Vad händer om man kör mc utan körkort!!!!!

Lucifer85
6 maj 2009 · 87 Inlägg

roll tja undrar om det är någon som VET vad som händer om man kör mc utan körkort för det men man har körkort för bil  skulle gärna vilja veta det...........

Senast redigerat av Lucifer85 (6 maj 2009)

yakozan
6 maj 2009 · 333 Inlägg

Olovlig körning.
Samma sak som att köra bil utan körkort.

Audi S5 (2007)
Nissan GTR "Godzilla" (2010)
Muttley
6 maj 2009 ·

ja de är ganska dumt, kan väl riskera b kortet?

Nobrando
6 maj 2009 · 214 Inlägg

Lucifer85 skrev:
roll tja undrar om det är någon som VET vad som händer om man kör mc utan körkort för det men man har körkort för bil  skulle gärna vilja veta det...........

Om jag inte minns fel så är det inte speciellt farligt att köra MC utan A, så länge du har B kort. Enligt någon sida som jag ska leta reda på länk till så leder det ofta till varning. Men om du gör tvärtom, kör bil med A-kort så kommer du få hårdare straff, varför vet jag inte.

mvh
Nobrando


EDIT: http://www.trafikjuristen.se/boter/akla … kbrott.htm
En länk till en sida med lite siffror på böter, men står inget om det jag skrev ovan, det var någon annan sida som tog upp det.

Så om du åker dit i en kontroll så får du troligen en varning om det är en hygglig polis och du inte har något skit på dig sen innan, annars blir det böter och om du har haft fler fall av olovlig körning så ryker körkortet.

Senast redigerat av Nobrando (6 maj 2009)

Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
BMW 728iA (1999)
Roz-104 typ..eh..va?
6 maj 2009 · 582 Inlägg

Nobrando skrev:

Lucifer85 skrev:
roll tja undrar om det är någon som VET vad som händer om man kör mc utan körkort för det men man har körkort för bil  skulle gärna vilja veta det...........

Om jag inte minns fel så är det inte speciellt farligt att köra MC utan A, så länge du har B kort. Enligt någon sida som jag ska leta reda på länk till så leder det ofta till varning. Men om du gör tvärtom, kör bil med A-kort så kommer du få hårdare straff, varför vet jag inte.

mvh
Nobrando
[/b]

Jag känner igen det där oxå, att man bara får en varning eller så...dock är det inget jag kan stå för, alla vet ju hur lätt rykten sprider sej.
Men som sagt, jag har iaf hört det oxå

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
xXchamXx94 Studerande
6 maj 2009 · 727 Inlägg

Tips; minska utropningstecken samt punkter, det står i regel att man inte ska använda väl många utav det wink

stora bilar och små bilar, alla bilar är lika fina:)
Sanizz
6 maj 2009 ·

Skulle inte rekommendera att förlita dig på att du slipper undan med en varning.

Roz-104 typ..eh..va?
6 maj 2009 · 582 Inlägg

Sanizz skrev:
Skulle inte rekommendera att förlita dig på att du slipper undan med en varning.

Inte jag heller. Rekomenderar överhuvud taget inte att han ska köra nått utan körkort. Vet bara att jag har hört att man bara får varning eller liknande. Men absolut inte att rekomendera, vare sej det stämmer eller ej.

Ta körkort för det du vill köra, det är väl det mest logiska.

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
Sluskk
6 maj 2009 · 778 Inlägg

Kör och var glad kan vara din sista dag roll

Sanizz
6 maj 2009 ·

Roz-104 skrev:

Sanizz skrev:
Skulle inte rekommendera att förlita dig på att du slipper undan med en varning.

Inte jag heller. Rekomenderar överhuvud taget inte att han ska köra nått utan körkort. Vet bara att jag har hört att man bara får varning eller liknande. Men absolut inte att rekomendera, vare sej det stämmer eller ej.

Ta körkort för det du vill köra, det är väl det mest logiska.

Bra sagt smile

Nobrando
7 maj 2009 · 214 Inlägg

http://www.trafikjuristen.se/korkorting … lelse6.htm

Här är förövrigt länken som jag pratade i min förra post som tar upp vad som händer om du åker dit. Sen håller jag med de andra, du bör antingen övningsköra eller TA körkortsbehörigheten innan du ska ut och köra hoj själv. Olyckor händer väldigt lätt.

mvh
Nobrando

Senast redigerat av Nobrando (7 maj 2009)

Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
BMW 728iA (1999)
Murvald Knegare
7 maj 2009 · 718 Inlägg

Inget så länge du bara kör ifrån poppo wink

William 2009-02-20
Germax
7 maj 2009 · 12 086 Inlägg

Murvald skrev:
Inget så länge du bara kör ifrån poppo wink

Precis, det händer väl ingenting förens du får snuten i backspegeln, och de finns de ju åtgärder för wink

KimVsWorld Mästare
7 maj 2009 · 2 947 Inlägg

JapMax skrev:

Murvald skrev:
Inget så länge du bara kör ifrån poppo wink

Precis, det händer väl ingenting förens du får snuten i backspegeln, och de finns de ju åtgärder för wink

cool

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
Roz-104 typ..eh..va?
7 maj 2009 · 582 Inlägg

JapMax skrev:

Murvald skrev:
Inget så länge du bara kör ifrån poppo wink

Precis, det händer väl ingenting förens du får snuten i backspegeln, och de finns de ju åtgärder för wink

Om det händer en olycka då? Klart man kan komma undan med att köra utan körkort om man vill o har lite tur, men det finns ju en anledning till att man ska ta körkort - för att man ska visa att man klarar av att köra säkert.

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 maj 2009 · 13 742 Inlägg

förutsätter att man ej haft mc kort innan

då kommer troligen följande hända

första gången det blir stopp (ingen fortkörning eller annat inräknat)
du kommer åka fast för olovlig körning 
straffet böter

andra gången blir det grov olovlig du kommer säkert få böter igen möjligen vilkorligdom
när man åkt fast ett antal gånger så kommer man åka in
dessutom kommer dom behörigheterna du har dras in 1-3månader

möjligt att rätten ser det mindre allvarligt eftersom man iallfall kan trafikregler
men 1gång ska vara riskfritt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 maj 2009 · 13 742 Inlägg

Roz-104 skrev:

JapMax skrev:

Murvald skrev:
Inget så länge du bara kör ifrån poppo wink

Precis, det händer väl ingenting förens du får snuten i backspegeln, och de finns de ju åtgärder för wink

Om det händer en olycka då? Klart man kan komma undan med att köra utan körkort om man vill o har lite tur, men det finns ju en anledning till att man ska ta körkort - för att man ska visa att man klarar av att köra säkert.

tror du att alla som passerar dig i sommar i över 200blås inte har körkort?

vill nog påstå att man faktist kör lugnare utan körkort eftersom man inte vill åka dit ;-)

jag körde lugnare när jag inte hade B-kort
körde i 1,5år utan körkort inte varje dag men när jag kände och behövde det

när jag fick körkort visste jag att det spelade ingen roll om jag drog åt mig lite uppmärksamhet
så länge dom inte lyckades mäta upp hastigheten

redan första månaden med körkort hade jag fått några utskällningar av poliser som tyckte att jag körde aningen för fort

numera tjafsar dom inte ens när man ligger på som fan och blir stoppad ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Andreas 940 -utan 940
7 maj 2009 · 1 728 Inlägg

Lucifer85 skrev:
roll tja undrar om det är någon som VET vad som händer om man kör mc utan körkort

Man kör i diket, det VET jag av egen erfarenhet...

Roz-104 typ..eh..va?
7 maj 2009 · 582 Inlägg

Growe skrev:

Roz-104 skrev:

JapMax skrev:

Precis, det händer väl ingenting förens du får snuten i backspegeln, och de finns de ju åtgärder för wink

Om det händer en olycka då? Klart man kan komma undan med att köra utan körkort om man vill o har lite tur, men det finns ju en anledning till att man ska ta körkort - för att man ska visa att man klarar av att köra säkert.

tror du att alla som passerar dig i sommar i över 200blås inte har körkort?

vill nog påstå att man faktist kör lugnare utan körkort eftersom man inte vill åka dit ;-)

jag körde lugnare när jag inte hade B-kort
körde i 1,5år utan körkort inte varje dag men när jag kände och behövde det

när jag fick körkort visste jag att det spelade ingen roll om jag drog åt mig lite uppmärksamhet
så länge dom inte lyckades mäta upp hastigheten

redan första månaden med körkort hade jag fått några utskällningar av poliser som tyckte att jag körde aningen för fort

numera tjafsar dom inte ens när man ligger på som fan och blir stoppad ;-)

Det jag syftade på var, när dom andra sa att man bara kan åka från polisen så man slipper ev. böter, att om det händer en olycka, och du inte har körkort så ligger du ju ganska risigt till.

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
Lucifer85
7 maj 2009 · 87 Inlägg

Roz-104 skrev:

JapMax skrev:

Murvald skrev:
Inget så länge du bara kör ifrån poppo wink

Precis, det händer väl ingenting förens du får snuten i backspegeln, och de finns de ju åtgärder för wink

Om det händer en olycka då? Klart man kan komma undan med att köra utan körkort om man vill o har lite tur, men det finns ju en anledning till att man ska ta körkort - för att man ska visa att man klarar av att köra säkert.

men om man har svårt för teorin då men man kan köra hur bra som helst???

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang