2580
Sök

Vad tjänar du i månaden? Vilket jobb har du?

1 422 Inlägg
9 september 2012
Volvo142_73a skrev:
cheffer skrev:
CHEEVA skrev:

har ca 14 ut ... tycker de rent ut sagt är skit, bor hemma ännu men känner de att det är mer eller mindre omöjligt att flytta hemmifrån med denna lönen. Är som sagt intresserad utav gruvjobb eller oljeplattform, någon som har några tips ? Vill kunna ha bilintresset utan att bli helt ruinerad

Inte för att vara den som är den men du är 92a, antar att det är ditt första jobb och du får ut 14 efter skatt och bor hemma, får man fråga vad du gör av med pengarna på eftersom du ser det omöjligt att flytta hemifrån? Antar att du hjälper till att betala hemma så kanske 3k i hyra (vet förvisso inte hur du bor och hur många i hushållet ni är som delar men något sånt borde det vara va?) Står du på corradon själv? Räknade lite fort och då med helförsäkring, nattparkering på gatan, lägsta självrisk, 1500mil/år på en 95as vr6 och hittade då för ganska precis 1700 i månaden på mig för en så efter det har du 9300kr kvar och då har jag inte räknat på golfen då du inte har den i trafik och en golf 2 med enbart garageförsäkring inte är många hundralappar i månaden men säg att du då har 9000 kvar. Skatten på bägge bilarna kan väl hamna på 3000kr totalt (men den ena är ju inte i trafik) men det blir 250 i månaden och du har 8750 kvar. Säg att du kör 1500mil per år och bilen drar en liter per mil så bränner du 1900kr i månaden på soppa och har 6850 kvar, säg yttligare en tusenlapp till hushållet för mat, telefon, el och sånt så har du 5850 kvar och spenderar yttligare 1350 i månaden på övriga nöjen och någon pinyl till bilen kanske? 4500 kvar varje månad. Eller ja, dra av fackavgiften med a-kassa (IF metall) då också som med din lön borde bli 400kr så 4100. Tycker jag räknat ganska så högt då faktiskt och dessa siffror går att dra ner om man prioriterar om för att vilja flytta hemifrån.

Säg att du vill ha en liten bostadsrätt, förutsatt att du har fast anställning. Då behöver du inte betala hyra och andra saker till hushållet "hemma" längre så då har du 8100kr och hyran plus ammorteringen på en liten bostadsrätt kan vi väl säga i runda slängar 5k = 3100kvar och säg att du spenderar 2000 i månaden på mat, hygien och ja, hemmet så har du 1100kr kvar. Tycker inte jag räknat orealistiskt alls utan snarare ganska högt och då har jag som förutsättning att man är smart nog att spara ihop en summa innan man flyttar hemifrån så att man har en buffert att plocka ifrån. Din lön kommer också stiga med tiden och 14k efter skatt när man är 20 år är inte alls så illa pinkat. Förstår inte hur du kan må psykiskt dåligt över den lönen när du bor hemma, har du lånehajar efter dig? Fullkomligt normal lön för din ålder. Bilintresset är dyrt tyvärr... Jävligt tråkigt men så är det ju och då får man skära ner på saker runt om istället. Ursäkta om jag räknat lite fel, kontrollräkna gärna då jag är lite trött men tyckte bara du borde få lite perspektiv smile Visst är det bra att vara ambitiös och vilja tjäna mer pengar men 14 rent i månaden och vara 20 år är inte jättedåligt och det går allt bara man prioriterar. Inget lyxliv men man överlever klart.

Jag ligger rätt nära dig lönemässigt och har innan det varit arbetslös sedan oktober och jobbet jag hade då tjänade jag ca 14 INNAN skatt och det gick runt när jag bodde hemma och betalade då 2500kr i hyra hemma, vilket iofs var drygt halva hyran och vi är 3 pers men då handlade farsan maten etc istället plus jag betalade försäkring till bilen och jag prioriterade mina utgifter till bilen men hade ändå lite pengar att lägga undan, så pass att jag efter att jag sade upp mig i oktober (pga taskiga arbetsförhållanden och dålig lön för ett stressigt jobb som de ofta sa till om att det behövdes jobbas övertid på samma eftermiddag, ibland bara en halvtimme innan ordinarie sluttid. Min högsta lön jag fick ut där var lite drygt 11000kr med en del övertidstimmar plus någon lördag som jag jobbade heldag (och ja, det var en heltidsanställning, 7-16 jobb)) Kunde åka utomlands och spenderade 5 månader i Kongo utan att jobba där, eller visst, jag jobbade väl lite men inget för betalning. Då hade jag visserligen lite pengar undanstoppat sedan tidigare men det var inga stora belopp utan ungefär en månadslön plus det jag sparat ihop under mitt arbetsår och jag valde att låna ca ett par tusen av min familj innan resan bara för säkerhets skull ifall något oväntat och olyckligt skulle inträffa. Var dock pank när jag väl var hemma igen och levde på småpengar tills jag nu fick jobb i augusti då jag inte hade någon a-kassa eller socbidrag under min arbetslösa tid. Ska dock tillägga att med den lönen såg jag ingen möjlighet att flytta hemifrån men så dåligt tjänar du faktiskt inte med 14 rent varje månad. Du är ju fortfarande väldigt ung, ha lite tålamod och planera din ekonomi så ska det nog gå för sig smile Bara att du jobbar ett tag och bor hemma och samlar på dig en slant och planerar ditt framtida boende och gör en budget under tiden.

You're in the real world now. Nnnnn-kay? tongue Tyckte att ett citat från perry cox i scrubs passade in bara lol

Han lär ju dessutom kunna få bostadsbidrag också.

Högst troligt, ja. Inte konstigt att så många ungdomar är arbetslösa när de förväntar sig runt 30 papp i ingångslön och tjäna bättre än vad de gamla erfarna arbetarna gör. Säger inte att fallet är så med CHEEVA men något sånt verkar han vara ute efter med tanke på oljeplattformsjobb och så. Bilintresset BLIR man ruinerad på tongue Det är en riktigt dyr hobby, speciellt som ung då man har lägre lön i regel. Folk är på tog för känsliga i det här landet och ska ha allt på silverfat.

Har ju precis börjat mitt jobb men räknar jag på att en månad är 4 veckor så blir det ju 160 timmar i veckan  (olika avtal säger olika timmar men brukar handla om 160-170h/månad) och då ska jag få lite ungefär 20k innan skatt med min timlön och kan ärligt säga att jag är nöjd med det, speciellt med tanke på steget från skitjobbet jag hade tidigare med 14 före skatt och då med 3 års arbetserfarenhet (utbildning då som räknas till arbetserfarenhet) samt en betydligt mer osympatisk chef som inte var speciellt populär av någon anställd, ska tilläggas att det var ett mycket större företag också. Plåtslagare är mitt yrke nu och jobbar mest med att stampa och pressa gavlar men blir ju lite svetsning och sånt också. Är ju dock rätt tidigt stadie på jobbet där jag fortfarande lär mig mycket men man måste ju göra för att lära sig också. Trivs bättre på den här arbetsplatsen trots att jag hade mer intresse liggandes i den förra, inte just på grund av en bättre lön utan trevligare chef som har mer sympati och kommunicerar bättre. Det hjälper att man får lyssna på radio på jobbet mitt nu också haha. Kommer väl förmodligen att bo hemma och betala min beskärda del i ett halvår, max ett år till möjligen för att kunna spara ihop och sedan kunna köpa mig en bostadsrätt och jag ser inget direkt hinder rent ekonomiskt med det, trots att jag vet att jag kommer få snåla på mina övriga nöjen förutom bilen men det är ju mitt eget val vad jag prioriterar smile Borde hamna på runt 15,5 efter skatt med tanke på vad skatten ligger på här där jag bor, sedan minus fackavgift samt a-kassa så runt 15 rent i månaden ser jag som  helt acceptabelt för att vara 21 år. Nu är det inget jag tänkt jobba med hela livet utan bara en fas i mitt arbetsliv och ska väl vidare ut på andra marknader om ett par år efter att ha jobbat stabilt ett tag men för min ålder så kunde det varit sämre, även bättre såklart men det är ju ett jobb som jag klarar av att försörja mig på samt utöva min hobby på också även om man självklart får spara ett tag och inte göra allt på en gång.

Så bli inte allt för orolig över din lön även om den kan tyckas vara låg, gör man bara lite planering och gör upp en budget och ser till att man inte skaffar sig en allt för dyr bostad så att man alltid kan ha en liten buffert att lägga undan varje månad så man inte lever precis på gränsen så ska det gå bra smile Är ju många år som du har på dig att tjäna mer.

86 Inlägg
9 september 2012
b0nd3n skrev:
Marticus skrev:
b0nd3n skrev:
Tillräckligt wink

har samma tillägg som alla andra gruvarbetare smile

Då tänker jag lägga en lite halvt ohyffsad kommentar och fråga varför du skriver i tråden om du utelämnar det mest intressanta och bara skriver "tillräckligt"? Visst, intressant att veta att du har samma tillägg som "alla andra gruvarbetare", men vad blir din lön för den tiden du jobbar?

haha tongue äru nyfiken wink

nä men jag ligger kring 70.000 före och 40/45.000 efter.
Jobbar 7 dagar sedan ledig 7 dagar, konstant eftermiddag så OBen gör en hel del på lönen, sen har jag traktamente oxå.

Helvete! det var inte dåligt betalt direkt, men skiftgången gör väl sitt med.

Lite smått sugen på att söka jobb uppöver i någon av gruvorna, som lastbilschaufför tänkte jag då
Har ju både lastbils+ CE körkort, hjullastare, truck, ykb och allt sånt etc etc.

Ni som bor där och jobbar som vet lite mer kanske, vart ska man söka/vända sig?
Bor i sundsvallstrakten så har inte direkt största kollen..

Har ju hört om lönerna av flera jag känner så man blir ju lite sugen och fara upp o jobba.
Vilka ska man höra med tro? LKAB ? tongue
Senast redigerat av Firecat (9 september 2012)

420 Inlägg
9 september 2012
Volvo142_73a skrev:
Jimmylainen skrev:
Volvo142_73a skrev:
CHEEVA skrev:
hur ser de ut med jobb i gruvbranschen ?

Svårt att få jobb ? Hur bor man ? På jobbet eller måste man ha eget boende i närheten ?

Jävligt intresserad utav ett lite bättre betalt jobb än de jag har nu, gärna ett jobb där man jobbar tex en vecka och hemma en vecka.. eller som oljeplattforms jobben jobba 2 veckor och hemma 4.

Vilka utbildningar har ni som jobbar såhär ? Har gått industriteknisk på gymnasiet, vet inte om det är till någon fördel ? Jobbar som motorrenoverare nu tjänar 18 000 före skatt... mår psykist dåligt pga den dåliga lönen

18K är väl ändå en hyffsad lön. Du lär ju ha ut typ 12K efter skatt? Klarar man sig ju rätt långt på om man är ensamboende.

Har ett jobb som lödare på gång. Kommer få drygt 11K efter skatt

Jag tycker det är sjukt dyrt att bo ensam! Har mellan 17-20k efter skatt och det är precis så man har pengar kvar när nästa löning är :-)

För mycket oxfilé? big_smile

Nja, väldigt mycket proteinrik mat för min träning och denna är oftast rätt dyr smile

Andromeda skrev:
Jimmylainen skrev:
Volvo142_73a skrev:

18K är väl ändå en hyffsad lön. Du lär ju ha ut typ 12K efter skatt? Klarar man sig ju rätt långt på om man är ensamboende.

Har ett jobb som lödare på gång. Kommer få drygt 11K efter skatt

Jag tycker det är sjukt dyrt att bo ensam! Har mellan 17-20k efter skatt och det är precis så man har pengar kvar när nästa löning är :-)

Jag tror att du prioriterar lite snett.

Nja, prioriterar fel gör jag inte direkt. Än del av pengarna läggs på mat & proteinrik mat är rätt dyrt :-)

1 422 Inlägg
9 september 2012
Firecat skrev:
b0nd3n skrev:
Marticus skrev:

Då tänker jag lägga en lite halvt ohyffsad kommentar och fråga varför du skriver i tråden om du utelämnar det mest intressanta och bara skriver "tillräckligt"? Visst, intressant att veta att du har samma tillägg som "alla andra gruvarbetare", men vad blir din lön för den tiden du jobbar?

Jobbar 7 dagar sedan ledig 7 dagar, konstant eftermiddag så OBen gör en hel del på lönen, sen har jag traktamente oxå.

Lite smått sugen på att söka jobb uppöver i någon av gruvorna, som lastbilschaufför tänkte jag då
Har ju både lastbils+ CE körkort, hjullastare, truck, ykb och allt sånt etc etc.

Har ju hört om lönerna av flera jag känner så man blir ju lite sugen och fara upp o jobba.

Haha var i samma läge själv och kollade efter gruvarbeten innan jag fick jobb i Svartvik. Har dock inte lastbilskorten utan var mer inne på att svetsa och möjligen ela (som det så vackert inte heter tongue ) men var så dåligt med information här i Sundsvall om det så passade på att köra lokalt tills vidare. Man kan ju alltid kliva upp mot högre höjder senare i livet tongue

1 944 Inlägg
9 september 2012
Firecat skrev:
b0nd3n skrev:
Marticus skrev:

Porjus, BDX, LTH m.f kör i gruvorna smile bara o ringa o höra !

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

351 Inlägg
9 september 2012
NoFantasy skrev:
Finns det ingen katergori för svartjobbare?? big_smile

finns de ingen kategori för dumhuvuden big_smile

351 Inlägg
9 september 2012
tjänar runt 15k efter skatt och bensin kontot ligger på ungefär 10k när man har 12mil till jobbet tur o retur.
en bensinsnålare bil kanske?

1 863 Inlägg
9 september 2012
Runmark skrev:
tjänar runt 15k efter skatt och bensin kontot ligger på ungefär 10k när man har 12mil till jobbet tur o retur.

Öh, ja. Kanske dags att byta bil. Hur klarar du dig en månad om 2/3 av lön går till soppa?

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Självlärd
3 083 Inlägg
9 september 2012
Runmark skrev:

Du behöver ju inte åka Caprice varje dag wink

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Gött mos
1 096 Inlägg
9 september 2012
Runmark skrev:
NoFantasy skrev:
Finns det ingen katergori för svartjobbare?? big_smile

finns de ingen kategori för dumhuvuden big_smile

Finns det ingen kategori för mytomaner?

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

3 354 Inlägg
9 september 2012
Grundlön på 19500:- + skiftestillägg så har hamnat på ca 22-23 000 brutto.
Nu när jag gått över till ständig natt så ökar tillägget med ca 3-4000

Operatör inom plastformgjutning
Senast redigerat av Seth (9 september 2012)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

351 Inlägg
9 september 2012
Volvo142_73a skrev:
Runmark skrev:

Svårt att låta bli när man åker som en gud, håller på letar efter billigare bil wink

Självlärd
3 083 Inlägg
9 september 2012
Runmark skrev:
Volvo142_73a skrev:
Runmark skrev:

Svårt att låta bli när man åker som en gud, håller på letar efter billigare bil wink

Jag föreslår att du köper den fräckaste bilen som någonsin tillverkats. Fiat 126. BTW! Synd på 144an

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

1 422 Inlägg
9 september 2012
Runmark skrev:

Skatteavdrag för milersättning? smile Annars kan du ju segla till jobbet, gungar ju mjukt det med wink Bara att köpa en snålare bil att pendla till och från jobbet med, någon liten billig mysbil bara.

huh?
10 427 Inlägg
10 september 2012
Runmark skrev:

LOL! jag betalade typ 3000kr/månaden ungefär i bensin när jag pendlade 12 mil tur och retur till gamla jobbet tongue

..med 740n.

Elektriker
718 Inlägg
10 september 2012
cheffer skrev:
Haha var i samma läge själv och kollade efter gruvarbeten innan jag fick jobb i Svartvik. Har dock inte lastbilskorten utan var mer inne på att svetsa och möjligen ela (som det så vackert inte heter tongue ) men var så dåligt med information här i Sundsvall om det så passade på att köra lokalt tills vidare. Man kan ju alltid kliva upp mot högre höjder senare i livet tongue

Nu vet ajg inte vad du har för utbildning eller vad dom har för krav där uppe. Men kan man verkligen åka dit och "ela" om man inte är utbildad elektriker? Fast det är klart, är väl mest kabeldragning, och de klarar ju en apa typ:P

Som att kasta vatten i sjön.

1 422 Inlägg
10 september 2012
monno skrev:
cheffer skrev:

Nu vet ajg inte vad du har för utbildning eller vad dom har för krav där uppe. Men kan man verkligen åka dit och "ela" om man inte är utbildad elektriker? Fast det är klart, är väl mest kabeldragning, och de klarar ju en apa typ:P

Har grundläggande elutbildning och har även varit inne på att vidareutbilda mig inom ämnet smile Främst hade jag väl tänkt mig svetsarjobb men man tar vad man får och just nu jobbar jag inom industri tongue

711 Inlägg
10 september 2012
6-skift på massafabrik,kör swetruck (vedtruck) och flistruck(ombyggd caterpillar lastmaskin) tjänar runt 29000kr före skatt.

3 354 Inlägg
10 september 2012
jimbon skrev:
6-skift på massafabrik,kör swetruck (vedtruck) och flistruck(ombyggd caterpillar lastmaskin) tjänar runt 29000kr före skatt.

hur roterar ni då?

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

351 Inlägg
11 september 2012
cheffer skrev:
Runmark skrev:

Skatteavdrag för milersättning? smile Annars kan du ju segla till jobbet, gungar ju mjukt det med wink Bara att köpa en snålare bil att pendla till och från jobbet med, någon liten billig mysbil bara.

ah vet du hur man går till väga då? skriver man inte som en journal eller så hur långt det är osv? skickar man in bensin kvitton också? smile

Sök