Framhjulsdrift/bakhjulsdrift

h30aad
26 november 2008 · 124 Inlägg

Hej

Vad är fördelar/nackdelar med framhjulsdrift samt bakhjulsdrift. Varför vill dom flesta ha bakjulsdrift??

FLindgren
26 november 2008 · 5 089 Inlägg

h30aad skrev:
Hej

Vad är fördelar/nackdelar med framhjulsdrift samt bakhjulsdrift. Varför vill dom flesta ha bakjulsdrift??

för att dom har sätt fräcka filmer där folk sladdar med sina bilar.. och då vill alla andra ha bakhjulsdrift, för att "det går" att sladda, men ingen gör det ändå...

Men fördelarna och nackdelarna tar nästan ut varandra, beror helt va du ska ha bilen till för... framhjulsdriften är ju säkrast iaf.

Senast redigerat av FLindgren (26 november 2008)

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
expect1991
26 november 2008 · 1 814 Inlägg

Beror helt på vad du ska göra med bilen, men på vintern är det säkrare med framhjulsdrift.

men att leka i snön på vintern blir mycket roligare när man har bakhjulsdrivet som sagt. även när man ska "drifta" är det en fördel smile

kan tillägga att BMW verkar anse att framhjulsdrift är djävulens påfund smile

beda
26 november 2008 · 236 Inlägg

expect1991 skrev:
Beror helt på vad du ska göra med bilen, men på vintern är det säkrare med framhjulsdrift.

men att leka i snön på vintern blir mycket roligare när man har bakhjulsdrivet som sagt. även när man ska "drifta" är det en fördel smile

kan tillägga att BMW verkar anse att framhjulsdrift är djävulens påfund smile

Jag personligen kan ju inte tycka att de e säkrare med framhjulsdrift på vintern, när man får ställ på bilen kan man ju lika bra släppa ratten..nä, bakhjulsdrift på vintern iaf! Men vid bra väglag kan de kvitta. tongue
Men de e ju en smaksak. smile

Hunted Jackass
26 november 2008 · 795 Inlägg

FLindgren skrev:

h30aad skrev:
Hej

Vad är fördelar/nackdelar med framhjulsdrift samt bakhjulsdrift. Varför vill dom flesta ha bakjulsdrift??

för att dom har sätt fräcka filmer där folk sladdar med sina bilar.. och då vill alla andra ha bakhjulsdrift, för att "det går" att sladda, men ingen gör det ändå...

Men fördelarna och nackdelarna tar nästan ut varandra, beror helt va du ska ha bilen till för... framhjulsdriften är ju säkrast iaf.

Flindgren: Mitt beslut om att köra bakhjulsdrivet och mitt sätt att köra grundar sig helt och hållet på att "på bredden" är det roligaste sättet att färdas. Känner mig fan förolämpad när du skriver att "ingen" sladdar, utrycket "bara några få" hade varit mer skonsamt för min ömtåliga själ.

h30aad: Jag tycker du ska ta och prova någon av dina polares gammla 240 på en stor parkering nu när snön börjar falla över landet och sen göra samma sak med en gammal saab så kan du ju själv dra slutsatsen vad som passar dig :-) alla är vi olika i smak och tycke så välj det som passar dig bäst och skit i vad resten kör.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Rojpen
26 november 2008 · 2 230 Inlägg

leka så är ju bakhjulsdrift att föredra för är bra mycket svårare att få snygga å härliga ställ med FWD. men dock är ju FWD säkrare på alla sätt, får du ställ(dvs översladd okontrolerat) så äre bara gasa det håll du vill så drar den dit. gö det med RWD så snor du runt. sen att ta sig fram är ju lättare med FWD då tyngden ligger på däcken redan.
så. RWD till lek och FWD till säkrare och lugnare åka.

Senast redigerat av Rojpen (26 november 2008)

så kan det vara då det inte blev som det skulle
TFkarlsson Varningar. 36
26 november 2008 · 1 200 Inlägg

För mig är bakhjulsdrift fan en självklarhet då jag känner mig ruskigt osäker när jag åker framhjulsdrift, bland annat på grund av att jag kan hantera en bakhjulsdriven bil MYCKET bättre när det släpper på alla 4 hjul, än jag kan med en framhjulsdriven bil och lite sånt där.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.
my740is-fantastic
26 november 2008 · 284 Inlägg

TFkarlsson skrev:
För mig är bakhjulsdrift fan en självklarhet då jag känner mig ruskigt osäker när jag åker framhjulsdrift, bland annat på grund av att jag kan hantera en bakhjulsdriven bil MYCKET bättre när det släpper på alla 4 hjul, än jag kan med en framhjulsdriven bil och lite sånt där.

ähh, du kan ju inte hantera en bil? wink

EDIT: för övrigt håller jag med karlsson till 110%.. jag har ingen koll alls när jag kör FWD..

