Köpråd: Volvo 850 Automat

ahmedmo
4 maj 2009 · 33 Inlägg

Nu sjunger 740:n på sista versen, ena balken håller på att rosta av så det är dags att byta.

Har en budget på c:a 30 000:- och jag har tittat lite på 855/850 med automatlåda, men jag behöver argument, dels för mig själv men också för mina anhöriga tongue, vad det gäller automatlådan.

Håller den, vanliga problem, saker att tänka på vid provkörning?

Berätta också om hur den är att köra osv.

MVH Ahmedmo

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 maj 2009 · 13 785 Inlägg

normalt håller den väll
kör man med hjärnan så fungerar det

har själv en 855 med aut och nu har lådan börjat dummat sig gått ett par tusen hårda mil med steg3 chip
fast lådan i sig har hållet men ett lager i diffen som håller i drivaxeln har sagt upp sig

kolla oljans färg på lådan
titta under om det är blött
kolla även vänstra drivaxeln så den inte glappar

eller så kanske du är sugen på en 855:a med halvrasad aut låda ;-)
skulle nog kunna sälja den för 30k som den står med nya 18"
3" system med rejskat och riktig 60/40mm sänkningsats med dämpare

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Marlboroman
4 maj 2009 · 8 234 Inlägg

Beror lite på vad det är för bil. Är det en turbo som är chipad så kommer livslängden vara kort. Sen gäller det att oljan är bytt i dem, det ingår inte i servicen normalt sett och det finns inget filter i lådan, så att har det börjar bli många mil så är oljan slut vilket påverkar livslängden negativt. När (inte om) den rasar så har du 2 alternativ: köpa en på skroten och chansa att den håller eller köpa en renoverad för 16000 + montering om man inte gör det själv, och det är om du inte köper en låda på volvo, dem tar närmare 30.000 + montering. växelväljarenkontakten kan strula, vilket innebär att det kan bli svårt / omöjligt att starta.

Visst är det bekvämt med automat, men jag personligen lägger hellre pengarna på en bil med manuell låda som har en avsevärt längre förväntad livslängd.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 maj 2009 · 13 785 Inlägg

Marlboroman skrev:
Beror lite på vad det är för bil. Är det en turbo som är chipad så kommer livslängden vara kort. Sen gäller det att oljan är bytt i dem, det ingår inte i servicen normalt sett och det finns inget filter i lådan, så att har det börjar bli många mil så är oljan slut vilket påverkar livslängden negativt. När (inte om) den rasar så har du 2 alternativ: köpa en på skroten och chansa att den håller eller köpa en renoverad för 16000 + montering om man inte gör det själv, och det är om du inte köper en låda på volvo, dem tar närmare 30.000 + montering. växelväljarenkontakten kan strula, vilket innebär att det kan bli svårt / omöjligt att starta.

Visst är det bekvämt med automat, men jag personligen lägger hellre pengarna på en bil med manuell låda som har en avsevärt längre förväntad livslängd.

bort sätt från livslängden
äger 850aut om man gillar att glida och göra härliga omkörningar..
min känns dubbelt så pigg mot polarns 854turbo med manuell låda
iof har jag steg3 med avgasystem och han enbart 290hk box
men höll på att total skrota vid en omkörning med hans när
man ha fördröjning i skallen och i bilen när man måste gå ner på 3:an vid omkörningar ifrån 90km/h
där jag normalt bara trycker ner och kör om

fast visst är det roligare med manuell låda
men en annan som sitter och kör manuell 6växlad buss hela dagarna är det ruskigt skönt att sätta sig i en aut bil när man ska hem smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
jocket4
4 maj 2009 · 189 Inlägg

har själv automat i min, dock börjar jag tröttna på den nu och ångra att jag inte la till några tusenlappar och köpte en manuell i samma skick ist... Blandannat för att dom är så jäkla dyra om de går åt helvette samt att de inte håller för att trimmas något vidare..

Till lådan dock, kolla så oljan är röd och inte svart och den ska inte luktar bränt, leta även efter läckage.. den ska växla mjuk och fint och inte slira något när du drar iväg, sen ska den inte ha svårt för att bestämma sig vilken växel som ska i, kolla även så att kickdownen funkar.. Även när du pendlar mellan alla växellägen i lådan så ska den inte ge ifrån sig några direkta ljud utan bara märkas genom att varvet går upp lite.. Sen kan du även kolla så bilen inte går att starta på några andra lägen än P och N...

Det var vad jag hade på min lapp att kolla när jag köpte min, men man får gå lite på känsla också.. Känns den okej så är den oftast det och känns den skum så är den oftast det...
Min kändes helt okej och den håller fortfarande ihop lika bra efter 2100mil smile

ahmedmo
4 maj 2009 · 33 Inlägg

Okej, låter ganska lovande. Jag är inte ute efter någon trimmad bil och jag tänker inte trimma heller så det borde inte vara något problem, men jag bör alltså kolla så att oljan är fin och att den inte läcker mellan växellåda och motor? Den ska alltså växla mjukt och fint mellan växlarna.

Tycker ni att en manuell är mer prisvärd? Det finns ju i alla fall fler att välja på, och drag är ett krav.

Hur är 850-serien i övrigt, har även tittat lite på en v40 men fas 1 känns lite sådär.

John87 Stolt Volvoägare
4 maj 2009 · 4 913 Inlägg

ahmedmo skrev:
Tycker ni att en manuell är mer prisvärd? Det finns ju i alla fall fler att välja på, och drag är ett krav.

Hur är 850-serien i övrigt, har även tittat lite på en v40 men fas 1 känns lite sådär.

Det beror ju helt på vad du ska ha bilen till.
En snabb landsvägsbil kan lika gärna ha automatlåda.

Vill du trimma och busköra så hade jag tittat på manuella.
Automatlådan håller för ett vanligt chip men sedan bör man akta sig för att trimma mer.

850 och då speciellt de nyare (efter 95) är riktigt bra att åka i.
I mina ögon bättre än v40 fas 1, men inte bättre än v40 fas 2.

Har du komfortstolarna i helskin så sitter du som i en tv-fåtölj och det är inga problem att avverka 40+ mil i den.

Det börjar bli gamla bilar och då följer det oftast med lite småproblem med dåliga lister o.s.v.
Detta ger ju lite ljud i kupén när man kommer upp i hastighet, men det är väl ett ganska litet problem egentligen.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Memme I'am AWESOME..
4 maj 2009 · 2 783 Inlägg

Ja hade nog kört på en Manuell oavsätt vad!big_smile letar själv efter en 850 ( sedan ) för en 20k ;D

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 maj 2009 · 13 785 Inlägg

John87 skrev:

ahmedmo skrev:
Tycker ni att en manuell är mer prisvärd? Det finns ju i alla fall fler att välja på, och drag är ett krav.

Hur är 850-serien i övrigt, har även tittat lite på en v40 men fas 1 känns lite sådär.

Det beror ju helt på vad du ska ha bilen till.
En snabb landsvägsbil kan lika gärna ha automatlåda.

Vill du trimma och busköra så hade jag tittat på manuella.
Automatlådan håller för ett vanligt chip men sedan bör man akta sig för att trimma mer.

850 och då speciellt de nyare (efter 95) är riktigt bra att åka i.
I mina ögon bättre än v40 fas 1, men inte bättre än v40 fas 2.

Har du komfortstolarna i helskin så sitter du som i en tv-fåtölj och det är inga problem att avverka 40+ mil i den.

Det börjar bli gamla bilar och då följer det oftast med lite småproblem med dåliga lister o.s.v.
Detta ger ju lite ljud i kupén när man kommer upp i hastighet, men det är väl ett ganska litet problem egentligen.

körde 110mil med 1timmes paus i min 855:a med släpkärra dessutom blev några timmar men då var det lite små jobbigt på slutet
fast det var med orginal halvskinn man sitter bättre i helskinn stolarna

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
ahmedmo
4 maj 2009 · 33 Inlägg

Har som sagt en ganska begränsad budget, har kollat lite på blocket/bytbil och jag tänker satsa på en 95 automat eller inte får vi se.

Vad innebär SE-paketet förresten?

John87 Stolt Volvoägare
4 maj 2009 · 4 913 Inlägg

ahmedmo skrev:
Vad innebär SE-paketet förresten?

Det är samma som de tidigare GLE (140hk och 10 ventiler?)
Volvo bytte bara namn på GLE till SE 1994 har jag för mig.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
ahmedmo
4 maj 2009 · 33 Inlägg

Okej, så det har inget med utrustningen att göra?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 maj 2009 · 13 785 Inlägg

ahmedmo skrev:
Okej, så det har inget med utrustningen att göra?

nja det har det väll
man kan bara jämföra 2.5s och 2.5se och då är det

lackade kofongare
lackade trösklar
lackade backspeglar
elspeglar och uppvärmda
elhissar fram och bak?!
oftast ecc/ac/taklucka

säkert något mer små plock

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
ahmedmo
10 maj 2009 · 33 Inlägg

Okej, har varit och tittat och lagt handpenning på denna bilen nu big_smile

http://www.blocket.se/orebro/Volvo_855_ … =8&w=1

Upptäckte också att försäkringen var ganska dyr för mig som 20 åring, tycker ni att 919kr/månad för helförsäkring är acceptabelt? Ifall inte, vad betalar ni för era T5:or och i vilket bolag.

Senast redigerat av ahmedmo (10 maj 2009)

jimmy-124 Svartlistad
10 maj 2009 · 446 Inlägg

jag pröjsar 1100kr i månaden (Helförsäkring) på mig i stockholm smile

edit är 18år oxå tongue

Senast redigerat av jimmy-124 (10 maj 2009)

Mercedes 190e "Dieselmeken" (1990)
John87 Stolt Volvoägare
10 maj 2009 · 4 913 Inlägg

ahmedmo skrev:
Upptäckte också att försäkringen var ganska dyr för mig som 20 åring, tycker ni att 919kr/månad för helförsäkring är acceptabelt? Ifall inte, vad betalar ni för era T5:or och i vilket bolag.

Klart den är dyr, det är ju en "ungdomsbil".
Jag betalar ungefär 1000kr i månaden för min. Då är det inte ens en helförsäkring..

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
no_fake
10 maj 2009 · 865 Inlägg

Growe skrev:

ahmedmo skrev:
Okej, så det har inget med utrustningen att göra?

nja det har det väll
man kan bara jämföra 2.5s och 2.5se och då är det

lackade kofongare
lackade trösklar
lackade backspeglar
elspeglar och uppvärmda
elhissar fram och bak?!
oftast ecc/ac/taklucka

säkert något mer små plock

lackade kofångare har väl alla 850?...

TurbOla Reservdansk
10 maj 2009 · 6 271 Inlägg

S/V70 fick hellackade kofångare, 850 har ju strukturlack på halva stötfångarna, och alla listerna.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
jocket4
11 maj 2009 · 189 Inlägg

Jag betalar 1126kr månaden för min hos IF, då är det helförsäkring och 2000mil.. Dock skall det tilläggas att jag totalskrotade en bil förra sommaren så jag har nog lite högre premie pga det smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 maj 2009 · 13 785 Inlägg

no_fake skrev:

Growe skrev:

ahmedmo skrev:
Okej, så det har inget med utrustningen att göra?

nja det har det väll
man kan bara jämföra 2.5s och 2.5se och då är det

lackade kofongare
lackade trösklar
lackade backspeglar
elspeglar och uppvärmda
elhissar fram och bak?!
oftast ecc/ac/taklucka

säkert något mer små plock

lackade kofångare har väl alla 850?...

nej dels GL har inte inget lackat
efter 94 när det sitter nya kofongarna är inte S:en lackad enda ner utan sista biten är svart båda fram och bak ihop med olackade trösklar

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang