4366
Sök

Norska Polisen...

2 924 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
Jag hade en dröm i natt om en situation som jag först trodde var omöjlig när jag vaknade men är nu ngt osäker så måste bara ta upp det wink

Jag drömde att jag var ute på färd i en av mina bilar, en kompis körde och vi var i en svensk småstad där en Norsk polisbil med norska poliser plötsligt dök upp och stannade oss efter att vi påkallat deras uppmärksamhet... roll
Vi åkte fast för att vi inte hade bälte och sedan fick jag en ombesiktning (regbesiktning) pga att Polisen misstänkte att bilen var trimmad men utan några konkreta bevis utan mest ett antagande... oavsett huruvida det är möjligt(?) så ställde jag mig frågan när jag vaknade,

- Visst kan Norska Polisen i tjänst i allmänhet inte ta fast svenska bilar i Sverige (som "hjälp" till svenska Polisen) eller? roll

~ Life is short, have FUN! ~

Teddan
2 495 Inlägg
30 december 2008
ja du den frågan blev jag oxå nyfiken på.

jag stötte på en polisbil från något land ( minns inte exakt nu men det var något balltland) på en svensk motorväg.
jag saktade in och tänkte -va fan han kan itne göra mig något så jag dundrade på igen.
Inget alls hände utan jag hann fram i tid även denna gång

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Skattlösa bergen
213 Inlägg
30 december 2008
peegee skrev:
Jag hade en dröm i natt om en situation som jag först trodde var omöjlig när jag vaknade men är nu ngt osäker så måste bara ta upp det wink

Jag drömde att jag var ute på färd i en av mina bilar, en kompis körde och vi var i en svensk småstad där en Norsk polisbil med norska poliser plötsligt dök upp och stannade oss efter att vi påkallat deras uppmärksamhet... roll
Vi åkte fast för att vi inte hade bälte och sedan fick jag en ombesiktning (regbesiktning) pga att Polisen misstänkte att bilen var trimmad men utan några konkreta bevis utan mest ett antagande... oavsett huruvida det är möjligt(?) så ställde jag mig frågan när jag vaknade,

- Visst kan Norska Polisen i tjänst i allmänhet inte ta fast svenska bilar i Sverige (som "hjälp" till svenska Polisen) eller? roll

Jag tror att dem kan det faktiskt..
Men då ska de ha tillstånd till o göra det eller att de samarbetar med Svensk polis.
För hur gör man vid bankrån eller kidnappning o sånt?
Det blir ju rätt stort pådrag i de flesta land som ligger runt omkring oss..
Så bli inte förvånad om du blir stoppad av Norsk polis på svenska vägar..
Dock är jag inte säker på detta, men tror att det skulle kunna vara så här..

Inte som alla andra.
46 Inlägg
30 december 2008
Har de tillstånd av svenska polisen så får de nog. För nu sist de var demostrationer i malmö då hade de poliser från danmark och tyskland som hjälpte svenska polisen. Så vid samanarbete får de nog ingreppa. Dock inte säkert utan bara vad jag tror.

"Real men don´t cry, it ruins their makeup"

volvo244_rallycross
30 december 2008
stoffe_V70 skrev:
Har de tillstånd av svenska polisen så får de nog. För nu sist de var demostrationer i malmö då hade de poliser från danmark och tyskland som hjälpte svenska polisen. Så vid samanarbete får de nog ingreppa. Dock inte säkert utan bara vad jag tror.

ja så måste de vara för svenska poliser va i usa o grep personer...har sett norska poliser i sverige dock inte så långt ifrån gränsen men ändå..

Teddan
2 495 Inlägg
30 december 2008
volvo244_rallycross skrev:
stoffe_V70 skrev:

ja så måste de vara för svenska poliser va i usa o grep personer...har sett norska poliser i sverige dock inte så långt ifrån gränsen men ändå..

dom var nog bara över å köpte billig mat å cola wink

volvo244_rallycross
30 december 2008
r-ted skrev:
stoffe_V70 skrev:

4mil blir ganska dyr mat o cola smile

Avstängd
63 Inlägg
30 december 2008
Inte om deras regering betalar soppan smile

Full gas ger ras!

Teddan
2 495 Inlägg
30 december 2008
r-ted skrev:

jag vet många som åker från oslo till strömstad för att handla mat då det rä så mycekt billigare.

så npg kan det vara så

volvo244_rallycross
30 december 2008
r-ted skrev:
r-ted skrev:

jag vet många som åker från oslo till strömstad för att handla mat då det rä så mycekt billigare.

så npg kan det vara så

hehe ja säkert "vi drar till sverige o köper mat" hehe jo de verkar va en jävla skillnad på priserna

Ace Ventura
1 240 Inlägg
30 december 2008
r-ted skrev:

så npg kan det vara så

hehe ja säkert "vi drar till sverige o köper mat" hehe jo de verkar va en jävla skillnad på priserna

Jo men så är det! Var tillochmed en artilkel i aftenposten om det, Om alla Norrmän som drog över gränsen
för att handla mat:)

3 Inlägg
30 december 2008
Det er en samarbeidsavtale mellom Norge og Sverige som gjør at det Norske politiet kan følge biler inn i Sverige og motsatt.

2009 A5 3.0TDI S-line quattro | Ice Silver | Black S5-interior | Carbon Atlas inlays | Panorama glass roof | MMI 3G | B&O | APS w/ camera | KW Variant 3 | TTS steering wheel | Advanced Key/Keyless | El. memory S5-seats - heated | Hold Assist | Cruise Control | El. sunshade | Xenon plus | MTM 310hp kit | Caractere bodykit

VW-nörd?
4 332 Inlägg
30 december 2008
E väl klart att polisen får åka över gränsen o ta en nisse om jakten började i norge.
Trådskaparen tänker säkert på de här klassiska i Hollywoodfilmer att man ska åka över gränsen (Mexico) så kommer man undan. Det är ju bara för att USA inte har ett utbytesavtal med Mexico, men det har vi med Norge, Finland och Danmark t.ex. så du får köra långt innan du kommer till en gräns där de inte kommer bry sig om dig hehe

huh?
10 427 Inlägg
30 december 2008
Ska ju vara som i USA där polisen bara får agera i sin egen stat wink (förutom federala polisen naturligtvis)

Kanske bara är i filmens värld, vem vet tongue

8 921 Inlägg
30 december 2008
Utländsk Polis har inga befogenheter i Sverige utan får be Svensk polis om hjälp, att dom skulle kunna åka över gränsen och själva ta någon stämmer inte.
Senast redigerat av Hamilton (30 december 2008)

Fotograf på Tierp iDag

VW-nörd?
4 332 Inlägg
30 december 2008
Hamilton skrev:
Utländsk Polis har inga befogenheter i Sverige utan får be Svensk polis om hjälp, att dom skulle kunna åka över gränsen och själva ta någon stämmer inte.

Sverige åkte över till Danmark o tog en snubbe som rejsade över öresundsbron...bara de får tillåtelse av landet så får de ju det.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
30 december 2008
peegee skrev:

::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Jag ringde till polisen och ställde följande fråga:
Kan en Norsk polisbil som befiner sig på Svenska vägar stoppa en Svensk registrerade bil och böta den på grund att ex viss föraren inte hade bilbälte på sig?.

Svaret:
En Norsk, Tysk, eller Dansk polisbil som befiner sig på Svenska vägar kan stoppa en Svensk registrerad bil där förare inte har bilbälte på sig eller något annat fel, tex sommar däck under vinterväglag.
Ingen av dessa poliser kan böta förare men däremot kan dom skriva en rapport och skicka den till Svensk myndigheter och där efter  får föraren ta emot konsekvenserna av Svenka myndigheterna.
MVH.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

687 Inlägg
30 december 2008
Hamilton skrev:

Stämmer bra det. Utländsk polis har inga befogenheter i Sverige. Samma som att en norsk polis och en svensk skiljer sig enormt i befogenheter, norska polisen bär inte ens vapen va?

Sen att de finns här under demonstrationer osv är av en enda anledning, att lugna ner och hålla koll på egna landsmän, notera övervaka osv. Ta tex Fotbolls em var det som gick i tyskland va? Där var det svensk polis i Camp Sweden, dock utan befogenheter men enbart för att hålla koll!

Sen att man sammarbetar vid bankrån osv är ju klart men då tar norska polisen över jakten vid gränsen de åker aldrig in i Sverige.

Prisjägare
238 Inlägg
30 december 2008
Nehe skrev:
Hamilton skrev:

Stämmer bra det. Utländsk polis har inga befogenheter i Sverige. Samma som att en norsk polis och en svensk skiljer sig enormt i befogenheter, norska polisen bär inte ens vapen va?

Sen att de finns här under demonstrationer osv är av en enda anledning, att lugna ner och hålla koll på egna landsmän, notera övervaka osv. Ta tex Fotbolls em var det som gick i tyskland va? Där var det svensk polis i Camp Sweden, dock utan befogenheter men enbart för att hålla koll!

Sen att man sammarbetar vid bankrån osv är ju klart men då tar norska polisen över jakten vid gränsen de åker aldrig in i Sverige.

Men hallå, kanske dags att läsa inlägget innan dig? lol

Teddan
2 495 Inlägg
30 december 2008
alain skrev:
peegee skrev:

::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Jag ringde till polisen och ställde följande fråga:
Kan en Norsk polisbil som befiner sig på Svenska vägar stoppa en Svensk registrerade bil och böta den på grund att ex viss föraren inte hade bilbälte på sig?.

Svaret:
En Norsk, Tysk, eller Dansk polisbil som befiner sig på Svenska vägar kan stoppa en Svensk registrerad bil där förare inte har bilbälte på sig eller något annat fel, tex sommar däck under vinterväglag.
Ingen av dessa poliser kan böta förare men däremot kan dom skriva en rapport och skicka den till Svensk myndigheter och där efter  får föraren ta emot konsekvenserna av Svenka myndigheterna.
MVH.

va skulle vi gjort utan alain, du tar tag i frågorna vi har och ger ett riktigt svar.

Så fort jag blir bmw ägare igen så ser jag fram emot att komma på någon bmw cs träff och träffa mannen bakom svaren.
Såg iof lite bilder på dig och din bil igår då klubbtidningen damp ner i brevlådan big_smile

Sök