2712
Sök

Felkopplade Batteripoler

272 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
#1
Hejsan

Har en liten 205 gti från 90 talet ståendes, råkade koppla polerna fel då jag var lite väl trött när jag skulle dra ihop det hela, drog igång tändningen och det började ryka lite fint, tyvärr så var jag inte kvick nog att få upp huven och hitta källan, (antagligen på grund av samma trötthet som orsakade problemet från första början)

Nu undrar jag var jag ska påbörja felsökningen, vad ryker först när man lyckas med något sånt här?
Senast redigerat av Niotusen (2 mars 2009)

Sierra-döbel

272 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
#2
usch vad dum man kan känna sig när man lyckas med något sånthär, ungefär lika vettigt som att råka svälja ett spärrskaft

Sierra-döbel

Följ strömmen..
233 Inlägg
2 mars 2009
#3
Vilka poler kopplade du fel?

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
2 mars 2009
#4
Kopplade fel pol på batteri?
Kolla om du kan låna en annan batteri, koppla den rätt och se vad som händer när du försöka att starta,
Det är det första jag skulle göra, din betteri kanske fick en kick på insida.
Senast redigerat av alain (2 mars 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

272 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
#5
ja det var batteriet jag kopplade fel, hade jag fått upp luckan i tid hade jag ju sett vad som smälte, men hann ju tyvärr inte det, ska testa med ett nytt batteri, har ett som laddar just nu som ska åka i för ett litet test smile

Men om det nu inte är batteriet, vad ser jag över till att börja med då?

Sierra-döbel

Smålänning
7 882 Inlägg
2 mars 2009
#6
Jag skulle börja vid laddningsregulatorn, och sedan huvudsäkringen till databoxen om du har insprutning... En databox gillar inte felkopplingar wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 655 Inlägg
2 mars 2009
#7
Sätter en peng på att magnetiseringsdioderna/diodbryggan har tackat för den behandlingen.
När du väl får igång bilen så kommer laddningslampan att lysa.

3 235 Inlägg
2 mars 2009
#8
Mitt råd är att inte starta bilen utan att gå igenom ledningarna.
Ta ut säkringarna och se om de är hela.
Koppla battiriet rätt och slå på tändningen utan att köra med startmotor, och se om det börjar ryka igen (ledningar med bränd isolering kan orsaka kortslutning).
Ha en bransläckare tillgänglig...


272 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
#9
tack för svaren, är ingen el-mästare om man säger så, men det blir väl till att punkt för punkt gå igenom allt ni nämnt, tack för hjälpen!

Sierra-döbel

213 Inlägg
2 mars 2009
#10
Rent tekniskt sätt borde säkringarna ha löst..

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...

10 287 Inlägg
2 mars 2009
#11
Inte i någon större omfattning. Mycket som matas är tex lampor och många databoxar brukar ha polaritetsvändningsskydd i form av serietransistor eller skyddsdiod. Haken är dessutom att säkringarna är hyfsat tröga och sådant som har en tendens att brinna upp på tex kretskort till kombinationsinstrument drar så pass lite att det hamnar under märkström för avsäkring.
En del grejor - såsom elkylfläktar kan dessutom sakna svsäkring och bara ha rena kortslutningsskydd.

/Göran

DanielssonC skrev:
Rent tekniskt sätt borde säkringarna ha löst..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök