740 Motorproblem - Kylatvätska försvinner och det bildas massor av rök

Peking
20 januari 2009 · 3 Inlägg

Har en Volvo 740 B230F -91:a, ej trimmad. 31.000 Mil, inga varningslampor lyser.

Tar det från början då: Den långa versionen, , kort version nedan finns också för de som inte orkar läsa allt:

Körde precis som vanligt och då jag stannade bilen så sade en person åt mig att bilen kokade. Mycket riktigt, såg en litet strimma rök komma från motorhuven. Det hade tidigare smällt till i bilen och det kom ett rökmoln när jag körde. Det visade sig att en kylarslang hade lossnat, skruvade dit den och allt var OK igen. Efter ett tag så märkte jag att kylarvattnet försvann, fick fylla på några gånger. 
Bilen hade vid det här laget blivit svårtstartad, bytte tändstift, men det hjälpte ej. Det visade sig sedan att det var rotorn som var utsliten, när jag bytte den så startade bilen igen. Fick även ladda bilbatteriet då bilen hade stått ett tag, men då trodde jag att allt var frid och fröjd. Men inte då...Kylarvattnet fortsatte att försvinna. När jag körde på en motorväg small det till i bilen och hela kupén bliv rökfylld. Otäckt värre!
Det var värmekranen som hade gått sönder och kylarvatten rann in. Kranen sitter bakom pendalerna till höger. Bytte den och allt var ok igen. Värmen ok. Bytte även en kylarslang, den från tråget till kylaren.
Varningslampa lyste men släcktes dagen efter. Körde några dagar, men det fortsatte att försvinna vatten. Bytte locket, som var dåligt (packningen) till tråget och trodde att nu äntligen varallt klart! Men inte... Körde igång bilen och körde några hundra meter och det rök från motothuven en ljus vit rök, denna rök kom även från avgassystemet. Det verkar som om kylarvattnet når in i motorn och då uppstår detta problem.

Nu till den korta versionen:

Bilen har tidigare gått lite ojämn i början, men efter ett litet tag har den gått bättre. Verkar som om bilen måste bli lite varmare för att gå bättre.

Kylarvatten försvinner och det bildas otroligt mycket rök om jag startar/kör bilen. Det verkar som om vattnet kommer in i motorn. Kan tillägga att jag ej har bytt topplockspackning/planat toppen.
Har bytt kylare, kylarslang, slang från tråg till kylare, tändstift, rotor.
Min fråga: Är motorn helt slut eller kan man göra nåt åt det?

Senast redigerat av Peking (20 januari 2009)

262turbo
20 januari 2009 · 1 004 Inlägg

topplockspackning... skulle jag satsa på ditt vatten rinner i cylindrarna från vattenkanalerna...

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
snoddas
20 januari 2009 · 1 142 Inlägg

köp en sotningssats på biltema för 349kr och så byter du topplockspackingen. du får även med massa andra packingar på de. bytte min topplockspacking på min 745 igår och de tog ca 2 tim med då hade ja en volvo mekaniker bredvid mig:P men var väldigt noga med att toppen är rak bara innan du sätter dit den igen. kan du så ska du definitivit kolla den.

karlsson_6 Volvo Fantast
20 januari 2009 · 194 Inlägg

Plana toppen även om den inte slagit sig kostar ca 300-500 kr och dit med ny topplockspackning
Dumt och behöva göra om för att man har snålat
Har man bytt packning innan så fixar man det på 2 timmar
Är man osäker så är det bäst att göra det på en helg när man inte behöver bilen
så man kan ta det i sin egen takt så det blir bra

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85
Peking
20 januari 2009 · 3 Inlägg

Behöver man en sotningssats? Momentnyckel?
Får byta packning och sätta dit nya bult först.  Får sedan lämna in den för att plana toppen.
Nackdelen är att jag måste stå ute för att göra detta.

sypher_44
20 januari 2009 · 164 Inlägg

ush.. låter inte kul.. stå ute e jue as kallt nu...

Nissan Skyline "r34 gtt-r" (1999)
Naddut
20 januari 2009 · 127 Inlägg

Segt. Hade samma problem med min 740 Tic. Började ryka blårök, trode det var turbon, så bytte den. Slutade rycka i ca en vecka.. Sedan började det igen. Fast med både vit och blå.. Så jag plockade ur motorn och såg att topplockspackningen var så gott som "borta" och mina kolv ringar, ja du. dom "hittade" jag inte heller hmm Så den vita röken är till 99% från topplockspackningen...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang