vad tycker du om Jesus

Evil_90 +Uppfinnare+
24 januari 2009 · 643 Inlägg

Hejsan!
Vi har nu fått som uppgift i religionskunskapen att vi ska skapa en bild av Jesus utifrån vår egna tro. För mig har Jesus eller kristendomen aldrig varit särskilt lockande, för jag tycker att det innehåller bara en väldans massa måsten hela tiden. Och de sakerna som jesus har sagt, vart ligger visdomen i det hela? Så jag  är inte det minsta kristen på den biten, då känns buddismen eller hinduismen mer lockande i sånna fall.
Vad tycker ni biltokar och motorfanatiker där ute??

Mvh Rikard

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
smiler
24 januari 2009 · 672 Inlägg

Tror dom flesta här har gått ut skolan redan å orkar inte änns fundera på sån skit man fick läsa i skolan.

Sen religion är nog ingen de flesta öht bryr sej om...

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.
alain www.bimmerpower.org
24 januari 2009 · 3 995 Inlägg

Om man ska börja att prata religion på Off topic, det kommer inte att dröja länge att kasta tårta på varandra.
Låt Jesus och de andra sova i fred
Mycket kännslig ämnen.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Sissi
24 januari 2009 · 108 Inlägg

Med "egna tro" menar du då din egna personliga tro eller kristendomen. För om uppgiften ska skrivas utifrån din egna tro och du inte ser dig som religiös så är det ju bara att utgå från hurdan bild och tankar just du har om Jesus:)

Sponsor: http://www.stylingwebben.se - Diodslingor/Diodlampor
golf88
24 januari 2009 · 956 Inlägg

Jesus är säkert en bra person.Han var ju med på robinson förrut

eldus veldus
Audi A6 (2017)
-Mackan- Fire And Silk
24 januari 2009 · 2 254 Inlägg

Jag känner att jag är en agnostiker övervägande ateist. För det finns nog en chans att jag inför ex, en kraschlandning med ett flygplan skulle kunna nämna GUD.


/Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Roz-104 typ..eh..va?
24 januari 2009 · 582 Inlägg

Sånna här diskutioner är förbjudet, allt som har med religion att göra ska man va försiktigt me...säger man fel saker så är man plötsligt rasist.

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
loudness
24 januari 2009 · 4 554 Inlägg

va väl inget fel på jesus han hade kanske vart bra om miffona till människor inte hade spikat upp han på ett kors så fort de fick möjlighet...

Evil_90 +Uppfinnare+
24 januari 2009 · 643 Inlägg

ja, det verkar tydligen vara ett väldigt känsligt ämne detta, så om någon moderator har lust att låsa tråden innan den spårar ur totalt vore det bra!

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
blacken
24 januari 2009 ·

loudness skrev:
va väl inget fel på jesus han hade kanske vart bra om miffona till människor inte hade spikat upp han på ett kors så fort de fick möjlighet...

Det var ju själva "finessen" med det hela, att han skulle bli uppspikad på korset. För att han skulle ta på sig synden/na för den enskilde..

Moparboy440
24 januari 2009 · 4 682 Inlägg

min bild av jesus : http://www.youtube.com/watch?v=tivLB07Aos4 .
tur att amerikanska serier finns som motvikt mot skolan smile.

blacken
24 januari 2009 ·

Evil_90 skrev:
Hejsan!
Vi har nu fått som uppgift i religionskunskapen att vi ska skapa en bild av Jesus utifrån vår egna tro. För mig har Jesus eller kristendomen aldrig varit särskilt lockande, för jag tycker att det innehåller bara en väldans massa måsten hela tiden. Och de sakerna som jesus har sagt, vart ligger visdomen i det hela? Så jag  är inte det minsta kristen på den biten, då känns buddismen eller hinduismen mer lockande i sånna fall.
Vad tycker ni biltokar och motorfanatiker där ute??

Mvh Rikard

Själva "bilden" av/vem Jesus är är ganska så mycket upp till var och en, men det han säger ska inte tolkas i alltför mycken "modern" grad utan ses som det är. Han var/är en väldans sjysst snubbe som har mycket att lära oss hur vi ska betèe oss och hur vi ska vara mot varandra. Och skulle vi göra som han säger så skulle denna värld vara mycket bättre att vara i. Dessutom så 'är det inte en massa "måsten" utan du är väldigt fri i ditt liv och vardag, man kan göra i stort sett vad som det behagar inom lagens och moralens ramar..

Senast redigerat av blacken (24 januari 2009)

blacken
24 januari 2009 ·

alain skrev:
Om man ska börja att prata religion på Off topic, det kommer inte att dröja länge att kasta tårta på varandra.
Låt Jesus och de andra sova i fred
Mycket kännslig ämnen.

Den kristna läran ska man inte "sätta skäppan över ljuset" på. Utan den ska provocera, väcka "debatt" skapa "liv" det är vad den säger, "jag har inte kommit med fred, utan fader ska stå emot sonen, dottern ska stå emot sin moder, och broder ska stå emot broder och syster"..

s12 Nissan Gazelle
24 januari 2009 · 1 460 Inlägg

för min egen del så har jag aldrig trott på jesus , jag tror på mig själv he he

Nissan Silvia
Niklas1987 NO
24 januari 2009 · 2 182 Inlägg

Fick nån liknande uppgift när jag gick i skolan, lämna in ett papper där det stod "Bevisa att han funnits först innan du tvingar mig att skriva en massa skit"

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
blacken
24 januari 2009 ·

Niklas1987 skrev:
Fick nån liknande uppgift när jag gick i skolan, lämna in ett papper där det stod "Bevisa att han funnits först innan du tvingar mig att skriva en massa skit"

Bra skrivet, men det går ej heller bevisa att han INTE har funnits. Utan tvärtom mera "indicier" styrker att han har existerat..

Moparboy440
24 januari 2009 · 4 682 Inlägg

blacken skrev:

Niklas1987 skrev:
Fick nån liknande uppgift när jag gick i skolan, lämna in ett papper där det stod "Bevisa att han funnits först innan du tvingar mig att skriva en massa skit"

Bra skrivet, men det går ej heller bevisa att han INTE har funnits. Utan tvärtom mera "indicier" styrker att han har existerat..

finns ju många bevis på att en person vid namn jesus fanns där kring å 0 , men finns inga bevis på att han skulle vara guds son.

Roz-104 typ..eh..va?
24 januari 2009 · 582 Inlägg

Moparboy440 skrev:

blacken skrev:

Niklas1987 skrev:
Fick nån liknande uppgift när jag gick i skolan, lämna in ett papper där det stod "Bevisa att han funnits först innan du tvingar mig att skriva en massa skit"

Bra skrivet, men det går ej heller bevisa att han INTE har funnits. Utan tvärtom mera "indicier" styrker att han har existerat..

finns ju många bevis på att en person vid namn jesus fanns där kring å 0 , men finns inga bevis på att han skulle vara guds son.

Dom bevisen har jag aldrig sett...vore inte de ide att visa dom i skolan då?

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
blacken
24 januari 2009 ·

Moparboy440 skrev:

blacken skrev:

Niklas1987 skrev:
Fick nån liknande uppgift när jag gick i skolan, lämna in ett papper där det stod "Bevisa att han funnits först innan du tvingar mig att skriva en massa skit"

Bra skrivet, men det går ej heller bevisa att han INTE har funnits. Utan tvärtom mera "indicier" styrker att han har existerat..

finns ju många bevis på att en person vid namn jesus fanns där kring å 0 , men finns inga bevis på att han skulle vara guds son.

Ej heller några bevis emot det där heller, men frågan är "har det existerat en snubbe som hette Jesus och vem var han?". Var är hans grav? han måste ju vara begravd någonstans om han har levat och varit människa..

blacken
24 januari 2009 ·

Roz-104 skrev:

Moparboy440 skrev:

blacken skrev:

Bra skrivet, men det går ej heller bevisa att han INTE har funnits. Utan tvärtom mera "indicier" styrker att han har existerat..

finns ju många bevis på att en person vid namn jesus fanns där kring å 0 , men finns inga bevis på att han skulle vara guds son.

Dom bevisen har jag aldrig sett...vore inte de ide att visa dom i skolan då?

Det finns åtskilligt om det lite här och var, mestadels ifrån snubbar som skrev på den tiden, Romerska tjänstemän, historiker,mm,mm..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang