Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Hemmamek
9 januari · 156 Inlägg

Vad gäller för tumregel angående storlek på slutna basslådor? Tycker jag hört att mindre lådor blir "rappare"/"tightare" men att man offrar en del djupbas. Har också hört att de blir svårare att driva. Tankar?

Min bas är en 12" Phoenix Gold Xenon X12d4 https://download.phoenixphorum.com/Manu … manual.pdf
(btw nån som kan mer om bas som vet om denna är vettig eller mer åt "skit" hållet? Känns ganska gediget bygg iaf.)

Mitt steg är ett Pioneer GM-D8601
https://www.pioneerelectronics.com/PUSA … s/GM-D8601
Båda 500Wrms i 2ohm (parallellkopllade talspolar).

Min nuvarande låda är byggd enligt spec. i bruksanvisning och tycker den låter dugligt i djupbasen, men känns inte så rapp. Jag lyssnar mest på musik där man vill ha rappare bas, typ techno, hands-up, nightcore, hardstyle, etc. Lyssnar nästan inget på hip-hop eller dylikt med mer djupbas.
Skulle det vara värt att bygga om den för att försöka få den lite rappare men att offra en del djupbas (och spara lite plats)?
Lekt runt lite i WinISD och kollat på kurvorna, men vet inte riktig hur stor skillnad det blir i verkligheten.
Eller är det ett meningslöst  projekt och jag borde istället skaffa en 8" sub eller typ midbasar istället? Svårt att få rappare bas ur en 12:a? För kasst steg eller bas?

Hemmamek
9 januari · 156 Inlägg

Duvetdet skrev:

Hemmamek skrev:

Duvetdet skrev:

Ganska standard att koppla på (rätt) kondensator på tweeters annars. I dessa tider är det lättare än någonsin att göra rätt med el, totalkostnad blir säkert hissnande 50kr och du slipper ha dåligt ljud som du måste trycka in ullvantar i elementen för att ens ha igång.

Lärt mig att original delningsfilter nästan aldrig ger vad man vill ha.

Man hade ju hoppats på att orginal skulle vara "rätt". Men men, det var lite fattigt.

Sen är det ju oklart om det är rätt lösning. Är inte som att den spelar fel frekvenser, bara att volymen är för hög i mitt tycke. Antar att man skulle kunna sätta den högre frekvensen lägre än "max" och därmed få dämpning. Men känns också lite skumt.

Jag skriver att normalt sett så ska tweeter spela på -12db vad jag vet. Du kan får hpf med -48db om du så vill. Då spelar den lagom (eller jätte jätte tyst).
Det kanske är kopplat fel? Annars har den för mycket "untz" i sig för att ha placerad där du har den.

Nja, kopplingen var ju med fabrikskablarna, passar bara på ett sätt. Dessutom låter den som sagt inte dåligt, bara för högt (volym). Inte som att den skär eller liknande, bara att volymen blir för hög i mitt tycke.

Får nog pröva skumgummi-modden först. Får återkomma med resultat när jag väl orkat testa det.

MammDiin
12 januari · 2 019 Inlägg

Hemmamek skrev:

Duvetdet skrev:

Hemmamek skrev:

Man hade ju hoppats på att orginal skulle vara "rätt". Men men, det var lite fattigt.

Sen är det ju oklart om det är rätt lösning. Är inte som att den spelar fel frekvenser, bara att volymen är för hög i mitt tycke. Antar att man skulle kunna sätta den högre frekvensen lägre än "max" och därmed få dämpning. Men känns också lite skumt.

Jag skriver att normalt sett så ska tweeter spela på -12db vad jag vet. Du kan får hpf med -48db om du så vill. Då spelar den lagom (eller jätte jätte tyst).
Det kanske är kopplat fel? Annars har den för mycket "untz" i sig för att ha placerad där du har den.

Nja, kopplingen var ju med fabrikskablarna, passar bara på ett sätt. Dessutom låter den som sagt inte dåligt, bara för högt (volym). Inte som att den skär eller liknande, bara att volymen blir för hög i mitt tycke.

Får nog pröva skumgummi-modden först. Får återkomma med resultat när jag väl orkat testa det.

Man brukar dämpa med motstånd.
https://www.drkrupp.se/hifi/filter_dampning.html

Oreggad Ruter Knekt
12 januari · 652 Inlägg

MammDiin skrev:

Hemmamek skrev:

Duvetdet skrev:
Jag skriver att normalt sett så ska tweeter spela på -12db vad jag vet. Du kan får hpf med -48db om du så vill. Då spelar den lagom (eller jätte jätte tyst).
Det kanske är kopplat fel? Annars har den för mycket "untz" i sig för att ha placerad där du har den.

Nja, kopplingen var ju med fabrikskablarna, passar bara på ett sätt. Dessutom låter den som sagt inte dåligt, bara för högt (volym). Inte som att den skär eller liknande, bara att volymen blir för hög i mitt tycke.

Får nog pröva skumgummi-modden först. Får återkomma med resultat när jag väl orkat testa det.

Man brukar dämpa med motstånd.
https://www.drkrupp.se/hifi/filter_dampning.html

Tack för förtydligande/rättning o länk som nämner konjugatlänk. Men postaren ska ju köra skumgummi-lösningen. Kunskap är bra.

Senast redigerat av Oreggad (12 januari )

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang