Köpråd: Honda Civic HB 92- V-tec

expect1991
8 maj 2009 · 1 814 Inlägg

Tjena! Jag hade tänkt att köpa en Honda Civic HB 92- V-tec framåt Juni och undrar lite om hur mycket dem kostar i drift.

1. Ungefärlig förbrukning
2. Vägskatt ligger på?
3. Ungefärlig försäkring  (hel och halv ).
4. Slitdelar och sådant

Tusen tack på förhand!

/ Expect

Senast redigerat av expect1991 (9 maj 2009)

Takashi Got VTEC?
8 maj 2009 · 1 593 Inlägg

Du syftar på en VTi alltså?

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/
Honda Civic Type R "Function over Form" (2003)
expect1991
9 maj 2009 · 1 814 Inlägg

Takashi skrev:
Du syftar på en VTi alltså?

Jag antar det hmm

sir_daniel www.kudoz.se
9 maj 2009 · 3 802 Inlägg

esi'n har även v-tech dock bara singelkam mot vti som har dubbla kammar (d16 vs b16)

expect1991
9 maj 2009 · 1 814 Inlägg

ESI är det jag tänker på då.

Alla tips uppskattas smile

Rquired Allmänt envis
9 maj 2009 · 12 512 Inlägg

expect1991 skrev:
Tjena! Jag hade tänkt att köpa en Honda Civic HB 92- V-tec framåt Juni och undrar lite om hur mycket dem kostar i drift.

1. Ungefärlig förbrukning
2. Vägskatt ligger på?
3. Ungefärlig försäkring  (hel och halv ).
4. Slitdelar och sådant

Tusen tack på förhand!

/ Expect

1. no idea, men så mycket kan dom inte dra. mellan 0.6 och 0.8 blandad?

2. Kolla upp vad den väger, ta tex ett regnr från blocket. Skatten beror på vikten. Kolla sedan i tabell:
Vikt:                pris:
  901- 1000    903
1001- 1100   1086
1101- 1200   1289
1201- 1300   1452
1301- 1400   1635
1401- 1500   1818
1501- 1600   2001
1601- 1700   2184
Antar att den ligger där nånstans.

3. Gå in och kolla på försäkringsbolagens hemsidor, ta personnummer på den person som ska stå för försäkringen och ta prisuppgift. Ibland får man använda regnr från Blocket, ibland finns det modeller att välja direkt.

4. Japanska bilar brukar hålla bra och vara mycket pålitliga, det du skall se upp med brukar vara rost och trasigt avgasrör. Då dessa brukar gå åt.

Senast redigerat av Rquired (9 maj 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
expect1991
9 maj 2009 · 1 814 Inlägg

Kollade upp försäkringar på den bilen, ca 10 000år på mig, bara marginellt bättre om man ställer den på en förälder (ca 8000). Låter inte det dyrt för en sådan? Hittade inte en HB utan fick ta en något större variant dock.

Några tips på liknande bra bilar? eller totalt annorlunda alternativ?

-Mackan- Fire And Silk
9 maj 2009 · 2 254 Inlägg

expect1991 skrev:
Kollade upp försäkringar på den bilen, ca 10 000år på mig, bara marginellt bättre om man ställer den på en förälder (ca 8000). Låter inte det dyrt för en sådan? Hittade inte en HB utan fick ta en något större variant dock.

Några tips på liknande bra bilar? eller totalt annorlunda alternativ?

Då måste det vara helförsäkring vi talar om eller hur?

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Punkt Allmänt trevlig.
9 maj 2009 · 94 Inlägg

Kolla på www.atava.se, dom brukar ha helt okej priser för ungdomar. Beror ju lite på hur länge man haft körkort också, men min polo t.ex var 4000:- billigare i helförsäkring än de större bolagen.

Dock finns det ju nackdelar som t.ex högre självrisk och att man inte kan ställa av bilen och gå över till garageförsäkring. Det är alltså antingen ha den försäkrad eller ej.

Rquired Allmänt envis
9 maj 2009 · 12 512 Inlägg

expect1991 skrev:
Kollade upp försäkringar på den bilen, ca 10 000år på mig, bara marginellt bättre om man ställer den på en förälder (ca 8000). Låter inte det dyrt för en sådan? Hittade inte en HB utan fick ta en något större variant dock.

Några tips på liknande bra bilar? eller totalt annorlunda alternativ?

På dig själv låter inte 10k speciellt dyrt, men 8k på föräldern. Har han/hon ingen bonus kvar eller?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
expect1991
10 maj 2009 · 1 814 Inlägg

Rquired skrev:

expect1991 skrev:
Kollade upp försäkringar på den bilen, ca 10 000år på mig, bara marginellt bättre om man ställer den på en förälder (ca 8000). Låter inte det dyrt för en sådan? Hittade inte en HB utan fick ta en något större variant dock.

Några tips på liknande bra bilar? eller totalt annorlunda alternativ?

På dig själv låter inte 10k speciellt dyrt, men 8k på föräldern. Har han/hon ingen bonus kvar eller?

Detta var halvförsäkring hos Dina Försäkringar jag kollade på. Atava är ju billiga men ibland lite snåla ifall det händer nått?  Jag fyllde i att någon under 25 ska köra, det påverkar nog en del. Men försäkringen blir nog humanare om jag väljer Atava, vilket jag lär göra. 
Jag fyllde i 0 eller 2 skadefria år, för att se skillnad. ca 8K var nog 0 skadefria år, vilket även det ökar på.

aha_100
10 maj 2009 · 535 Inlägg

Punkt skrev:
Kolla på www.atava.se, dom brukar ha helt okej priser för ungdomar. Beror ju lite på hur länge man haft körkort också, men min polo t.ex var 4000:- billigare i helförsäkring än de större bolagen.

Dock finns det ju nackdelar som t.ex högre självrisk och att man inte kan ställa av bilen och gå över till garageförsäkring. Det är alltså antingen ha den försäkrad eller ej.

Tack för tipset, otroligt bra priser.

Sunny gti "som är snabbare än en ESI" kostar:


MEDIUM

Ett duktigt kliv upp från small, nästan en large men inte riktigt. Mediumförsäkringen ger ett rejält skydd mot det mesta.
Skattekostnad ingår med 1 224 SEK

Pris just nu 6 284  SEK / år
524  SEK / månad


Antar att det där är halv?

Helt sjukt egentligen hur det kan vara så billigt för mig på en gti bil?!

Då jag är 89a dvs 19 år!

Senast redigerat av aha_100 (10 maj 2009)

A_Stenberg
10 maj 2009 · 10 Inlägg

aha_100 skrev:

Punkt skrev:
Kolla på www.atava.se, dom brukar ha helt okej priser för ungdomar. Beror ju lite på hur länge man haft körkort också, men min polo t.ex var 4000:- billigare i helförsäkring än de större bolagen.

Dock finns det ju nackdelar som t.ex högre självrisk och att man inte kan ställa av bilen och gå över till garageförsäkring. Det är alltså antingen ha den försäkrad eller ej.

Tack för tipset, otroligt bra priser.

Sunny gti "som är snabbare än en ESI" kostar:


MEDIUM

Ett duktigt kliv upp från small, nästan en large men inte riktigt. Mediumförsäkringen ger ett rejält skydd mot det mesta.
Skattekostnad ingår med 1 224 SEK

Pris just nu 6 284  SEK / år
524  SEK / månad


Antar att det där är halv?

Helt sjukt egentligen hur det kan vara så billigt för mig på en gti bil?!

Då jag är 89a dvs 19 år!

Det var rätt billigt! smile

Min golf 1,8gl betalar jag ~5000 om året i trafikförsäkring hos folksam sad

Rquired Allmänt envis
10 maj 2009 · 12 512 Inlägg

expect1991 skrev:

Rquired skrev:

expect1991 skrev:
Kollade upp försäkringar på den bilen, ca 10 000år på mig, bara marginellt bättre om man ställer den på en förälder (ca 8000). Låter inte det dyrt för en sådan? Hittade inte en HB utan fick ta en något större variant dock.

Några tips på liknande bra bilar? eller totalt annorlunda alternativ?

På dig själv låter inte 10k speciellt dyrt, men 8k på föräldern. Har han/hon ingen bonus kvar eller?

Detta var halvförsäkring hos Dina Försäkringar jag kollade på. Atava är ju billiga men ibland lite snåla ifall det händer nått?  Jag fyllde i att någon under 25 ska köra, det påverkar nog en del. Men försäkringen blir nog humanare om jag väljer Atava, vilket jag lär göra. 
Jag fyllde i 0 eller 2 skadefria år, för att se skillnad. ca 8K var nog 0 skadefria år, vilket även det ökar på.

Med tanke på att en Bmw 328 kostar knappt hälften så mycket på mina föräldrar (halvförs. hos IF) så tycker jag 8k för en Honda Civic låter riktigt mycket, det jag reagerade på smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Takashi Got VTEC?
10 maj 2009 · 1 593 Inlägg

Låter rätt mycket ja, men sen är det ingen hatchback han har kollat på heller utan sedan/coupé, eller?

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/
Honda Civic Type R "Function over Form" (2003)
expect1991
10 maj 2009 · 1 814 Inlägg

Takashi skrev:
Låter rätt mycket ja, men sen är det ingen hatchback han har kollat på heller utan sedan/coupé, eller?

Jo, hittar ingen Hatch med synligt reg nr på blocket av den modellen jag söker. Gillar verkligen den bilen, tror dock den är lite dåligt ljudsiolerad bara men annars så är det en skön bil smile

Rquired Allmänt envis
10 maj 2009 · 12 512 Inlägg

Har du kollat på Peugeot 205 GTI? Mycket roligare än Civic och mer effekt, men bör inte vara mkt dyrare att äga.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
expect1991
10 maj 2009 · 1 814 Inlägg

Rquired skrev:
Har du kollat på Peugeot 205 GTI? Mycket roligare än Civic och mer effekt, men bör inte vara mkt dyrare att äga.

Glömde tillägga att jag är allergisk mot franska bilar big_smile

Tyskt, Svenskt eller Japanskt! smile

supersupra87 "Just a little 4 cylinder"
10 maj 2009 · 581 Inlägg

1. Ungefärlig förbrukning
Ca: 0.6-0.8

2. Vägskatt ligger på?
Ca:1000-1300Kr år.

3. Ungefärlig försäkring  (hel och halv ).
Kör bara på Trafikförsäkring. Inte lönt att ha hel eller halv försäkring.... Om inte bilen är väldigt unikt m.m./Dyr.

4. Slitdelar och sådant
Däck big_smile ....15.000-20.000Mil = Kolvringar, bussningar, rost. Civic 92-95 brukar vara ganska hårt körda.


Betalade 7950Kr för min coupe om året, fick ner priset till 6500Kr förra veckan.

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."
Rquired Allmänt envis
10 maj 2009 · 12 512 Inlägg

expect1991 skrev:

Rquired skrev:
Har du kollat på Peugeot 205 GTI? Mycket roligare än Civic och mer effekt, men bör inte vara mkt dyrare att äga.

Glömde tillägga att jag är allergisk mot franska bilar big_smile

Tyskt, Svenskt eller Japanskt! smile

Bmw E36 compact?

Inte för att Civic är en dålig bil, ger bara lite alternativ smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang