2756
Sök

Vad tjänar du i månaden? Vilket jobb har du?

Meldem
4 137 Inlägg
6 december 2011
MB350se skrev:
TouchOfRed skrev:
MB350se skrev:

Gav ju dej ett svar om vad en rörsvetsare kan tjäna lite högre upp..
Fast tar de igen.. Yit betalar kring 160-170kr timme till sina rörsvetsare..

Det blir ungefär 26720kr i månadslön före skatt...

Jasså?
Ja jag vet vad YIT folket tjänar..
Och ja, matte kan jag också.
Men nu undrade jag vad rörsvetsare tjänar på andra ställen.

Inte för att gå för mycke offtopic..

Hunnit vara på några rörjobb iår.. Å då har det varierat from 155kr till 180kr timmen..
Brukar ligga ungefär där om kring rörjobben.. Iaf på dom olika firmorna jag varit på runt om i svergie. Sen till kommer de ju massa extra som ob å trakt, men de e ju inte relevant just nu..

Ja okej. Låter smaskens.
Ackordtillägg och sånt?

S-klass =)
295 Inlägg
6 december 2011
TouchOfRed skrev:
MB350se skrev:
TouchOfRed skrev:

Jasså?
Ja jag vet vad YIT folket tjänar..
Och ja, matte kan jag också.
Men nu undrade jag vad rörsvetsare tjänar på andra ställen.

Hunnit vara på några rörjobb iår.. Å då har det varierat from 155kr till 180kr timmen..
Brukar ligga ungefär där om kring rörjobben.. Iaf på dom olika firmorna jag varit på runt om i svergie. Sen till kommer de ju massa extra som ob å trakt, men de e ju inte relevant just nu..

Ja okej. Låter smaskens.
Ackordtillägg och sånt?

Tyvärr inte varit på nå jobb med ackord..
Men Yit anställda brukar ju få bonusar om projektet gått bra.. (Iaf på dom projekten jag varit på)
Dock alltid varit inhyrd till YIT.. Sen e de ofta långa dagar 10-12timmars, så OB.. Å ibland skift... å massor med helger.. (Iaf på dom ställen ja varit)

Meldem
4 137 Inlägg
6 december 2011
MB350se skrev:
TouchOfRed skrev:
MB350se skrev:

Ja okej. Låter smaskens.
Ackordtillägg och sånt?

Tyvärr inte varit på nå jobb med ackord..
Men Yit anställda brukar ju få bonusar om projektet gått bra.. (Iaf på dom projekten jag varit på)
Dock alltid varit inhyrd till YIT.. Sen e de ofta långa dagar 10-12timmars, så OB.. Å ibland skift... å massor med helger.. (Iaf på dom ställen ja varit)

Låter rätt så bra ändå smile
Tack för infon !

Norrlänning
643 Inlägg
7 december 2011
TouchOfRed skrev:
gutfucker skrev:
TouchOfRed skrev:

Det gäller att ha tur ! smile

Det beror väl lite på hur man ser det, gjorde ungefär samma jobb för 2000 i månaden (och med betydligt mindre ledighet) i 11 månader, så dags att ge mig pengar nu wink (lumpen)

Har man ingen utbildning inom det man jobbar (om det finns utbildning såklart) och får ut så mycket, så måste du ha haft tur någonstans i ditt liv :p
Så du är nån typ av General, löjtnant?

Jag skulle väl iofs kalla det "att ha lite utbildning" när man gjort det mer eller mindre gratis i 11 månader...
Sen gick jag utbildning(med lön) innan jag blev fast anställd.

De sökte nyss folk, och det kommer anställas 5-10st i februari, med 21k ingångslön och samma tillägg som jag har (lite beroende på fack-tillhörighet dock).

Så tur vet jag inte?

57 Inlägg
24 december 2011
Mjukvaruingenjör, 23 k efter skatt.

2 014 Inlägg
24 december 2011
Börjar som transportledare/trafikdirigent på DHL i januari, där jag kommer ansvara för export (Östergötland, Mälardalen, Värmland, Dalarna och Norrland) mot södra Norge.

Grundlön blir 23 500 kr brutto med 38-timmarsvecka under provanställningen, vilket enligt gällande skattetabell för 2011 innebär ganska precis 18 000 kr netto. Om/när anställningen övergår till tillsvidare väntar en ganska skaplig löneökning.

Sen tillkommer diverse tillägg såsom jourtillägg och övertid. Övertiden ligger sällan på mindre än sex timmar per vecka, och ofta upp emot tio eller tolv timmar per vecka, så det bör få upp lönen rätt skapligt och troligtvis kommer en genomsnittlig nettolön att landa runt 22-23 000 kr om man väljer att plocka ut allt i kontanter.

Inte någon jättehög lön direkt, men med tanke på att jag tycker jobbet är så kul så är jag ändå väldigt nöjd.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

841 Inlägg
24 december 2011
maskinoperatör:  jobbar 5 timmar om dagen utom fredagar sen har jag 10 timmar pass lördagar , och får ut cirka 15-18 lax beroende på och det är bara timanställd jag är, blir ja fast då blir de väll nån stans runt 20

526 Inlägg
4 januari 2012
MeloveGolf skrev:
martinn skrev:
ahaja.. trodde det va i sverige :p för är 50k sanslöst svårt o få som snickare wink

Nej? Jobba 250-300tim på en månad så har du dina 50k? Räkna med FET skatt Dessutom när man ligger ute på 7-dagarstrakt får man plussa på nästan 9000

När jag jobbar över så är det alltid dubbel tid som gäller.. Alltså jobbar jag över 1 timme, så får jag betalt för 2..
Dock blir det äckligt mycket skatt om man plockar ut övertiden i pengar..

Jobbar som snickare jag också, och tjänar strax över 200kr/tim..

Vw trimmare
2 995 Inlägg
5 januari 2012
Turbo_Erik skrev:
När jag jobbar över så är det alltid dubbel tid som gäller.. Alltså jobbar jag över 1 timme, så får jag betalt för 2..

Stockholm peab/ncc? I resten av sverige brukar lönerna suga, Golv 2000 i södertälje ligger på 250/tim
Du behöver inte få puntskatt det är ofta stora firmor som gör så och vill att man tar ut i ledighet
Jag drar ut all min övertid + semesterersättning direkt har aldrig sett att dom dragit mer skatt får dessutom tillbaks saftigt mycket.

huh?
10 427 Inlägg
5 januari 2012
MeloveGolf skrev:
Turbo_Erik skrev:

Stockholm peab/ncc? I resten av sverige brukar lönerna suga, Golv 2000 i södertälje ligger på 250/tim
Du behöver inte få puntskatt det är ofta stora firmor som gör så och vill att man tar ut i ledighet
Jag drar ut all min övertid + semesterersättning direkt har aldrig sett att dom dragit mer skatt får dessutom tillbaks saftigt mycket.

Ni känner väl till att företag betalar in preliminärskatt efter tabeller?
Tjänar du x kr får du betala x kr i skatt och varje dragning är räknad
som att du skulle ha samma inkomst hela året, därav skaplig skatteåterbäring
om vi säger att man har haft 3-4st "dunderlöner" på ett år. Minuset är ju
att det dras mycket skatt månadsvis istället.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
5 januari 2012
steifan skrev:
Ni känner väl till att företag betalar in preliminärskatt efter tabeller?

Tabellen har inget att göra med övertiden, det beror på hur den är specad till skatteverket, till och med nordens största företag fifflar med detta.

Peab tar 50% Skatt om du vill ha din övertid utbetald.
Men går du med på ledighet specas ingenting som övertid och när du är ledig skrivs du på projektet ändå.

526 Inlägg
5 januari 2012
Tanken med att jag jobbar övertid, är att bygget ska bli klart, och jag tror inte riktigt att chefen vill att jag tar mer ledigt än normalt..
Visst, ibland är det stressigt någon månad, för att sedan bli lungt, då brukar jag ta ut tiden i ledighet..

Jag är intresserad och insatt i ekonomi, men just skatter har jag inte så jättebra koll på smile
Men dom extrapengarna det blir, utöver den ordinarie lönen brukar oftast vara beskattad runt 50% skulle jag tro..

Jo, jag jobbar i Stockholm,, jobbade på Skanska förut, men nu jobbar jag på en liten firma..

huh?
10 427 Inlägg
5 januari 2012
MeloveGolf skrev:
Peab tar 50% Skatt om du vill ha din övertid utbetald.

Turbo_Erik skrev:
Men dom extrapengarna det blir, utöver den ordinarie lönen brukar oftast vara beskattad runt 50% skulle jag tro..

Tjänar man över 33416,67kr så betalar man automatiskt 50% skatt för år 2012 (på det som överstiger den summan)
Detsamma för 2011 är 31916,67kr. Alltså helt enligt tabell. Sen vet jag inte om
regeringens skatteavdrag är tagna med i skattetabellerna eller ej.

Men det förutsätter ju att man tjänar runt 30 000 före skatt och sen jobbar övertid på det
och får då betala motsvarande 50% skatt på det som överstiger 31,9k 2011 eller 33,4k 2012.

526 Inlägg
5 januari 2012
Ett exempel..

Lön 35500kr, övertid 8000kr och en skatt på totalt 15000kr..
Netto blir då 28500kr

År 2011 tjänade jag en bra bit över brytpunkten för statlig inkomstskatt..

Vw trimmare
2 995 Inlägg
5 januari 2012
steifan skrev:
Men det förutsätter ju att man tjänar runt 30 000 före skatt och sen jobbar övertid på det
och får då betala motsvarande 50% skatt på det som överstiger 31,9k 2011 eller 33,4k 2012.

Det är ju utan grundavdraget som ska tas med i beräkningarna dvs 395k och 2012 cirkus 415k

Men det innebär ändå inte att du ska betala 50% direkt på din övertid utan bara om du redan överskjutit 395k
att betala 20% på all övertid eller som vissa firmor som drar 50% är inte rätt, man ska inte vänta ett år på att få ut pengarna som då får en extra skatt igen..

Självlärd
3 083 Inlägg
5 januari 2012
Timanställd vaktmästare.. Straxt över 17 lax i månaden

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

629 Inlägg
5 januari 2012
Kyltekniker , 22 500 fast före skatt, sen tillkommer lite övertid och jour.

Mröh

278 Inlägg
5 januari 2012
Är inte 18 ännu så får tjäna mina pengar själv på att renovera t ex bilar, mopeder traktorer osv smile

278 Inlägg
5 januari 2012
Är inte 18 ännu så får tjäna mina pengar själv på att renovera t ex bilar, mopeder traktorer osv smile

1 653 Inlägg
5 januari 2012
volvo_anton skrev:

Du vet det är ingen åldersgräns på att få jobba vitt... wink

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

Sök