Köpråd: Subaru Impreza. WRX eller STI ?

Kajlie Garaget Video Crew
23 februari 2009 · 842 Inlägg

Hej!
Går i köpar tankar på en Subaru Impreza. Årsmod -04 och uppåt (dock ej nya karossen).
Vill vet allt roligt (och tråkiga) fakta om bilen.
Vet inte heller om jag ska satsa på en WRX eller en STI e det mycket som skiljer mer än motorn ?
E det dyrt o trimma upp tex en WRX så den e jämn med en STI ?
Har hört att växellådan e kass på vissa WRX stämmer det ?

Ja kom med all info ni har ! big_smile Subaru ägare får gärna berätta körupplevelse, service priser m.m

Tack!

/Kajlie

andreasevo7
23 februari 2009 · 353 Inlägg

hade tagit en sti alla gånger haft både wrx och wrx sti och det är som dag och natt!
ja växellådan är inte bra på wrx men det beror på hur man kör

Kajlie Garaget Video Crew
23 februari 2009 · 842 Inlägg

Ja det e ju tänkt pendling men även bana

Stefan Varberg Supraman
23 februari 2009 · 2 300 Inlägg

Sti utan att tveka.
wrx e ju t,om slöare än gamla gt.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
prodrive Avstängd
23 februari 2009 · 962 Inlägg

STI alla dagar hela veckan, du får en 6 petad låda som håller, DCCD, brembo bromsar, stakrare motorkomponenter, större turbo och intercooler, starkare bromsad bakdiff, snyggare yttre och inre osv osv. Skulle aldrig någonsin köpa en en newage WRX, är ju rena gubbbilen jämfört med en STI...

Och som föregående talare sa så är en ny WRX slöare än en GT, nästan 300kg tyngre och i princip samma skit under skalet...

edit: Hoppas verkligen inte du har planer på att våldta en Impreza på samma sätt som du gjorde med din Hyundai Coupe........

Senast redigerat av prodrive (23 februari 2009)

Kajlie Garaget Video Crew
23 februari 2009 · 842 Inlägg

Okej vad är ett rimligt pris för en STI....Säg 04-05 ?

prodrive Avstängd
23 februari 2009 · 962 Inlägg

Kanske beror på skicket och miltalet?! En 2005a är lite roligare än en 04 (annan inredning, annan hjulgeometri, andra fälgar ect) och är därför värd lite mer. I dessa tider är väll runt 200k för ett fint exemplar rätt rimligt.

Importbilar saknar DCCD (tex den svarta 05an på blocket för lite över 200k)

Nilsson84
23 februari 2009 · 13 Inlägg

Jag röstar på STI, å ska du trimma så kanske man inte behöver göra så mycket med en sti. den "räcker" ju ganska långt som den är. Jag har min evo ganska original å det är ju kul det å. Men det skulle ju inte va så dumt med mera ös. Men men. Å det finns alltid nån annan som har mera.

Kajlie Garaget Video Crew
23 februari 2009 · 842 Inlägg

prodrive skrev:
Kanske beror på skicket och miltalet?! En 2005a är lite roligare än en 04 (annan inredning, annan hjulgeometri, andra fälgar ect) och är därför värd lite mer. I dessa tider är väll runt 200k för ett fint exemplar rätt rimligt.

Importbilar saknar DCCD (tex den svarta 05an på blocket för lite över 200k)

Okej har kollat lite på blocket en STi runt 05 brukar dom begära runt 240-250, det e för mycke tycker du ?

prodrive Avstängd
23 februari 2009 · 962 Inlägg

Kajlie skrev:

prodrive skrev:
Kanske beror på skicket och miltalet?! En 2005a är lite roligare än en 04 (annan inredning, annan hjulgeometri, andra fälgar ect) och är därför värd lite mer. I dessa tider är väll runt 200k för ett fint exemplar rätt rimligt.

Importbilar saknar DCCD (tex den svarta 05an på blocket för lite över 200k)

Okej har kollat lite på blocket en STi runt 05 brukar dom begära runt 240-250, det e för mycke tycker du ?

