Akut hjälp med däckbyte!

Ludds
7 april 2006 · 329 Inlägg

Var för 2 minuter ute och skulle svinga döcken på morsans 9-5a, men får jnte av höger bakdäck,  bultarna är inga problem att få avmed döcket losnar inte från själva " de som håller de på plats", tror ni förstår vad jag menar..   Har bytt måånga däck och aldirg tidigare stött på detta,  några tips eller funderingar?

mvh

Sharky
7 april 2006 · 10 287 Inlägg

Hur stora fötter har du?

På med kängorna och sparka till rejält.

(Se till att bilen står stadigt först)

Efter detta har du lärt dig vad man skall ha kopparpasta till.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
P_Svensson Svetsare
7 april 2006 · 80 Inlägg

Ta En Stror Hammare Eller Slägga Och Slå Försiktigt På Insidan Och Utsidan Och Om Det Inte Lossnar Då Så Ta I Mer...

Det ska va TYSKT!!!
Ludds
7 april 2006 · 329 Inlägg

Har sparkat så hårt att jag blev rädd att bilen skulel välta...

jo de har jag lärt mig, men de var INTE jag som en gång i höstas drog på vinterdäcken de vill jag lova.!

Ludds
7 april 2006 · 329 Inlägg

Har provat med slägga  okcså på alal möjliga sett ,även bett farsn min om hjälp som byter däöck på 5 bilar 3 släpvagnar om året och gjort de i 30 år.. de sitter bara fast!

Sharky
7 april 2006 · 10 287 Inlägg

=> Då får din morsa pröjsa ett besök på en däckverkstad.

/Göran

Ludds skrev:
Har provat med slägga  okcså på alal möjliga sett ,även bett farsn min om hjälp som byter däöck på 5 bilar 3 släpvagnar om året och gjort de i 30 år.. de sitter bara fast!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Maizer
7 april 2006 ·

Ta en kofot och bryt mot skärmkanten haha wink

Ludds
7 april 2006 · 329 Inlägg

Haha, snakcde precis med farssan, han gav mig lite pengar och sa, åk till en döckfirma i morrn så står du och kollar upp i taket 10 minuter så är detta avklarat!

Daniel
7 april 2006 · 671 Inlägg

Skruva i bultarna igen utan att dra dom, sen vrider du ur dom en kvarts varv.
Kör runt kvarteret tills du hör att en svagt dunkande. Sväng både vänster och höger.

Senast redigerat av Daniel (7 april 2006)

Lennan Bmw 750
8 april 2006 · 73 Inlägg

gör som Daniel säger.. det var likadant för mig!!  Dom lossnar om kör lite sakta o svänger.....

fuck you.. i`m from skåne
NIzmO Ollikkala Racing
8 april 2006 · 1 724 Inlägg

Har jobbat på däckverkstad och har vart med om att hjulen på just Saabar ibland sitter nått djävulskt, det ända som gäller då är så mkt våld det går utan att bilen ramlar av domkraft (lr ev. pallbockar) samt att man inte skadar fälgarna så försök o slå i korsmönster runt om så hårt du vågar tills det släpper.

Dom gör nog likadant på verkstad om ni lämnar in den, men möjligt att dom har bättre utrustning för att bilen ska stå still osv.

Senast redigerat av NIzmO (8 april 2006)

- Time Attack -
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Tenacious_Dboy Eksjö
8 april 2006 · 346 Inlägg

det är bara skruva dit bultarna lite löst och sen ut på en crossbana och köra som faan så till slut så lossnar dom

"den som inte blir lycklig av pengar vet bara inte vilka butiker han ska besöka"
Ludds
8 april 2006 · 329 Inlägg

Tack för alla tips, jo precis jag körde ju bara med domkraft på grusgången,  vore ju förargerligt om den föll ner, men vad säger ni andra om att dra åt, sen lätta lite och köra ett varb runt kvarteret?

mvh

bumpe Lastbilsmekaniker
15 april 2006 · 3 878 Inlägg

hej, jo det funkar, ett annata bra sätt e att palla upp den ordentligt och sen ta en träbalk (inte alltför ny) 3*6" och så slå så in i h-e från insidan, fälgen klarar sej och skiten lossnar se bara till att du använt ditt gymkort så ska du se att den fan lossnar...

Datsunman
15 april 2006 · 39 Inlägg

Om det är plåtfälgar tar du ju bara gassvetsen och värmer ( men inte så våldsamt mycket...) då släpper dom fint. Har du ingen gassvets tar du värmepistolen... Lycka till!

:p
KarlNilsson Örebroare i exil
16 april 2006 · 970 Inlägg

Och när du väl fått av hjulet, så glöm inte att rengöra navet noga och smeta på lite kopparpasta, så slipper du det bekymret i fortsättningen. Just Saab 9-5 har problemet med hjul som vägrar lossna

Hej FRA!
ZeeRoW
16 april 2006 · 40 Inlägg

En träbalk och en enorm slägga fungerar som sagt fint. Även att köra en sväng med lösa bultar men lossa inte bultarna för mycket så det händer en olycka wink

-PINNEN-
16 april 2006 · 409 Inlägg

mm precis som daniel säger d brukar alltid hjälpa!

GÖr Som Ford KÖp Volvo!
kimpan billinge
16 april 2006 · 95 Inlägg

det är roligt att lysna på er som vill ha ditt kopparpasta det är inte bra ifall du ska använda alu fälgar. fräter som fan

bensin i blodet och motorolja i öronen
ZeeRoW
16 april 2006 · 40 Inlägg

Aluminiumpasta är nog bättre att satsa på.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang