Köpt bil med skuld på sig.

bemve Kyltekniker
11 november 2008 · 166 Inlägg

Ursäkta för dålig rubrik, var arg.

Jag köpte en s40 t4 för några veckor sedan och idag kom det hem ett brev där det stod att bilen har skuld på sig för att någon jävla Abbi Dabbi som är 3 ägare innan mig inte har betalat sina skulder på bilen. Jag ringde vägvärket och kollade så allt var okej innan jag köpte bilen.

Nu ska jag betala 17 000 eller så tar dom bilen.

Mina alternativ:

Sälja bilen så nästa åker på de.

Ringa Abbi Dabbi och säga att bilen är krockad så han åker på böterna när dom tar tillbaka bilen för dom inte kan sälja den till fullpris.

Betala skulden på avbetalning.

-

Förstår inte hur skulden kan gå över till mig bara sådär. Det är ju Abbi Dabbi som har köpt den på avbetalning och sålt den vidare sen.

hjälp!

Senast redigerat av bemve (11 november 2008)

Jolle87
11 november 2008 · 1 585 Inlägg

Om du nu har ringt vägvärket innan och kollat så allt är okey så tycker jag att felet ligger hoss dom. Men det är ju svårt att bevisa blir ju ord mot ord. Försök få tag i den där Abbi Dabbi och se vad han säger. Försök pressa han lite, Själv hade jag nog aldrig betalt om jag hade varit i din situation. Tråkigt när sånt här händer.. Men det gäller att kolla upp i förväg att allt är som det ska.

Hamilton
11 november 2008 · 8 864 Inlägg

Du har tyvärr bara 1 allternativ att välja på och det är att betala.
Att han som har skulden skulle betala tvivlar jag starkt på då det redan "gått" 3 ägare på bilen.

Hur lång tid har du på dig innan dom hämtar bilen?
Att krocka bilen i nuläget är inte att rekomendera kan bli mycket dyrare än dom 17 000 som det är rest på

Fotograf på tierpidag.se
zijaa Bilmekaniker
11 november 2008 · 1 354 Inlägg

jag hade blivit skitlack ifall det hade hänt mig..du vill inte veta vad jag hade gjort med honom..men försök snacka med abbi dabbi och se lite sur ut, det hjälper..behåll bilenmen betala inte 17 000..ha den och vänta tills dom säger nåt för att du inte har betalat, då kan du snacka o kolla vad problemet är..

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!
tobee
11 november 2008 · 735 Inlägg

"Säljaren intygar att bilen och utrustningen är hans egendom, att de är till fullo betalda" En mening man ska lägga på minnet och alltid ha underskrift på när man köper bil... Finns inte i detta fall va?

bemve Kyltekniker
11 november 2008 · 166 Inlägg

zijaa skrev:
jag hade blivit skitlack ifall det hade hänt mig..du vill inte veta vad jag hade gjort med honom..men försök snacka med abbi dabbi och se lite sur ut, det hjälper..behåll bilenmen betala inte 17 000..ha den och vänta tills dom säger nåt för att du inte har betalat, då kan du snacka o kolla vad problemet är..

Dom tar ju bilen om 2 veckor. Blir av med den.

decib3L Körv
11 november 2008 · 3 535 Inlägg

Förlåt mig för detta:

Livet suger, bara att inse. Dessutom lever en del på att lura andra.

Truckdriving Man
Rand
11 november 2008 · 1 024 Inlägg

snappiabbibabbi låter som en jävla apa säg till den jäven att betala. du ska då fan inte betala det här, prata med konsumentvärket å se om dom kan hjälpa dig!

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
sir_daniel www.kudoz.se
11 november 2008 · 3 802 Inlägg

konsumentverket handhar enbart ärenden där ena parten är ett företag, tingsrätten är var sådanna här ärenden tas upp, om man inte kan lösa det person till person.

Rand
11 november 2008 · 1 024 Inlägg

vägvärket är det välll som skickar ut skulden ?

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
IceEyes Varningar: För många..
11 november 2008 · 2 552 Inlägg

Abbi Dabbi hahaha tongue


Men fan vilken oduglig regel. Det borde ju vara den som dragit på sig skulden som ska betala tycker man.

Är ju ungefär som att jag skulle baka in mina räkningar i en tårta och sen sälja den vidare så den som köper tårtan får betala räkningarna.. Sjukt

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
bemve Kyltekniker
11 november 2008 · 166 Inlägg

Rand skrev:
vägvärket är det välll som skickar ut skulden ?

Nej, det är DNBnor. något finanseringsbolag.

Senast redigerat av bemve (11 november 2008)

bemve Kyltekniker
11 november 2008 · 166 Inlägg

IceEyes skrev:
Abbi Dabbi hahaha tongue


Men fan vilken oduglig regel. Det borde ju vara den som dragit på sig skulden som ska betala tycker man.

Är ju ungefär som att jag skulle baka in mina räkningar i en tårta och sen sälja den vidare så den som köper tårtan får betala räkningarna.. Sjukt

Helt jävla sjukt ja. Att skulden ska följa med bilen.

xMaDRockz
11 november 2008 · 128 Inlägg

sir_daniel skrev:
konsumentverket handhar enbart ärenden där ena parten är ett företag, tingsrätten är var sådanna här ärenden tas upp, om man inte kan lösa det person till person.

Dock ger dom dig gärna råd och tips hur du kan gå till väga.

Ring din lokala ombudsman och snacka med honom. www.ko.se där hittar du nog ett nummer.

Lycka till

sir_daniel www.kudoz.se
11 november 2008 · 3 802 Inlägg

det är ju bilen som är garantin för lånet så inte så märkligt tycker jag.

bemve Kyltekniker
11 november 2008 · 166 Inlägg

xMaDRockz skrev:

sir_daniel skrev:
konsumentverket handhar enbart ärenden där ena parten är ett företag, tingsrätten är var sådanna här ärenden tas upp, om man inte kan lösa det person till person.

Dock ger dom dig gärna råd och tips hur du kan gå till väga.

Ring din lokala ombudsman och snacka med honom. www.ko.se där hittar du nog ett nummer.

Lycka till

Tack så jättemycket. Man märker hur ni intresserar er och hjälper på garaget om man jämför med polisen eller dylikt som jag ringt och försökt med.

Hamilton
11 november 2008 · 8 864 Inlägg

bemve skrev:

IceEyes skrev:
Abbi Dabbi hahaha tongue


Men fan vilken oduglig regel. Det borde ju vara den som dragit på sig skulden som ska betala tycker man.

Är ju ungefär som att jag skulle baka in mina räkningar i en tårta och sen sälja den vidare så den som köper tårtan får betala räkningarna.. Sjukt

Helt jävla sjukt ja. Att skulden ska följa med bilen.

Är ju rimligt att skulden följer med bilen då den står som säkerhet för lånet.
Hur skulle man annars lösa det hela enligt dig?

Fotograf på tierpidag.se
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
11 november 2008 · 946 Inlägg

bemve skrev:

xMaDRockz skrev:

sir_daniel skrev:
konsumentverket handhar enbart ärenden där ena parten är ett företag, tingsrätten är var sådanna här ärenden tas upp, om man inte kan lösa det person till person.

Dock ger dom dig gärna råd och tips hur du kan gå till väga.

Ring din lokala ombudsman och snacka med honom. www.ko.se där hittar du nog ett nummer.

Lycka till

Tack så jättemycket. Man märker hur ni intresserar er och hjälper på garaget om man jämför med polisen eller dylikt som jag ringt och försökt med.

Jo, men polisen har ju inget med saken att göra. Allt har ju (tyvärr) skett inom lagens ramar och inget olagligt verka föreligga här. Är dessutom inte säker på att Vägverket ser om bilen är skuldbelagd eller inte. Att skulden följer med bilen och inte ägaren är ju i sig ganska logiskt, den är ju själva säkerheten i lånet. Enda sättet för dig att lösa problemet är att prata med fd. ägaren som en gång tog lånet...

MVH

Senast redigerat av Dave_C70 (11 november 2008)

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
xMaDRockz
11 november 2008 · 128 Inlägg

bemve skrev:

xMaDRockz skrev:

sir_daniel skrev:
konsumentverket handhar enbart ärenden där ena parten är ett företag, tingsrätten är var sådanna här ärenden tas upp, om man inte kan lösa det person till person.

Dock ger dom dig gärna råd och tips hur du kan gå till väga.

Ring din lokala ombudsman och snacka med honom. www.ko.se där hittar du nog ett nummer.

Lycka till

Tack så jättemycket. Man märker hur ni intresserar er och hjälper på garaget om man jämför med polisen eller dylikt som jag ringt och försökt med.

Hoppas det löser sig och att du kan få rätt på saker och ting.
Men nästa gång du köper en bil så kolla extra noga på reg.beviset som du skriver under, Nere till vänster så står det om bilen är belastad med en skuld/kredit/leasing.

Muttley
11 november 2008 ·

du kan inte ge förra ägarna skulden som faktiskt är fakta smile.

du har köpt dig en bil och en skuld. och då får du betala eller ge bort bilen.
du får väl ta och kolla upp att en bil är ren innan du skriver på, du godkände affären och därmed följde lånet med dig.

de har hänt min bror innan med för typ över 10 år sedan, och han fick betala skulden själv och de var i och för sig inte så mycket men han ägde ju bilen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang