Framhjulsdrift/bakhjulsdrift

inline_90 Är jag Medlem?
26 november 2008 · 125 Inlägg

Rwd eller 4wd is the shit tycket jag;) sommar som vinter, tycker de ser lite fult ut när de röker från fram hjulen:P

Gillar Merca
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
26 november 2008 · 2 252 Inlägg

FLindgren skrev:

h30aad skrev:
Hej

Vad är fördelar/nackdelar med framhjulsdrift samt bakhjulsdrift. Varför vill dom flesta ha bakjulsdrift??

för att dom har sätt fräcka filmer där folk sladdar med sina bilar.. och då vill alla andra ha bakhjulsdrift, för att "det går" att sladda, men ingen gör det ändå...

hmm ingen som sladdar trots bakhjulsdrift roll kom till boden... roll haha big_smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
IceEyes Varningar: För många..
26 november 2008 · 2 552 Inlägg

Finns ju faktiskt en orsak till att Volvo, Opel, Toyota mfl gick över till fwd, för vem vill köra en bil som uppför sig som Bambi på hal is under vintern?

Fast vill man bara leka är rwd att föredra smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Seth
26 november 2008 · 3 354 Inlägg

IceEyes skrev:
Finns ju faktiskt en orsak till att Volvo, Opel, Toyota mfl gick över till fwd, för vem vill köra en bil som uppför sig som Bambi på hal is under vintern?

Fast vill man bara leka är rwd att föredra smile

Hade för mig att största orsaken var att det var billigare o lättare att installera motor o drivpaketet på fwd.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
R1kard V-Power
26 november 2008 · 1 186 Inlägg

IceEyes skrev:
Finns ju faktiskt en orsak till att Volvo, Opel, Toyota mfl gick över till fwd, för vem vill köra en bil som uppför sig som Bambi på hal is under vintern?

Fast vill man bara leka är rwd att föredra smile

haha, aldrig kört en nyare bakhjulsdriven bil eller?

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
Cobrajet
26 november 2008 · 81 Inlägg

Jag har en RWD en FWD och till sist en AWD, roligast att köra är RWD, fast den jag har kör jag inte med på Vintern. Det är en grym känsla när man gasar på med en RWD . Säkrast utan tvekan är AWD och riktigt kul på Vintern, särskilt på osaltade Vintervägar.

MVH
Cobra Jet
Rojpen
26 november 2008 · 2 230 Inlägg

kan ju bara säga en sak. finns ju en anledning till varför typ alla sportbilar är RWD och personbilar(svennsson bilar) är FWD? och varför dom gick från RWD till FWD och jag tror ju knappst det var för att RWD var säkrare och stabilare?

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Ramrod
26 november 2008 · 674 Inlägg

Så här är det:  FWD är gjort för gammel-farmor som hänger över ratten när hon kör.    RWD är gjort för lekstugan & rally folk..    Vilken är du?   Sen finns det ju AWD... Det är gjort för yxbacken.. big_smile

With great freedom comes great responsebility
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Volvo 850 "MR500" (2011)
kolvas
26 november 2008 · 4 001 Inlägg

Rojpen skrev:
kan ju bara säga en sak. finns ju en anledning till varför typ alla sportbilar är RWD och personbilar(svennsson bilar) är FWD? och varför dom gick från RWD till FWD och jag tror ju knappst det var för att RWD var säkrare och stabilare?

nä, det är för att det är billigare att bygga FWD

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Seth
26 november 2008 · 3 354 Inlägg

kolvas skrev:

Rojpen skrev:
kan ju bara säga en sak. finns ju en anledning till varför typ alla sportbilar är RWD och personbilar(svennsson bilar) är FWD? och varför dom gick från RWD till FWD och jag tror ju knappst det var för att RWD var säkrare och stabilare?

nä, det är för att det är billigare att bygga FWD

håller nog med. det var nog rent ekonomiskt som bestämde.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
bmx
26 november 2008 · 7 100 Inlägg

kan åka på värre has med fwd än rwd!om du åker på has med rwd så är det lättare att snurra runt,men sladdar du med fwd så är det inte lätt att sno runt!

och JA,ja kör både och och jag har åkt på värre has med saaben än 740:in!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
DasAuto
26 november 2008 · 2 751 Inlägg

Skämtar ni?? Hur tror ni en VW polo, eller Mercedes A-klass hade känts på hal väg? FWD ÄR säkrare på vintern!! Ni som säger att man kan likagärna släppa ratten??? Ja ifall du kör 70km/h i en rondell så kanske...

En RWD är ju säkert 1000 gånger roligare det tvivlar jag inte på, men en FWD är säkrare på vintern och på halt underlag... men AWD är bäst tongue Sportbilar har nu mera AWD, 60%bak40%fram wink

Senast redigerat av n0b0dy_ (26 november 2008)

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
IceEyes Varningar: För många..
26 november 2008 · 2 552 Inlägg

Seth skrev:

IceEyes skrev:
Finns ju faktiskt en orsak till att Volvo, Opel, Toyota mfl gick över till fwd, för vem vill köra en bil som uppför sig som Bambi på hal is under vintern?

Fast vill man bara leka är rwd att föredra smile

Hade för mig att största orsaken var att det var billigare o lättare att installera motor o drivpaketet på fwd.

.. Och på köpet fick bilarna betydligt säkrare vinteregenskaper, pang 2 flugor i en smäll.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Seth
26 november 2008 · 3 354 Inlägg

IceEyes skrev:

Seth skrev:

IceEyes skrev:
Finns ju faktiskt en orsak till att Volvo, Opel, Toyota mfl gick över till fwd, för vem vill köra en bil som uppför sig som Bambi på hal is under vintern?

Fast vill man bara leka är rwd att föredra smile

Hade för mig att största orsaken var att det var billigare o lättare att installera motor o drivpaketet på fwd.

.. Och på köpet fick bilarna betydligt säkrare vinteregenskaper, pang 2 flugor i en smäll.

kallar du understyrning å åka rätt fram ner i diket säkrare... ok nya bilar med massa elektronik kan hjälpa

Senast redigerat av Seth (26 november 2008)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Hertigen vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
26 november 2008 · 741 Inlägg

IceEyes skrev:

Seth skrev:

IceEyes skrev:
Finns ju faktiskt en orsak till att Volvo, Opel, Toyota mfl gick över till fwd, för vem vill köra en bil som uppför sig som Bambi på hal is under vintern?

Fast vill man bara leka är rwd att föredra smile

Hade för mig att största orsaken var att det var billigare o lättare att installera motor o drivpaketet på fwd.

.. Och på köpet fick bilarna betydligt säkrare vinteregenskaper, pang 2 flugor i en smäll.

men inte bättre vinteregenskaper

prova dra släp på en riktig vinterväg med en framhjulsdriven och en bakhjuls skall du se att bakhjuls uppför sig betydligt bättre

sen en ny bakhjuls eller framhjuls är likvärdiga i säkerhet vad som beträffar över och understyrning de som säger nån annan har inte prövat

dagens säkerhetssystem gör att bilarna beter sig väldigt lika i snöföre

och med säkerhetssytem menar jag antisladd antispinn mm

dock på vintern så är 4wd optimalt, dock inte billigast

Ford Mustang "HT 289 HiPo" (1967)
Larzan Herr
26 november 2008 · 285 Inlägg

S-U-B-A-R-U fyrhjulsdrift is the king..

Tom Darth Vader
26 november 2008 · 1 644 Inlägg

Fwd har tillverkare övergått till dels för att få ner produktionskostnader, och dels för att det är oftast säkrare för en medelsvensson att åka rakt fram än att snurra runt.

Tänk, hur många billiga bilar har idag rwd?

Rwd är klart roligst, jag är själv en som leker av mig vid fuktigt/halt väglag både i framhjulsdrivna och bakhjulsdrivna bilar., Men fwd är i genomsnitt säkrare om man tillhör "bruksåkarna" och inte "nöjesåkarna", inte mycket att bråka om tycker jag.

Senast redigerat av DoWahDiddy (26 november 2008)

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
davveman
26 november 2008 · 13 Inlägg

ja bakhjulsdrift ska de va.. o behöver man byta kopplingen på bilen så är verstadskostnaden mindre än halva priset mot dom flesta framhjulsdrivna bilarna. så alla körskolar borde spara pengar på o köra bmw:)

IceEyes Varningar: För många..
26 november 2008 · 2 552 Inlägg

Seth skrev:

IceEyes skrev:

Seth skrev:

Hade för mig att största orsaken var att det var billigare o lättare att installera motor o drivpaketet på fwd.

.. Och på köpet fick bilarna betydligt säkrare vinteregenskaper, pang 2 flugor i en smäll.

kallar du understyrning å åka rätt fram ner i diket säkrare... ok nya bilar med massa elektronik kan hjälpa

Det är betydligt säkrare än att åka av sidlänges eller med röven före vilket man gör med rwd.
Om man nu åker av så föredrar i alla fall jag att färdas i rätt riktning då greppet förloras. Lägg också till att krocksäkerheten generellt är sämre med bilen färdandes bak eller sidlänges mot hindret.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
twin_cam Smålänning
26 november 2008 · 7 877 Inlägg

RWD är rena skiten om man ska transportera sig fort i halka (varför man nu skulle de)... Men leka e skoj big_smile

Körde Saab 900 OG förut, och med den bilen var det bara att gasa, Knappt det gick att åka av... Va det lite halt så man fick understyrning så släppte man gasen och bilen följde kurvan med en liten viftning på bakdelen för att styra in rätt... Och va det en hal fläck på vägen så bara skakade det till i bilen... + att man kunde komma iväg i halka utan att behöva fylla hela bagageutrymmet med sand...

Nu kör jag Volvo 740 med exakt samma däck, och den är precis kass... För att INTE sladda måste man köra hälften så fort som med saaben, och om man sladdar så går bilen ut över hela vägbanan på tvären, vilket visseligen är skitkul, om man är med på noterna. Men hala fläckar är innte kul... Först kasar framhjulen till, sen så släpper bakvagnen... OCh får man understyrning så är det bara att gasa säger en del... Jojo, då tappar man ju greppet bak med, sen har man inget grepp... + att det knappt går att komma iväg ens på nylagd blöt asfalt om man har regummerat bak...

Så min bedömning är:
Leka & busa - RWD eller AWD med mycket effekt.
Transportera - FWD eller AWD

I annat fall kan väll någon förklara vart de flesta RWD tar vägen när det är vinterfolkrace... Är ju många sommartid, men på vintern är med mest FWD...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang