3544
Sök

Långtids Projekt: opel omega : nu bilen ute!

driver with style
800 Inlägg
18 augusti 2010
om den överlever vintern så gör jag nog pickis av den eller a-traktor tongue

fast ha hittat en hel del rost som hade behövs åtgärdas, rätt åtgången från bakom framstolarna och bak, inget kvar av bakskärmkanterna och tösklarna rätt kassa dom med sad

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se

Green Street Elite
676 Inlägg
8 oktober 2010
Trådstartare
tyvärr alla ni som följt tråden, stor ursäkt från min sida men projektet är pausat pga större ekonomiska bekymmer... har inte haft lust med någonting och är ledsen att jag har dröjt med en förklaring, men så här är läget tyvärr!

MEN! projektet är absolut inte nedlagt! kommer fortsätta så fort livet börjar rulla som normalt igen och då kommer uppdateringarna igen! och den gången lär jag ha hjälp i garaget av min flickvän så då lär det gå fortare med smile

så förlåt till er som har följt och till er som förhoppningsvis fortfarande följer!
Peace / Andreas

5 111 Inlägg
8 oktober 2010
Det är lugnt, livet är så mycket, medans bilar bara är en liten hobby man har, som man alltid kan återvända till när man återfår tid och lust.

driver with style
800 Inlägg
8 oktober 2010
det är hur lugnt som helst, bara du inte tröttnar till slut, för jag tor de är några här som hade vela se dig slutförar projektet smile

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se

9 108 Inlägg
9 oktober 2010
Jag vill helst inte att du slutför, för den kommer bli fetare än min gamle Omega till slut big_smile

Näfan, ibland behöver man bara lite tid ifrån garaget tills man får upp suget igen, sedan blir man back in business igen! Alla som bygger bil har nog varit i samma sits någon gång...

Hobbymekaniker
471 Inlägg
7 december 2010
Nu kanske nån redan frågat, men om du tar bromsar från en Omega 3000 som det såg ut som du skaffat så varför godkänner dom inte dom bromsarna som duger åt 200hk 1600kg bil i en 150-170hk 1500kg bil? Dom borde ju vara tillräckliga!

Ang. breddning. En tanke jag många gånger haft är Golf skärmkanter runt om på en Omega sedan, flyttar du upp dom en aning och förlänger själva biten som går utåt kan du få ett riktigt fett intryck som påminner om EVO500 Omegorna!

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

210 Inlägg
8 december 2010
riktigt nice projekt smile skriv om du är sugen på nya däck till 18 tums smile

Green Street Elite
676 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
tack för er förståelse smile
har fortfarande inte kommit på fötter riktigt så det ligger fortfarande under is för tillfället..
har pratat med polaren som har svetsen jag lånade, och vi kommer ta tag o göra färdigt den andra skärmkanten som just nu är bortkapad. tar det när båda kan o har lust smile
men så fort cashen börjar rulla så kommer delar att inhandlas, först o främst funderar jag på att skaffa rutor och motor, så man kan köra bilen o slippa riskera att massa skit som lappmöggel och regn kommer in i bilen, och motor ( annan c20ne ) som är fräsh så man kan köra bilen ifall man skulle behöva flytta den.

men när man väl kommer igång igen så ska breddningskit köpas in så man kommer någonvart med utsidan, o sen tar jag allt eftersom smile leka av sig lite igen hade varit skoj smile

volvo544, opel16v o millen - tack för förståelse o stöd smile
cassius - att dom inte godkänner det när man ska omregistrera till ombyggd bil är för att det är från samma bilmärke ( alltså inte ombyggt ). förstår inte deras tanke där riktigt... men det fick det inte vara tydligen, men jag fick ta saab bromsar som är bult on bara för att det va annat märke fast samma fästen.. aja förstår inte, men regler är väl till för att göra saker o ting jobbigare för andra antar jag.. smile

det där med breddningen du skrev om, jag tror inte jag förstod riktigt hur du menade, vilken golf modells skärmkanter? får gärna berätta lite mer smile

tommyklov - tackar smile hade varit sugen om jag hade 18 tums wink och om pengarna fanns för det ^^

210 Inlägg
9 december 2010
haha okok smile

VD Hammar
613 Inlägg
9 december 2010
ser jävligt bra ut, fortsätt i samma stil kommer bli grymt då smile

MVH Johan

92 Inlägg
9 december 2010
Bra tråd smile Kommer följas!!

Hobbymekaniker
471 Inlägg
10 december 2010
paradyne skrev:
cassius - att dom inte godkänner det när man ska omregistrera till ombyggd bil är för att det är från samma bilmärke ( alltså inte ombyggt ). förstår inte deras tanke där riktigt... men det fick det inte vara tydligen, men jag fick ta saab bromsar som är bult on bara för att det va annat märke fast samma fästen.. aja förstår inte, men regler är väl till för att göra saker o ting jobbigare för andra antar jag.. smile

Skulle kunna vara för att bromsarna är från samma karossmodell i så fall, för jag har då Opel bromsar på min SFRO besiktade Kadett wink

Hur som är ju saab grejer inte svårt att hitta och det är ju bara oken du behöver byta egentligen! Skivorna borde inte göra någon skillnad. Ta inte ok för betydligt större skivor bara wink

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

Green Street Elite
676 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
tack alla smile

Cassius skrev:
paradyne skrev:

Skulle kunna vara för att bromsarna är från samma karossmodell i så fall, för jag har då Opel bromsar på min SFRO besiktade Kadett wink

Hur som är ju saab grejer inte svårt att hitta och det är ju bara oken du behöver byta egentligen! Skivorna borde inte göra någon skillnad. Ta inte ok för betydligt större skivor bara wink

hehe ^^
det har du helt rätt i, att det är från samma kaross modell, och att det är därför det inte godkänns.
men ska försöka få tag på saab aeros stora skivor o ok, ( 330 skivor tror jag det va samt ok och broms cylinder.)

Green Street Elite
676 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
nu ni gubbar o gummor, flicksnärtor o buspojkar!

nu verkar det som om andreas har fått jobb! big_smile
så nu kommer projektet förhoppningsvis sätta lakritsspår i backen på väg mot framsteg o bakspår! big_smile

ni som inte hittat projektet förut är fruktansvärt välkommna till att kika igenom tråden.
är inget proffs så jämnför gärna inte mitt arbetssätt mot någon annan.

men gillar ni det jag gör, o hoppas få se en härlig opel sen, så får ni gärna följa tråden i mitt och bilens framstegs process smile

lägg gärna några kommentarer
bra o dåliga
ris o rosiga
len o sträviga.

ja hur ni än lägger upp det, så är det alltid bra med feedback smile

hare gött smile

71 Inlägg
21 januari 2011
ah den här tråden har man läst många gånger och gillas starkt! hur har det gått sen senaste updaten? smile

Green Street Elite
676 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
skrew skrev:
ah den här tråden har man läst många gånger och gillas starkt! hur har det gått sen senaste updaten? smile

det ända som har hänt är väl att man varit ute o tittat på bilen o funderat lite.
men har inte direkt rört den på länge,

men kul att du har kikat in o gillat de jag gör smile
kanske har några tips o ideér smile

4 663 Inlägg
21 januari 2011
fan va gött big_smile vi se bilen klar i sommar nu big_smile kommer ev tillbringa sommaren där ute i Norrtälje trakten

71 Inlägg
21 januari 2011
paradyne skrev:
skrew skrev:

det ända som har hänt är väl att man varit ute o tittat på bilen o funderat lite.

ojj tips och ideer nu vart det svårt.

uhm

har du funderat på färg?

Svart funkar alltid (enligt mig) med tonade baklysen, röven blir het smile

Personligen så tycker jag nog orginalvingen skulle sitta bra med.

hmm satt o kolla igenom från början igen! verkligen bra jobbat, vill ju bara gå ut och börja med min egen bil :p men utan garage just nu såå blir lite kallt ^^

Green Street Elite
676 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
Saab_Robin skrev:
fan va gött big_smile vi se bilen klar i sommar nu big_smile kommer ev tillbringa sommaren där ute i Norrtälje trakten

får jag heltids anställning nu så kommer jag nog hinna långt iaf, men klar till sommaren kommer jag inte bli då jag är helt själv med allting smile

men jag hinner nog komma en bra bit iaf smile

skoj! va finns det här o göra då wink? haha ^^

Green Street Elite
676 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
skrew skrev:
paradyne skrev:
skrew skrev:

ojj tips och ideer nu vart det svårt.

uhm

har du funderat på färg?

Svart funkar alltid (enligt mig) med tonade baklysen, röven blir het smile

Personligen så tycker jag nog orginalvingen skulle sitta bra med.

hmm satt o kolla igenom från början igen! verkligen bra jobbat, vill ju bara gå ut och börja med min egen bil :p men utan garage just nu såå blir lite kallt ^^

alltid kul o höra andras tips o ideér wink hehe ^^
jo svart ska det bli smile men inte bara svart och inte i en vanlig kombination som alla gör smile

hehe, då har man lyckats lite iaf o ge inspiration ^^
tack smile

Sök