3105
Sök

(Skrota bilen - få 28.000 kronor) nya regler i tyskland

263 Inlägg
18 januari 2009
Finns ju mycket nakdelar med det men jag hade kunnat tjäna 84 000 så det hade ju inte vatt fel big_smile

35 Inlägg
18 januari 2009
Att Tyskland har infört en sådan skrotpremie är en del i det stimulanspaket som den tyska regeringen infört och tanken är att ge bilbranschen en rejäl skjuts och på samma gång få gamla fordon ur trafik. Frågan är var dom ska göra av de gamla bilarna och hur hanteringen ska skötas. Sammanlagt har dom avsatt nästan 17 miljarder kronor till det hela. Att dom har infört det är säkert delvis på den rådande miljöpolitiken som sker just nu. Tanken är god men frågan är hur det ska hålla och lösas i längden?

4 637 Inlägg
18 januari 2009
Dåligt på många sätt. Även om det bara hade rört sig om 5000 hade det varit fel eftersom många av lathet skulle skrotat även mer värdefulla bilar och många klassiska bilar som ännu inte är så värdefulla.

Detta skulle innebära att många renoveringsobjekt av klassiker och blivande klassiker skulle skrotas och det skulle bli ett helvete för dem som bara har några tusen att lägga på t ex en förstabil.

Skulle detta bli av i Sverige skulle nog inte de som bygger A-traktor, rallybil och folkracebil bil så glada. Inte heller de som vill ha en resevdelsbil eller andra som gillar att skruva med bilar.

Detta förslag jävlas bara med de fattiga. De borde ge sig på biltillverkarna istället och förbjud tillverkningen av icke miljöbilar. De som har pengar till en ny bil har råd med en miljöbil. Och fanns t ex inga bensinbilar skulle priset på miljöbilar gå ner.
De flesta bilar har redan katalysator så de är inga jättebovar och bilarna utan är inget jättestort antal. (Dessutom går de att bygga om och montera katalysator man vill.)  Och för att bygga nya, moderna bilar går det åt jävligt mycket energi. (Varför inte ge folk pengar till konvertering istället?)
Senast redigerat av EmilHammarlund (18 januari 2009)

1 785 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
EmilHammarlund skrev:
Dåligt på många sätt. Även om det bara hade rört sig om 5000 hade det varit fel eftersom många av lathet skulle skrotat även mer värdefulla bilar och många klassiska bilar som ännu inte är så värdefulla.

Detta skulle innebära att många renoveringsobjekt av klassiker och blivande klassiker skulle skrotas och det skulle bli ett helvete för dem som bara har några tusen att lägga på t ex en förstabil.

Skulle detta bli av i Sverige skulle nog inte de som bygger A-traktor, rallybil och folkracebil bil så glada. Inte heller de som vill ha en resevdelsbil eller andra som gillar att skruva med bilar.

Detta förslag jävlas bara med de fattiga. De borde ge sig på biltillverkarna istället och förbjud tillverkningen av icke miljöbilar. De som har pengar till en ny bil har råd med en miljöbil. Och fanns t ex inga bensinbilar skulle priset på miljöbilar gå ner.
De flesta bilar har redan katalysator så de är inga jättebovar och bilarna utan är inget jättestort antal. (Dessutom går de att bygga om och montera katalysator man vill.)  Och för att bygga nya, moderna bilar går det åt jävligt mycket energi. (Varför inte ge folk pengar till konvertering istället?)

Nej det var en jättedum idé mad Det är mycket bättre att lägga 10 000kr på de som köper en miljöbil och sedan kör på bensin. Står ju skrothögar överalllt som det kostar pengar att göra sig av med. Inget fungerande kretslopp vad jag kan se.

En viss skrotnings premie bör man erhålla för att få balans på det hela. Visst behöver inte beloppet vara så överdrivet som 28 000kr då det drar med sig endel följd problem. 5-10 000Kr kan vara en rimlig nivå.
Senast redigerat av dbjanoz (19 januari 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

1 464 Inlägg
19 januari 2009
Bättre med idén säljaren i Holland (tror jag det var) som kom med budet att man fick en bil gratis om man köpte en ny. Han hade fått bilarna snorbilligt, med tanke på alla bilar som bara står i hamnar och lager, så han gjorde trots allt en vinst i slutändan. Detta trots att en bil var gratis.

Jag hade då köpt nya bil. Mer än en gång.

28k dom skrotpremie är för högt för att fungera för svensken. Att eller om det fungerar i Tyskland få de stå för för det fungerar helt anorlunda där. Jag har fått berättat för mig av en tysk tjej att det är väldigt få som faktiskt äger sin bil i stora delar av Tyskland. Väldigt många leasar sina bilar och det är bara en av flera skillnader. Man undrar hur skrotningspremien sätts i förhållande till det där.

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)

261 Inlägg
19 januari 2009
Någon som vet om det spelar någon roll på årsmodell när man ska skrota ock få ut 28tsk?tar dom även bilar från andra länder?

Me-BboyLuna

9 108 Inlägg
19 januari 2009
BboyLuna skrev:
Någon som vet om det spelar någon roll på årsmodell när man ska skrota ock få ut 28tsk?tar dom även bilar från andra länder?

Minst nio år och du måste ägt bilen i ett år, men du lär kunna glömma att åka dit och skrota din egna svenskreggade bil wink

Idén är både bra och dålig, det borde vara något i stil med att man får 28.000 kronor i samband med att man köper ny bil, inte bara sådär...

1 571 Inlägg
19 januari 2009
Usch då blir det ju inga snygga bilar kvar på vägarna.

Olika
907 Inlägg
19 januari 2009
Annars kan man se det såhär:
Utbudet av bilar minskar i Tyskland, de som är kvar blir dyrare, vilket leder till att våra bilar här blir mera värda = du får mera för din bil när du säljer den!

Mvh
Fredrik

1 571 Inlägg
19 januari 2009
Det går ju att konvertera nästan alla bilar för några tusenlappar men byråkraterna sätter ju stopp för allting jämt.

2 123 Inlägg
19 januari 2009
Som jag tolkade texten får man endast ut 28k om man köper en ny bil så ni behöver nog inte vara så oroliga.

35 Inlägg
19 januari 2009
Det kan vara en bra idé med tanke på den rådande finanskrisen runt om i världen... Man ska även väga in att Tyskland och Sverige är två länder som skiljer sig mkt tex hur man ser på bilarna. Det vi som en relativt ny bil ser tyskarna som en gammal skrotbil. Men landet är så stort så det lär finnas många gamla bilar kvar, alla kan ju inte ta del av skritpremien eller kommer köpa ny bil just nu... Så det är nog lugnt för vår del

2 182 Inlägg
19 januari 2009
Fredrik.Gustavsson skrev:
Som jag tolkade texten får man endast ut 28k om man köper en ny bil så ni behöver nog inte vara så oroliga.

Exakt, men va räknar de som ny bil, nu är det jue 09 som är nya, men om man köper en begagnad 09 får man 28000 ändå?

Och ja det finns säkert begagnade 09or te salu

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

4 637 Inlägg
19 januari 2009
henrikh skrev:
Det går ju att konvertera nästan alla bilar för några tusenlappar men byråkraterna sätter ju stopp för allting jämt.

De vill hellre se en helt ny bensindriven stadsjeep med V8 motor än en 9 år gammal bil ombyggd för t ex etanol eller gas...

Att bygga om en gammal bil skulle ge jobb till de som arbetar med konvertering, det skulle bli mer miljövänliga fordon och all energi som går åt att bygga en ny bil (det rör sig om otroliga mängder) skulle sparas. Och så skulle staten få mer pengar över eftersom skrotningspremien skulle kunna vara lägre.
Senast redigerat av EmilHammarlund (19 januari 2009)

741 Inlägg
19 januari 2009
Det är ju grymt bra för att få upp ekonomin hos bilindustrin! till och med saab och volvo påverkas nog positivt på det också! då troligtvis deras försäljning ökar i Tyskland pga detta..

35 Inlägg
19 januari 2009
Att bygga om dom gamla bilarna är orealistiskt samt oekonomisk försvarbart. Det lär bli högre kostnader att bygga om än med skrotningspremien vilket drabbar landet negativt. Håller med Joo ang försäljningen och att det lär få upp ekonomin. Tänk globalt i denna fråga, det som påverkar ett land drabbar även oss.

2 123 Inlägg
19 januari 2009
Niklas1987 skrev:
Fredrik.Gustavsson skrev:

Exakt, men va räknar de som ny bil, nu är det jue 09 som är nya, men om man köper en begagnad 09 får man 28000 ändå?

Och ja det finns säkert begagnade 09or te salu

En ny bil enligt mig är när du hämtar ut den som första ägaren.
Självklart finns det begagnade 09or redan.
Sen om folk anser en begagnad bil vara ny, då är dom ju bara korkade.
Den kan kännas ny men aldrig bli ny.

4 637 Inlägg
19 januari 2009
littlemissperfect skrev:
Att bygga om dom gamla bilarna är orealistiskt samt oekonomisk försvarbart. Det lär bli högre kostnader att bygga om än med skrotningspremien vilket drabbar landet negativt. Håller med Joo ang försäljningen och att det lär få upp ekonomin. Tänk globalt i denna fråga, det som påverkar ett land drabbar även oss.

Jo, det skulle bli dyrt men en konverteringspremie med en rabatt på ombyggnad kanske skulle bli populärt och det skulle var värt att prova.
Senast redigerat av EmilHammarlund (19 januari 2009)

35 Inlägg
20 januari 2009
Alla bilar lär ju inte försvinna ifrån Tyskland, så ni lär nog inte behöva oroa er. Hela Tysklands befolkningsom som har bil,lär inte använda sig av den. Men för bilbranschen måste vi se frågan i ett globalt perspektiv, det som drabbar men även gynnar andra länder kommer även påverka vårt land.

I Sveriges fall tror jag att vi snart lär vara tvungna att införa skrotningspremien igen....

7 100 Inlägg
20 januari 2009
känns som att morsan får ta med sej kånstapeln till tyskland nästa gång dom köper sprit big_smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Sök