2197
Sök

Vad tjänar du i månaden? Vilket jobb har du?

618 Inlägg
6 februari 2012
Jimmylainen skrev:
Kollan skrev:
Volvo142_73a skrev:
Berätta mig för hur sjutton du lyckas spendera så lite?

Snyltar på kompisar och familj, bor hemma, har ingen hobby, pantar burkar? Äckligt isåfall smile

Snyltar? Aldrig snyltat i hela mitt liv.

Jag bor i eget osv.. Och där går räkningarna på ungefär 3500 kr. Sen mat så runt 5000 kr allt som allt som jag sa. Jag prioriterar inte boendet så mkt, gör hellre något roligt för pengarna, som att resa. Och jag äger ingen bil så det går inga bensinpengar på det.

Sen dricker jag inte heller så lägger inga pengar på den skiten.

Kollan skrev:
Jag som är 19 och går i skola:

Hyra(äcklig 1a 400m från skola) 3100
Resor(hemstad-skola) 800
Bilen skatt(betalar inte försäkring och den står i garaget så ingen bensin) 200kr
Mat under veckorna 1300
Mat på jobbet 4ggr/ månad 200
Utelunch, krogen taxi mm 700
Telefon 400(samma varje månad)
Och sist men inte minst, bilen 1300

8000kr..

Edit: jag har inkomst på 4lax i lön och 2800 i bostads/studiebidrag

Du bör ju absolut se över din ekonomi. Om du som student har 8000 kr i räkningar undrar jag sannolikt hur det kommer gå för dig när du kommit ut i arbetslivet.

Vad tycker du jag ska göra då?

Hyran kan jag inte göra något åt.
Resor(hemstad-skola) kan jag inte heller göra något åt, åker med min kompis så betalar 100kr/resa
Skatt, fast
Telefon- 400 är inte dyrt..
Mat under veckorna har jag dragit ner på, men tvivlar på att jag kommer under 1000kr
Krogen, öl, taxi var det längesen jag var på, dock var jag på partykryssning nyss så slog ut det på några månader. (säg 500 istället för 700 vanligtvis)
Mat på jobbet Ligger runt där.. pendlar väl mellan 150-200

Får snåla in på garagesläden istället då wink

Förresten, du menar alltså att när jag börjar jobba börjar jag helt plötsligt konsumera mer mat, betala mer hyra(de ligger snäppet under 3000 i min hemstad), telefonräkningen blir dyrare, mer skatt för bilen, mer mat på jobbet, BLIR krogen också dyrare när man får jobb??

En grej till: jag betalar ju inte 200 i månaden skatt så det kan jag räkna bort.
Senast redigerat av Kollan (6 februari 2012)

420 Inlägg
6 februari 2012
Kollan skrev:
Jimmylainen skrev:
Kollan skrev:
Snyltar på kompisar och familj, bor hemma, har ingen hobby, pantar burkar? Äckligt isåfall smile

Jag bor i eget osv.. Och där går räkningarna på ungefär 3500 kr. Sen mat så runt 5000 kr allt som allt som jag sa. Jag prioriterar inte boendet så mkt, gör hellre något roligt för pengarna, som att resa. Och jag äger ingen bil så det går inga bensinpengar på det.

Kollan skrev:
Jag som är 19 och går i skola:

Hyra(äcklig 1a 400m från skola) 3100
Resor(hemstad-skola) 800
Bilen skatt(betalar inte försäkring och den står i garaget så ingen bensin) 200kr
Mat under veckorna 1300
Mat på jobbet 4ggr/ månad 200
Utelunch, krogen taxi mm 700
Telefon 400(samma varje månad)
Och sist men inte minst, bilen 1300

8000kr..

Edit: jag har inkomst på 4lax i lön och 2800 i bostads/studiebidrag

Du bör ju absolut se över din ekonomi. Om du som student har 8000 kr i räkningar undrar jag sannolikt hur det kommer gå för dig när du kommit ut i arbetslivet.

Resor(hemstad-skola) kan jag inte heller göra något åt, åker med min kompis så betalar 100kr/resa
Skatt, fast
Mat under veckorna har jag dragit ner på, men tvivlar på att jag kommer under 1000kr
Krogen, öl, taxi var det längesen jag var på, dock var jag på partykryssning nyss så slog ut det på några månader. (säg 500 istället för 700 vanligtvis)

Förresten, du menar alltså att när jag börjar jobba börjar jag helt plötsligt konsumera mer mat, betala mer hyra(de ligger snäppet under 3000 i min hemstad), telefonräkningen blir dyrare, mer skatt för bilen, mer mat på jobbet, BLIR krogen också dyrare när man får jobb??

En grej till: jag betalar ju inte 200 i månaden skatt så det kan jag räkna bort.

Jupp. Folk lyckas ju konsumera mer ju mer de får i lön och har inte en tanke på hur mycket man har över i månaden, sådan är sanningen.

Gör storkok och ta med dig till jobbet? Skippa att käka ute, det blir mycket i längden.

Telefonen, 400 kr. Visst dyrt är det inte(4800 kr om året), men varför inte ha en billigare mobil istället för någon iphone eller liknande som jag antar att du har.

618 Inlägg
6 februari 2012
Jimmylainen skrev:
Kollan skrev:
Jimmylainen skrev:

Skatt, fast

Jupp. Folk lyckas ju konsumera mer ju mer de får i lön och har inte en tanke på hur mycket man har över i månaden, sådan är sanningen.

Gör storkok och ta med dig till jobbet? Skippa att käka ute, det blir mycket i längden.

Telefonen, 400 kr. Visst dyrt är det inte(4800 kr om året), men varför inte ha en billigare mobil istället för någon iphone eller liknande som jag antar att du har.

Håller ej med dig på första punkten.

Japp helt klart, man sparar pengar på att ta med matlådor hem i från.

Telefonen köpte jag i november för 2 år sen och betalar samma summa varje månad så den kommer inte försvinna förns November. smile (200kr/m är för telefon, resten abonnemang osv)

Nog med OT..
Senast redigerat av Kollan (6 februari 2012)

Ointresserad.
936 Inlägg
7 februari 2012
Helt plötsligt blev det här en jävla lyxfällan tråd.

Typiskt garaget.

Teabag appreciation club.

1 948 Inlägg
8 februari 2012
Jag är ganska imponerad/avundsjuk över hur ekonomiska folk är smile Personligen brukar jag lägga min ekonomi som så här.
20 till det väsentliga (hyra, vanliga räkningar, mat, nöjen i form av krokbesök och små upptåg, försäkringar, bränsle osv)
5 till att stilla köp manin - kan då även bli 10 ena och 0 andra månaden.
2-3 på "fin bilen" i form av däck/service/reparationer/förbättringar på.
Och sen spara det som blir över, aldrig riktigt förstått varför man ska lägga undan pengar till sparkontot i början på månaden... känns bättre att göra det på slutet då vet man ju hur mycket man har råd att spara big_smile

1 232 Inlägg
8 februari 2012
studerar till något bilrelaterat, rekond,solfilm,polerin,städ ev annat än att skruva. gärna inom uddevalla. går på aktivitetsstöd nu .

Norrlänning
1 453 Inlägg
8 februari 2012
baltis skrev:
Jag är ganska imponerad/avundsjuk över hur ekonomiska folk är smile Personligen brukar jag lägga min ekonomi som så här.
20 till det väsentliga (hyra, vanliga räkningar, mat, nöjen i form av krokbesök och små upptåg, försäkringar, bränsle osv)
Och sen spara det som blir över, aldrig riktigt förstått varför man ska lägga undan pengar till sparkontot i början på månaden... känns bättre att göra det på slutet då vet man ju hur mycket man har råd att spara big_smile

Håller fullt med! Hur orkar man jobba varje dag och samtidigt leva som en kyrkråtta..

Jag har två lägenheter, 3000 + 4000 i månaden, sedan mat säkert 4-5000kr, bara lunch går ju på 1600 i månaden!

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

420 Inlägg
8 februari 2012
Ellertz skrev:
baltis skrev:

Håller fullt med! Hur orkar man jobba varje dag och samtidigt leva som en kyrkråtta..

Jag har två lägenheter, 3000 + 4000 i månaden, sedan mat säkert 4-5000kr, bara lunch går ju på 1600 i månaden!

Haha.. Jag sparar pengar till resor ex.

Sen undrar jag, vad ska man göra med pengarna? Ska man slösa pengarna bara för att man har pengar?
Senast redigerat av Jimmylainen (8 februari 2012)

Norrlänning
1 453 Inlägg
8 februari 2012
Jimmylainen skrev:
Ellertz skrev:
baltis skrev:

Sen undrar jag, vad ska man göra med pengarna? Ska man slösa pengarna bara för att man har pengar?

Slösa och leva ett normalt liv är två skillda saker. Att handla mat för 1500kr/månaden innebär en matkostnad på 50kr/per dag som ska täcka 3-4 mål, ska man äta en normal varierad kost så funkar inte de precis...

- Har du champagne?

420 Inlägg
8 februari 2012
Ellertz skrev:
Jimmylainen skrev:
Ellertz skrev:

Slösa och leva ett normalt liv är två skillda saker. Att handla mat för 1500kr/månaden innebär en matkostnad på 50kr/per dag som ska täcka 3-4 mål, ska man äta en normal varierad kost så funkar inte de precis...

Jag äter för 2000 kr i månaden. Tar alltid med mig till jobbet. Och jag köper ofta mat jag kan frysa in osv, ser inga som helst konstigheter med det.

Och jag äter runt 7-8 mål om dagen då jag lever för träningen.

618 Inlägg
8 februari 2012
Jimmylainen skrev:
Ellertz skrev:
Jimmylainen skrev:

Jag äter för 2000 kr i månaden. Tar alltid med mig till jobbet. Och jag köper ofta mat jag kan frysa in osv, ser inga som helst konstigheter med det.

Får man fråga vad du äter dina 7ggr/dag för 2000kr per månad(1500 skrev du på förra sidan)? Majsbröd?

Edit: vad är din hyra på?
Senast redigerat av Kollan (8 februari 2012)

Ung & dum
57 Inlägg
9 februari 2012
Värre är det för oss studerande/arbetslösa som måste leva som parasiter på våra föräldrar istället. Det känns helt ärligt inte speciellt bra alls. Jag har sökt jobb (extrajobb) i nära 1 år nu för att jag ska kunna försörja mig själv en aning, men det är verkligen inte lätt. Jag har varit på sammanlagt 3 intervjuer med den jag har idag (håll tummarna för fan big_smile ). Lite off-topic men vafan smile

Enda gången jag backar är när jag tar sats.

937 Inlägg
9 februari 2012
Kollan skrev:
Jimmylainen skrev:
Ellertz skrev:

Får man fråga vad du äter dina 7ggr/dag för 2000kr per månad(1500 skrev du på förra sidan)? Majsbröd?

tror inte du kan köpa majsbröd för under 2000 om man ska äta ett paket varje gång smile

Norrlänning
1 453 Inlägg
9 februari 2012
Tynnerstroem skrev:
Ellertz skrev:
Lyckades få iväg 13 bil denna månad och 7 finansieringar vilket borde innebära 28-29.000 i nästa lönekuvert... Januari är alltid en skitmånad sad

True that! Jag och min handledare drog iväg 11 bilar (vet inte hur många finansieringar) och jag tror att det slutade på en liknande summa. Säljer du mycket tillbehör? smile

Blir ganska mycket.. i stort sett alla som köper en ny ska ha Dragkrok, Motorvärmare, och vinterhjul..  Sen finns de ju alltid vissa som ska ha Frontbåge, Sidosteg och massa lull lull.. smile

- Har du champagne?

420 Inlägg
9 februari 2012
Kollan skrev:
Jimmylainen skrev:
Ellertz skrev:

Det är mellan 1500-2000 kr/månad. Räknade högt för folk gråter här inne annars.

Jag äter väldigt kaloririk och proteinrik mat. Pasta, ris, potatis med kött, fisk & fågel ex. Sen även kosttillskott inräknat på priset.

Min hyra är på 2223 kronor.

Dock är detta inte speciellt relevant för tråden så vill du fråga något mer får du ta det i pm eller gå till ditt lokala bankkontor för rådgivning.

512 Inlägg
9 februari 2012
Skogsmaskinsförare
Ca 15000:- efter skatt smile 3Skift
Senast redigerat av Specialraggarn (9 februari 2012)

S-klass =)
295 Inlägg
9 februari 2012
Nytt jobb.. Ny lön...
Månadslön: 30720 FÖRE SKATT....   <--- Semester ersättning inräknad då arbetsgivaren betalar ut de varje månad.
Sen till kommer 6000kr SKATTEFRI i form av traktamente..

Jobbar som Rörsvetsare och lite VVS grejor..
Senast redigerat av MB350se (9 februari 2012)

Power of changes
270 Inlägg
9 februari 2012
jobbar med bilglas. får ut 18.000:- efter skatt

Power 0f You

351 Inlägg
12 februari 2012
Studiebidrag 1050kr plus bensinersättning ca: 1500kr har dock en bensinräkning på drygt 4k i månaden neutral

11 Inlägg
12 februari 2012
Jeg er fra dk. Jeg bygger broer og jeg får ca. 55.000 kr før skat
Senast redigerat av SigmaDK (12 februari 2012)

Jeg er mand på 31 fra Danmark som har en Mitsubishi Sigma som bliver specielt bygget fra 205 hk til 260 hk

Sök