Finns ju alltid prutmån, för ett tag sedan var det en 2006a (mao 2,5 spisen) med 3000 mil i nyskick för 200k på blocket, så 250k för en 05a är rätt dyrt.

Senast redigerat av prodrive (23 februari 2009)

ezz4
23 februari 2009 · 313 Inlägg

STi alla gånger.
hade jag varit du hade jag kört till vinslöv (centralt i skåne) och in till subaru affären och snackat med ägaren Stoffe nilsson.han kör rally med subaru och kan precis allt om dessa bilar.Han kör själv privat med en STi -05.gör de så lär du få all info du behöver!

MOR åt gröt,FAR åt helvete!
Yonaz
23 februari 2009 · 25 Inlägg

www.impreza.nu  ALL info.

WRX - WRX STI inte samma bil. Som natt och dag, har ägt 1 WRX och 3 STI. Tänker aldrig köpa en WRX igen wink

expect1991
23 februari 2009 · 1 814 Inlägg

STI verkar ju vara mycket bättre, så även jag röstar på det.

andreasevo7
23 februari 2009 · 353 Inlägg

Kajlie skrev:

prodrive skrev:
Kanske beror på skicket och miltalet?! En 2005a är lite roligare än en 04 (annan inredning, annan hjulgeometri, andra fälgar ect) och är därför värd lite mer. I dessa tider är väll runt 200k för ett fint exemplar rätt rimligt.

Importbilar saknar DCCD (tex den svarta 05an på blocket för lite över 200k)

Okej har kollat lite på blocket en STi runt 05 brukar dom begära runt 240-250, det e för mycke tycker du ?

240-250 har du inte sökt ordentiligt då? http://www.blocket.se/vi/20405056.htm?ca=21_s fanns ju 06 under 230 med

prodrive Avstängd
23 februari 2009 · 962 Inlägg

andreasevo7 skrev:

Kajlie skrev:

prodrive skrev:
Kanske beror på skicket och miltalet?! En 2005a är lite roligare än en 04 (annan inredning, annan hjulgeometri, andra fälgar ect) och är därför värd lite mer. I dessa tider är väll runt 200k för ett fint exemplar rätt rimligt.

Importbilar saknar DCCD (tex den svarta 05an på blocket för lite över 200k)

Okej har kollat lite på blocket en STi runt 05 brukar dom begära runt 240-250, det e för mycke tycker du ?

240-250 har du inte sökt ordentiligt då? http://www.blocket.se/vi/20405056.htm?ca=21_s fanns ju 06 under 230 med

Den är en tyskimport och saknar DCCD.

Kajlie Garaget Video Crew
23 februari 2009 · 842 Inlägg

prodrive skrev:
STI alla dagar hela veckan, du får en 6 petad låda som håller, DCCD, brembo bromsar, stakrare motorkomponenter, större turbo och intercooler, starkare bromsad bakdiff, snyggare yttre och inre osv osv. Skulle aldrig någonsin köpa en en newage WRX, är ju rena gubbbilen jämfört med en STI...

Och som föregående talare sa så är en ny WRX slöare än en GT, nästan 300kg tyngre och i princip samma skit under skalet...

edit: Hoppas verkligen inte du har planer på att våldta en Impreza på samma sätt som du gjorde med din Hyundai Coupe........

haha va ?! big_smile

Kocke_964
25 april 2009 · 17 Inlägg

Ursäkta bumpningen men måste få det klart bara.

Det är alltså så att _alla_ svensksålda Sti'er från -03 och framåt har DCCD?

prodrive Avstängd
25 april 2009 · 962 Inlägg

Nej, på svensksålda kom det DCCD 2004 när Petter Solberg Edition kom, 03 har inte DCCD.

Spiike
25 april 2009 · 1 196 Inlägg

har inte stin smidda kolvar och det? eller är det jag som har hört fel?

prodrive Avstängd
25 april 2009 · 962 Inlägg

Spiike skrev:
har inte stin smidda kolvar och det? eller är det jag som har hört fel?

Jo, på 2l motorena iaf, läste nåt på scoobynet att 2.5l motorn hade nån annan guten historia.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang