Protestlista mot Saltning av Vägar (Saltupproret)

no_fake
1 december 2008 · 865 Inlägg

Seth skrev:
tycker det är konstigt att vi saltar medans norrlänningarna klarar sig varje vinter...

ha ha men det e ju för att vi åker ren släde t jobbbet:P

men om man aldrig saltar så anpassar sig ju folk till att det kan vara halt...

no_fake
1 december 2008 · 865 Inlägg

fish skrev:
även jag hatar saltet, om folk köpte vettiga däck, lärde sig köra bil, och VV ist la pengarna på att ploga som folk så skulle det ordna sig. Vafan, norrut saltas inget förutom E4,an å det sker inte fler olyckor där än söderöver. snarare mindre.

nå vi har då inte bra plogade vägar här dom e skit kassa på att ploga det e ju så dyrt... fast man lär sig köra efter vädret här uppe vars vi har mer vinter än sommar

liquisole
1 december 2008 · 1 237 Inlägg

good luck timberlake wink

borgstena
27 december 2008 · 2 Inlägg

finns något som kallas "vinterbil"

Volvo 740 tdi "Ulla" (1988)
Felax
27 december 2008 · 1 963 Inlägg

Eller biltvätt..

Men are not born - Men are made
Muttley
27 december 2008 ·

ja vilket jävla gnäll på folk om att bilen blir skitig, de blir den ju ändå en helt vanlig regning sommardag om man råkar köra på vägar som är smutsiga och har bilar framför en, då gnäller ni inte lika mycket.

maxi har billiga svampar och billigt schampoo med för er som inte har råd med riktiga saker att tvätta bilen med.

Felax
27 december 2008 · 1 963 Inlägg

Erico_4 skrev:
här på väst kusten Häver dom ut ! bilen är helt fucking vit !!!! mötte den i morse när det var 7 + ute... dom saltar som det vore i förebyggande syfte... helt sjukt. det försvinner aldrig från vägen heller för det är så mycket! visst salta lite på större vägar när det råder blixt halka. mrn folk får fan anpassa sig lite efter väglaget..

Klart de är i förebyggande syfte, vet dom om att risken är stor att de fryser på på kvällen saltar dom ju innan.. svårt att hinna salta alla vägar när det redan frusit på utan att bilar kör av hit och dit..

Men are not born - Men are made
dabby född blåvit
28 december 2008 · 624 Inlägg

Dummaste tråden 2008?

Norde fotointresserad
29 december 2008 · 2 307 Inlägg

volvo_dude skrev:
hmmm dessa listor för allt när ska folk acseptera att de är som de är som denna och bensin listorna de kommer aldrig göra nån skillnad slösa tid på nått vettigt ffs

Det har iaf blivit uppmärksammat av media nu och V'gverket hartagit del av det så man ska nog inte säga att sånna här listor aldrig gör någon skillnad. VV kikar tydligen redan upp alternativ till saltningen för att kunna får bort det mer. Saltningen har redan minskat med hälften sen i början av 1990-talet..

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=2534894
"Vägsaltet fortsätter att reta upp bilister. I norra Sverige pågår ett saltuppror som över 20 000 personer hittills har skrivit under. Saltet förstör miljön och bilarna och den snömodd som bildas av saltet är förödande för trafiksäkerheten enligt upproret."

Frosted
29 december 2008 · 1 878 Inlägg

bort med saltet. och lär er köra efter vädret.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Frosted
29 december 2008 · 1 878 Inlägg

dabby skrev:
Dummaste tråden 2008?

var uppe förra året också.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
xorox_88 Smack that ass!!
29 december 2008 · 2 953 Inlägg

skrive på jag med nu

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Thiger_84
29 december 2008 · 509 Inlägg

Seth skrev:
tycker det är konstigt att vi saltar medans norrlänningarna klarar sig varje vinter...

Dom har fattat att man ska anpassa hastigheten efter väglaget. Tror många här nere underskattar väglaget för varje gång de kommer en köldknäpp med halka eller lite snö så kan man ju läsa om olyckor överallt tyvärr. Om man anpassar hastigheten istället för å dundra fram i 90 bara för att de är 90 så skulle man inte behöva salta..

Lardi SQ
29 december 2008 · 1 343 Inlägg

en till wohoo.. skriver på 10 ggr...  (not)

sånna här trådar kommer upp hur många ggr som helst.. likaså bensinskatte uppror/saltuppror osv osv osv....

funkar ej..

Ljudnörd!
Norde fotointresserad
29 december 2008 · 2 307 Inlägg

Lardi skrev:
en till wohoo.. skriver på 10 ggr...  (not)

sånna här trådar kommer upp hur många ggr som helst.. likaså bensinskatte uppror/saltuppror osv osv osv....

funkar ej..

Norde skrev:

volvo_dude skrev:
hmmm dessa listor för allt när ska folk acseptera att de är som de är som denna och bensin listorna de kommer aldrig göra nån skillnad slösa tid på nått vettigt ffs

Det har iaf blivit uppmärksammat av media nu och V'gverket hartagit del av det så man ska nog inte säga att sånna här listor aldrig gör någon skillnad. VV kikar tydligen redan upp alternativ till saltningen för att kunna får bort det mer. Saltningen har redan minskat med hälften sen i början av 1990-talet..

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=2534894
"Vägsaltet fortsätter att reta upp bilister. I norra Sverige pågår ett saltuppror som över 20 000 personer hittills har skrivit under. Saltet förstör miljön och bilarna och den snömodd som bildas av saltet är förödande för trafiksäkerheten enligt upproret."

Bostrom RS
29 december 2008 · 886 Inlägg

Alla som provat skruva i en bil som aldrig åkt i salt jämfört med en bil som gått mycket i salt vet skillnaden. Behöver inte säga mer wink Hatar salt, bort med skiten!

Sen tycker jag våra politiker som är så miljövänliga borde kolla på nåt alternativ för salt är inte miljövänligt.

Focus RS
Bostrom RS
29 december 2008 · 886 Inlägg

tkd_rille skrev:
ja vilket jävla gnäll på folk om att bilen blir skitig, de blir den ju ändå en helt vanlig regning sommardag om man råkar köra på vägar som är smutsiga och har bilar framför en, då gnäller ni inte lika mycket.

maxi har billiga svampar och billigt schampoo med för er som inte har råd med riktiga saker att tvätta bilen med.

Så du jämställer salt med smutsvatten? smile

Focus RS
Pelle84
29 december 2008 · 179 Inlägg

jag älskar salt. det gör att jag inte behöver gå upp tidigare för att komma i tid till jobbet. sen har jag förstås vinterbil så inte pärlan ska bli förstörd. kanske kan vara ett tips till alla som gnäller!!

Muttley
29 december 2008 ·

Bostrom skrev:

tkd_rille skrev:
ja vilket jävla gnäll på folk om att bilen blir skitig, de blir den ju ändå en helt vanlig regning sommardag om man råkar köra på vägar som är smutsiga och har bilar framför en, då gnäller ni inte lika mycket.

maxi har billiga svampar och billigt schampoo med för er som inte har råd med riktiga saker att tvätta bilen med.

Så du jämställer salt med smutsvatten? smile

absolut gör jag inte det, men tvättar du bilen lika ofta som på sommaren så slipper du problemen. Om man nu är en pedant, men man ska inte gnälla på att bilen blir skitig och gojsig för de finns som sagt vatten och schampoo. för annars kan man ju säga ta på rätt kläder och ta bussen om man har möjlighet så slipper man skita ner bilen.

men en sak kan jag klaga på dessa saltabilarna, de har spridaren på tok för högt, min brors bil har en stor spricka över hela rutan pga att en saltbil stänkte ner hans bil totalt och så fick han en spricka.

fredde85
29 december 2008 · 1 798 Inlägg

ja bort me de satans saltet bara förstör tur man bor på gotland o slippe  de skiten. Har haft bilar som gått i salt har nu såna som bara gått på gotland vilken skillnad inge rost o de sitter inte fast som satan. Som sagt vi har inge salt o vi kan ju hålla oss på vägarna oftast går fint o köra om man kan köra så att säga

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang