C30 T5 Geartronic, extremt hög bränsleförbrukning

irie
29 november 2008 ·

Hej,
Jag har problem med att min bil drar alldeles för mycket bränsle, har varit i kontakt med Volvo men dom säger att det inte är något problem med bensinförbrukningen på C30 T5 och vill inte ens ta in bilen för kontroll. Min bil är det definitivt något fel på, har mätt upp följande förbrukning den senaste tiden:

16,5-18,0 liter/100km, 110 mil stadskörning och 8 mil motorväg (110-120 km/h).
12,0-14,5 liter/100km, 60 mil motorväg (110-120 km/h) samt 5 mil stadskörning.
9,5-11,5 liter/100km, 35 mil landsväg

Rekommendationerna från Volvo är:
Stad, 14,1 liter/100km
Blandad, 9,4 liter/100km
Landsväg, 6,7 liter/100km

Är det någon annan som har samma problem med sin T5:a?
Min är en C30 T5 Summum-07 med Geartronic, den har rullat 1800 mil.

Vore tacksam om ni kan specificera er förbrukning om ni har samma motor, kan vara till hjälp när jag har mina fighter med verkstaden.

Tack på förhand,
irie

LazerHawke
29 november 2008 · 1 268 Inlägg

irie skrev:
Hej,
Jag har problem med att min bil drar alldeles för mycket bränsle, har varit i kontakt med Volvo men dom säger att det inte är något problem med bensinförbrukningen på C30 T5 och vill inte ens ta in bilen för kontroll. Min bil är det definitivt något fel på, har mätt upp följande förbrukning den senaste tiden:

16,5-18,0 liter/100km, 110 mil stadskörning och 8 mil motorväg (110-120 km/h).
12,0-14,5 liter/100km, 60 mil motorväg (110-120 km/h) samt 5 mil stadskörning.
9,5-11,5 liter/100km, 35 mil landsväg

Rekommendationerna från Volvo är:
Stad, 14,1 liter/100km
Blandad, 9,4 liter/100km
Landsväg, 6,7 liter/100km

Är det någon annan som har samma problem med sin T5:a?
Min är en C30 T5 Summum-07 med Geartronic, den har rullat 1800 mil.

Vore tacksam om ni kan specificera er förbrukning om ni har samma motor, kan vara till hjälp när jag har mina fighter med verkstaden.

Tack på förhand,
irie

har en S60 T5a 2005a som nu ligger som lägst på 13L/100km vet ej om stiften är på väg att vilja bytas eller om det beror på vinterpjuxen.... har inte heller trampat nåt utan vart lätt på foten (har oxå geartronicen)

FLindgren
29 november 2008 · 5 089 Inlägg

tankar du för bensin?

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
DusanMandick Random Hero
29 november 2008 · 4 047 Inlägg

turbo 5 cylindrar o automat o tung högerfot så drar de en del...

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
irie
29 november 2008 ·

FLindgren skrev:
tankar du för bensin?

Kör på 95 som det står i boken men ska köra några tankar på 98 för att se om det blir någon skillnad.
Hur som helst så drar den mycket över det rekommenderade.

LazerHawke
29 november 2008 · 1 268 Inlägg

tankar 98 men ligger ändå på det som jag skrev tidigare

irie
29 november 2008 ·

DusanMandick skrev:
turbo 5 cylindrar o automat o tung högerfot så drar de en del...

Helt riktigt men i mitt fall så har jag inte använt blyfoten dom senaste fyra tankningarna för att få en rättvis mätning (har t.o.m. tillämpat Eco driving en del av dessa mil).

irie
29 november 2008 ·

Kan även tillägga att jag haft bilen inne hos en konkurrentverkstad till Volvo (Mechanum).
Det visade sig att jag hade den senaste mjukvaran för bränsleförbrukning, däremot så fanns det en uppdatering till automatlådan (vilket också kan påverka förbrukningen). Har efter omprogrammeringen kört ca. 60 mil med oförändrat resultat, dvs. runt 1,7 liter/mil.

DasAuto
29 november 2008 · 2 751 Inlägg

shit, din soppaförbrukning är större än en RS4 V8 yikes Måste ju vara nått fel helt klart..

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
irie
29 november 2008 ·

n0b0dy_ skrev:
shit, din soppaförbrukning är större än en RS4 V8 yikes Måste ju vara nått fel helt klart..

Precis min åsikt också, det är bara dom j-la idioterna på VolvoBil i göteborg som vägrar ta emot bilen.
Har kontaktat chefen för den verkstaden men efter 5 veckor så har han fortfarande inte hört av sig, sitter nu och filar på ett brev till chefen för Volvo Sverige (nästa steg blir väl Sverker). sad

DasAuto
29 november 2008 · 2 751 Inlägg

haha ja det måste ju verkligen åtgärdas...

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Aern
29 november 2008 · 457 Inlägg

Låter extrem mycket. Klart en T5 och geartronic, men även en fot gjord av bly kan fan inte dra upp mängden så här mycket! Kanske vid extrem lek, men om du säger att du även kört eco driving så låter det ännu mer konstigt! Sen att bilen väger en aning mindre än andra bilar också så tycker jag det borde vara en HEL del mindre! Det måste vara något fel i mjukvaran!

Mitt förslag är att höra runt på andra Volvo-verkstäder! För berättar du bränsleförbrukningen så kommer dom trolitgvis ta in den! Hur ser avgasvärdet ut?

irie
29 november 2008 ·

Aern skrev:
Låter extrem mycket. Klart en T5 och geartronic, men även en fot gjord av bly kan fan inte dra upp mängden så här mycket! Kanske vid extrem lek, men om du säger att du även kört eco driving så låter det ännu mer konstigt! Sen att bilen väger en aning mindre än andra bilar också så tycker jag det borde vara en HEL del mindre! Det måste vara något fel i mjukvaran!

Mitt förslag är att höra runt på andra Volvo-verkstäder! För berättar du bränsleförbrukningen så kommer dom trolitgvis ta in den! Hur ser avgasvärdet ut?

Efter att Volvo-verkstaden vägrade undersöka bilen så åkte jag till en konkurrentverkstad (Mechanum) och dom tog in den direkt, se inlägg längre upp.
Tyvärr så verkar det inte vara mjukvarurelaterat då dom uppdaterade samtliga styrenheter som gick att uppdatera, har kört två tankar sedan dess utan någon förbättring.
Har tänkt att åka tillbaka till dom nästa vecka, bara att hoppas att dom hittar problemet.

Hur avgasvärdet ser ut vet jag inte då dom bara laddade om styrenheterna sist, återstår att se vad dom gör nästa gång.

Senast redigerat av irie (29 november 2008)

Polish
29 november 2008 · 10 Inlägg

låter som det är något som är helt galet,,
min bil drar 1,8 -2l/mil blandad körning med mer än dubbla effekten och på e85 dessutom bara att lämna in..

Andreas 940 -utan 940
29 november 2008 · 1 728 Inlägg

En sådan växellåda ska väl inte öka förbrukningen märkbart mot en manuell? Det är väl direktdrivning på alla växlar, inte någon slirande momentomvandlare som det var förr? Det är helt klart nåt fel om en modern bil drar så mycket, min 15 år gamla T4 med manuell låda har aldrig dragit mer än 1,3L/mil.

Xioz
29 november 2008 · 122 Inlägg

min s40n t5 geartronic ligger nu på blandad 0,9

What you doing?
JUSTer
29 november 2008 · 451 Inlägg

Detta kanske låter super dumt, men läste i en tråd för nått år sen en snubbe som hade problem med sin bil och skyhöga bensin mätningar..

Kom fram att hans mätningar var baserade på Mp/h istället för Km/h

Men å andra sidan var hans bil en import...Men kanske nått som gick snett på fabrik..volvo tillverkas trotsallt utomlands smile

Proby Knegare
30 november 2008 · 139 Inlägg

Hur har du mätt upp förbrukningen? Är det avläsning från kördatorn eller uträknat? Antar att det är uträknat vid tankningarna, men frågan är ju hur många kallstarter du har med under de här sträckorna? Tex 110 mil stadskörning känns inte som du kört det på en gång? Och med många starter blir förbrukningen mycke högre..

Hade själv en Mazda mx3 förr, som vid blandad körning tog runt 0,8 l/milen. När jag sedan började använda den till & från jobbet, vilket innebar ca 1,5 mil med kallstart varje gång, så steg förbrukningen till 0,9-0,95 l/mil när det var kallt ute. Men en helg när jag var ute & körde en längre sträcka, mest motorväg, då motorn var varm hela tiden, och jag försökte inte på något vis köra billigt, då blev förbrukningen 0,67 l/mil när jag tankade smile
Så glöm inte att räkna in kallstarterna, de förändrar mer än man tror..

Senast redigerat av Proby (30 november 2008)

En gång V6, alltid V6 =)
Ford Probe GT "Black Line" (1995)
irie
4 december 2008 ·

Proby skrev:
Hur har du mätt upp förbrukningen? Är det avläsning från kördatorn eller uträknat? Antar att det är uträknat vid tankningarna, men frågan är ju hur många kallstarter du har med under de här sträckorna? Tex 110 mil stadskörning känns inte som du kört det på en gång? Och med många starter blir förbrukningen mycke högre..

Hade själv en Mazda mx3 förr, som vid blandad körning tog runt 0,8 l/milen. När jag sedan började använda den till & från jobbet, vilket innebar ca 1,5 mil med kallstart varje gång, så steg förbrukningen till 0,9-0,95 l/mil när det var kallt ute. Men en helg när jag var ute & körde en längre sträcka, mest motorväg, då motorn var varm hela tiden, och jag försökte inte på något vis köra billigt, då blev förbrukningen 0,67 l/mil när jag tankade smile
Så glöm inte att räkna in kallstarterna, de förändrar mer än man tror..

Kördatorn tittar ja knappt på utan det är tankade liter dividerat med körda mil.
Är fullt införstådd med att många kallstarter höjer förbrukningen men 1.7-1.8 tycker jag är i saftigaste laget.
Det är inte bara stadskörning som den drar mycket på, har t.ex. aldrig fått den att dra under 0.94 liter/mil på ren landsvägskörning.
Ska snart åka tillbaka till Mechanum för vidare kontroll, hoppas att dom hittar nåt som orsakar den höga förbrukningen.

LazerHawke
4 december 2008 · 1 268 Inlägg

irie skrev:

Proby skrev:
Hur har du mätt upp förbrukningen? Är det avläsning från kördatorn eller uträknat? Antar att det är uträknat vid tankningarna, men frågan är ju hur många kallstarter du har med under de här sträckorna? Tex 110 mil stadskörning känns inte som du kört det på en gång? Och med många starter blir förbrukningen mycke högre..

Hade själv en Mazda mx3 förr, som vid blandad körning tog runt 0,8 l/milen. När jag sedan började använda den till & från jobbet, vilket innebar ca 1,5 mil med kallstart varje gång, så steg förbrukningen till 0,9-0,95 l/mil när det var kallt ute. Men en helg när jag var ute & körde en längre sträcka, mest motorväg, då motorn var varm hela tiden, och jag försökte inte på något vis köra billigt, då blev förbrukningen 0,67 l/mil när jag tankade smile
Så glöm inte att räkna in kallstarterna, de förändrar mer än man tror..

Kördatorn tittar ja knappt på utan det är tankade liter dividerat med körda mil.
Är fullt införstådd med att många kallstarter höjer förbrukningen men 1.7-1.8 tycker jag är i saftigaste laget.
Det är inte bara stadskörning som den drar mycket på, har t.ex. aldrig fått den att dra under 0.94 liter/mil på ren landsvägskörning.
Ska snart åka tillbaka till Mechanum för vidare kontroll, hoppas att dom hittar nåt som orsakar den höga förbrukningen.

återkom me resultat av vad felet är smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang