6460
Sök

Longlifeolja ?

kemist
46 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
Är det någon i detta inteligenta forum som gått på detta med att byta olja efter 3000 mil ?
Longlife oljorna är ju mycket bra kvallitet men byta så sällan ?????

39 Inlägg
11 januari 2009
oljekungen skrev:
Är det någon i detta inteligenta forum som gått på detta med att byta olja efter 3000 mil ?
Longlife oljorna är ju mycket bra kvallitet men byta så sällan ?????

Kör med longlife men byter efter 16-1700 ändå,,,kan ju inte vara bra att köra 3000 mellan bytena

kemist
46 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
Knappast. inte med det klimatet och den terrängen vi har. nej byt två gånger om året om du inte kör bara långresor på platt mark och aldrig i stan.

Save a horse,ride a jeep...
258 Inlägg
11 januari 2009
Nej fyfan för "longlife" oljor..Min firmabil har sk longlife service men jag byter olja hemma var 700mil ändå.. Det funkar säkert med 3000 mila intervall om du byter in bilen innan 10000mil,men den stackare som köper den sen då?

kemist
46 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
Vad Säger VW ?
Om ni istället kör enligt följande lista så skall oljebyten ske enligt tidsbytesintervall.
• Oekonomisk körning med hårda accelerationer ( gasen i botten). 
• Fullastad bil.
• Mestadels korta resor ( till och från jobbet, handla osv.).
• Många kallstarter.
• Ofta förekommande körningar i branta stigningar.
• Ofta körning med släp, husvagn eller bogsering.
• Stadskörning.
Detta har gått ut som servicemeddelande I England och går att hitta på :
www.volkswagen.co.uk

kemist
46 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
Och ni med volvo:
Vid körning under ogynnsamma förhållanden rekommenderas att byte av motorolja, olje- och luftfilter görs oftare än rekommendationerna i Service- & Garantiboken.
Till ogynnsamma körförhållanden räknas:
• Långvarig körning i dammig/sandig omgivning
• Långvarig körning med husvagn och/eller släpvagn
• Långvarig körning i berglandskap
• Långvarig körning i hög hastighet
• Långvarig tomgångs- och/eller lågfartskörning ( Stadskörning ).
• Körning vid låga temperaturer– under 0°C – med huvudsakligen korta körsträckor
(avser stadigvarande lufttemperatur).
Under extrema körförhållanden som ger onormalt hög oljetemperatur eller oljeförbrukning,
t.ex. vid bergskörning med mycket motorbromsning samt vid körning på motorväg
i hög fart, rekommenderas oljor som uppfyller de krav som ställs på ACEA A3 och på
Dieselmotorer: ACEA B4
Ur :Volvos handbok

2 924 Inlägg
11 januari 2009
Min erfarenhet av Longlife olja är den har dåliga smörjnings egenskaper, speciellt på sommaren och vid kallstarter, har man minst lilla ventillyftar-tickande eller ventilknack så förstärks det ljudet med Longlife olja...
Jag kommer aldrig mer använda Longlife olja i någon bil. roll
Senast redigerat av peegee (11 januari 2009)

~ Life is short, have FUN! ~

kemist
46 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
peegee skrev:
Min erfarenhet av Longlife olja är den är dålig, speciellt på sommaren och vid kallstarter, har man minst lilla ventillyftartickande eller ventilknack så förstärks det ljudet med Longlife olja.
Jag kommer aldrig mer använda Longlife olja i någon bil.

OK. menvilken viskositet hade du på long life oljan? var det möjligtvis 0w-30 eller 5w-30 så är den väl tunn och spädes ut ytterligare ganska snart om motorn inte körs rejält varm.
Själv tycker jag inte man ska köra med tunnare olja än 5w-40 av lägst klass ACEA A3/B3 och bytesintervall 1000 mil. Helst helsyntet.
0w-30 och 5w-30 var något motorfabrikanterna hittade på för att få ner bränsleförbrukningen vilket i och för sig är en bra tanke.

430 Inlägg
11 januari 2009
det är ju inte svårt att kolla oljan eller hur...bara ta upp stickan å ta oljan på fingrarna lukta, bränt? sen drar du mellan fingrarna då ska den vara alldeles len inte minsta sträv! samt kolla färgen kolsvart är ju sådär bra...bara att följa detta så har man alltid fin och bra olja!!!

Mopar or no car!

kemist
46 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
Skoja inte polara !
En vän till mig såg en man vid en mack stå och fylla på olja, när han slagit i en skvätt så tittade han ner i påfyllningshålet och sedan en skvärr till och när han inte såg något i hålet så hällde han i resten.
Hur okunniga människor är har du ingen aning om, visst kolla oljan och känna och lukta på den är ju för proffs. De flesta hittar ju inte stickan utan åker in på service var 3000 mil.

430 Inlägg
11 januari 2009
oljekungen skrev:
Skoja inte polara !
En vän till mig såg en man vid en mack stå och fylla på olja, när han slagit i en skvätt så tittade han ner i påfyllningshålet och sedan en skvärr till och när han inte såg något i hålet så hällde han i resten.
Hur okunniga människor är har du ingen aning om, visst kolla oljan och känna och lukta på den är ju för proffs. De flesta hittar ju inte stickan utan åker in på service var 3000 mil.

Ja det kanske du har rätt i!! folk är inte alltför smarta...men poängen är iaf att det inte är speciellt svårt...alla (nästan då) kan ju lyfta på en sticka och kolla...det var en kille som frågade mig i affären om 2-takts olja skulle funka bra i motorn på hans v70-07!!! jag blev fan rädd!! hur kan man vara så nollad??
borde väl vara grundkrav för att få köra bil att man vet var allmänna grejer finns under huven samt hur man tankar...eller är jag för sträng nu kanske?? bara min åsikt alltså...

Mopar or no car!

Save a horse,ride a jeep...
258 Inlägg
11 januari 2009
oljekungen skrev:
Skoja inte polara !

Precis..okunniga människor förlitar sig på serviceboken i sina bilar.
Största problemet tror jag är dessa lågfriktionsmotorer,och dom kan vi tacka alla miljökrav på förbrukning/utsläpp m.m.
För egentligen är oljorna 10gånger bättre idag än vad dom har varit.

1 571 Inlägg
11 januari 2009
Jag har kört på Maxlife förut och bytte efter 2000 mil. Var väl säkert en bra olja men jag kör på "vanlig" numera. Känns som det är bättre att byta lite oftare.

kemist
46 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
JO då mycket får man vara med om.
En annan bekant till mig var inne i en bildels butik och skaulle köpa olja till sin bil och frågade expiditen om det var den oljan han skulle ha visst sa expiditen det blir 840 kr.
- Men det kan väl inte vara sant, sa min bekant det blir ju 210 kr litern.
Kanske inte är så kostigt att folk försöker köra 3000 mil på oljan.
Om butiken eller verkstan bara la på 100%  så skulle den kosta 110-120 kr / Lit.
Och du babyblue, du har såå rätt i det du sa, har någon tankt på miljön om bilarna och motorerna höll
2-3 ggr längre i stället, skulle inte det spara miljön?

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
11 januari 2009
köper longlife 5-30 helsyntet och filter på motorcentrum för under 500 hundringen...

2slow

Yrkesförare
1 073 Inlägg
11 januari 2009
Jag kör på Longlifeolja med 3000 mil serviceintervall. Men jag byter ändå olja/filter var 1000:e mil mellan servicarna. Känns bäst så...

kemist
46 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
Azid du har bra pris, hoppas kavaliteten räcker, är det en europeisk bil du kör så gå efter ACEA normerna inte API den normen gäller i USA och är inte lika hårt testad.
Tega du är yrkesförare så jag antar att du kör mer än 3000 mil om året.
Babyblue, Jo oljorna idag är bättre än vad de varit men framförallt är det additivpacketen som är bättre och hårdare testade, men de testerna utförs i testbänk och inte i trafiken.

1 878 Inlägg
11 januari 2009
nepp ingen longlife skit. Kör på Castrol olja och bytar varje 500mil. Min kontakt har en egen firma just med Oljor. han säger att long life är rena skiten.

kemist
46 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
Ja castrol är ju de som vet vad de pratar om här kommer ett utdrag från deras produktblad det som står under de tekniska data som de deklarerar för :
Ovanstående data är typiska för normal produktion och utgör ingen specifikation.
Denna informationsskrift och dess innehåll få anses vara en sammanställning av den kunskap vi har vid utgivningsdagen. Ingen garanti eller hemställan beskriven eller antydd i denna publikation är gjord med fullständig exakthet.
Bra jobbat Frozen

2 924 Inlägg
11 januari 2009
oljekungen skrev:
peegee skrev:
Min erfarenhet av Longlife olja är den är dålig, speciellt på sommaren och vid kallstarter, har man minst lilla ventillyftartickande eller ventilknack så förstärks det ljudet med Longlife olja.
Jag kommer aldrig mer använda Longlife olja i någon bil.

OK. menvilken viskositet hade du på long life oljan? var det möjligtvis 0w-30 eller 5w-30 så är den väl tunn och spädes ut ytterligare ganska snart om motorn inte körs rejält varm.
Själv tycker jag inte man ska köra med tunnare olja än 5w-40 av lägst klass ACEA A3/B3 och bytesintervall 1000 mil. Helst helsyntet.
0w-30 och 5w-30 var något motorfabrikanterna hittade på för att få ner bränsleförbrukningen vilket i och för sig är en bra tanke.

Jag fick den i bilen på en ordinarie service vid en Mekonomen-verkstad, minns inte viskositeten nu men efter att kollat upp det bättre efteråt så får de flesta samma problem med Longlife i VAG bilar så rekommendationerna är starka att inte köra på Longlife olja.

~ Life is short, have FUN! ~

Sök