4923
Sök

Volvo 740 GLE B230E laddar konstigt

845 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
Precis efter start så laddar inte bilen nått. Gasar man till så börjar den ladda och fortsätter att ladda på tomgång. På tomgång laddar den ca 14,32 volt. Är det normalt?

Varför laddar den inte direkt efter start. Batteri lampan lyserkonstant tills man varvar den till en gång.

har nyss bytt regulatorn eller vad den kallas, den som sitter bakom generatorn med 2 skruvar!

344 Inlägg
22 december 2008
kanske e remmen som behöver spännas lite

21 761 Inlägg
22 december 2008
Jimpiz skrev:
Precis efter start så laddar inte bilen nått. Gasar man till så börjar den ladda och fortsätter att ladda på tomgång. På tomgång laddar den ca 14,32 volt. Är det normalt?

Hur höga varv måste du gasa upp till för att den ska börja ladda?
Är det en originalgenerator?
Senast redigerat av Drönirettab (22 december 2008)

845 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
sunkmaster skrev:

Den slirar inte på remmen

845 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jimpiz skrev:

Hur höga varv måste du gasa upp till för att den ska börja ladda?
Är det en originalgenerator?

Jadu, kanske upp till 2000-2500 rpm.

Skulle gissa på att det är originalgeneratorn, för ägaren innan mig köpte den vid ca 18.000 mil, och jag köpte den vid 33.000, och han har aldrig bytt generator.

21 761 Inlägg
22 december 2008
Lyser batterilampan när du endast har tändningen påslagen i läge 2?
Av vilken orsak har du bytt regulatorn?
Senast redigerat av Drönirettab (22 december 2008)

1 878 Inlägg
22 december 2008
hur är det emd Kolen i generatorn?

344 Inlägg
22 december 2008
Jimpiz skrev:
sunkmaster skrev:

Den slirar inte på remmen

det behöver faktiskt inte låta nåt för att den ska slira. kanske slirar ytterst lite. har du känt på remmen. testa att spänna den iaf det hade jag gjort så vet du iaf att det inte e det som e felet

551 Inlägg
22 december 2008
Min e exakt likadan tongue batterilampan lyser tills man gasar upp i 2-2500 varv.. men min rem e lite slapp. får kolla på de wink Hört att de kan va kolen oxå ?
Senast redigerat av volvo__matte (22 december 2008)

Volvo For Life =)

344 Inlägg
22 december 2008
volvo__matte skrev:
Min e exakt likadan tongue batterilampan lyser tills man gasar upp i 2-2500 varv.. men min rem e lite slapp. får kolla på de wink Hört att de kan va kolen oxå ?

jo det kan det också vara

Entreprenör
1 784 Inlägg
22 december 2008
Jimpiz skrev:

Varför laddar den inte direkt efter start. Batteri lampan lyserkonstant tills man varvar den till en gång.

har nyss bytt regulatorn eller vad den kallas, den som sitter bakom generatorn med 2 skruvar!

Om du inte hade bytt kolen skulle jag trott att de va dom...Hmmmmm.

845 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
Den e hårt spänd, är Kolen själva regulatorn.?

Laddar den normalt annars med 14,3 volt på tomgång?

Kan det vara så att remmen är så gammal och sliten att den slirar även fast den är hårt åtspänd?

Entreprenör
1 784 Inlägg
22 december 2008
Jimpiz skrev:

Kan det vara så att remmen är så gammal och sliten att den slirar även fast den är hårt åtspänd?

Va de inte du som bytte kolen då..? dom sitter ju i regulatorn..lödda..

845 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
mrbuggy skrev:
Jimpiz skrev:

Om kolen sitter i Regulatorn, så har jag bytt kol smile, men får pröva att byta rem då. Hoppas det inte är för svårt yikes

Fast batteri lampan vill ju inte släckas endå, precis efter start, om man inte varvar till
Senast redigerat av Jimpiz (22 december 2008)

344 Inlägg
22 december 2008
Jimpiz skrev:

det skulle kunna vara så. jag hade samma sak på min amazon. jag spände remmen hela tiden men det hjälpte aldrig. det visa sig att det va så siten så den gick i botten och va aldrig riktigt spänd fast jag spände så jag blev helt grön i ansiktet.

Entreprenör
1 784 Inlägg
22 december 2008
Jimpiz skrev:
mrbuggy skrev:
Jimpiz skrev:

Om kolen sitter i Regulatorn, så har jag bytt kol smile, men får pröva att byta rem då. Hoppas det inte är för svårt yikes

Fast batteri lampan vill ju inte släckas endå, precis efter start, om man inte varvar till

Kan ju vara fel profil på remmen också så att den bottnar i remskivan. men prova de...skadar inte me ny rem..

Följ strömmen..
233 Inlägg
29 december 2008
Om lampan lyser kan det inte vara kolen.

Om du trycker med tummen på fläkten på generatorn så ska inte generatorn kunna slira utan du drar med motorn runt. Om den slirar kan det nog räcka med att byta rem. Jag skulle inte rekommendera att bara spänna remmen då de ofta är slitna om de har slirat, vilket gör att man måste spänna hårdare än normalt och det leder ofta till lagerras i generatorn.

845 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
Smedhult skrev:
Startmotorpunktse skrev:

Om du trycker med tummen på fläkten på generatorn så ska inte generatorn kunna slira utan du drar med motorn runt. Om den slirar kan det nog räcka med att byta rem. Jag skulle inte rekommendera att bara spänna remmen då de ofta är slitna om de har slirat, vilket gör att man måste spänna hårdare än normalt och det leder ofta till lagerras i generatorn.

om lampan glimmar och lyser ibland så är det stor risk att de är kolen, att dom är för utslitna!

Men den lyser bara när man startar bilen, sen gasar man till 1500 rpm, så släcks den.

Entreprenör
1 784 Inlägg
29 december 2008
Jimpiz skrev:
Smedhult skrev:
Startmotorpunktse skrev:

om lampan glimmar och lyser ibland så är det stor risk att de är kolen, att dom är för utslitna!

Men den lyser bara när man startar bilen, sen gasar man till 1500 rpm, så släcks den.

Hur går de...har du bytt remmen...? om du gjort de å de inte funkar fortfarande så e de till att byta generator..Kolen e ju bytta eller hur..

845 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
mrbuggy skrev:
Jimpiz skrev:
Smedhult skrev:

Hur går de...har du bytt remmen...? om du gjort de å de inte funkar fortfarande så e de till att byta generator..Kolen e ju bytta eller hur..

Bytte båda igår. skulle spänna remmarna, men det gick inte med handkraft, så fick spänna ifrån med en träkloss. Nu lyser inte laddlampan när motorn är varm å man startar den, den kan blinka lite å glöda lite svagt när motorn är kall och nyss startad, men släcks efter nån sekund. Bara lite slut generator. Men jag är endå nöjd. Fick bli dom populära biltema remmarna

Sök