Jimmylainen skrev:
Kollan skrev:
Volvo142_73a skrev:
Berätta mig för hur sjutton du lyckas spendera så lite?
Snyltar på kompisar och familj, bor hemma, har ingen hobby, pantar burkar? Äckligt isåfall

Snyltar? Aldrig snyltat i hela mitt liv.
Jag bor i eget osv.. Och där går räkningarna på ungefär 3500 kr. Sen mat så runt 5000 kr allt som allt som jag sa. Jag prioriterar inte boendet så mkt, gör hellre något roligt för pengarna, som att resa. Och jag äger ingen bil så det går inga bensinpengar på det.
Sen dricker jag inte heller så lägger inga pengar på den skiten.
Kollan skrev:
Jag som är 19 och går i skola:
Hyra(äcklig 1a 400m från skola) 3100
Resor(hemstad-skola) 800
Bilen skatt(betalar inte försäkring och den står i garaget så ingen bensin) 200kr
Mat under veckorna 1300
Mat på jobbet 4ggr/ månad 200
Utelunch, krogen taxi mm 700
Telefon 400(samma varje månad)
Och sist men inte minst, bilen 1300
8000kr..
Edit: jag har inkomst på 4lax i lön och 2800 i bostads/studiebidrag
Du bör ju absolut se över din ekonomi. Om du som student har 8000 kr i räkningar undrar jag sannolikt hur det kommer gå för dig när du kommit ut i arbetslivet.
Vad tycker du jag ska göra då?
Hyran kan jag inte göra något åt.
Resor(hemstad-skola) kan jag inte heller göra något åt, åker med min kompis så betalar 100kr/resa
Skatt, fast
Telefon- 400 är inte dyrt..
Mat under veckorna har jag dragit ner på, men tvivlar på att jag kommer under 1000kr
Krogen, öl, taxi var det längesen jag var på, dock var jag på partykryssning nyss så slog ut det på några månader. (säg 500 istället för 700 vanligtvis)
Mat på jobbet Ligger runt där.. pendlar väl mellan 150-200
Får snåla in på garagesläden istället då

Förresten, du menar alltså att när jag börjar jobba börjar jag helt plötsligt konsumera mer mat, betala mer hyra(de ligger snäppet under 3000 i min hemstad), telefonräkningen blir dyrare, mer skatt för bilen, mer mat på jobbet, BLIR krogen också dyrare när man får jobb??
En grej till: jag betalar ju inte 200 i månaden skatt så det kan jag räkna bort.