3107
Sök

Framhjulsdrift/bakhjulsdrift

Herr
285 Inlägg
27 november 2008
Hertigen skrev:
TurbOla skrev:
Hahaha, än så länge är det enda argumentet för RWD fortfarande just att kunna "drifta" eller snurra okontrollerat runt. wink

Det där med att FWD bara går rakt fram gäller ju bara så länge man tvunget håller gaspedalen mot golvet.

Släpp gasen och bilen styr direkt.

kanske inte framkom så tydligt i mitt tidigare argument men rwd är betydligt bättre dragbil än fwd på vinterföre

FWD rätar ut ekipaget.
RWD viker ekipaget på mitten. Så ditt argment håller inte i alla lägen.
På FWD så har man redan vikten på drivhjulen och på en RWD så blir det gärna till att slänga i extra vikt i bagaget/flytta fram last så man får högre kultryck på kroken. Detta gäller vid start på halt underlag. Sen när man har fått upp farten vill man ha lite mer jämnvikt på släpet för att minska på kultrycket. För hur lätt är det att svänga med minimalt tryck mot marken med framhjulen?

AWD är absolut guld värd om man drar mycket året runt.

4 001 Inlägg
27 november 2008
alla pratar AWD som står för ALL WHEEL DRIVE, men hur driver reservhjulet?
och vad hjälper det till? tongue

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Herr
285 Inlägg
27 november 2008
kolvas skrev:
alla pratar AWD som står för ALL WHEEL DRIVE, men hur driver reservhjulet?
och vad hjälper det till? tongue

På samma sätt som "styrhjulet" wink

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
27 november 2008
håller med om att AWD är bäst som dragare men fortfarande med rwd så är det bättre och jag mena neutralt lastat, allt annat kan vara förenat med livsfara. bara tänka efter, då drivhjulen är bak "knuffar" de på inte bara drar, vilket gör väldigt stor skillnad i backar, då får bakhjulen naturligt mer tyngd vilket gör att det inte spinner lika lätt som det gör med framhjulsdrift i uppförsbacke.

hoppas jag skriver så du förstår, då jag inte orka komma på nå vettigare sätt att förklara

Herr
285 Inlägg
27 november 2008
Hertigen skrev:
håller med om att AWD är bäst som dragare men fortfarande med rwd så är det bättre och jag mena neutralt lastat, allt annat kan vara förenat med livsfara. bara tänka efter, då drivhjulen är bak "knuffar" de på inte bara drar, vilket gör väldigt stor skillnad i backar, då får bakhjulen naturligt mer tyngd vilket gör att det inte spinner lika lätt som det gör med framhjulsdrift i uppförsbacke.

hoppas jag skriver så du förstår, då jag inte orka komma på nå vettigare sätt att förklara

.. och hur är vägen normalt doserad?

Det lutar lite åt sidorna och släpper det med en bakhjulsdriven bil i de situationerna så åker ekipaget ihop som en fällkniv, och just för att bakhjulen "knuffar" på.
Visst finns det situationer där en bakhjulsdriven har sina fördelar, ex komma i gång på en våt gräsmatta med mögelkuvösen på kroken, men det finns fler fördelar totalt med en modern framhjulsdriven bil idag.

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
27 november 2008
Larzan skrev:
Hertigen skrev:

.. och hur är vägen normalt doserad?

Det lutar lite åt sidorna och släpper det med en bakhjulsdriven bil i de situationerna så åker ekipaget ihop som en fällkniv, och just för att bakhjulen "knuffar" på.
Visst finns det situationer där en bakhjulsdriven har sina fördelar, ex komma i gång på en våt gräsmatta med mögelkuvösen på kroken, men det finns fler fördelar totalt med en modern framhjulsdriven bil idag.

hahah lustigt, ser precis tvärtom med alla säkerhets system så är nog nya rwd ändå bättre, för de har ju anti spinn sladd mm, då får du i regel inte fällkniven men bibehåller startförmågan
en annan sak får du i regel tvärsladd med släp så brukar de oftas resultera att släpet sladdar i samma riktning som bilen sladdar, tills de slår i nå typ plogkarm räcke med mera

så det är mycket vanligare att det bara snurrar än fälls ihop. men det är en smaksak

kör jag tunga grejjor och inte har fyrfhjuls tar jag alla gånger en rwd före fwd
då jag kör bättre med det. föret här uppe talar då alla gånger för rwd som dragare för min del iallafall.

Nyman Motorsport
57 Inlägg
27 november 2008
RWD is the shiit big_smile

" Nyman Motorsport "

668 Inlägg
27 november 2008
Hehe satt nere på stan i helgen och tittade när alla lekte med sina volvo 240/740 sen kom det en del framhjuls driva bilar och de gled ju mycket mer än de bakhjuls drivna  tongue

4 001 Inlägg
27 november 2008
henne_svenne skrev:
Hehe satt nere på stan i helgen och tittade när alla lekte med sina volvo 240/740 sen kom det en del framhjuls driva bilar och de gled ju mycket mer än de bakhjuls drivna  tongue

det är det som är skillnaden, med RWD åker man på sladd & FWD åker man på kas big_smile

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

519 Inlägg
27 november 2008
Har läst igenom hela tråden och det verkar inte många här inne som kan köra bil.De flesta säger att har man en framhjulsdriven bil så går den bara rakt fram i kurvorna...Har själv en fwd och en rwd och det är inga problem att köra fwd i kurvorna ,det går ju ända att reglera gaspedalen så att bilen inte går rakt fram,det är det gaspedalen är till för......

1 396 Inlägg
27 november 2008
fwd´s foouhh biaaatcheees

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 november 2008
Ett ämne man aldrig kommer komma överens om det här ^^

Personligen tycker jag sämre om FWD. Och att fwd skulle vara säkrare på vintern är också en smakfråga, men:
Jag låter hellre bakvagnen kana ut i en lättparerad sladd 10ggr på en sträcka A-B än att mista styrningen i en FWD en enda gång.  För vem vet vad som kommer i min väg? Med en RWD har jag åtminstone kvar styrförmågan. Och detta är en inbyggd egenskap, inget man kan kompensera fullt ut genom att "bara släppa gasen". En bil släpper (oftast, det finns ju andra orsaker också) på det hjulpar där det finns ett
moment, det vill säga där drivningen finns. Och på en FWD innebär det att styrförmågan försvinner i samma stund.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
27 november 2008
Beror mycket på hur man kör... Går ju att köra rejält med fwd också. wink
Jag har inget emot fwd nu mer.
Men har inget emot rwd heller, däremot alla idioter som sladdar runt halva nätterna på högvarv mitt inne i centrum. Det är bra så hjärndött.. Samma visa dagtid i full trafik också, konstigt nog. mad

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

1 291 Inlägg
27 november 2008
alla verkar snacka skit om FWD som att det passar kärringar, bara går rakt fram och helt värdelöst.
Hur mycket erfarenhet av FWD har då ni? uppvuxen i en 240 så då är det klart att man vet hur man hanterar en RWD bil bra, vilket är skiljer sig ganska mycket från hur man gör med en FWD bil.
Ge båda typerna en ärlig chans innan ni dömmer ut totalt mad

till ni som säger att FWD är skit i halka: Ju mer svårkört/halkigt det är i olika motorsporter så dominerar FWD, ren fakta ni kan läsa er till i olika resultatlistor. Alltså kan det inte vara så dumt på vintern?

Själv har jag bara körd bakhjulsdriven bil EN (1) gång och det på halken när jag tog körkortet, därför kan jag inte dömma ut RWD då ja INTE HAR NÅGON ERFARENHET AV DET!

over and out

Smålänning
7 887 Inlägg
27 november 2008
Kanske ska lära er att köra FWD då?

Har aldrig haft problem med styrningen på någon av mina saabar...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

8 197 Inlägg
27 november 2008
Nej, de som klagar på understyrning på fwd kan tydligen inte ens köra det. tongue
Då säger jag: Håll er ur vägen om ni får mig bakom. wink
Senast redigerat av Irmscher Vectra (27 november 2008)

-Sir Jackie Stewart

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
27 november 2008
V8 @ 450+ hästar + RWD och 4vxl manuell = roligt på alla vägunderlag. <3

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

8 197 Inlägg
27 november 2008
Siarnaq skrev:
V8 @ 450+ hästar + RWD och 4vxl manuell = roligt på alla vägunderlag. <3

Tycker det är galet kul t.o.m.. Mussen var ju tvungen testas när det var 20 cm nysnö. Fast på stenhårda 265'or.. Drog inte bra då. tongue

-Sir Jackie Stewart

4 637 Inlägg
27 november 2008
Bakhjulsdrift är det enda som går att stå ut med på snö och grus! Dessutom är bakhjulsdrift mer komfortabelt och ger bättre körkänsla. Det är ingen slump att Ferrari, BMW m m satsar på bakjulsdrift.

Jag tittar mycket på rally och det är de bakhjulsdrivna som underhåller. Dessutom ser det rätt otäckt ut när en framhjulsdriven bil släpper.

Även i Tv-spel föredrar jag bakhjulsdrift. Släpper det bak är det bara att sladda sig ur sladden men när det släpper fram far man åt helvete!

Tar en tiger fart med fram- eller bakbenen när den springer?
Senast redigerat av EmilHammarlund (27 november 2008)

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
27 november 2008
Irmscher Vectra skrev:
Tycker det är galet kul t.o.m.. Mussen var ju tvungen testas när det var 20 cm nysnö. Fast på stenhårda 265'or.. Drog inte bra då. tongue

Haha jag vet hur det är, drog ut El Caminon på 275'or. tongue Visst det är bara automat men 375hk+ och 600 nm så blev det inte direkt höga hastigheter. tongue

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Sök