6796
Sök

Spänning ut till spridarna på 940 B230 FK-96a

1 028 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
Hejsan

Mäter lite på sladdarna till spridarna på min 940

Få 5 volt när tändningen e på, på en sladd och 12volt på den andra kan de stämma?

Har inget å skriva ännu

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 februari 2009
volvo_grabb skrev:
Hejsan

Mäter lite på sladdarna till spridarna på min 940

Få 5 volt när tändningen e på, på en sladd och 12volt på den andra kan de stämma?

varför mäter du där ?

hur mäter du ? mellan stift 1 å 2 i ett å samma kontaktstycke eller vad menar du ?

1 028 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
Mäter från jord på battaeriet till dom stiften ett i taget.

Har inget å skriva ännu

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 februari 2009
volvo_grabb skrev:
Mäter från jord på battaeriet till dom stiften ett i taget.

Då ska man bara ha 12v på ena stiftet å noll på de andra stiftet... Boxen jordar ju spridarn...

1 028 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
ingen som skulle kunna mäta på sin 960 ltt 96a?

Har inget å skriva ännu

1 028 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
med tändningen på? å även mäta ohm på spridarna

Har inget å skriva ännu

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 februari 2009
volvo_grabb skrev:
med tändningen på? å även mäta ohm på spridarna

DU ska bara ha spänning på 1 av stiften om du mäter mot jord...de andra stiftet i kontakten är jord...på en stiftet 0 volt ( jord + jord) de andra stiftet blir ju jord + plus = 12v...

Om du mäter på jordstiftet å på plus på batteriet å kör på starten ska du ha 12v på de stiftet...

Får jag fråga varför du ska mäta de ? :S

1 028 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
så jag ska bara ha 5 volt med tändning på?

Å noll på andra stiftet? men 12 när man kör på starten?

Tycker den dricker som satan... plöddrar å ryker svart vid start...

2,6 Ohm på mina spridare kan de stämma?

e du säker på detta?

Har inget å skriva ännu

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 februari 2009
volvo_grabb skrev:
så jag ska bara ha 5 volt med tändning på?

Å noll på andra stiftet? men 12 när man kör på starten?

Tycker den dricker som satan... plöddrar å ryker svart vid start...

2,6 Ohm på mina spridare kan de stämma?

e du säker på detta?

Du ska bara ha 12V på de ena stiftet om du mäter mellan minus å till kontakten

de andra stiftet ska bara visa 12v  om du har kopplat multimetern från 12v+ på batteriet å till kontaktstycket på spridaren samtidigt som du kör på starten...

Ja 2.6 ohm kan nog stämma bra för de är lågohmspridare std på 940, därför sitter de också ett spridarmotstånd som höjjer ohm:n så att man inte ska elda upp styrenheten pga av strömrusning/kortslutning

Från batteriets + går sladden till spridaren..från spridaren vidare till styrenheten ( som agerar on/off knapp) sen vidare till batteriets minus...e inte styrenheten igång så jordar den inte å då ska du inte ha nån voltsignal för då  mäter du mellan Jord å rätt i luften...

förstår du ?

När man jordar spridaren så sätts den igång...  + på den ena kabeln å sen - på den andra kabeln så är spridaren igång hela tiden...

OT ja jag e väldigt säker på min sak

Dock om du är osäker å mäter fel kan grejer brinna upp...
Senast redigerat av Xuri (4 februari 2009)

1 028 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
japp jag vet de har hänt att den pajja en gång...

Men som sagt jag har 5V på ena och 12V på andra med tändningen på? e de galet då?

Vad skulle felet kunna vara?tror de va den gröna de va 12V på och den gråa 5V på?

Har inget å skriva ännu

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 februari 2009
sen kan du även passa på å kolla

där sladdarna till spridarna går ner mellan insuget har de hänt att de har skavt hål å att de jordar hela tiden = spridaren är öppen hela tiden = drar mycke sås, går ojämn,svartrycker...you name it..

1 028 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
Men jag vet att jag e tjatig.... men TÄNDNINGEN på eller av spelar ingen roll då?

Har inget å skriva ännu

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 februari 2009
volvo_grabb skrev:
japp jag vet de har hänt att den pajja en gång...

Men som sagt jag har 5V på ena och 12V på andra med tändningen på? e de galet då?

Vad skulle felet kunna vara?tror de va den gröna de va 12V på och den gråa 5V på?

Ja nått e galet... 12v på ena stiftet när du mäter på jord...på de andra stiftet ska du inte ha något om du mäter mellan minus å i kontakten...

så enkelt är de...

mättningar

stiftet 1 å - på batteriet = 12V
stift 1 å + på batteriet = 0v
Stift 2 å - på batteriet = 0v
Stift 2 å + på batteriet = 0v om du inte kör på starten då ska de vara 12v.....

Om du har 5v hela tiden...testa rycka ut styrenheten å gör mätningarna igen...har du 5v då så har du avbrott på jordsladden å den ligger i kontakt med +...

Om du har 0v då så är de nog din styrenhete som tjabbar.....

kan dock vara bra å ta hjälp av någon annan också...

OT MED TÄNDNINGEN PÅ som svar på frågan över detta svar

De är bara när spridarna Aktiveras å man försöker starta som du ska ha 12v på den andra också...
Spridarna ska ju inte gå när motorn står med tändläge på för då blir den ju sur..

1 028 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
men läste att man skulle ha 5 v på en med tändningen på e de fel menar du? vet du vilken sladd på vilken som ska vara på vad?

Har inget å skriva ännu

1 028 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
Jag vet att du kommer bli tokig på mig men jag har 5V på en och 12V på en när tändningen e på altså spänning på bägge samtidigt...

Har inget å skriva ännu

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 februari 2009
volvo_grabb skrev:
Jag vet att du kommer bli tokig på mig men jag har 5V på en och 12V på en när tändningen e på altså spänning på bägge samtidigt...

Ja å då är ju något fel

Om du ger en lampa Plus på ena polen å plus på andra så lyser den ju inte ?

förstår du vart jag vill komma ?

1 028 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
joooo jag vet... du vet inte vad felet skulle kunna vara? tror du de kan ha något med att den e törstig att köra?

Har inget å skriva ännu

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 februari 2009
volvo_grabb skrev:
joooo jag vet... du vet inte vad felet skulle kunna vara? tror du de kan ha något med att den e törstig att köra?

vi vet att du har ström till spridarna....

om du kopplar ur sladden till alla spridarna å kopplar bort styrenheten...

...kommer inte ihåg vilket stift till styrenheten de är men en grov grå kabel går till den...koppla bort batterikabeln å sen resistansmäter du kabeln...mät mellan stiften i spridarkontaktstycket å nere i sockeln mot styrenheten... du ska ha typ 0 ohm där ...

sen efteråt kan du utan att styrenheten är kopplad, sätt på batterikabeln,å kontaktstyckena till spridarna , sätt på tändningen å sen mäter du mellan kontaktstycket till bränsleboxen (dit den grå kabeln går)  å rätt i jord/chassi då ska du ha 12v konstant dit

låter som kabelbrott eller körd styrenhet om du frågar mig men jag vet inte hur bra du hanterar multimeter eller skicket på den...

edit: ja är de fel på jordningen/spänningsmatningen till spridarna blir de säkert tröstig..

1 028 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
hantering av mulitmeter e rätt...

Mätte på min 740 turbo -87a B230ET då stämmer de med 12V och OV

Mätte på min 740 Gl -87a B230F då var de 12V ¨på bägge stiften

Mätte på min 940 Ltt-96a B230fk då var de 12V och 5V

hmmmm

Hjälp

Sla prova mäta på en annan 940 å se hur de blir då..

Har inget å skriva ännu

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 februari 2009
volvo_grabb skrev:
hantering av mulitmeter e rätt...

Mätte på min 740 turbo -87a B230ET då stämmer de med 12V och OV

Mätte på min 740 Gl -87a B230F då var de 12V ¨på bägge stiften

Mätte på min 940 Ltt-96a B230fk då var de 12V och 5V

hmmmm

Hjälp

Sla prova mäta på en annan 940 å se hur de blir då..

Har du mätt alla spridarkontakter å kollat så de är samma i alla ? de ska vara samma i alla i så fall för de för dom går över samma kabel...men kan nog bli vajsing uppe vid kontakterna om jag inte tänker fel nu när jag e lite trött...

på min 940 fk så var de 12 v 0v i alla fall.... Bränslestyrenheten ska inte skicka ut spänning där :S

Sök