6203
Sök

Luftpump volvo 850 glt

Försäljare inom Bilmultimedia
434 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
tjabba!

om luftpumpen pajjar, är det nåt man kan köra utan eller är det bara byta relät o pumpen ? för den har väl med avgasreningen att göra? tacksam för svar

832 Inlägg
13 januari 2009
Men lyser inte motorelektroniklampan då?

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

434 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
jo, men vad jag har läst så är det inget akut, den går ju som den ska...vad jag har läst så lyfter dom flesta på minus polen o raderar felminnet, visserligen ska jag ju byta den...men inte på en gång tänkte jag...

832 Inlägg
13 januari 2009
Ja jag tänkte att du skulle besiktiga å då måste den funka annars blir det en tvåa för att motorlampan lyser- Men ska du inte besiktiga så är det ingen fara att köra utan.

434 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
okej, hur gör man det där med relät ? så att inte styrdonet tar nå felkoder alltså

236 Inlägg
14 januari 2009
vart sitter luftpumpen? tror jag kan ha liknande fel på min 855 glt-96 Avgaslampanlyser

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc

4 824 Inlägg
14 januari 2009
martinu skrev:
vart sitter luftpumpen? tror jag kan ha liknande fel på min 855 glt-96 Avgaslampanlyser

avgaslampa? det va nått nytt, dom flesta tror att det är en lamdalampa.

det är en motorelektroniklampa som indikerar att precis som namnet antyder indikerar att nått är galet i motorelektroniken och det finns mååånga anledningar till att den börjar lysa så den är bara att läsa av felkoderna och sen gå vidare därifrån.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

236 Inlägg
15 januari 2009
Jag har felsökt och jag får att det är felförbränning på cylinder 12345. Om jag lyfter på minuspolen ett tag så slocknar den och kan ta ibland 20mil innan den tänds igen. Vad kan detta vara då?

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc

4 824 Inlägg
16 januari 2009
martinu skrev:
Jag har felsökt och jag får att det är felförbränning på cylinder 12345. Om jag lyfter på minuspolen ett tag så slocknar den och kan ta ibland 20mil innan den tänds igen. Vad kan detta vara då?

vad får du för felkod/er då? för det står knappast "felförbränning på cylinder 12345"

Mvh Christian

236 Inlägg
16 januari 2009
Vad tror du det kan vara då?

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc

832 Inlägg
16 januari 2009
martinu skrev:
Vad tror du det kan vara då?

Mycke lättare om du kan skriva vad du har fått för felkod.

236 Inlägg
16 januari 2009
Jag va till en verkstad som kopplade in en dator i bilen och fick ut att det var felförbränning på alla 5 cylindrarna.

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc

832 Inlägg
16 januari 2009
martinu skrev:
Jag va till en verkstad som kopplade in en dator i bilen och fick ut att det var felförbränning på alla 5 cylindrarna.

Sa dom inte vad det var då? Men du kan läsa ur felkoderna själv kanske. Lite svårt att veta annars kan vara så mycke.

1 418 Inlägg
16 januari 2009
martinu skrev:

går det till på samma sätt som på 740 att läsa felkoder så kan du ringa mig så gör jag det åt dig.

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

4 824 Inlägg
16 januari 2009
det går bara att läsa av felkoderna själv på 850 92-95

Mvh Christian

832 Inlägg
16 januari 2009
Christian S skrev:

Så är det inte 700 900 går oxå. Och för övrigt så går det på 850 91-97

4 824 Inlägg
16 januari 2009
Lurken_85 skrev:
Christian S skrev:

Va ju inte det jag menade!! jag vet väll också att det går på 700,900 utan att det går bara på 850 92-95 och att man inte kan gör det själv på 850 96-97 då dom inte har nån diagnostikenhet utan man måste göra det via OBDII uttaget.

Så här gör man vilket jag har postat vid ett flertal tillfällen.
Det går att läsa av felkoderna själv på 850 92-95 genom att göra på följande sätt:

1. Leta reda på diagnostikenheten. Den sitter på alla 850 -1995 till höger, framtill i motorrummet, brevid påfyllningsröret till spolarvätskan.

2. Se till att tändningen är avstängd och anslut den lilla kabeln som sitter i diagnostikenheten till stiftet motsvarande den enhet du vill läsa av felkoderna i (enligt listan nedan).

3. Slå på tändningen, tryck en gång under ca 1 sek på testknappen för vald modul.

4. Räkna diodblinken och utläs i felkodslistan vad de innebär
Ett exempel. Felkod 1-1-2 i sockel A2 innebär Fel i styrenhet. 1 blinkning med 0,5 sekunders mellanrum, därefter en intervall på 3 sekunder, sedan 1 blinkning följt av 3 sekunder intervall, sedan 2 blinkningar med 0,5 sek mellanrum.

Radering av felkoder
När väl alla eventuella felkoder lästs av och noterats bör de raderas från styrenheten.
Felkoderna kan inte raderats utan att alla felkoder blinkat minst 1 gång och att den första i serien visats igen.
Låt kabeln sitta kvar i valt stift.
Tryck ner testknappen i ca 5 sek.
Då ska dioden börja blinka för att övergå till ett fast sken. När det fasta skenet kommer tryck ner testknappen i ytterligare 5 sek.
Lysdioden slocknar nu.
Stäng av tändningen och kontrollera att alla felkoder har raderats genom att sätta på tändningen igen och trycka på testknappen 1 sek.
Felkoden ska då vara 1-1-1 Inget fel upptäckt. Om någon annan kod visas så anteckna den och utför raderingen igen.

Vilken sockel är vad?
Automatlåda
Sockel A1

Bränslesystem
Sockel A2

ABS och antispinn system (TRACS)
Sockel A3

TCU
Sockel A5

Tändsystem
Sockel A6

Kombi instrument
Sockel A7

ECC
Sockel B1

Farthållare
Sockel B2

SRS
Sockel B5

Elmanövrerad stol
Sockel B6

Felkodstabell hittar du här http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf
Detta är från början taget från FAQ på http://forum.turboperformanceclub.com

Så lägg ner då du inte värkar veta vad du pratar om.

Mvh Christian

236 Inlägg
16 januari 2009
Men vad tror du är problemet med min volvo 855 glt? eftersom avgaslampan lyser så va det en som trode att det var en vakumslang som va trasig. Men jag har kollat och testat sprutat startgas på dom.

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc

832 Inlägg
16 januari 2009
Christian S skrev:
Lurken_85 skrev:
Christian S skrev:

Va ju inte det jag menade!! jag vet väll också att det går på 700,900 utan att det går bara på 850 92-95 och att man inte kan gör det själv på 850 96-97 då dom inte har nån diagnostikenhet utan man måste göra det via OBDII uttaget.

Så här gör man vilket jag har postat vid ett flertal tillfällen.
Det går att läsa av felkoderna själv på 850 92-95 genom att göra på följande sätt:

1. Leta reda på diagnostikenheten. Den sitter på alla 850 -1995 till höger, framtill i motorrummet, brevid påfyllningsröret till spolarvätskan.

2. Se till att tändningen är avstängd och anslut den lilla kabeln som sitter i diagnostikenheten till stiftet motsvarande den enhet du vill läsa av felkoderna i (enligt listan nedan).

3. Slå på tändningen, tryck en gång under ca 1 sek på testknappen för vald modul.

4. Räkna diodblinken och utläs i felkodslistan vad de innebär
Ett exempel. Felkod 1-1-2 i sockel A2 innebär Fel i styrenhet. 1 blinkning med 0,5 sekunders mellanrum, därefter en intervall på 3 sekunder, sedan 1 blinkning följt av 3 sekunder intervall, sedan 2 blinkningar med 0,5 sek mellanrum.

Radering av felkoder
När väl alla eventuella felkoder lästs av och noterats bör de raderas från styrenheten.
Felkoderna kan inte raderats utan att alla felkoder blinkat minst 1 gång och att den första i serien visats igen.
Låt kabeln sitta kvar i valt stift.
Tryck ner testknappen i ca 5 sek.
Då ska dioden börja blinka för att övergå till ett fast sken. När det fasta skenet kommer tryck ner testknappen i ytterligare 5 sek.
Lysdioden slocknar nu.
Stäng av tändningen och kontrollera att alla felkoder har raderats genom att sätta på tändningen igen och trycka på testknappen 1 sek.
Felkoden ska då vara 1-1-1 Inget fel upptäckt. Om någon annan kod visas så anteckna den och utför raderingen igen.

Vilken sockel är vad?
Automatlåda
Sockel A1

Bränslesystem
Sockel A2

ABS och antispinn system (TRACS)
Sockel A3

TCU
Sockel A5

Tändsystem
Sockel A6

Kombi instrument
Sockel A7

ECC
Sockel B1

Farthållare
Sockel B2

SRS
Sockel B5

Elmanövrerad stol
Sockel B6

Felkodstabell hittar du här http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf
Detta är från början taget från FAQ på http://forum.turboperformanceclub.com

Så lägg ner då du inte värkar veta vad du pratar om.

Gäller bara motorstyrning

Avläsning

Datalänksutaget sitter framför växelspaken..
1.Tändning av
2. Brygga stift 3 till 5 med en kabel med strömbrytare på
3. Brygga stift 3 till 16 med en kabel med en testdiod på
4. Slå på tändningen
5. Slå på strömbrytaren i ca en sekund
5. Räkna lysdiodens blinkningar

Radering

1. Brygga på samma sätt som vid avläsning
2. Slå på tändningen
3. Slå på strömbrytaren i ca 5 sekunder
4. Vänta tills testdioden tänds
5. Slå på strömbrytaren i ca 5 sekunder
6. Slå på strömbrytaren i ca 1 sek
7. Kontrollera att felkod 111 visas

Kanske ska tillägga att 940 -96 till -98 går det bara att läsa ur själv om man inte har startspärr
Senast redigerat av Lurken_85 (16 januari 2009)

832 Inlägg
16 januari 2009
martinu skrev:
Men vad tror du är problemet med min volvo 855 glt? eftersom avgaslampan lyser så va det en som trode att det var en vakumslang som va trasig. Men jag har kollat och testat sprutat startgas på dom.

Jag ska ta och göra inordning lite kablar så skulle jag kunna hjälpa dej sen nån gång framöver ska hjälp en och kolla på en 940 -97 till veckan oxå och det är samma kablar så vi skulle kunna kika på det kanske. Är ju inte så lång mellan ljusdal och Hudiksvall.

Sök