2269
Sök

Vad tjänar du i månaden? Vilket jobb har du?

Elektriker
718 Inlägg
3 februari 2012
steifan skrev:
Jimmylainen skrev:
Growe skrev:
garanterat ett bra sätt att slösa pengar..en bostadsrätt i stockholm som är så där kostar som ett halvt slott i träskmarken..har svårt att inse vad meningen är att bo i stockholm när man inte ens kan köpa ett hus utan att vara miljonär och tjäna minst 2miljoner om året för att ha råd att betala lånen smile

Det där var väl till en överdrift? Klart man kan köpa ett hus utan att vara miljonär, varesig det är Sthlm, Gbg, Jkpg eller någon annan stad.

Lite off topic men man lär iaf kunna hosta upp ett par hundra tusen i kontantinsats wink

Yeees, som läget är idag måste man ju låna för att få ta lånet. Så enkelt är det=)
Spelar ingen roll om du bor i sthlm. En kåk närmare nån stad kostar ju strax över miljonen, att då hosta upp 150-200k i kontantinsats är inte många som klarar av.

Får å hålla mig lite till ämnet så hoppas jag månaden tar slut snart så man får tillsvidare anställning och hoppas att man kan förhandla upp lönen lite^^ Hur det nu ska gå, man är ju inskolad LOare så att enskilt förhandla kan ju bli intressant:P
Senast redigerat av monno (3 februari 2012)

Som att kasta vatten i sjön.

420 Inlägg
3 februari 2012
steifan skrev:
Jimmylainen skrev:
Growe skrev:
garanterat ett bra sätt att slösa pengar..en bostadsrätt i stockholm som är så där kostar som ett halvt slott i träskmarken..har svårt att inse vad meningen är att bo i stockholm när man inte ens kan köpa ett hus utan att vara miljonär och tjäna minst 2miljoner om året för att ha råd att betala lånen smile

Det där var väl till en överdrift? Klart man kan köpa ett hus utan att vara miljonär, varesig det är Sthlm, Gbg, Jkpg eller någon annan stad.

Lite off topic men man lär iaf kunna hosta upp ett par hundra tusen i kontantinsats wink

Beror ju klart på situationen. Har man funderat sen innan så har man varit vettig nog att spara ihop dessa kronor. 150k sparar man ihop till enkelt.
Senast redigerat av Jimmylainen (3 februari 2012)

529 Inlägg
4 februari 2012
Jimmylainen skrev:
steifan skrev:
Jimmylainen skrev:

Beror ju klart på situationen. Har man funderat sen innan så har man varit vettig nog att spara ihop dessa kronor. 150k sparar man ihop till enkelt.

Åfan inte dåligt! För mig skulle det ta ganska länge att spara ihop 150K men det kanske bara är jag?

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

huh?
10 427 Inlägg
4 februari 2012
Jimmylainen skrev:
steifan skrev:
Jimmylainen skrev:

Haha smile  Har man inga utgifter så är det nog väldigt enkelt. Skulle gissa på att det skulle ta en 6 år för min del wink

420 Inlägg
4 februari 2012
steifan skrev:
Jimmylainen skrev:
steifan skrev:

Haha smile  Har man inga utgifter så är det nog väldigt enkelt. Skulle gissa på att det skulle ta en 6 år för min del wink

Haha ja, men det är ju klart. Utgifterna har ju en stor del i det hela. Jag har bara utgifter på runt 3500 kronor i månaden och då blir ju allt givetvis annorlunda.

Självlärd
3 083 Inlägg
4 februari 2012
Jimmylainen skrev:
steifan skrev:
Jimmylainen skrev:

Haha ja, men det är ju klart. Utgifterna har ju en stor del i det hela. Jag har bara utgifter på runt 3500 kronor i månaden och då blir ju allt givetvis annorlunda.

Äter du ingen mat? wink

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
4 februari 2012
Skruvar lastbilar..

20100 Kr.

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

420 Inlägg
4 februari 2012
Volvo142_73a skrev:
Jimmylainen skrev:
steifan skrev:

Äter du ingen mat? wink

Glömde det där visst, men säg 5000 kr då allt som allt smile

Självlärd
3 083 Inlägg
4 februari 2012
Jimmylainen skrev:
Volvo142_73a skrev:
Jimmylainen skrev:

Äter du ingen mat? wink

Berätta mig för hur sjutton du lyckas spendera så lite?

2 Inlägg
4 februari 2012
Fan va folk verkar ha det bra, roligt för er smile
Själv lever man som en kung på 2400 i månaden, tack vare vårt kära CSN.

253 Inlägg
6 februari 2012
Tar ut kanske 20-30 men bränner 40 wink

618 Inlägg
6 februari 2012
Volvo142_73a skrev:
Jimmylainen skrev:
Volvo142_73a skrev:

Äter du ingen mat? wink

Snyltar på kompisar och familj, bor hemma, har ingen hobby, pantar burkar? Äckligt isåfall smile

Elektriker
718 Inlägg
6 februari 2012
Kollan skrev:
Volvo142_73a skrev:
Jimmylainen skrev:

Snyltar på kompisar och familj, bor hemma, har ingen hobby, pantar burkar? Äckligt isåfall smile

Om du måste göra det för att komma ner i 5k i månaden bör du se över något;)

Om man ger fan i att supa allt för mkt, inte köra bil i onödan m.m. så är det ju 0 problem att leva på 5k i månaden. Om han har typ 2500kr i hyra (billigt boende) så är det inge problem att leva på 2500kr för mat. allt handlar om vad man prioiterar.

Vissa gillar att bränna 2tusen på krogen medans vissa hellre sparar dom pengarna till något annat man tycker är vettigare smile

Har aldrig i mitt liv förstått hur personer i 20års åldern som tjänar över 20k lyckas med bedriften att vara pank vid slutet av månaden?
Dock är jag ju ingen stor spenderare av rang:P Undviker små onödiga utgifter och klumpar ihop till en skoter m.m.

Självlärd
3 083 Inlägg
6 februari 2012
monno skrev:
Kollan skrev:
Volvo142_73a skrev:

Om man ger fan i att supa allt för mkt, inte köra bil i onödan m.m. så är det ju 0 problem att leva på 5k i månaden. Om han har typ 2500kr i hyra (billigt boende) så är det inge problem att leva på 2500kr för mat. allt handlar om vad man prioiterar.

Vissa gillar att bränna 2tusen på krogen medans vissa hellre sparar dom pengarna till något annat man tycker är vettigare smile

Har aldrig i mitt liv förstått hur personer i 20års åldern som tjänar över 20k lyckas med bedriften att vara pank vid slutet av månaden?
Dock är jag ju ingen stor spenderare av rang:P Undviker små onödiga utgifter och klumpar ihop till en skoter m.m.

Jag la 8K bara på räkningar i slutet på Januari. En vanlig månad brukar det ligga på 5-6K en månad i bara räkningar. Sen mat för drygt 4-5 tusen i månaden. Så jag vill fortfarande veta hur man klarar sig på 5 tusen en månad.

Visst om man inte betalar sin egen telefon, bredband o hyra så

Elektriker
718 Inlägg
6 februari 2012
Rent hypotetiskt:
hyra 2,5k
telefon: 200kr +/- 100kr
Bredband: 300kr +/- 150kr
El: 300kr +/- 100kr

=3300kr.  1700kr kvar till mat, och är man en snål jävel så går det;)

Nä 5k är lågt men omöjligt är det ju inte smile
Det finns dom som bor själv med allt vad det innebär och lever på ännu mindre än det så=) Allt handlar om hur mkt man är bredd att offra:P

529 Inlägg
6 februari 2012
monno skrev:
Rent hypotetiskt:
hyra 2,5k
telefon: 200kr +/- 100kr
Bredband: 300kr +/- 150kr
El: 300kr +/- 100kr

=3300kr.  1700kr kvar till mat, och är man en snål jävel så går det;)

Nä 5k är lågt men omöjligt är det ju inte smile
Det finns dom som bor själv med allt vad det innebär och lever på ännu mindre än det så=) Allt handlar om hur mkt man är bredd att offra:P

Då får man alltså cykla överallt om man ska ha den där budgeten? Inga försäkringar eller fackavgifter m.m?

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

Elektriker
718 Inlägg
6 februari 2012
Vi snackar väl om att han skulle ha få utgifter? Så ja han får Cykla=)

Och lever man på 5k i månaden har man säkert inget av värde hemma ändå värt att försäkra;) Säger inte att det är realistiskt, jag säger bara att det går om man ger sig fan på det=) (Utan att snylta)

T.ex. så kan man ju skippa bredband då man har internet i telefonen m.m.

618 Inlägg
6 februari 2012
monno skrev:
Kollan skrev:
Volvo142_73a skrev:

Jag som är 19 och går i skola:

Hyra(äcklig 1a 400m från skola) 3100
Resor(hemstad-skola) 800
Bilen skatt(betalar inte försäkring och den står i garaget så ingen bensin) 200kr
Mat under veckorna 1300
Mat på jobbet 4ggr/ månad 200
Utelunch, krogen taxi mm 700
Telefon 400(samma varje månad)
Och sist men inte minst, bilen 1300

8000kr..

Edit: jag har inkomst på 4lax i lön och 2800 i bostads/studiebidrag
Senast redigerat av Kollan (6 februari 2012)

420 Inlägg
6 februari 2012
Kollan skrev:
Volvo142_73a skrev:
Jimmylainen skrev:

Snyltar? Aldrig snyltat i hela mitt liv.

Jag bor i eget osv.. Och där går räkningarna på ungefär 3500 kr. Sen mat så runt 5000 kr allt som allt som jag sa. Jag prioriterar inte boendet så mkt, gör hellre något roligt för pengarna, som att resa. Och jag äger ingen bil så det går inga bensinpengar på det.

Sen dricker jag inte heller så lägger inga pengar på den skiten.

Kollan skrev:

Resor(hemstad-skola) 800
Bilen skatt(betalar inte försäkring och den står i garaget så ingen bensin) 200kr
Mat under veckorna 1300

8000kr..

Du bör ju absolut se över din ekonomi. Om du som student har 8000 kr i räkningar undrar jag sannolikt hur det kommer gå för dig när du kommit ut i arbetslivet.
Senast redigerat av Jimmylainen (6 februari 2012)

Fri fart för ett fritt folk!
14 775 Inlägg
6 februari 2012
Jimmylainen skrev:
Kollan skrev:
Volvo142_73a skrev:

Snyltar? Aldrig snyltat i hela mitt liv.

Jag bor i eget osv.. Och där går räkningarna på ungefär 3500 kr. Sen mat så runt 5000 kr allt som allt som jag sa. Jag prioriterar inte boendet så mkt, gör hellre något roligt för pengarna, som att resa. Och jag äger ingen bil så det går inga bensinpengar på det.

Sen dricker jag inte heller så lägger inga pengar på den skiten.

Kollan skrev:

Resor(hemstad-skola) 800
Mat under veckorna 1300

8000kr..

Du bör ju absolut se över din ekonomi. Om du som student har 8000 kr i räkningar undrar jag sannolikt hur det kommer gå för dig när du kommit ut i arbetslivet.

amen..det har knappt vi
då är vi 4st 2vuxna och 2bar och har en inkomst på 40-45k i månaden ihop

vi landar runt 10-12K inkl allt då är hyran på lite över 6K  dock 2st bilar betalda så klart så det är bara skatt och försäkring enda som tillkommer är bensinen
har inte orkat räknat på det då tanten just börjat på nytt jobb och jag inte bryr mig om bensin kostnaden för den är så marginell till hur roligt man har i bilen smile

Kör fort så hinner inget hända...

Sök