Vad tycker ni om fyrverkerier?

FreddeK
19 december 2008 ·

Ja snart är det dags för nyår och jag har redan börjat höra en del skott och sett en del pjäser avskjutas.
Själv tyckte jag det var kul och spännande när man var liten men nu känns det väldigt onödigt. Kommer nog aldrig mer köpa fyrverkerier och jag anser väl att dom borde förbjudas, åtminstonde alla skott. Har för mig att i Finland så får det bara förekomma ljuskrevader och ej smällar, låter ju ganska trevligt.
det hade varit lugnt om alla smällde på nyårsafton men det börjas ju alltför tidigt och slutar i april.

Vet att en del djur också mår dåligt av smällarna.

Så vad tycker du?

God jul och gott nytt år.

expect1991
19 december 2008 · 1 814 Inlägg

Kul, det är bara någon dag om året så de som inte gillar det får hålla tyst. Dagens I-lands problem är väl bortskämda vuxna som inte har något annat att klaga på än fyrverkerier, skäms!

God Jul och gott nytt år, jag ska f*n fira med fyrverkerier!

Mäki Långsam Perfektionist
19 december 2008 · 4 800 Inlägg

Hade varit helt okey om folk smällde BARA på dagarna som man ska smälla..Som det är nu är det ju livsfarligt för djuren..

Senast redigerat av Mäki (19 december 2008)

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
FireTraXX DFFL
19 december 2008 · 9 020 Inlägg

Kul att se på, kul att skjuta iväg.
Men inte så roligt så jag tar mig tid att köra iväg och handla grejorna och ta med de dit man ska vara på nyår o.s.v.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Frippe08 Galen
19 december 2008 · 849 Inlägg

tycker det bara är onödigt att köpa och jobbigt att skjuta upp dom:P men kul att titta på. Tyckte också det var kul när man var liten då tejpade man fast actionman på en raket och sköt honom till månen big_smile Men men bra sett att kasta pengar i sjön.

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202
BMW 328IM individual "kurwa" (1996)
FreddeK
19 december 2008 ·

expect1991 skrev:
Kul, det är bara någon dag om året så de som inte gillar det får hålla tyst. Dagens I-lands problem är väl bortskämda vuxna som inte har något annat att klaga på än fyrverkerier, skäms!

God Jul och gott nytt år, jag ska f*n fira med fyrverkerier!

Någon dag om året? Bortskämda vuxna? Specificera dig gärna lite mer.

M103
19 december 2008 · 1 570 Inlägg

Är det ingen som köper raketer har alla andra gnällspikar inget att titta ut genom fönstret på vid tolvslaget. smile

Förbjud smällare och skott och sälj lite lagom farliga raketer till vuxna.

Senast redigerat av henrikh (19 december 2008)

FreddeK
19 december 2008 ·

henrikh skrev:
Är det ingen som köper raketer har alla andra gnällspikar inget att titta ut genom fönstret på vid tolvslaget. smile

Förbjud smällare och skott och sälj lite lagom farliga raketer till vuxna.

Det är en nice ide. har inget emot fina raketer men dom ska inte brukas av snorungar som skjuter in i folkmassor och balkonger etc.

KHRacing
19 december 2008 ·

henrikh skrev:
Är det ingen som köper raketer har alla andra gnällspikar inget att titta ut genom fönstret på vid tolvslaget. smile

Förbjud smällare och skott och sälj lite lagom farliga raketer till vuxna.

bra sagt
- & endast försäljning  29-30/12

leksak Kanon..
19 december 2008 · 1 473 Inlägg

Ja man ser väl på åldern på de i tråden som tycker det är kul, säger väl allt?

Tyckte också det var skitkul när jag var liten.
Nu mera tycker jag det borde förbjudas för svensson o bara anordnas av företag/kommunen osv på annonserade dagar.

Jävligt nice att se på ett fint ordentligt fyrverkeri men se på alla småpjäser som smäller av överallt i tid o otid runt nyår kan man väl vara utan.

M103
19 december 2008 · 1 570 Inlägg

Freddeponken skrev:

henrikh skrev:
Är det ingen som köper raketer har alla andra gnällspikar inget att titta ut genom fönstret på vid tolvslaget. smile

Förbjud smällare och skott och sälj lite lagom farliga raketer till vuxna.

Det är en nice ide. har inget emot fina raketer men dom ska inte brukas av snorungar som skjuter in i folkmassor och balkonger etc.

Håller med helt och hållet. Svårreglerat dock. Det är säkert vanligt med "langning" till minderåriga som skadar sig själv och andra.

Norde fotointresserad
19 december 2008 · 2 307 Inlägg

När jag var yngre tyckte jag att smällare och så var jätteskoj men efter att en kompis bror (min granne) omkom efter att en fyrverkeripjäs briserade i hans ansikte och en annan kompis fick halva ansiktet sönderbrännt så tycker jag inte att det är lika roligt längre..

Kan vara kul att kolla på, men då ska det helst vara på avstånd.

När det gäller regleringen kring försäljning av fyrverkerier så tycker jag att det är en lag som borde ses över en del!

expect1991
19 december 2008 · 1 814 Inlägg

Freddeponken skrev:

expect1991 skrev:
Kul, det är bara någon dag om året så de som inte gillar det får hålla tyst. Dagens I-lands problem är väl bortskämda vuxna som inte har något annat att klaga på än fyrverkerier, skäms!

God Jul och gott nytt år, jag ska f*n fira med fyrverkerier!

Någon dag om året? Bortskämda vuxna? Specificera dig gärna lite mer.

Har du inget värre att oroa dig för än fyrverkerier borde du snarare vara glad. alla människor har inte den turen roll. OK, säg att detta pågår 5 dagar om året, fortfarande inget som påverkar din vardag direkt.

I landprobem i ett nötskal.

Bjork OEM <3
19 december 2008 · 6 957 Inlägg

De e kul..fast inte som när man va liten å hade Thunder Kings å Tigersmällare alt. Kinaskott

Idag är ja sj nöjd med några bomber om ja ens köper vill säga, kan tänka mig ngn bomb kring
nyår men sen är de bra.
Annars nöjer ja mig med att se andra bränna sina pengar upp i skyn tongue

BTW: ngn mer som min dom svarta tigerpaketen med en orangetiger på tongue

OEM <3
Roz-104 typ..eh..va?
19 december 2008 · 582 Inlägg

Jag tycker det är trevligt när det smäller lite wink. Sen som du så mår ju inte alla djur bra av det, men å andra sidan så behöver ju folk inte ta me sej hundarna ut på stan  kl 12 på nyårsafton som en del gör...men visst, man behöver ju inte skjuta raketer hela året tongue, men nu kring jul o nyår så tycker jag inte det är nån fara smile

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
Germax
19 december 2008 · 12 086 Inlägg

Jag tycker det är skitkul med fyrverkerier, men jag nöjjer mig 1 ggn per år.
och då tycker jag alla gnälliga hundägare kan hålla hunden inne den dagen.


Bjork skrev:
BTW: ngn mer som min dom svarta tigerpaketen med en orangetiger på tongue

Jag minns dom så väl, de vart förbjudna året jag vart 15 tongue Men jag använde de flitigt många år innan smile

Senast redigerat av JapMax (19 december 2008)

leksak Kanon..
19 december 2008 · 1 473 Inlägg

JapMax skrev:
Jag tycker det är skitkul med fyrverkerier, men jag nöjjer mig 1 ggn per år.
och då tycker jag alla gnälliga hundägare kan hålla hunden inne den dagen.


Bjork skrev:
BTW: ngn mer som min dom svarta tigerpaketen med en orangetiger på tongue

Jag minns dom så väl, de vart förbjudna året jag vart 15 tongue Men jag använde de flitigt många år innan smile

Så det hörs inte inomhus alltså?
Av en hund som hör en mus i källaren?
Nej fan du har nog rätt, håll dem inomhus bara så är det lugnt.

Hundarna kan ju pissa i toaletten ett par dagar.

Germax
19 december 2008 · 12 086 Inlägg

leksak skrev:

JapMax skrev:
Jag tycker det är skitkul med fyrverkerier, men jag nöjjer mig 1 ggn per år.
och då tycker jag alla gnälliga hundägare kan hålla hunden inne den dagen.


Bjork skrev:
BTW: ngn mer som min dom svarta tigerpaketen med en orangetiger på tongue

Jag minns dom så väl, de vart förbjudna året jag vart 15 tongue Men jag använde de flitigt många år innan smile

Så det hörs inte inomhus alltså?
Av en hund som hör en mus i källaren?
Nej fan du har nog rätt, håll dem inomhus bara så är det lugnt.

Hundarna kan ju pissa i toaletten ett par dagar.

Om en hund blir rädd av ljudet som tränger igenom ett hus så kanske man får träna sin hund att inte va en fjolla längre. Jag förstår att det är ett problem för hundägare, jag tycker INTE att man ska förbjuda en lång tradition av fyrverkerier för att några hundar blir lite vilsna någon dag lr två per år, jävla trams.

Isf kan man ju förbjuda allt som finns, för de finns alltid minoriteter som störs av något, lr vad tycker du?

s12 Nissan Gazelle
19 december 2008 · 1 460 Inlägg

fyrverkerier e kul att se på , lite synd om djuren bara

Nissan Silvia
Muttley
19 december 2008 ·

expect1991 skrev:

Freddeponken skrev:

expect1991 skrev:
Kul, det är bara någon dag om året så de som inte gillar det får hålla tyst. Dagens I-lands problem är väl bortskämda vuxna som inte har något annat att klaga på än fyrverkerier, skäms!

God Jul och gott nytt år, jag ska f*n fira med fyrverkerier!

Någon dag om året? Bortskämda vuxna? Specificera dig gärna lite mer.

Har du inget värre att oroa dig för än fyrverkerier borde du snarare vara glad. alla människor har inte den turen roll. OK, säg att detta pågår 5 dagar om året, fortfarande inget som påverkar din vardag direkt.

I landprobem i ett nötskal.

pågår 5 dagar om året? här började snorvalpar smälla redan förra veckan. otroligt irriterande och jag har djur som inte riktigt gillar sådana ljud.

räcker med att man sätter tid 23-01 på nyårsafton. och försäljning 30-31. dessa halvdana småbutiker som finnes lite överallt här, de säljer redan och även till minderåriga då de enbart är ute efter pengar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang