2807
Sök

Vad tycker ni om fyrverkerier?

2 337 Inlägg
30 december 2008
Kidsen har sprungit omkring och skjutit raketer och smällt smällare i en vecka nu, mitt bland hyreshusen. För det första borde de inte ha några fyrverkerier alls, och om de nu har det, då får de fan hålla sig till nyårsnatten. Jag känner mig gammal och bitter.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
30 december 2008
ToBe skrev:
Är ju ett jävla gnäll om raketer.. Tror att folk gnäller enbart för att gnälla. vad fan gör det om de smäller lite ett par dagar om året ? Eller ska vi förbjuda allt som är lite roligt och bara sitta o tråka kanske?
FLYTTA UT I SKOGEN OM NI INTE VILL HÖRA DOM DÅ FÖR FAN

Låt folk gnälla bäst dom vill, raketer kommer alltid finnas, detsamma gäller bittra gnällspikar som inte tål att andra vill fira och ha kul smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

www.maniacracing.se
494 Inlägg
30 december 2008
IceEyes skrev:
ToBe skrev:
Är ju ett jävla gnäll om raketer.. Tror att folk gnäller enbart för att gnälla. vad fan gör det om de smäller lite ett par dagar om året ? Eller ska vi förbjuda allt som är lite roligt och bara sitta o tråka kanske?

Låt folk gnälla bäst dom vill, raketer kommer alltid finnas, detsamma gäller bittra gnällspikar som inte tål att andra vill fira och ha kul smile

ja du har så sant så
Så länge det finns roliga och farliga saker så kommer det att finnas bittra gnällspikar

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
30 december 2008
ToBe skrev:
1. ne motala är inte någon stor stad
2. ja dom smäller raketer 24/7
3. ja jag har djur
4. Ja jag kände en SOM DOG av en på nyår 2000

Vill du ha lugn o ro så flytta nu.. Iomed att du nu bor i en stor stad så får du nog leva med att det finna saker som smäller och stör och är farliga

Tjejen vet vad hon snackar om uppenbarligen, hon kände en SOM DOG!

Edit: Haha damnit, jag gick på den gamla tjej-som-avatar-bluffen, det var visst en kille som visste vad han pratade om!
Senast redigerat av ichibon (30 december 2008)

/ichi

1 963 Inlägg
30 december 2008
Köp djur med bra psyke så slipper dom bli kokko på såna här dagar. Jag har 3 katter INGEN är rädd eller konstig när de skjuts raketer, och en hund som älskar fyrverkerier, hon sitter ute på gatan och tittar upp på himlen..

Och de med att de låter för mycket, tror mina katter har ganska bra hörsel faktiskt. Ni som har rädda djur, ni är ganska gapiga hemma eller? Går runt och skriker på varandra och håller på? Kastar grytlock hit och dit..
Jag har inga bevis men tror faktiskt det har mycket att göra med när det gäller sånt här. Vet familjer som är mer högljudda än andra och deras djur är oftast lite mer lättskrämda och instabila.

Och sen att andra skadas, har troligtvis oftast en bra förklaring i saknad utav hjärnceller och IQ.. En raket skadar inte någon, bara människan själv gör det.

O juste, borås är en ganska stor stad och vi bor vid en sjö där de skjuts en massa raketer på nyår och påsk. Så våra djur är med om en hel del sånt..
Senast redigerat av Felax (30 december 2008)

Men are not born - Men are made

Skaune
30 december 2008
Trådstartare
Köp djur med bra psyke så slipper dom bli kokko på såna här dagar. Jag har 3 katter INGEN är rädd eller konstig när de skjuts raketer, och en hund som älskar fyrverkerier, hon sitter ute på gatan och tittar upp på himlen..

Och de med att de låter för mycket, tror mina katter har ganska bra hörsel faktiskt. Ni som har rädda djur, ni är ganska gapiga hemma eller? Går runt och skriker på varandra och håller på? Kastar grytlock hit och dit..

hehe köpa djur som har bra psyke? jag har 3 katter, och jag kan då inte minnas att det finns någon kattpsykolog man kan gå till innan man bestämmer sig för o skaffa katt, eller ska man försöka skrämma dom innan man köper för o se? ärligt talat.... och sen detta med att man e en gnällspik för att man har en annan åsikt... nä jag tror knappt jag behöver kommentera det.

Skaune
30 december 2008
Trådstartare
IceEyes skrev:
ToBe skrev:

ehh klart att man vill att alla ska fira och ha roligt, man e väl inte sadist heller, men det handlar nog mer om att det smälls så mycket innan nyår och det är väl helt ok om det skjuts o smälls på nyår, men så många dagar innan behövs inte, jag tänker på mina och andras djur som blir rädda. jag vill inte att nyår ska vara helt utan fyrverkerier, men det hade kanske varit bättre om varje stad hade sitt eget fyrverkeri eller något!

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
30 december 2008
ToBe skrev:

Det är ju inte bara just smällarna i sig som är problemet. Problemet är att människor blir skadade, människor dör, människor utsätter andra människor för fara o.s.v. - i samband med att de använder fyrverkerier. För några år sedan så tog t.ex en kompis till en kompis en raket (han var oerhört packad, ja), la den på marken, tände på och sköt den rakt in i en stor folkmassa mitt i stan. Nu hände det inget speciellt, men det hade verkligen kunnat gå illa.

Jag tycker att man ska ha mycket mer koll på det här med fyrverkerier. Att det inte skjuts dygnet runt, året runt. Och definitivt inte av snorungar (det är i princip bara folk under 15 år i den här stan, vad jag har sett). Det råder ju trots allt en gräns på 18 år vid köp av fyrverkerier. Ser man en 14-åring som är redlös på stan så blir det ett jävla liv, men ser man en 14-åring som är ute och skjuter fyrverkerier mitt i ett bostadsområde en kväll i April.. då är det ingen som bryr sig.
Senast redigerat av Hexenhammer (30 december 2008)

1 874 Inlägg
30 december 2008
ToBe skrev:
Ja och ??? det finna folk som skadar sig i trafiken ska vi förbjuda bilar med???
Finns folk som skadar sig på jobbet ska vi förbjuda det med ? Allvarligt ska man förbjuda allt som är farligt och störande eller ???
Då kommer det inte finnas mycket kvar att göra.. Men då blir dom som gnäller glada

Fast att jämföra fyrverkerier med bilar... ja, du... det känns ju inte riktigt korrekt. Bilismen är
ju rätt viktig på fler än ett sätt. Fyrverkerier är väl inte direkt en viktig sak, som samhället inte kan
klara sig utan. Eller tycker du det?

Bilintresserad
20 Inlägg
31 december 2008
Bort med fyrverkerierna för vanligt folk.
Det räcker att varje kommun arangerar ett stort fyrverkeri spel. Hade varit toppen.
Egentligen e det sjukt att man får gå omkring med farliga fyrverkerier o annat krut på gatorna helt lagligt medans det e förbjudet att bära vapen typ pistol o kniv!

583 Inlägg
31 december 2008
JA! men bort med bilar också då? dom skadar och dödar ännu mer!
En kompis till en kompis körde på en tjej när han va full!
Är de verkligen så jävla farligt med raketer frågar jag?
Står de inte på paketen hur dom SKA hanteras?
Om du inte hanterar en raket som dom SKA så är ju fanimej de ditt problem inte alla andras. Nu säger ju jag inte att du inte kan hantera raketer. Men för dom som inte kan de så förstör ju dom för alla andra.

Att förbjuda raketer är att införa kollektiv bestraffning och de är sedan länge förbjudet i sverige!

Kan man inte hantera en raket som person så tycker jag att de borde vara en polis sak. Skjuter man en raket mot nån är de försök till mord. Precis som att köra på nån så är de ett brott mot lagen.

Den här diskussionen är så partisk i båda ändarna att jag nästan skäms!

folk måste inse att de inte går att förbjuda saker, men man kan göra dom säkrare!

"-Det är inte lätt när de är svårt!
-Men de är skönt när de går!"

375 Inlägg
31 december 2008
Har inga problem med fyrvekerier, däremot att det ska skjutas så jävla mycket innan nyår gör så att detta får dåligt rykte.

Och att börja sälja fyrvekerier på nyårsafton skulle bli problem, med trängsel, stress osv.
Men det är kanske det som krävs.

Sedan finns det iaf lite tillbehör för att göra avfyrningarna säkrare när timmen är igång
med skyddglasögon och anpassade avfyrningsramper som gör det säkrare även när det blåser och regnar.
Det är iaf billiga tillbehör.
http://www.sveafireworks.com/se/images/pic_sakerhet.gif
Senast redigerat av Andreas_ace (31 december 2008)

TurboFREAK
291 Inlägg
31 december 2008
Jag tycker de är helt okey med fyverkerier men visst ska man vara lite försiktig men gå med raketerna på en öppen plasts och tänd eld på dom de är ju fint o titta när dom smäller big_smile

Kolla in mitt projekttråd och kommentera gärna!
Bmw 320i e30 turbocoupe -85
Ta en titt på bilen Bmw 320i turbocoupe

343 Inlägg
31 december 2008
Gillar att kolla på fyverkerier som andra smäller men jag bränner gärna inte upp mina egna pengar. smile

TurboFREAK
291 Inlägg
31 december 2008
Manhunt skrev:
Gillar att kolla på fyverkerier som andra smäller men jag bränner gärna inte upp mina egna pengar. smile

med nån krona kan du ju alltid bidra, själv har man köpt ett paket raketer typ 129kr de är de värt cool

Kolla in mitt projekttråd och kommentera gärna!
Bmw 320i e30 turbocoupe -85
Ta en titt på bilen Bmw 320i turbocoupe

343 Inlägg
31 december 2008
ante_green skrev:
Manhunt skrev:

med nån krona kan du ju alltid bidra, själv har man köpt ett paket raketer typ 129kr de är de värt cool

13 liter bensin ju! roll

583 Inlägg
31 december 2008
Hexenhammer skrev:
ToBe skrev:
Ja och ??? det finna folk som skadar sig i trafiken ska vi förbjuda bilar med???
Finns folk som skadar sig på jobbet ska vi förbjuda det med ? Allvarligt ska man förbjuda allt som är farligt och störande eller ???
Då kommer det inte finnas mycket kvar att göra.. Men då blir dom som gnäller glada

Fast att jämföra fyrverkerier med bilar... ja, du... det känns ju inte riktigt korrekt. Bilismen är
ju rätt viktig på fler än ett sätt. Fyrverkerier är väl inte direkt en viktig sak, som samhället inte kan
klara sig utan. Eller tycker du det?

Samhället behöver nått folk kan se fram emot. Nått som är roligt!

Att förbjuda de roliga är som att förbjuda de viktiga i livet!

"-Det är inte lätt när de är svårt!
-Men de är skönt när de går!"

Billackerare
365 Inlägg
31 december 2008
ante_green skrev:

bättre o se på när du bränner upp dina 129:- ...ännu bättre o se på när folk bränner upp 2-3000:- på 30-40sekunder big_smile sen gnäller dom att de inte finns pengar i januari månad..

fyrverkerier e skit roligt ..men ta bort de från "vanliga dödliga" o låt dom som kan hantera grejjerna göra de..så blir de mycket bättre..hur kul e de o höra dagen efter att X-antal i X-antal låga åldrar fått sin hand bortsprängd o dylikt !..hur bra blev deras start på de nya året lixom ??  o kom inte o säjj att dom får skylla sig själva..alla kan göra misstag..även den bästa..

Honda The Power Of Dreams
www.alexautoservice.se

1 874 Inlägg
31 december 2008
Liner skrev:
Samhället behöver nått folk kan se fram emot. Nått som är roligt!

Att förbjuda de roliga är som att förbjuda de viktiga i livet!

Möjligt. Fast ser man verkligen fram emot det om man ändå skjuter fyrverkerier året runt? Jag tycker
som sagt att man ska få skjuta på nyår, och möjligtvis vid vissa andra högtider. Men där emellan borde
det vara strängt förbjudet, tycker jag.

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
31 december 2008
Liner skrev:
Om du inte hanterar en raket som dom SKA så är ju fanimej de ditt problem inte alla andras.

Ehm... Nej.

/ichi

Sök