5617
Sök

Värmefläkt har lagt av, volvo 740 tic -88

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
Min värmefläkt la av härom dagen. den har börjar små strula lite senaste veckan och bara funkat ibland men nu är den tvär död. brukar väl vara fläktmotståndet som lägger av när det är sånt symptom väl? men min fråga är. Hur hittar jag fläktmotståndet. rev ner handskfacket och sparkskyddet men såg inget som lika något motstånd för fläkten. men såg ett litet relä som klickade och gjorde ifrån sig ojud när jag vred på "vredet". vad gör jag? kanske kupéfläkten som lagt av eller? hur demonterar jag den?

tacksam för alla svar!

micke

-den satt som en fläskläpp-

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
16 februari 2009
husmus skrev:
Min värmefläkt la av härom dagen. den har börjar små strula lite senaste veckan och bara funkat ibland men nu är den tvär död. brukar väl vara fläktmotståndet som lägger av när det är sånt symptom väl? men min fråga är. Hur hittar jag fläktmotståndet. rev ner handskfacket och sparkskyddet men såg inget som lika något motstånd för fläkten. men såg ett litet relä som klickade och gjorde ifrån sig ojud när jag vred på "vredet". vad gör jag? kanske kupéfläkten som lagt av eller? hur demonterar jag den?

tacksam för alla svar!

micke

är 99% av gångerna fläkten stannar i en 20 årig volvo så ären död kostar 2600 ny på volvo om du har ac.

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
Snajdarn skrev:
Fläkten är busenkel att byta, den sitter under panelen på högersida och tar max 5minuter att byta. Dom ger sig, inget ovanligt.

fläkten kan tas från vilken 740 som helst både med och utan ac.

vilken panel då?

tack för alla snabba svar!

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
volvo_dude skrev:
husmus skrev:

tacksam för alla svar!

micke

är 99% av gångerna fläkten stannar i en 20 årig volvo så ären död kostar 2600 ny på volvo om du har ac.

vad är det som skiljer AC fläkt mot vanlig då?

5 650 Inlägg
16 februari 2009
husmus skrev:
volvo_dude skrev:
husmus skrev:

tacksam för alla svar!

micke

vet inte vad de är som skiljer dem åt men varje gång man köper en frågar de med lr utan ac .... den med ac är dyrare...

sen vet jag att lossas farssan hade en 745 89 tror ja de va gl med ac som skulle va väldigt ovanlig modell fanns inte på nån skrot alls så han va tvugen o köpa en ny säkerligen nått som skiljer dem åt för de funkade inte me nån vanlig fläkt i den från en utan ac

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
volvo_dude skrev:
husmus skrev:
volvo_dude skrev:

vet inte vad de är som skiljer dem åt men varje gång man köper en frågar de med lr utan ac .... den med ac är dyrare...

sen vet jag att lossas farssan hade en 745 89 tror ja de va gl med ac som skulle va väldigt ovanlig modell fanns inte på nån skrot alls så han va tvugen o köpa en ny säkerligen nått som skiljer dem åt för de funkade inte me nån vanlig fläkt i den från en utan ac

okej. skumt det dära. tongue
andra killen som svara i denna tråd sa ju att det inte spelar någon roll =/
ogillar när folk säger olika saker. hitta nämligen för 400:- på skroten här i sthlm men det står Utan AC så vette fan vad jag ska göra.
tack för snabbt svar!

5 650 Inlägg
16 februari 2009
husmus skrev:
volvo_dude skrev:
husmus skrev:

ogillar när folk säger olika saker. hitta nämligen för 400:- på skroten här i sthlm men det står Utan AC så vette fan vad jag ska göra.
tack för snabbt svar!

efter som de har nått med acn och göra lär ju en fläkt som inte har ac inte funka lika bra med acn tex annars äre vell bara ringa volvo kl 7 i morrn när de öppnar har man en fungerande ac ska man ju ha acfläkten

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
volvo_dude skrev:
husmus skrev:
volvo_dude skrev:

tack för snabbt svar!

efter som de har nått med acn och göra lär ju en fläkt som inte har ac inte funka lika bra med acn tex annars äre vell bara ringa volvo kl 7 i morrn när de öppnar har man en fungerande ac ska man ju ha acfläkten

aa det vill jag ju ha iochmed att min AC funkar fint.

tack för hjälpen iaf!

925 Inlägg
16 februari 2009
hittar du inte motståndet eller är ni säkra på att det e fläkten

Feel The Difference

156 Inlägg
16 februari 2009
min la han av men de va bara glapp i kablen till fläkten, de va ett enkelt fel,

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
Johnsson_T skrev:
min la han av men de va bara glapp i kablen till fläkten, de va ett enkelt fel,

vart sitter fläkten då exakt. bild? beskriv..

är ej säker på att det är fläkten som är trasig. men har fått tips om det tidigare i tråden.

156 Inlägg
16 februari 2009
ok, den sitter på passargerar sidan, under instrumentbrädan, om du tittar under ser du kablarna, ha fläkten på fullt o sen dra i kablarna så märker du om den går i gång,

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
Johnsson_T skrev:
ok, den sitter på passargerar sidan, under instrumentbrädan, om du tittar under ser du kablarna, ha fläkten på fullt o sen dra i kablarna så märker du om den går i gång,

okej. det har jag testat. men vet inte om jag röck i rätt kablar dock. men såg fan inte fläkten där under? lr är det den skiten som sitter skruvad i plasten och det är massa "tätningsgegga" mellan? sitter nåt relä bredvid den också såg jag. men borde jag kanske skruva isär och kolla nogrannare?

156 Inlägg
16 februari 2009
själva fläkten sitter lite mer mot mitten om inte jag minns fel, men kablarna går där, på min räckte de att dra lite i dem

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
Johnsson_T skrev:
själva fläkten sitter lite mer mot mitten om inte jag minns fel, men kablarna går där, på min räckte de att dra lite i dem

okej men jag är rätt ute då alltså?
det är väl den biten som är "rundat" och botten delen man ser underifrån och kan skruva ut skruvar för att dra ner hela fläkten?

156 Inlägg
16 februari 2009
ja, inte helt säker hur de ser ut, men de kan ju va så att hela fläkten e trasig så man måste byta den o den kan va dyr om man köper ny, men dra i de sladdrana du kan se

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
Johnsson_T skrev:
ja, inte helt säker hur de ser ut, men de kan ju va så att hela fläkten e trasig så man måste byta den o den kan va dyr om man köper ny, men dra i de sladdrana du kan se

okej. men tack för hjälpen då! ska meka imorrn då smile

156 Inlägg
16 februari 2009
lycka till

845 Inlägg
16 februari 2009
En nya fläkt kostar under 900 kr på vparts.

AC fläkten snurrar åt ett håll medans den utan ac snurrar åt ett annat håll har jag för mig. SÅ det blir käppfel att köpa fel fläkt.

Entreprenör
1 784 Inlägg
16 februari 2009
husmus skrev:
Johnsson_T skrev:

okej. men tack för hjälpen då! ska meka imorrn då smile

Fixar du på en fikarast...blir så här ungefär...  :-) hehehe....!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/77936/572293_lf0h5h.jpg
Senast redigerat av mrbuggy (16 februari 2009)

Sök