20 januari 2009
Trådstartare
Har en Volvo 740 B230F -91:a, ej trimmad. 31.000 Mil, inga varningslampor lyser.
Tar det från början då: Den långa versionen, , kort version nedan finns också för de som inte orkar läsa allt:
Körde precis som vanligt och då jag stannade bilen så sade en person åt mig att bilen kokade. Mycket riktigt, såg en litet strimma rök komma från motorhuven. Det hade tidigare smällt till i bilen och det kom ett rökmoln när jag körde. Det visade sig att en kylarslang hade lossnat, skruvade dit den och allt var OK igen. Efter ett tag så märkte jag att kylarvattnet försvann, fick fylla på några gånger.
Bilen hade vid det här laget blivit svårtstartad, bytte tändstift, men det hjälpte ej. Det visade sig sedan att det var rotorn som var utsliten, när jag bytte den så startade bilen igen. Fick även ladda bilbatteriet då bilen hade stått ett tag, men då trodde jag att allt var frid och fröjd. Men inte då...Kylarvattnet fortsatte att försvinna. När jag körde på en motorväg small det till i bilen och hela kupén bliv rökfylld. Otäckt värre!
Det var värmekranen som hade gått sönder och kylarvatten rann in. Kranen sitter bakom pendalerna till höger. Bytte den och allt var ok igen. Värmen ok. Bytte även en kylarslang, den från tråget till kylaren.
Varningslampa lyste men släcktes dagen efter. Körde några dagar, men det fortsatte att försvinna vatten. Bytte locket, som var dåligt (packningen) till tråget och trodde att nu äntligen varallt klart! Men inte... Körde igång bilen och körde några hundra meter och det rök från motothuven en ljus vit rök, denna rök kom även från avgassystemet. Det verkar som om kylarvattnet når in i motorn och då uppstår detta problem.
Nu till den korta versionen:
Bilen har tidigare gått lite ojämn i början, men efter ett litet tag har den gått bättre. Verkar som om bilen måste bli lite varmare för att gå bättre.
Kylarvatten försvinner och det bildas otroligt mycket rök om jag startar/kör bilen. Det verkar som om vattnet kommer in i motorn. Kan tillägga att jag ej har bytt topplockspackning/planat toppen.
Har bytt kylare, kylarslang, slang från tråg till kylare, tändstift, rotor.
Min fråga: Är motorn helt slut eller kan man göra nåt åt det?
Senast redigerat av Peking (20 januari 2009)