volvo 740 16 ventilare 90- någon stort jävla problem,

Rand
3 januari 2009 · 1 024 Inlägg

hej har problem med min 740 den har stått ute i 2 dager i 7 minusgrader nu när man startar den går den as dåligt,

Senast redigerat av Rand (8 januari 2009)

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
snapshot
3 januari 2009 · 908 Inlägg

dåligt med olja ? fruset vatten ?

Marlboroman
3 januari 2009 · 8 233 Inlägg

Dags att kolla om du har nå olja i den, och kanske överväga ett byte om det är ett tag sen sist. Och försvinner inte tickande när denblir varm och fortsätter att gå dåligt så kan det va dags att byta lyftare. 16V har ju samma konstruktion på lyftare som 850 och samma bekymmer. Lyftarna i 16v är ju lika som dem i 850 10V f.ö.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
snapshot
3 januari 2009 · 908 Inlägg

va i helvete är en lyftare ?

Rand
3 januari 2009 · 1 024 Inlägg

då måste det vara lyftarna då, är det fara att köra med kassa lyftare då ? undra om det är dyrt.

Senast redigerat av Rand (3 januari 2009)

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
3 januari 2009 · 3 180 Inlägg

prova byta olja+oljefilter först, kan räcka med det

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Rand
3 januari 2009 · 1 024 Inlägg

jo tänkte köra på ny olja å filter imån big_smile

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
ghostpix MC-galen ;)
3 januari 2009 · 39 Inlägg

Beckstroem skrev:
va i helvete är en lyftare ?

http://jip.nu/Hydrauliska%20ventillyftare%202.gif

detta är en hydralisk ventillyftare...

*************************
Hastigheten är relativ ;)
_volvo_745_
3 januari 2009 · 34 Inlägg

ge dig ut och kör som en idiot bara så löser detta sig för dig...

Volvo 740 "oja" (1989)
snapshot
3 januari 2009 · 908 Inlägg

tack ghostpix, men det hjälpte inte mycket.. ajja, man lär sej väl nångång längre fram i tiden får man väl hoppas :p

XeptiQ Whatever :)
3 januari 2009 · 1 652 Inlägg

har liknande problem med min 16v... går mega dåligt i start men när värmen kommer så låter de inget längre? men är dock inte lika villig på gasen hmm

kan de bero på tändstiften och kablarna? för rotor och fördelaren vart inte så fräscht hmm

Senast redigerat av XeptiQ (3 januari 2009)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
ghostpix MC-galen ;)
3 januari 2009 · 39 Inlägg

XeptiQ skrev:
har liknande problem med min 16v... går mega dåligt i start men när värmen kommer så låter de inget längre? men är dock inte lika villig på gasen hmm

kan de bero på tändstiften och kablarna? för rotor och fördelaren vart inte så fräscht hmm

Vad har ni för olja i? Nu menar jag inte märket på den utan mer mineral, halv eller helsyntet och i så fall vilka specar har oljan? I en motor med hydraliska lyftare skulle jag inte köra något annat än helsyntet, turbo eller inte, med specen 5W-40, detta för att den är ganska lättflytande även när den är kall och därför pumpas upp till ventillyftarna i toppen lättare. Får man inte upp oljetrycket dit så öppnar inte ventilerna ordentligt, vilket påverkar gången på motorn.

Sen finns ju även andra faktorer som påverkar, tändspolen kanske är på sin sista vers, tändstift och tändkablage, fördelare etc...

*************************
Hastigheten är relativ ;)
XeptiQ Whatever :)
3 januari 2009 · 1 652 Inlägg

ghostpix skrev:

XeptiQ skrev:
har liknande problem med min 16v... går mega dåligt i start men när värmen kommer så låter de inget längre? men är dock inte lika villig på gasen hmm

kan de bero på tändstiften och kablarna? för rotor och fördelaren vart inte så fräscht hmm

Vad har ni för olja i? Nu menar jag inte märket på den utan mer mineral, halv eller helsyntet och i så fall vilka specar har oljan? I en motor med hydraliska lyftare skulle jag inte köra något annat än helsyntet, turbo eller inte, med specen 5W-40, detta för att den är ganska lättflytande även när den är kall och därför pumpas upp till ventillyftarna i toppen lättare. Får man inte upp oljetrycket dit så öppnar inte ventilerna ordentligt, vilket påverkar gången på motorn.

Sen finns ju även andra faktorer som påverkar, tändspolen kanske är på sin sista vers, tändstift och tändkablage, fördelare etc...

jag kör med helsyntet 5W-40... de var de första jag bytte när jag köpte bilen. filter och olja smile

Senast redigerat av XeptiQ (3 januari 2009)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
steifan DR!FTT3KN!K3R
3 januari 2009 · 10 427 Inlägg

Själva tickandet står det tom om i manualen, kan normalt hålla på i 15minuter och
man ska helst inte överskrida 3000rpm så länge det tickar om jag inte minns fel.

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Rand
3 januari 2009 · 1 024 Inlägg

2000 rpm, men jag har kört skiten ur bilen i över en haltimme..

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
Rand
5 januari 2009 · 1 024 Inlägg

nu har jag fått i ny olja den har slutat ticka, men den går fortfarande kasst, gasar man mycket på tomgång tex till 3 tusen få fasnar varven där den blödrar det känns typ som att den inte går på alla cylindrar men det gör den  ? fördelaren är okej, tändstift är ok, tänkablar är ok. så nu till er fan kan det vara för fel..

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
husmus www.avgassystemet.se
5 januari 2009 · 936 Inlägg

Rand skrev:
nu har jag fått i ny olja den har slutat ticka, men den går fortfarande kasst, gasar man mycket på tomgång tex till 3 tusen få fasnar varven där den blödrar det känns typ som att den inte går på alla cylindrar men det gör den  ? fördelaren är okej, tändstift är ok, tänkablar är ok. så nu till er fan kan det vara för fel..

kolla kompet!

-den satt som en fläskläpp-
Rand
5 januari 2009 · 1 024 Inlägg

får ta å göra det. så klart har man ingen kompmätare men jag har för mig att jag har hört att biltema har det.

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
Rand
5 januari 2009 · 1 024 Inlägg

kompet är okej, fattar inte vad problemet är...

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
smekallracing
5 januari 2009 · 385 Inlägg

ghostpix skrev:

Beckstroem skrev:
va i helvete är en lyftare ?

http://jip.nu/Hydrauliska%20ventillyftare%202.gif

detta är en hydralisk ventillyftare...

fattar inte heller har det med övre fjädern att göra??

börn i varje hörn är fett rätt;)
BMW e36 dubbelturbo "besten" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang