Hej. Att chippa bilen säjs det att det blir ju snålare. Om jag Etanolkonventera min bil så drar den 25 % extra. Om jag konventera med ett chip, kan den då dra 15-20 % extra då för chiptrim gör ju så att bilen drar mindre.
Just nu så drar min 0.85 vid bl.körning + 25 % = 1,0625. Ungefär 1.1 liter milen. Ganska billigt. Tänkte om man chippade och fixade till lite på bilen så den drar 1L milen. Det finns alltid småsaker som man kan för för att sänka bränsleförbrukningen.
En sak jag funderar över är varför? Du kan ju inte tjäna många ören per mil med tanke på hur billig bensinen är nu? Sedan så äre inte det enklaste att hitta chip till dessa motorer så du vet, framför allt inte till LH 2.2.
En sak jag funderar över är varför? Du kan ju inte tjäna många ören per mil med tanke på hur billig bensinen är nu? Sedan så äre inte det enklaste att hitta chip till dessa motorer så du vet, framför allt inte till LH 2.2.
Där ser man..ja trodde inte de gick me 2,2 systemet..!
Om du syftar på att de inte går att chippa så tror ja faktiskt du har rätt. Ja har för mej att de inte går heller.
Om du syftar på att de inte går att chippa så tror ja faktiskt du har rätt. Ja har för mej att de inte går heller.
japp de va de ja mena..hursomhelst känns de meningslöst...
Men etanol kommer sänkas och bensinen kommer höjas. Joo 0.85 drar min bil. Jag är väldigt lätt på gasen. Jag kör som en gubbe . Förra ägaren skötte om bilen väldigt bra. Jag ska köpa en flexitune box och koppla in den. Jag ska ge bilen 25 % extra. En kompis till mej sa att om man bytte termostat till en volvo 740 (90-92) termostat så drar den lite mindre. Vet inte om det är sant. Sportluftfilter gör så man sparar några droppar och sportsystem också.
Senast redigerat av Volvo740-88 (14 december 2008)
Men etanol kommer sänkas och bensinen kommer höjas. Joo 0.85 drar min bil. Jag är väldigt lätt på gasen. Förra ägaren skötte om bilen väldigt bra. Jag ska köpa en flexitune box och koppla in den. Jag ska ge bilen 25 % extra.
Tycker ja du ska göra..... BTW..bensin kommer försvinna å e-85 bli dyrare sååå..!!
Men etanol kommer sänkas och bensinen kommer höjas. Joo 0.85 drar min bil. Jag är väldigt lätt på gasen. Jag kör som en gubbe . Förra ägaren skötte om bilen väldigt bra. Jag ska köpa en flexitune box och koppla in den. Jag ska ge bilen 25 % extra. En kompis till mej sa att om man bytte termostat till en volvo 740 (90-92) termostat så drar den lite mindre. Vet inte om det är sant. Sportluftfilter gör så man sparar några droppar och sportsystem också.
Ja gör du det så pass seriöst så tycker ja nog du kan ge dej på att göra det Då kan du väl skifta så den går på bensin också?
Angående sportluftfilter och sportavgassystem så tror ja inte du kommer märka nån skillnad iom att LH 2.2 inte anpassar sej efter sådana förändringar speciellt bra, samt så kommer bilen att låta mer. Sen så kostar ett 2.5" rätt mkt och då ska du ju köra så pass med bilen att du tjänar på att skaffa det.
EDIT: Förutsatt att det överhuvudtaget kommer att märkas på förbrukningen.
Senast redigerat av patrikhornfeldt (14 december 2008)
Ursäkta - men på vilket sätt får du lägre bränsleförbrukning - allt annat lika - om du byter till sportsystem och sportluftfilter? Det går inte göra mirakel med en gammal volvo. thats it. Det finns ju lite äldre och billiga små dieselbilar. Köp en sådan om du har råd. Har du en fungerande och väl skött gammal volvo så gissar jag att du har förhållandevis små kostnader (liten värdeminskning, billiga reservdelar och låga rep.kostnader) så fördärva inte bilen med att bonntrimma den.
Du kommer inte tjäna ngt på att köra med etanol. Nu skiljer det inte mycket mellan det och bensin. Vill du spara bränsle så köp en annan bil. En 740 drar mycket på grund av vikten och motorn. Tycker du det är för dyrt även om du gubbkör så är det bara att vänja sig eller inse att en annan bil vore bättre.
Såå..sportfilter och system gör inte att bilen blir snålare på min bil. Då ska jag satsa på att ha den helt orginal och fräch som möljigt och jag ska serva den mycken + flexitune. Kommer den gå snålt då? Flexitune kan man skifta mellan bensin och etanol.
Såå..sportfilter och system gör inte att bilen blir snålare på min bil. Då ska jag satsa på att ha den helt orginal och fräch som möljigt och jag ska serva den mycken + flexitune. Kommer den gå snålt då? Flexitune kan man skifta mellan bensin och etanol.
Ja, regelbunden service och byte av slitagedelar kommer att göra att den går billigt. Sedan så i nuläget tjänar du ingenting på att använda flexitune men i framtiden så kommer du nog att göra det så koppla in det korrekt så kommer nog bilen att dra rätt lite
EDIT: Dra lite är fel uttryck, men gå billigare då.
Senast redigerat av patrikhornfeldt (14 december 2008)
Ytterligare en sak man kan spara lite bränsle på är att koppla bort fullgasanrikningen, den behövs inte på E85. Det gör man genom att klippa kabeln till pinne 12 på LH-styrdonet. För att kolla att det är rätt kabel, mät spänningen på den med tändningen på och motorn avstängd. Spänningen ska vara 0 V vid fullgas och 5 V vid alla andra lägen på gaspedalen.
Det här skrev en person på www.etanol.nu han sa att dej hjälper lite grann.