Senast redigerat av my740is-fantastic (26 november 2008)

/Anna
Det man inte vet har man ingen aning om..
N_W V8 de bästa som finns!
26 november 2008 · 1 092 Inlägg

Trots att de flesta biltillverkare kör med framhjulsdrift så är det ju märkligt att de bästa i världen driver bak,  BMW, Jaguar, Mercedes, Rolls Royce, Bentley, Lexus, Infinity eller ja såfort det ska vara nånting lite extra smile Undrar när de släpper den första framhjulsdriva Ferrarin..  Anledningen är ju att det är enklare att bygga en mer harmonisk bil där man låter ett hjulpar sköta drivning och ett hjulpar styrningen. Sen att bilarna blir mycket roligare att köra på alla sätt de är ju en bonus och en självklarhet haha
Har själv haft 14 bakhjulsdrivna bilar och tänker aldrig köpa en framhjulsdriven.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Pontiac Lemans 67 cabriolet "Projekt LTO pro cruising" (1967)
Cadillac Club Coupe "Ls-konverterad" (1949)
Ford Mustang "GT370" (2007)
AudiTQ-90
26 november 2008 · 273 Inlägg

skalman1 skrev:
för att bakhjulsdrift är den enda rätta vägen att gå mot total lycka. samt att det är mycket roligare på vintern....  wink

roligast på vinter / delvis sommarn måste ju endå vara quattro ;9 alltså 4wd smile

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se
Audi S4 (1994)
supersupra87 "Just a little 4 cylinder"
26 november 2008 · 581 Inlägg

Det går att "drifta" med FWD på snö, ganska bra egentligen om man vet vad man gör. Självklart inte lika bra som bakhjulsdrivet.

Personligen tycker jag att man ska börja med FWD bilar, sen hoppar man på RWD. Är ju inte lika roligt att gå från FWD till RWD.

Men båda har sina fördelar...

Senast redigerat av supersupra87 (26 november 2008)

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."
nordstromj
26 november 2008 · 1 772 Inlägg

http://www.northernanimation.com/photogallery/misc/fwd_sucks.jpg

Bakhjulsdrift is the shit! big_smile

Senast redigerat av NordstromJ (26 november 2008)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
TurbOla Reservdansk
26 november 2008 · 6 271 Inlägg

NordstromJ skrev:
http://www.northernanimation.com/photog … _sucks.jpg

Bakhjulsdrift is the shit! big_smile

Får jag fråga hur ofta du ser en hästkärra där hästarna springer därbak och puttar på kärran? wink
Nej, de går alltid först! big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
RobinNilsson
26 november 2008 · 369 Inlägg

Och snart kommer det komma en 740 eller 940 nisse o berätta att bla bla bla volvo är bäst pga rwd men kan bara berätta för er så ni inte behöver skriva massa meningslösa inlägg för att Saab har också bilar med bakhjulsdrift nu mera ! cool

Senast redigerat av _Robbzon_ (26 november 2008)

åh va man myser, när turbon den pyyser =)
TurbOla Reservdansk
26 november 2008 · 6 271 Inlägg

skalman1 skrev:

TurbOla skrev:

NordstromJ skrev:
http://www.northernanimation.com/photog … _sucks.jpg

Bakhjulsdrift is the shit! big_smile

Får jag fråga hur ofta du ser en hästkärra där hästarna springer därbak och puttar på kärran? wink
Nej, de går alltid först! big_smile

jo men dom är ju ganska korkade då också för när det blir nerförsbacke så bli dom ju ihjälkörda   smile

Det är ju då man piskar dom så dom springer ännu fortare. wink big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
beda
26 november 2008 · 236 Inlägg

_Robbzon_ skrev:
Och snart kommer det komma en 740 eller 940 nisse o berätta att bla bla bla volvo är bäst pga rwd men kan bara berätta för er så ni inte behöver skriva massa meningslösa inlägg för att Saab har också bilar med bakhjulsdrift nu mera ! cool

OT, men vilken SAAB då?

supersupra87 "Just a little 4 cylinder"
26 november 2008 · 581 Inlägg

Klart man kan drifta med FWD. cool

http://www.youtube.com/watch?v=poar27ZAYqk

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."
TurbOla Reservdansk
26 november 2008 · 6 271 Inlägg

_Robbzon_ skrev:
Och snart kommer det komma en 740 eller 940 nisse o berätta att bla bla bla volvo är bäst pga rwd men kan bara berätta för er så ni inte behöver skriva massa meningslösa inlägg för att Saab har också bilar med bakhjulsdrift nu mera ! cool

Jag trodde dom var fyrhjulsdrivna... XWD som det heter.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
kolvas
26 november 2008 · 4 001 Inlägg

TurbOla skrev:

NordstromJ skrev:
http://www.northernanimation.com/photog … _sucks.jpg

Bakhjulsdrift is the shit! big_smile

Får jag fråga hur ofta du ser en hästkärra där hästarna springer därbak och puttar på kärran? wink
Nej, de går alltid först! big_smile

hur ofta ser du en båt med den huvudsakliga drivpropelern fram?  lollollol

ganska gammal å tråkig diskution

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
nordstromj
26 november 2008 · 1 772 Inlägg

_Robbzon_ skrev:
Och snart kommer det komma en 740 eller 940 nisse o berätta att bla bla bla volvo är bäst pga rwd men kan bara berätta för er så ni inte behöver skriva massa meningslösa inlägg för att Saab har också bilar med bakhjulsdrift nu mera ! cool

http://www.aftonbladet.se/bil/article226104.ab

Ja titta, det var ju tur att den var så jävla snygg och säkert jättebillig också! smile Riktig svinarbil...

Senast redigerat av NordstromJ (26 november 2008)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang