker att du borde göra den laglig, för om något händer kommer det kosta.. den summan det kostar att regga osv, det är en bråkdel vad du lagt ner, mindre roligt att punga ut allting själv, då allt inte är lagligt...

btw fint bygge!

Går inte att reg besiktiga bilen med den motorn då den är för stark.

Går att få igenom bilen som ombyggt fordon och modifiera på bromsar från 850 turbo eller liknande som är godkänd för dessa effekter. Övriga bilen måste även modifieras med hårdare bussningar överallt, förstärkningar i hela karossen, byte av bakaxel, drivlina, byte av stötdämpare och fjädrar till värre modell, motorn måste flyttas då torpedväggen inte får röras.

Några kostnader på delar och besiktningar..
Sfro bes 4000:-
Sfro bullerprov 1250:-
Bilprovningen 900:-
Vägning typ 500:-
Hårda bussningar, dämpare, fjädrar och krängstag 12000:-
Bakaxel 7500:-


Ni som inte vet riktigt vilken tid och kostnad en ombyggt fordon registrering medför kanske fick en lite bättre inblick i revolutions tankesätt !?

Jag tycker revolution ska hålla sig på den linje han valt och min personliga starka rekommendation är att använda bilen på inhägnat område/bana.

Nog om detta, vill se HD video med motorljud! wink

Senast redigerat av mickey (5 maj 2009)

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se
JME-Andersson
5 maj 2009 · 188 Inlägg

mulleri skrev:
jag tycker att du borde göra den laglig, för om något händer kommer det kosta.. den summan det kostar att regga osv, det är en bråkdel vad du lagt ner, mindre roligt att punga ut allting själv, då allt inte är lagligt...

btw fint bygge!

Jag håller med, får se vad framtiden säger. Men just nu är det inte aktuellt.

BMW 325i (2008)
JME-Andersson
5 maj 2009 · 188 Inlägg

Revolvolution skrev:

mulleri skrev:
jag tycker att du borde göra den laglig, för om något händer kommer det kosta.. den summan det kostar att regga osv, det är en bråkdel vad du lagt ner, mindre roligt att punga ut allting själv, då allt inte är lagligt...

btw fint bygge!

Jag håller med, får se vad framtiden säger. Men just nu är det inte aktuellt. Och det är som sagt svårt io dyrt att få igenom den i besikningen...

BMW 325i (2008)
Mr_ck
6 maj 2009 · 2 Inlägg

Skit i besiktning nu. plocka ihop bilen o få allt o funka, ta allt med besiktning o sånt sen. ja vill se o läsa mer. bråka inte mer.. bygg för guds skull din bil! big_smile

-Kjellman-
Volvo 945 turbo E85 "Drifting" (1996)
JME-Andersson
9 maj 2009 · 188 Inlägg

Nu finns det en liten film under mina videoklipp när jag startar 142an. smile

BMW 325i (2008)
Portal Filkörning?
9 maj 2009 · 852 Inlägg

fan va fint smile

JME-Andersson
24 maj 2009 · 188 Inlägg

Hej,

Var ute o provkörde 140:n idag, gick för jävla gött. Men det finns ju bekymmer jämt, det är så att jag har ingen 3:ans växel och det raslar i lådan, eller rättare sakt knackar. Det gjorde mig lite nervös först eftersom jag trodde att det var motorn som knacka. Men när jag koppla o la i en växel så avtog ljudet, men det återkom sen när jag börja köra med den. Men får la skyla på mig själv eftersom jag köpte en låda som inte var beprövad. Saken var den när jag var klar med min provåkning så lätt det ännu mer. Synd, men lite motivation finns det i alla fall, för den gick så in i helvete gött!!!! big_smilebig_smile


OBS!

Kolla min videoklipp, har en film när jag åker ner o vänder, och där hör man ljudet från lådan.



//
Revolvolution

BMW 325i (2008)
mickey
24 maj 2009 · 247 Inlägg

Läckert!

Om du ska kasta ut pengar på en "ny" låda så rekommenderar jag att du ska sikta på en bmw låda då dom håller för mer mos. Volvolådorna har problem med 3'ans växel på sina lådor.

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se
JME-Andersson
27 maj 2009 · 188 Inlägg

Härligt härligt, ny växellåda hämtas ut nu på tisdag! smile

Senast redigerat av Revolvolution (27 maj 2009)

BMW 325i (2008)
syabo
27 maj 2009 · 1 278 Inlägg

Revolvolution skrev:
Härligt härligt, ny växellåda hämtas ut nu på tisdag! smile

åhh fan:) vart ifrån??

Street Knight
JonasHalt
27 maj 2009 · 699 Inlägg

Till min 240 T5 köpte jag en omsvetsad bmw låda, med den stämde längden exakt med 940 m90 kardan!
//Jonas

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
JME-Andersson
29 maj 2009 · 188 Inlägg

Hallå hallå!

Var nere idag och rykte dän växellådan. Hoppas på att den nya kommer nu på tisdag, vilket innebär att den borde stå på gatan någon gång nästa helg.

Missa inte filmen på första repan, inget extrem. Men en extremare film är att vänta! smile

Senast redigerat av Revolvolution (29 maj 2009)

BMW 325i (2008)
JME-Andersson
11 juni 2009 · 188 Inlägg

Jahopp, då kan man väl säga att jag är näst intill färdig med bilen. Känns ganska skönt, bara lite små skit kvar som man kan ta itu med under sommarens gång. Har som sagt varit ute och gasat lite, den laddar nu 1 bar och det är jag nöjd med, får se till nästa år om det blir h-profils stakar och lite annat smått och gott. Men kommer nog ängna nästa vinter åt att snygga till och byta lite bussningar (till SuperFlex) m.m. Kanske uppdaterar lite under sommarens gång, annars kommer nog tråden vara ganska död fram till nästa vinter.


Ha det.

/
Marcus

BMW 325i (2008)
Evert_
11 juni 2009 · 303 Inlägg

mickey skrev:
Läckert!

Om du ska kasta ut pengar på en "ny" låda så rekommenderar jag att du ska sikta på en bmw låda då dom håller för mer mos. Volvolådorna har problem med 3'ans växel på sina lådor.

tycker jag inte, kör själv med atm steg 6 med orginal koppling

heter numera blyfot_racing här på garaget
Portal Filkörning?
11 juni 2009 · 852 Inlägg

Evert_ skrev:

mickey skrev:
Läckert!

Om du ska kasta ut pengar på en "ny" låda så rekommenderar jag att du ska sikta på en bmw låda då dom håller för mer mos. Volvolådorna har problem med 3'ans växel på sina lådor.

tycker jag inte, kör själv med atm steg 6 med orginal koppling

du har ju ingen volvo rwd låda tongue som han förmodligen menade.

Hur mycke ger ett steg 6 på en sån motor då? tongue

OT
@ Revolvolution: låter riktigt gött du smile
Jag e lite sugen på bilder wink nått du känner att du vill slänga upp?

Film på hur bilen går kanske?

MVH Andreas

JME-Andersson
11 juni 2009 · 188 Inlägg

Portal skrev:

Evert_ skrev:

mickey skrev:
Läckert!

Om du ska kasta ut pengar på en "ny" låda så rekommenderar jag att du ska sikta på en bmw låda då dom håller för mer mos. Volvolådorna har problem med 3'ans växel på sina lådor.

tycker jag inte, kör själv med atm steg 6 med orginal koppling

du har ju ingen volvo rwd låda tongue som han förmodligen menade.

Hur mycke ger ett steg 6 på en sån motor då? tongue

OT
@ Revolvolution: låter riktigt gött du smile
Jag e lite sugen på bilder wink nått du känner att du vill slänga upp?

Film på hur bilen går kanske?

MVH Andreas

Har en liten film under mina videoklipp. Har även ganska nya bilder under min bil. smile

BMW 325i (2008)
Mickius
19 juni 2009 · 4 670 Inlägg

Tänkte på en sak ska du trimma bilen mer utan o uppgradera bromsar/kaross osv?

Har läst lite om allt tjafs som varit om obes o allt sådant. kan hålla med TurbOla i de han säger,
Läst mycke om vad som händer när man kör som du då ja själv tänkte bygga en e30 turbo.

Men har du tänkt köra som du ska o trimma så tänk efter om de inte är bättre o lägga dom pengarna på o uppgradera andra saker? dina bromsar du har är inte byggt för din effekt o spec inte om du ska öka effekten!

Bara en tanke! Dumt o köra ihjäl sig bara för att de är roligare med mer effekt!

JME-Andersson
19 juni 2009 · 188 Inlägg

mickius skrev:
Tänkte på en sak ska du trimma bilen mer utan o uppgradera bromsar/kaross osv?

Har läst lite om allt tjafs som varit om obes o allt sådant. kan hålla med TurbOla i de han säger,
Läst mycke om vad som händer när man kör som du då ja själv tänkte bygga en e30 turbo.

Men har du tänkt köra som du ska o trimma så tänk efter om de inte är bättre o lägga dom pengarna på o uppgradera andra saker? dina bromsar du har är inte byggt för din effekt o spec inte om du ska öka effekten!

Bara en tanke! Dumt o köra ihjäl sig bara för att de är roligare med mer effekt!

Mm, håller med både dig och TurbOla men får se hur det blir. Har ingen stanns att vara i vinter så kommer nog ställa av bilen under vintern och sedan se när man hittar sig något ställe att vara på, för en rimlig peng. Så ska försöka hitta något garage hos bostadsbolaget som jag bara kan ställa den under vintern. För har ingen lust att ligga ute på gatan o skruva, och framför allt inte under vintern. I värsta fall får någon köpa bilen, men det är inte aktuellt i nuläget. smile

Glad midsommar på er i alla fall! smile

Senast redigerat av Revolvolution (19 juni 2009)

BMW 325i (2008)
Robert_N
24 juni 2009 · 90 Inlägg

eller va de vintern du mena? wink

mikkeT5
27 september 2010 · 71 Inlägg

TurbOla skrev:

syabo skrev:
TurbOl
om du inte har något positivt att säga så kan du väl sluta skriva i den här tråden, Fluffy gör hur han vill med bilen.

Jag tycker fortfarande att projektet är helrätt och bra gjort, håller bara inte med om att man inte bör regga den, och istället köra olagligt.

Är det en negativ kommentar?
Jag har skrivit flera gånger att han gör som han vill, men det är ingen som fattar eller läser det? roll

trött man blir på en del ... gammal tråd men håller med dig

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang