Min förra 16V drog en liter milen snudd på oavsett hur man körde. Den jag har nu, som iofs inte är original drog 0,82 milen på väg hem från Elmia och ligger på drygt litern i stan.
Min med ~16000 mil på mätaren drar ungefär 0,82 liter/mil vid körning på 70/90-vägar, c:a litern vid konstant 120km/h, ~1,15 vid stadskörning och 0,76liter/mil vid snitthastighet av 61km/h.
Beror lite på hur man kör. Förut körde jag mest stadskörning och då hamnade jag kring 1,15 liter/mil blandat och nu på senare tid blir det mera landsväg osv då drar den ungefär strax över 0,9 liter/mil.
Min med ~16000 mil på mätaren drar ungefär 0,82 liter/mil vid körning på 70/90-vägar, c:a litern vid konstant 120km/h, ~1,15 vid stadskörning och 0,76liter/mil vid snitthastighet av 61km/h.
Beror lite på hur man kör. Förut körde jag mest stadskörning och då hamnade jag kring 1,15 liter/mil blandat och nu på senare tid blir det mera landsväg osv då drar den ungefär strax över 0,9 liter/mil.
okej va bra tack för svaret=) alla sa lika olika här men de va inte på tok för illa iaf då som den första skrev på 1,5 l mil:O
okej va bra tack för svaret=) alla sa lika olika här men de va inte på tok för illa iaf då som den första skrev på 1,5 l mil:O
Totalt sett så går min GLT 16V snålare än min förra bil (en GLE 88 med B230E motorn, gått över 30 000 mil). Även om B234F-motorn definitivt inte ska vara snålare. Lite skumt, men miltalet ger ju en fördel för nuvarande iblen.
Alla dom där siffrorna är antingen med vinterdäck eller breda sommardäck på tunga fälgar. Så kan säkert lyckas bättre på nåt vänster. Men siffrorna stämmer ungefär med vad Teknikens Värld fick fram i sitt nybilstest 1988 där de kom fram till att 740 GLT 16V drar mer än andra Volvos trots att den har den modernaste motorn.
Totalt sett så går min GLT 16V snålare än min förra bil (en GLE 88 med B230E motorn, gått över 30 000 mil). Även om B234F-motorn definitivt inte ska vara snålare. Lite skumt, men miltalet ger ju en fördel för nuvarande iblen.
Alla dom där siffrorna är antingen med vinterdäck eller breda sommardäck på tunga fälgar. Så kan säkert lyckas bättre på nåt vänster. Men siffrorna stämmer ungefär med vad Teknikens Värld fick fram i sitt nybilstest 1988 där de kom fram till att 740 GLT 16V drar mer än andra Volvos trots att den har den modernaste motorn.
gamla volvo bilar ca en liter milen berorende på höger fot
Skulle vilja säga ungfär likadant - ca. en liter per mil.
Att hålla på med en deciliter hit eller dit ger en bara hjärtinfarkt. Kör och ha skoj! Tar pengarna slut så fråga morsan eller nåt, det är ju faktiskt det dom är till för. Morsorna alltså
haha kan väl inte dra alla på en kam.. beror ju på vilken motor som sitter i
Haha ja tro det du!
Jag har kört B21ET B23 (3 olika b23or) B18 B230A b230K b230F B234F B230F B230FT och alla dessa motorer har dragit MINST 1 liter/milen MINST!
Dock med B230K-motorn låg jag på 0,87 när jag åkte konstant 90 km/h enligt mätaren bakom en lastbil (Den hade farthållare), hört från vissa kompisar att dom varit ner på 0,8 l/milen @ 90 km/h med B230F, detta kan stämma men så fort man passerar 100 km/h så tar luftmotståndet i och bilen kommer nog aldrig dra under 1 liter milen,
Dock handla tråden om B234F och enligt mina erfarenheter så kom jag och polaren Johansson på garaget ca 31 mil på 60 liter med hans bil, dock precis fått körkort så man var lite gasglad men jag vart förvåndad att den drog så mycket med tanke på hur lite vi igentligen gasade,
Köp en Peugeot 205 GTI med en XU9JAZ så har du en bil som slår dom flesta gamla orginal volvosugisar på fingrarna
Senast redigerat av Soderqvist (12 maj 2009)
Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?