Felkopplade Batteripoler

Niotusen
2 mars 2009 · 272 Inlägg

Hejsan

Har en liten 205 gti från 90 talet ståendes, råkade koppla polerna fel då jag var lite väl trött när jag skulle dra ihop det hela, drog igång tändningen och det började ryka lite fint, tyvärr så var jag inte kvick nog att få upp huven och hitta källan, (antagligen på grund av samma trötthet som orsakade problemet från första början)

Nu undrar jag var jag ska påbörja felsökningen, vad ryker först när man lyckas med något sånt här?

Senast redigerat av Niotusen (2 mars 2009)

Sierra-döbel
Peugeot 205 GTi "1.9" (1991)
Nissan Terrano "2.7 TD" (1991)
Peugeot 205 GTi "mi16" (1989)
Niotusen
2 mars 2009 · 272 Inlägg

usch vad dum man kan känna sig när man lyckas med något sånthär, ungefär lika vettigt som att råka svälja ett spärrskaft

Sierra-döbel
Peugeot 205 GTi "1.9" (1991)
Nissan Terrano "2.7 TD" (1991)
Peugeot 205 GTi "mi16" (1989)
Startmotorpunktse Följ strömmen..
2 mars 2009 · 233 Inlägg

Vilka poler kopplade du fel?

alain www.bimmerpower.org
2 mars 2009 · 3 995 Inlägg

Kopplade fel pol på batteri?
Kolla om du kan låna en annan batteri, koppla den rätt och se vad som händer när du försöka att starta,
Det är det första jag skulle göra, din betteri kanske fick en kick på insida.

Senast redigerat av alain (2 mars 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Niotusen
2 mars 2009 · 272 Inlägg

ja det var batteriet jag kopplade fel, hade jag fått upp luckan i tid hade jag ju sett vad som smälte, men hann ju tyvärr inte det, ska testa med ett nytt batteri, har ett som laddar just nu som ska åka i för ett litet test smile

Men om det nu inte är batteriet, vad ser jag över till att börja med då?

Sierra-döbel
Peugeot 205 GTi "mi16" (1989)
Peugeot 205 GTi "1.9" (1991)
Nissan Terrano "2.7 TD" (1991)
twin_cam Smålänning
2 mars 2009 · 7 877 Inlägg

Jag skulle börja vid laddningsregulatorn, och sedan huvudsäkringen till databoxen om du har insprutning... En databox gillar inte felkopplingar wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Streckkoden
2 mars 2009 · 2 655 Inlägg

Sätter en peng på att magnetiseringsdioderna/diodbryggan har tackat för den behandlingen.
När du väl får igång bilen så kommer laddningslampan att lysa.

engolf
2 mars 2009 · 3 235 Inlägg

Mitt råd är att inte starta bilen utan att gå igenom ledningarna.
Ta ut säkringarna och se om de är hela.
Koppla battiriet rätt och slå på tändningen utan att köra med startmotor, och se om det börjar ryka igen (ledningar med bränd isolering kan orsaka kortslutning).
Ha en bransläckare tillgänglig...

Niotusen
2 mars 2009 · 272 Inlägg

tack för svaren, är ingen el-mästare om man säger så, men det blir väl till att punkt för punkt gå igenom allt ni nämnt, tack för hjälpen!

Sierra-döbel
Peugeot 205 GTi "1.9" (1991)
Peugeot 205 GTi "mi16" (1989)
Nissan Terrano "2.7 TD" (1991)
DanielssonC
2 mars 2009 · 213 Inlägg

Rent tekniskt sätt borde säkringarna ha löst..

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...
Sharky
2 mars 2009 · 10 287 Inlägg

Inte i någon större omfattning. Mycket som matas är tex lampor och många databoxar brukar ha polaritetsvändningsskydd i form av serietransistor eller skyddsdiod. Haken är dessutom att säkringarna är hyfsat tröga och sådant som har en tendens att brinna upp på tex kretskort till kombinationsinstrument drar så pass lite att det hamnar under märkström för avsäkring.
En del grejor - såsom elkylfläktar kan dessutom sakna svsäkring och bara ha rena kortslutningsskydd.

/Göran

DanielssonC skrev:
Rent tekniskt sätt borde säkringarna ha löst..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang