4929
Sök

Volvo 740 GLE B230E laddar konstigt

Entreprenör
1 784 Inlägg
29 december 2008
Jimpiz skrev:
mrbuggy skrev:
Jimpiz skrev:

Men den lyser bara när man startar bilen, sen gasar man till 1500 rpm, så släcks den.

Hur går de...har du bytt remmen...? om du gjort de å de inte funkar fortfarande så e de till att byta generator..Kolen e ju bytta eller hur..

Bytte båda igår. skulle spänna remmarna, men det gick inte med handkraft, så fick spänna ifrån med en träkloss. Nu lyser inte laddlampan när motorn är varm å man startar den, den kan blinka lite å glöda lite svagt när motorn är kall och nyss startad, men släcks efter nån sekund. Bara lite slut generator. Men jag är endå nöjd. Fick bli dom populära biltema remmarna

Näe..spänna med handkraft går inte..då slirar de duktigt...men två friska remmar å riktigt spänt så borde de funka då...! Kolla genom att trycka ner remmen med tummen..om den rör sig mer än 10 m.m e den för lös..!

Följ strömmen..
233 Inlägg
30 december 2008
Ha lite koll på lampan då det inte är bra om den glöder. Antingen så har du ett jordfel eller så har du fel i diodbryggan/statorlindningen.

845 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
Startmotorpunktse skrev:
Ha lite koll på lampan då det inte är bra om den glöder. Antingen så har du ett jordfel eller så har du fel i diodbryggan/statorlindningen.

den glöder bara om man inte gasar till pga av att den inte laddar som den ska i starten, det är bara generatorn som är lite dum.

21 761 Inlägg
30 december 2008
Men då är ju inte generatorn i bra skick, den går inte att lita på tycker jag.

Kollade du hur det såg ut med släpringarna inuti generatorn (som kolen ligger emot) när du bytte regulator?

Om de är mycket nötta och repiga så är det inte säkert att generatorn funkar speciellt länge till. Min far hade prtoblem med generatorn på sin Granada, jag bytte regulator men det funkade inte så länge. Det visade sig att släpringarna var helt nednötta och det fanns heller inte tillräckligt med metallgods kvar för att kunna svarva bort ojämnheterna.

Fick byta generatorn.

Till den där 740 så kan du tex köpa en 100 A generator på Biltema för ca 900:-, passar "bolt on" under förutsättning att generatorn sitter på höger sida.
Senast redigerat av Drönirettab (30 december 2008)

Sök