6387
Sök

18,5 HK mer med ett sportluftfilter

5 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
Okej då slopar vi det. Intercooler då? smile

Random Hero
4 047 Inlägg
5 februari 2009
jw86 skrev:
Okej då slopar vi det. Intercooler då? smile

det lär du märka av mer iaf smile men köp ett filter ändå, när du får lite mer kräm i bilen sen lär du trycka på ett ändå, inte så dyrt kanske men tongue

Dog food lid. Backwards

654 Inlägg
6 februari 2009
Står ju som sagt "uppskattad" effekt,men samtidigt Kan den uppskattningen vara nära verkligheten.
Detta då länken visar ett "CAI" sys och inget vanligt påhängnings filter,bilen i fråga kanske har väldigt dålig org luftfilter box,osv.

Tex på Honda Civic Type-R så har AEM,Injen CAI satser som producerar nära dessa effekt siffror.Och då bara genom ett nytt filter sys.(JA,opartiska bromsningar på detta har gjorts världen över).
Detta då org luftboxen på CTRen är fruktansvärt "snål/dålig" gentemot motorns verkliga "behov".
Är samma box på alla Civic modeller (ep2-ep3?!) oavsett motorval.
Dvs,en motor som blåser ut tex 100hk har samma box som en annan som blåser ut 200hk.(pratar givetvis om fingerade exempel siffor på hk mellan dom båda).

Men vad som är exakt och inte uppskattat på denna bil i länken har jag ingen aning om,antar att bara ett opartiskt bromsintyg kan ge svart på vitt.
Senast redigerat av Blida (6 februari 2009)

1 062 Inlägg
6 februari 2009
Rushman skrev:
T200 skrev:
Lite underligt att KN själva skriver så.. KN är ju "märkes grejer".  Att ta en siffra som låter högst orimlig skulle inte se så bra ut om det inte stämde. Så varför?   Har dom jämfört mot en gammal skrothög som sugit in en Örn i original filtret så kan jag förstå att effekten blir dålig.  Men 18.5 HP....
Ett luftfilter som är gammalt och fullt med skräp är en riktigt effekt tjuv.  Men jag hoppas dom jämfört mot ett nytt originalfilter :)

Jo precis, tänker oxå så... Att KN sätter en så orealistisk siffra förvånade mig väldigt!
Okej att nå biltemagrejer skiver så om sig själva men... Det kan inte stämma!
Möjligen att en Viper kan få 18hk av sportluftfilter...

Klart att det känns skillnad eftersom han har en hyffsat ny bil så e ju inte motorn helt slutkörde som på en gammel volvo så visst kan han få 18hk om hans org filter har en för liten filter yta

jag bromsade min 945 till 240hk med ett jr sportluftfilter bytte ut det mot ett bmc f1 power ist och bromsade igen och den gången blev det 280 hk så så e min bil en viper då lr :D ??

har du redan chippat bilen så e det ju helt klart att den behöver bättre andningsvägar så ett öppet luftfilter
och ett redigt avgassystem så ska du se att det börjar handa grejjer

mvh
Senast redigerat av wildboy_87_ (6 februari 2009)

Team Björkeryd

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 februari 2009
Rushman skrev:
Möjligen att en Viper kan få 18hk av sportluftfilter...

Snarare tvärtom.

Biltillverkare som trycker ihop en familjebil tänker bara på tre saker när de konstruerar den.

1: Ekonomi: Det ska vara billigt att köpa delarna till en serietillverkad familjebil.
2: Ekonomi: Det skulle ju vara billigt.......
3: Komfort: Det ska var tyst och bekvämt också.

Däremot när de konstruerar en Viper, Porsche 911 eller en M3, M5, då är det prestanda som är nr 1. Då är ekonomin inte längre intressant. Alltså lönar det sig snarare mindre att byta filter/avgas bla bla bla på en högprestandabil.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
6 februari 2009
Siarnaq skrev:
K&N konfilter är kända för att släppa igenom skit. Om du siktar efter effekt, så kan du räkna med 5% effekt förlust efter bara 40 mil med K&N filtrerna. hmm Minst.

Låter väldigt osannolikt, har du någon källa på det?

huh?
10 427 Inlägg
6 februari 2009
wildboy_87_ skrev:
jag bromsade min 945 till 240hk med ett jr sportluftfilter bytte ut det mot ett bmc f1 power ist och bromsade igen och den gången blev det 280 hk så så e min bil en viper då lr big_smile ??

Skulle ju testat utan filter när du ändå höll på! big_smile

8 156 Inlägg
6 februari 2009
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=9270
Ett större filter och en bättre placering (alternativt avskärmning) är oftast en hållbarare lösning imo.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Avstängd
232 Inlägg
6 februari 2009
fattar inte att alla orkar tjaffsa om detta med mer hk med tex: KN filter, micro filter, biltema filter. det lättaste är väl att den som är intresserad av Värsting sport filtret från biltema åker och bänkar sin bil jävel sen sätta på värsting filtret och bänka igen då har ju den intresserad svart på vitt vilket filter som va bäst!

8 156 Inlägg
7 februari 2009
Just det där filtret placeras på ett sätt så att den kommer längre från värmen.
Varje grad i skillnad mot original så ökar effekten.
http://kandn.com/images/l/69-9503TFK.jpg
Själva omplaceringen av luftfiltret ger en hel del hästkrafter i det här fallet.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

406 Inlägg
7 februari 2009
rawbin skrev:
fattar inte att alla orkar tjaffsa om detta med mer hk med tex: KN filter, micro filter, biltema filter. det lättaste är väl att den som är intresserad av Värsting sport filtret från biltema åker och bänkar sin bil jävel sen sätta på värsting filtret och bänka igen då har ju den intresserad svart på vitt vilket filter som va bäst!

är ju så att man inte vill ha ett pappersbaserat filter på sin bil (om man inte har en skitbil) Jag kör BMC CDA box ger 9hk på min lille bil enligt bänk som ni kan se här
http://www.bmcairfilters.com/cgi-bin/Im … a%20ST.jpg
det är inkappslat i en burk, och har en tratt i sig, som gör att luften kommer in ostört och accsar i röret! ca 3500kr men det funkar ju ialf big_smile

FOTAR BILAR. Kolla in min bil och mina bilder :)

8 156 Inlägg
7 februari 2009
Gujen skrev:
är ju så att man inte vill ha ett pappersbaserat filter på sin bil (om man inte har en skitbil) Jag kör BMC CDA box ger 9hk på min lille bil enligt bänk som ni kan se här
det är inkappslat i en burk, och har en tratt i sig, som gör att luften kommer in ostört och accsar i röret! ca 3500kr men det funkar ju ialf big_smile

Den lär ge ytterligare någon hk när du är ute och kör.
Lite wannabe-luffarturbo över den wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

406 Inlägg
7 februari 2009
Phaetoon skrev:
Gujen skrev:

Den lär ge ytterligare någon hk när du är ute och kör.
Lite wannabe-luffarturbo över den wink

Mjo smile har detta kitt på: http://www.pumaspeed.co.uk/showdetails.php?id=552 så det blev lite skillnad smile

FOTAR BILAR. Kolla in min bil och mina bilder :)

Avstängd
232 Inlägg
7 februari 2009
Gujen skrev:
rawbin skrev:

men det var väl det jag sa? du har ju bänkat din efter så då såg du ju va ditt värstingturbohighflowpys filter gav i hk. eller hur, och du verkar ju nöjd?
Senast redigerat av rawbin (7 februari 2009)

marcus1
9 februari 2009
jw86 skrev:
Efter att ha letat lite sportluftfilter på internet hittade jag denna sida.

http://www.knfilters.com/search/product … 69-9503TFK

18,5 HK mer till den bilen jag har, dvs golf gti 2,0 07a

detta kan väll ändå inte stämma, det låter ju otroligt!

så vad säger ni andra, ska jag lita på det här och köpa det för nästan 5000 kr.
eller ska jag välja något annat. jag är mest ute efter effekten och inte ljudet.

Varför skulle luft ge 18.5 hästar ? 0_o

1 926 Inlägg
9 februari 2009
s40macke skrev:
jw86 skrev:

eller ska jag välja något annat. jag är mest ute efter effekten och inte ljudet.

Dekaler ger ju 50 hk wink

Random Hero
4 047 Inlägg
9 februari 2009
Spelis skrev:
s40macke skrev:
jw86 skrev:

Dekaler ger ju 50 hk wink

vingar ger 60 big_smile

Dog food lid. Backwards

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 februari 2009
Spåra inte ur. Självklart kan ett luftfilter ge mer än ett originalfilter även i en otrimmad bil. En originalbil är aldrig optimerad för prestanda utan endast för tillverkningskostnader och komfort/ljudnivå. Däremot hur mycket olika sportluftfilter ger är en annan sak och många tror på fantasisiffror.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

8 156 Inlägg
9 februari 2009
s40macke skrev:

Det krävs luft för att elda bensin.
Ju mer syre, desto mer bensin kan du förbränna och desto mer effekt får du.

Kall luft innehåller mer mängd syre än vad varm luft gör, så ju svalare luft, desto bättre.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

Entreprenör
1 784 Inlägg
9 februari 2009
wildboy_87_ skrev:
jag bromsade min 945 till 240hk med ett jr sportluftfilter bytte ut det mot ett bmc f1 power ist och bromsade igen och den gången blev det 280 hk

mvh

Bra exempel på fantasisiffror... :-)

Sök