Vad tycker ni om fyrverkerier?

Muttley
31 december 2008 ·

http://nsk.se/article/20081230/NYHETER/25857943/1125
ja där var ett par idioter som väckte hela hässleholm visst. 300 tusen hade de stulit fyrverkerier för. undrar om de som bodde närmast avskjutningsplatsen gillade att bli väckta kvart i 5 på morgonen.

ToBe www.maniacracing.se
31 december 2008 · 494 Inlägg

jag fattar inte vad problemet är med raketer visst det har dött 6st på 10år

Sex döda på tio år
De senaste tio åren har sex unga män dött på grund av fyrverkerier.

2002 En 27-årig man i Motala dödades när han skulle kolla varför raketen inte briserat. Hela familjen blev vittne till olyckan.

2004 En 17-årig pojke i Stockholm dödades när han skulle kontrollera varför en

fyrverkeripjäs inte fungerade.

2007 Förra nyårsaftonen dödades en 16-årig pojke i Karlskrona när en kvarglömd raket exploderade i hans ansikte.

Varje år skadas 400–500 personer i fyrverkeriolyckor. Av dem får cirka 300 uppsöka en akutmottagning. De vanligaste skadorna från fyrverkerier är bränn- och sårskador. Skador på huvudet (ögon, öron) är vanligast, följt av skador på händer och fingrar.

Vanliga orsaker till olyckor med fyrverkerier är att man går fram till en pjäs som inte fungerat för att tända igen varvid den smäller eller att man kastar eller fyrar av en pjäs utan att ha kontroll över vart den tar vägen.

Alltså är det personens fel och inte raketer är men så pass pantad i huvudet att men går fram till en raket som inte har avfyrats som den ska så får men nästa ta och skylla sig själv.
Och skylla på att djuren tar skada så finns det inget vetenskaplig test på detta utan bara en orsak till att folk ska ha något att skylla på.. Så kom med en Jävigt bra förklaring till varför Jag/vi som nu vill ha raketer ska lyssna på er som vill förbjuda dom

GOTT NYTT ÅR... Nu ska jag ta mina raketer och har Roligt i kväll

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se
Niklas1987 NO
31 december 2008 · 2 182 Inlägg

I love fireworks big_smile

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
TexoN Evolution Garage
31 december 2008 · 171 Inlägg

Har alltid haft smällare/fyrverkerier på nyår och tycker det ska fortsätta så.
Om man ser till hur många smällare/raketer som skjuts varje år och slår det på hur många olyckor det sker per ''smäll'' så blir det procent talet väldigt litet.

Nu lät jag kanske lite väl konservativ och jag tycker med synd om djuren men jag tror inte att denna frågan kommer lösas med förbud.

Gott nytt på er och ta det lugnt med sakerna som smäller
//TexoN

Evolution Garage
Drift ya later dude ;)
Volvo 855 (1997)
SweetBabyDoll Queen Of Hearts
31 december 2008 · 1 300 Inlägg

Äh! Klart man ska fira det nya året med ett redigt skjut wink

I do it my way
Finland
31 december 2008 · 71 Inlägg

SweetBabyDoll skrev:
Äh! Klart man ska fira det nya året med ett redigt skjut wink

roll

En signatur är en liten text som inkluderas i slutet på dina inlägg i forumet.
IceEyes Varningar: För många..
1 januari 2009 · 2 552 Inlägg

SweetBabyDoll skrev:
Äh! Klart man ska fira det nya året med ett redigt skjut wink

Fast helst inte rakt upp i luften va? roll

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Germax
1 januari 2009 · 12 086 Inlägg

Assså vi ska fan inte förvbjuda raketer, vas vore nyår utan raketer?!

Aertan
1 januari 2009 · 27 Inlägg

raketer och smällare är ingenting för mig.. Har aldrig varit intresserad, och jag var den som alltid höll mig inomhus på 12 slaget när alla andra sprang ut..

Nu bor jag på landet, och visst det förekommer inte lika stora mängder smällare och raketer här som i en stad, men igår när det small som värst var jag ut med hunden, och jag hörde hur det knakade och brakade i skogen och såg några djur springa fort som bara den.. Inte bara hundar och katter som lider, utan oxå våra vilda djur..

Sen reagerade jag på att ngn skrev nåt att man ska köpa djur med bra psyke.. hur enkelt är det att veta när ex en hund är 8 veckor huruvida den har ett bra psyke eller ej, eller är skottfast..?
Ingen av mina hundar jag haft (förutom den allra nyaste på 4 månader) har ens reagerat på raketer eller smällare, dom har inte brytt sig i att en hop äckliga snorungar kastade smällare mot oss som small bara någon meter ifrån.. Men det är ju sånt man ALDRIG kan veta innan.. Fast man kanske ska köpa vuxna hundar istället som har bevisat bra psyke, och sen hoppas att en flytt och familjbyte och allt vad det innebär inte har ngn negativ inverkan, för även ett bra psyke kan brytas ner..


Hur som helst, tillbaka till ämnet, jag anser som så många andra, kommunen borde hålla i allt skjutande, så jag tycker inte det ska förbjudas helt, för det finns ju de som älskar fyrverkerier.. Men jag vill slippa smällandet som pågår dygnet runt i flera veckor.. Det är inte ett dugg kul att vakna av en jävla smäll iss varje natt.. Och det där förekommer här ute på landet oxå, men i rätt liten skala om man jämför från när jag bodde i en stad.. Så jag lider med alla som har det 10 resor värre med smällande i tid och otid..

Alex_halvordsson
1 januari 2009 · 657 Inlägg

Vad jag tycker om fyrverkerier!

För det första så är de för lätta att komma åt för minderåriga - är i regel de som inte har vett att skjuta en raket åt den riktning den är skapt för.

De smäller åt h*lvete för dåligt! Tacka vet ja gammla hederliga Thunderking, de var i en klass för sig. Allt som smäller lägre än dem är tråkigt!

Raketer är roligt - bara de smäller som FAN!

Men det roligaste av allt är alla som klagar på fyrverkerier. Tänk att ha så ont av ngt som används 3ggr/år dvs nyår, påsk och valborgsmässoafton och just på valborg hör man sällan några klagomål - mkt märkligt
Dock så har jag slutat att bränna upp pengarn, dvs köpa raketer. Finns viktigare saker i livet som t.ex nya fälgar lol

Senast redigerat av Alex_halvordsson (1 januari 2009)

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Volvo 240 (1988)
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
ExXtr3me Kiss my palewhite ass
1 januari 2009 · 1 898 Inlägg

JapMax skrev:
Assså vi ska fan inte förvbjuda raketer, vas vore nyår utan raketer?!

En bra fråga där.. Tycker detsamma, Felet är bara just att det finns många idioter som använder raketer/smällare på fel sätt... Exempelvis Alkohol... Hur smart är det?..

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Germax
1 januari 2009 · 12 086 Inlägg

ExXtr3me skrev:

JapMax skrev:
Assså vi ska fan inte förvbjuda raketer, vas vore nyår utan raketer?!

En bra fråga där.. Tycker detsamma, Felet är bara just att det finns många idioter som använder raketer/smällare på fel sätt... Exempelvis Alkohol... Hur smart är det?..

Va?

Jag va dyngrak igår och brände av flera raketer big_smile

ExXtr3me Kiss my palewhite ass
1 januari 2009 · 1 898 Inlägg

JapMax skrev:

ExXtr3me skrev:

JapMax skrev:
Assså vi ska fan inte förvbjuda raketer, vas vore nyår utan raketer?!

En bra fråga där.. Tycker detsamma, Felet är bara just att det finns många idioter som använder raketer/smällare på fel sätt... Exempelvis Alkohol... Hur smart är det?..

Va?

Jag va dyngrak igår och brände av flera raketer big_smile

haha, säkert tongue

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Muttley
1 januari 2009 ·

C-son skrev:
Nu måste ja bara skriva.
Dom som skriver att deras hundar far illa av raketerna och vill förbjuda dom.. de e lika löjligt som att dom som köper raketer vill förbjuda era hundar!!
Hur många har inte strukit med för att dom köpt hund och deras så kallade gullesnutt har huggit ihjäl någon??? Är djurvän men en raket kan du fan lita på mer än en hund.. du kan själv bedömma avståndet till den.. det händer inget förrän du tänder på.. händer de inget behöver du inte gå fram till den frivilligt.. gör du det är du bara dum i huvet.. däremot dom som har hundar.. du vet inte hur den kommer reagera alls i vissa förhållanden.. slår de slint i huvet på den så väljer du fan inte avstånd, å du kan heller inte välja när du ska gå fram till den om de slår slint.. du kan helt enkelt inte göra så mycke som ett skit egentligen.
JAG gissar på att de har strukit med mer folk genom hundar som har attackerat folk än raketer genom åren. och även skador.
Nej lägg ner allt fjanteri om att förbjuda.
Sen efter vad ja har sett själv me raketer så är det de att folk går fram till dom om dom inte funkar, folk ska hålla i dom i pinnen å skjuta iväg dom, lägga dom ner för å se vad som händer m.m m.m.
Så de flesta olyckor ä självförvållade skulle jag tro.
Och JA jag vet va de innebär me en skotträdd hund, min morsas granne har en som är det.. men ska det hindra hela området på ca 50-70 pers från att fira nyår me raketer bara för att hon har en hund som är det? Sen köper man hund kan man tänka på detta i förväg och träna upp den rätt bra från start, tex genom att låta den gå med jägare på en skjutbana, öva genom att tex blåsa upp plastpåsar då och då och smälla av.. har vart me om de själv me flera hundar genom åren vi har gjort så på i familjen, och vi har aldrig haft en skotträdd hund.
Det är mitt tycke.. sen får ni tycka va ni vill, de e valfritt wink

hade idioter som smäller hållt sig till tiderna mellan 18-02 på nyårsafton så skulle folk kanske inte gnällt. här har de smällt sedan innan julafton och de är störigt som fan.

och du snackar bara om hundar. men de finns mycket mer djur än hundar. de slår inte slint i huvudet på en hund som slipper alla dessa smällar hela tiden om de är skotträdda.

Felax
1 januari 2009 · 1 963 Inlägg

Axor skrev:

Köp djur med bra psyke så slipper dom bli kokko på såna här dagar. Jag har 3 katter INGEN är rädd eller konstig när de skjuts raketer, och en hund som älskar fyrverkerier, hon sitter ute på gatan och tittar upp på himlen..

Och de med att de låter för mycket, tror mina katter har ganska bra hörsel faktiskt. Ni som har rädda djur, ni är ganska gapiga hemma eller? Går runt och skriker på varandra och håller på? Kastar grytlock hit och dit..

hehe köpa djur som har bra psyke? jag har 3 katter, och jag kan då inte minnas att det finns någon kattpsykolog man kan gå till innan man bestämmer sig för o skaffa katt, eller ska man försöka skrämma dom innan man köper för o se? ärligt talat.... och sen detta med att man e en gnällspik för att man har en annan åsikt... nä jag tror knappt jag behöver kommentera det.

Hundar då katter kan ju vara svårt. men kan ju vara bra om fler väljer att köpa bättre hundar osv, typ skippa all möjlig blandning hit och dit..

Men are not born - Men are made
Germax
1 januari 2009 · 12 086 Inlägg

ExXtr3me skrev:

JapMax skrev:

ExXtr3me skrev:

En bra fråga där.. Tycker detsamma, Felet är bara just att det finns många idioter som använder raketer/smällare på fel sätt... Exempelvis Alkohol... Hur smart är det?..

Va?

Jag va dyngrak igår och brände av flera raketer big_smile

haha, säkert tongue

Ja?

Vad gjorde du då, satt hemma nykter med hunden? Jag fattar inget?..

Muttley
1 januari 2009 ·

C-son skrev:

tkd_rille skrev:

C-son skrev:
Nu måste ja bara skriva.
Dom som skriver att deras hundar far illa av raketerna och vill förbjuda dom.. de e lika löjligt som att dom som köper raketer vill förbjuda era hundar!!
Hur många har inte strukit med för att dom köpt hund och deras så kallade gullesnutt har huggit ihjäl någon??? Är djurvän men en raket kan du fan lita på mer än en hund.. du kan själv bedömma avståndet till den.. det händer inget förrän du tänder på.. händer de inget behöver du inte gå fram till den frivilligt.. gör du det är du bara dum i huvet.. däremot dom som har hundar.. du vet inte hur den kommer reagera alls i vissa förhållanden.. slår de slint i huvet på den så väljer du fan inte avstånd, å du kan heller inte välja när du ska gå fram till den om de slår slint.. du kan helt enkelt inte göra så mycke som ett skit egentligen.
JAG gissar på att de har strukit med mer folk genom hundar som har attackerat folk än raketer genom åren. och även skador.
Nej lägg ner allt fjanteri om att förbjuda.
Sen efter vad ja har sett själv me raketer så är det de att folk går fram till dom om dom inte funkar, folk ska hålla i dom i pinnen å skjuta iväg dom, lägga dom ner för å se vad som händer m.m m.m.
Så de flesta olyckor ä självförvållade skulle jag tro.
Och JA jag vet va de innebär me en skotträdd hund, min morsas granne har en som är det.. men ska det hindra hela området på ca 50-70 pers från att fira nyår me raketer bara för att hon har en hund som är det? Sen köper man hund kan man tänka på detta i förväg och träna upp den rätt bra från start, tex genom att låta den gå med jägare på en skjutbana, öva genom att tex blåsa upp plastpåsar då och då och smälla av.. har vart me om de själv me flera hundar genom åren vi har gjort så på i familjen, och vi har aldrig haft en skotträdd hund.
Det är mitt tycke.. sen får ni tycka va ni vill, de e valfritt wink

hade idioter som smäller hållt sig till tiderna mellan 18-02 på nyårsafton så skulle folk kanske inte gnällt. här har de smällt sedan innan julafton och de är störigt som fan.

och du snackar bara om hundar. men de finns mycket mer djur än hundar. de slår inte slint i huvudet på en hund som slipper alla dessa smällar hela tiden om de är skotträdda.

Nej de sa ja inget om att dom skulle få smälla före.. Å nej de gäller inte bara hundar men de e ju de folk gnäller över i största synpunkt.. å JO de kan mycke väl slå slint i huvet på en hund oavsett smällar eller inte de vet ja.. allt annat ä skitsnack. de kan när som helst var som helst bli fel i huvet, de vet ingen... de ja menar är att man kan träna in så att dom inte blir de.. men de finns mycket djur är rädda för förutom raketer också.. Blir jobbigt att förbjuda allt du

hade de hållt smällarna till de tiderna som de skrivit nu så kan hundägare förbereda sina hundar som är extremt känsliga och köra de till lugnt ställe. men som de smäller någon vecka innan så måste ju en riktigt känslig hund må dåligt länge också. och de är väl mestadels de som är veckan innan och veckan efter som faktiskt är störigt.
alla hundar kan du inte träna att inte bli rädda för fyrverkerier alla har inte duktiga jakthundar i sina hem.

Andreas_ace
1 januari 2009 · 375 Inlägg

gott nytt iaf.
Här var mitt fyrverkeri wink

http://www.bikeguide.se/pang.jpg

Volvo 740GL (1990)
JUSTer
2 januari 2009 · 451 Inlägg

C-son skrev:

tkd_rille skrev:

C-son skrev:
Nej de sa ja inget om att dom skulle få smälla före.. Å nej de gäller inte bara hundar men de e ju de folk gnäller över i största synpunkt.. å JO de kan mycke väl slå slint i huvet på en hund oavsett smällar eller inte de vet ja.. allt annat ä skitsnack. de kan när som helst var som helst bli fel i huvet, de vet ingen... de ja menar är att man kan träna in så att dom inte blir de.. men de finns mycket djur är rädda för förutom raketer också.. Blir jobbigt att förbjuda allt du

hade de hållt smällarna till de tiderna som de skrivit nu så kan hundägare förbereda sina hundar som är extremt känsliga och köra de till lugnt ställe. men som de smäller någon vecka innan så måste ju en riktigt känslig hund må dåligt länge också. och de är väl mestadels de som är veckan innan och veckan efter som faktiskt är störigt.
alla hundar kan du inte träna att inte bli rädda för fyrverkerier alla har inte duktiga jakthundar i sina hem.

Jo ja förstår.. men förbjuder du de blir ju dom som sköter de drabbade också.. men ja tror vi kan enas om en sak då iaf om vi nu ska komma överens hehe.. låt kommunen skjuta upp på ett visst ställe eller två då. de kan ja gå med på så slipper alla lida så sett.. men ja garanterar att då kommer gnället om att de va för dåligt och att "såna hade ja då inte köpt, jävla skitkommun".. så de blir gnäll hur man än vrider och vänder på det tror jag.
Sen behöver inte alla ha en duktig jakthund i sina hem, de går att träna bort, så som människor har fobier m.m går det till mestadel att träna bort.
Varför tror du jakthundar inte är skotträdda? dom har fått hört sen dom va valpar helt enkelt å tål därför smällarna.

Vem ska betala för de?

Tycker alla ska lära sin djur motsatsen precis som du säger om jakthundar

Ut med dom vid 12 slaget,

lär dom att inte vara rädda??

Senast redigerat av JUSTer (2 januari 2009)

Aertan
2 januari 2009 · 27 Inlägg

även skottfasta jakthundar kan bli rädda av fyrverkerier.. Det är långtifrån samma smäll som vid jakt..

Här i byn där jag bor har vi skottfasta jakthundar som vill krypa ur skinnet när det börjar smälla..
man kan egentligen inte jämföra fyrverkerier med vapenskott då det är två helt skilda saker/ljud..

ta tex smällarna eller raketerna (vet inte vika det är) som lixom viner och tjuter, sen knastrar det en hel del, plus att det smäller nå fruktansvärt mycket MER än en dag i skogen..


Men förbjuda, nej nej, man ska se till allas intresse.. Att det smälls som det SKA, runt 12 slaget ser jag inget fel med alls.. men när det smälls dygnet runt i flera veckor, ja då ledsnar till och med många som inte har rädda djur..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang