Volvo kan bli Kinesiskt

Navkapsel
8 februari 2009 · 4 637 Inlägg

azXig skrev:
Skiter hur det går med Volvo nuförtiden!

Deras glansdagar kommer aldrig igen ändå  (dvs 1984-1998) big_smile

1927-1998.

Rquired Allmänt envis
8 februari 2009 · 12 512 Inlägg

HyperSonica skrev:

Rquired skrev:

C70 skrev:

Då har ni inte provat många Volvo. Eller möjligtvis bara bonntrimmade 740 med kapade fjädrar. Kanske en 940 också?

V70, alla tre generationerna. Dessutom hade vi en V70N hemma...
850, vi hade en 855 glt när jag var liten...
S80, enbart gamla
S60
x40
240
740
XC70
XC90

oj va tuffigt

Tuffigt? :S

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Rquired Allmänt envis
8 februari 2009 · 12 512 Inlägg

C70 skrev:

Rquired skrev:
V70, alla tre generationerna. Dessutom hade vi en V70N hemma...
850, vi hade en 855 glt när jag var liten...
S80, enbart gamla
S60
x40
XC70
XC90

Vad pratar vi för motorer? Ingen av modellerna ovan är gjorda för att "busköra" med.


Har kört alla Volvos modeller i alla motorutföranden. Jag kan säga att ingen är tråkig att köra. Men t.ex en 'vanlig' V70, XC70 och XC90 är gjorda för komfort/säkerhet/flexibilitet. Plockar du däremot ut t.ex en XC90 V8 R-design så är det helt annat. Riktigt kul att köra på bana!

Att säga att Volvo bara är sega bensinslukande tegelstenar och att "tyskarna" är mycket bättre bilar tyder bara på okunnighet.....

Tråkig att köra, det är dom kanske inte men dom inbjuder inte till inspirerad körning om man säger så. Jag har aldrig kört en XC90 V8 heller men jag tvivlar på att den med rätta kan kallas rolig i jämförelse med X5, X6 eller Cayenne. Det baserar jag mest på tester jag läst, men dessa brukar stämma. Men XC90 R-design är snygg, speciellt i rött!

Motorer? Är ingen expert på volvos utbud men det var ju "mellanmotorerna" för det mesta. 2.4t 200hp, 2.5t 210hp, 2.5t 193hp (eller vad heter den i gamla v70?), glt 170hp, T5 250hp...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Ellertz Norrlänning
8 februari 2009 · 1 453 Inlägg

r-ted skrev:

VOLVO 240KUNGEN skrev:

r-ted skrev:
kan inte alla volvo älskare knalla in på volvo och köpa sig en ny bil då ?
det är inte så svårt som det låter.

Det kanske hjälper lite iaf, dock är ju sverige en liten del av marknaden.

Precis som C70 säger så kursar inte ett företag i den storleken för att sista kvartalet 2008 gick skit.
Men ford däremot har ju större problem.

Om man ska knalla in o köpa en ny bil, då måste man ha dom pengarna för att kunna köpa en ny bil oxå, så det är lite svårare än vad du tror... även om jag skulle ha dom pengarna så skulle jag alldrig köpa en ny volvo, eller nått annat bilmärke, kommer alldrig att sälja min härliga volvo 244:a, jag stortrivs i min bil, har provat massor av bilmärken, även nya volvo, men jag sitter inget bra i andra bilar.. jag kommer att vara en volvo 244-ägare den tid jag har kvar att leva !!! neutral

jag köper flera nya bilar varje år, då borde en vanlig svensson kunna köpa en vart annat år iaf.

jag förstår inte hur du kan tycka att man sitter bra i en 240? men det är ju upp till dig.

De flesta med ett fast jobb kan väl plocka ut en ny volvo om dom vill... Men allt handlar om prioriteringar:) ja skulle nog oavsett ekonomi och jobb aldrig hämta ut en helt ny. Då köper ja hellre en som kanske är några månader och ett par hundra mil på mätaren. Då slipper man värsta "smällen".

Sen är väl ett bilköp tråkigt nog en riktigt dålig affär ur värdeminskningssynpunkt hmm

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
elkenny
8 februari 2009 · 70 Inlägg

volvo försvann när ford köpte det , BMW ska köpa volvo(enligt mej), då får vi tillbaka bakhjuls traktorn iallafall

Ellertz Norrlänning
8 februari 2009 · 1 453 Inlägg

elkenny skrev:
volvo försvann när ford köpte det , BMW ska köpa volvo(enligt mej), då får vi tillbaka bakhjuls traktorn iallafall

Det tror jag inte dom blir... Volvo blev 100 gånger bättre den dagen dom gick till FWD smile  En bil som är gjord för svenska klimat ska klara av det också.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Rquired Allmänt envis
9 februari 2009 · 12 512 Inlägg

Ellertz skrev:

elkenny skrev:
volvo försvann när ford köpte det , BMW ska köpa volvo(enligt mej), då får vi tillbaka bakhjuls traktorn iallafall

Det tror jag inte dom blir... Volvo blev 100 gånger bättre den dagen dom gick till FWD smile  En bil som är gjord för svenska klimat ska klara av det också.

Det där med FWD vs. RWD är en åsiktsfråga det vet du wink Och när man drar upp det går tråden way of topic.
Det värsta är att 100st gammel-volvo nördar kommer lägga ettor på din bil.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
C70
9 februari 2009 · 424 Inlägg

Rquired skrev:
Tråkig att köra, det är dom kanske inte men dom inbjuder inte till inspirerad körning om man säger så. Jag har aldrig kört en XC90 V8 heller men jag tvivlar på att den med rätta kan kallas rolig i jämförelse med X5, X6 eller Cayenne. Det baserar jag mest på tester jag läst, men dessa brukar stämma. Men XC90 R-design är snygg, speciellt i rött!

Motorer? Är ingen expert på volvos utbud men det var ju "mellanmotorerna" för det mesta. 2.4t 200hp, 2.5t 210hp, 2.5t 193hp (eller vad heter den i gamla v70?), glt 170hp, T5 250hp...

Men då var vi inne igen på att "Tyskarna" skulle vara bättre. Ja, det får vi verkligen hoppas när du får pynta 300 000kr MER för en sån (om man jämför med X5)!

Ska man testa en Volvo som är gjord för att passa den lite yngre målgruppen och som därför bjuder på mer körglädje så är det t.ex C30 (T5), S40 (T5), V50 (T5) etc man ska prova. Men även senaste gen. S80 (speciellt med V8) är kanon!

Opelmadness German cars, quality and beyond
9 februari 2009 · 8 197 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

azXig skrev:
Skiter hur det går med Volvo nuförtiden!

Deras glansdagar kommer aldrig igen ändå  (dvs 1984-1998) big_smile

1927-1998.

Snarare 1927-1993 då 240'n gick ur tiden... Sen gick det utför...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Opelmadness German cars, quality and beyond
9 februari 2009 · 8 197 Inlägg

Krink skrev:
Själv kör man iallfall svenskt smile Det är ju dom nya volvos som blir kina för mig iallfall ..

Sen när blev en 850 svensk? kolla på plåtarna var den är byggd.. wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
TurbOla Reservdansk
9 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:

Krink skrev:
Själv kör man iallfall svenskt smile Det är ju dom nya volvos som blir kina för mig iallfall ..

Sen när blev en 850 svensk? kolla på plåtarna var den är byggd.. wink

Till en början tillverkades Volvo 850 enbart i Belgien.
Alla T-gul är t.ex. från Belgien. wink
Men när efterfrågan steg, så fick man lägga en hel del produktion till Torslanda också, så det finns en del svenskt ihopsatta 850s där ute med. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Stellan_Clausen
9 februari 2009 · 635 Inlägg

r-ted skrev:

VOLVO 240KUNGEN skrev:

r-ted skrev:
kan inte alla volvo älskare knalla in på volvo och köpa sig en ny bil då ?
det är inte så svårt som det låter.

Det kanske hjälper lite iaf, dock är ju sverige en liten del av marknaden.

Precis som C70 säger så kursar inte ett företag i den storleken för att sista kvartalet 2008 gick skit.
Men ford däremot har ju större problem.

Om man ska knalla in o köpa en ny bil, då måste man ha dom pengarna för att kunna köpa en ny bil oxå, så det är lite svårare än vad du tror... även om jag skulle ha dom pengarna så skulle jag alldrig köpa en ny volvo, eller nått annat bilmärke, kommer alldrig att sälja min härliga volvo 244:a, jag stortrivs i min bil, har provat massor av bilmärken, även nya volvo, men jag sitter inget bra i andra bilar.. jag kommer att vara en volvo 244-ägare den tid jag har kvar att leva !!! neutral

jag köper flera nya bilar varje år, då borde en vanlig svensson kunna köpa en vart annat år iaf.

jag förstår inte hur du kan tycka att man sitter bra i en 240? men det är ju upp till dig.

Jag är ingen vanlig svensson, skulle jag ha så mycket pengar att jag skulle kunna köpa mej en fabriksny volvo, då skulle jag hellre köpa mej en fet raggarbil med trimmad V8 från 50-60-talet !!!! big_smile

Navkapsel
9 februari 2009 · 4 637 Inlägg

Rquired skrev:

Ellertz skrev:

elkenny skrev:
volvo försvann när ford köpte det , BMW ska köpa volvo(enligt mej), då får vi tillbaka bakhjuls traktorn iallafall

Det tror jag inte dom blir... Volvo blev 100 gånger bättre den dagen dom gick till FWD smile  En bil som är gjord för svenska klimat ska klara av det också.

Det där med FWD vs. RWD är en åsiktsfråga det vet du wink Och när man drar upp det går tråden way of topic.
Det värsta är att 100st gammel-volvo nördar kommer lägga ettor på din bil.

smile Jovisst! Nejdå, jag sket i att göra det...

Stellan_Clausen
9 februari 2009 · 635 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:

EmilHammarlund skrev:

azXig skrev:
Skiter hur det går med Volvo nuförtiden!

Deras glansdagar kommer aldrig igen ändå  (dvs 1984-1998) big_smile

1927-1998.

Snarare 1927-1993 då 240'n gick ur tiden... Sen gick det utför...

Håller med dej till 100%, det va nära att ryssarna köpte pressarna till 240, då skulle den byggas under namnet volga !! cool

Phaetoon
9 februari 2009 · 8 156 Inlägg

Ellertz skrev:
Det tror jag inte dom blir... Volvo blev 100 gånger bättre den dagen dom gick till FWD smile  En bil som är gjord för svenska klimat ska klara av det också.

http://www.youtube.com/watch?v=SSZLSfBDyhs
Volvo Snowrace wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
M103
9 februari 2009 · 1 570 Inlägg

Saab och Volvo borde slagits ihop för länge sedan.

Cronholm
9 februari 2009 · 56 Inlägg

Men helt ärligt. Om valet står mellan att Volvo försvinner, eller slås ihop med något annat märke är det väl ändå bättre att ett par kineser äger det? Känns som om Ford "sabbade" märket redan när de köpte....

Phaetoon
9 februari 2009 · 8 156 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
Snarare 1927-1993 då 240'n gick ur tiden... Sen gick det utför...

Jag skulle sagt från 1947 med första PV:n till 1998 när man slutade med 945:an...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
DasAuto
9 februari 2009 · 2 751 Inlägg

lika bra att dom köper volvo... Kineserna kommer ändå ta över världen hahaha

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Zajpner Fritidsforskare
9 februari 2009 · 344 Inlägg

Jag skulle bara vilja säga en sak angående jobben som kan gå förlorade. Det är inte bara folk som jobbar på Volvo vars jobb försvinner, utan alla företag runt om. Företag som fixar det ena och det andra. tycker bara att man ska ge en tanke åt dom företag som anställs av volvo som ingen direkt tänker på, som troligtvis också kommer få det jävligt svårt om volvo skulle konka!. Självklart är det surt för dom som jobbar på volvo också. Men finns mindre företag runt Volvo som storföretag som gjort det möjligt att bygga Volvo bilar.

Håller också med att Volvo kanske va bättre vid den tidigare åldern. Rödblockare, RWD, knarkande inredning(kanske bara jag), nedsuttna säten. Men vi får också tänka på att tiden ändrar sig!. Säkerhet och teknologi blev viktigare än att kunna snurra runt på en parkeringsplats.

Men om man ska gå OT så om Volvo skulle bli kinesiskt får man väl hoppas att det fortfarande kallas för Volvo och inte får något namn som inte går att uttala. Men själv ser jag väl hellre att kanske ett japanskt, eller ett  Europeiskt företag som köper det.


Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino
Volvo 940 SE 2,3 LTT "Rigmor" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang