Bra, Billig, Snygg bil för en 18åring?

steifan DR!FTT3KN!K3R
12 maj 2009 · 10 427 Inlägg

Elda skrev:

EmilHammarlund skrev:

Elda skrev:

Bjork skrev:
Tkr tråden börjar balla ur..effekt är väl inte det bästa om man är nybliven körkortstagare?
Trimma så får du si och så mkt HK, den är snabbast osv...

Ingen som har försäkring och skatt i bakhuvudet?
Kompisen hade en 9000 2.3T som förstabil för 2 år sen, tyckte inte han gjorde mkt mer
än att tanka så fort han tryckte på gasen..

Mitt tips till dig: Köp ngt litet som har en motor på 1.8-2.0 L som väger runt tonet och du får
en rolig och relativt ekonomisk sommar med många roliga mil!

Mvh

Saab 900, korcksäkrare än en 740, billig försäkring och skatt, 2 liters  motor och god komfort (bättre än golf och peggorna iaf)

Säkerhet Saab 900/9-3 enligt Folksam
94-98 medel
98-02 säkrast

Volvo 700 enligt Folksam
82-92 bra säkerhet

Men vem fan vill ha en så ny 900? självklart menar jag 79-93!

Du menar den som är mindre säker i Folksams statistik än 240 som kom 1975? wink

AntonK
12 maj 2009 · 208 Inlägg

Tja, Grattis till att börja med! Och lycka till med körkortet!

Tycker helt klart att en Golf GTI MK2 8V eller 16V, spelar ingen roll. Är en billig, rolig och enkelt bil! Där går min röst! big_smile

Wrum!
Panzar_Audi
12 maj 2009 · 820 Inlägg

Audi 80 2.8 V6, pigg, snygg och smidig smile Volvo 760, förbannat mycket snyggare än 740 i mitt tycke wink Men dock inte så lättmekade, V6an har jag ingen erfarenhet av, D24an är som en B23a ungefär i mek.

Eller en Audi 100 Turboquattro så har du garanterat stans råaste bil wink

Om man säger
TurbOla Reservdansk
12 maj 2009 · 6 271 Inlägg

Panzar_Audi skrev:
Audi 80 2.8 V6, pigg, snygg och smidig smile Volvo 760, förbannat mycket snyggare än 740 i mitt tycke wink Men dock inte så lättmekade, V6an har jag ingen erfarenhet av, D24an är som en B23a ungefär i mek.

Eller en Audi 100 Turboquattro så har du garanterat stans råaste bil wink

Polaren har en Audi 80 V6, rätt trevligt ljud i den med kasst avgassystem, och rätt pigg också. smile
Men i förhållade till effekten sörplar den i sig en del soppa.
Då är min 850 billigare i drift... tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
volvokrille12 Blyfot
12 maj 2009 · 829 Inlägg

golf vr6

"bara en mor kan älska en sån son"
Supra_robin
12 maj 2009 · 4 663 Inlägg

köpa  saab lr volvo big_smile helst saab

steifan DR!FTT3KN!K3R
12 maj 2009 · 10 427 Inlägg

Bästa meck-bilarna lär ju vara VW Golf II eller Volvo 740, det är ju bara att öppna huvarna så ser
man i princip allt man kan pilla på, kanske aningens bättre på Golfen och den har ju lite modernare
utformning med tvärställd motor och fwd så är ju en bra grund för modernare bilar.

Inte så kul att krocka men Golfen då kanske, men det bör man ju helst undvika wink

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Navkapsel
12 maj 2009 · 4 637 Inlägg

Panzar_Audi skrev:
Volvo 760, förbannat mycket snyggare än 740 i mitt tycke wink Men dock inte så lättmekade, V6an har jag ingen erfarenhet av

Motorerna i 260 och 760 har inte så bra rykte, tror dessutom att båda var franska. 960 ska däremot vara bra.

steifan DR!FTT3KN!K3R
12 maj 2009 · 10 427 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

Panzar_Audi skrev:
Volvo 760, förbannat mycket snyggare än 740 i mitt tycke wink Men dock inte så lättmekade, V6an har jag ingen erfarenhet av

Motorerna i 260 och 760 har inte så bra rykte, tror dessutom att båda var franska. 960 ska däremot vara bra.

Tidiga 960 (tom 1994) har kamremsbytesintervall på 4000 mil på treliters sexan och det är inte speciellt ekonomiskt. Inte rent bränsleförbrukningsmässigt heller.

Navkapsel
12 maj 2009 · 4 637 Inlägg

Gå till närmsta välfyllda tidningshylla och köp Stora begbilboken 2009. Där finns det mesta om alla vanliga bilar! Kul läsning även om man inte ska byta bil.

Så länge kan du gå in här och jämföra krocksäkerhet, besiklningsresultat m m. http://begbilguiden.bilprovningen.se/

På bilblioteken kan bilprovningens äldre begagnatböcker finnas om du söker lite information om någon äldre modell som inte finns med i Stora begbilboken eller på bilprovningens hemsida.

Lycka till, skit i andra och gå efter din smak. Välj inte bil bara med hjärtat eller bara med hjärnan, hitta en lagom balans!

Köp något välskött exemlar, milen är inte så viktiga. Akta dig för hårt körda bilar, ingen bil är byggd för att plågas.

Senast redigerat av EmilHammarlund (13 maj 2009)

Rquired Allmänt envis
13 maj 2009 · 12 512 Inlägg

ewrs: Dyra delar? Svårmekat? Och du pratar om Bmw..?

Svårmekat kan jag över huvud taget inte hålla med om, inte ens jämfört med Volvo. Däremot är vissa delar dyra, å andra sidan kompenserar det med att många andra delar är snorbilliga. Så snitten på delarna till Bmw är billigare än många märken.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
IceEyes Varningar: För många..
13 maj 2009 · 2 552 Inlägg

En Mercedes 190 kanske kan vara något? Skottsäkra motorer (I alla fall de 4 cyl), även i övrigt är det en stryktålig bil, och om något går sönder så är den relativt enkel att meka med smile

Annars kan du ju kika på Ford Sierra. Kanske inte lika hållbar som en 190 men trevliga att köra och billiga att äga.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
LotusJPS
13 maj 2009 · 1 134 Inlägg

Köp inte en riskokare bara . Dålig kvalité , startar alldrig och rostar mycket.

(Lite ironi tongue)


Istället så ska du köpa det mest underbara märket på jorden , en Alfa. Super kvalité , rostar alldrig och en riktigt kul bil.

Alfisten har sagt sitt tongue

mange_240
13 maj 2009 · 1 562 Inlägg

hittar du en fin 740 så har du en bil i många år framåt.

Only-volvo
13 maj 2009 · 685 Inlägg

Lägger min röst på volvo 740 pga att den är lättmeckad,driftsäker,krocksäker och komforten är bra om bilen är välskött.

Perfekt bil om man inte vill slänga massa pengar i sjön. Har själv en gle som aldrig har strulat, kan köra dag som natt. Har bara bytt vanliga slitagedelar. Kan rekommendera en gle, faktisk riktig trevlig för sina 131 hk.

No turbo shit - just real power!
Volvo 745 GLE "Slitvargen" (1988)
Ford Galaxy "Femtio nyanser av vit" (2001)
Deutsch-style
13 maj 2009 · 379 Inlägg

ao för en 18 åring..m ja e 19 o tycker min bil e rätt bra val tongue
mvh

"om det ser rätt ut- så är de nog det"
Opel Calibra "manta-C" (1991)
Jesper_Hansen Saab nörd
13 maj 2009 · 4 Inlägg

tycker helt klart du ska satsa på en saab 9000, perfekt som första bil, skänks ju nästan bort nu på blocket, bra komfort med mycket utrustning och håller länge..

SAAB - med jetplan i generna..
Saab 9000 cse 2.3T "Dumpen" (1996)
azXig Finlirare
13 maj 2009 · 478 Inlägg

Ska du köpa trimmad saab med turbo, kolla gärna om det medföljer ett dussin växellådor då! big_smile tongue

Bjork OEM <3
13 maj 2009 · 6 957 Inlägg

Elda skrev:

Bjork skrev:
Tkr tråden börjar balla ur..effekt är väl inte det bästa om man är nybliven körkortstagare?
Trimma så får du si och så mkt HK, den är snabbast osv...

Ingen som har försäkring och skatt i bakhuvudet?
Kompisen hade en 9000 2.3T som förstabil för 2 år sen, tyckte inte han gjorde mkt mer
än att tanka så fort han tryckte på gasen..

Mitt tips till dig: Köp ngt litet som har en motor på 1.8-2.0 L som väger runt tonet och du får
en rolig och relativt ekonomisk sommar med många roliga mil!

Mvh

EmilHammarlund skrev:

XombeR skrev:
Har funderat på volvo 740, men är det värt det? Dom rostar väl ganska kraftigt och drar
rätt mycket va?

Trevlig, lättmekad, gott om delar, tuff, fantastisk säkerhet för åldern. 740 GL -88 tar ca 0,88 bl. a körning. 88- har bra rostskydd. Bästa köp!

Saab 900, korcksäkrare än en 740, billig försäkring och skatt, 2 liters  motor och god komfort (bättre än golf och peggorna iaf)

Jaja, Saab 900 är det bästa man kan ha wink

Men ang. komfort tkr jag inte den är bättre än en Golf!
Och du har ju snackat Turbosaabar..de är inte billigt om man gasar, de gör
man när man är 18 år !

OEM <3
steifan DR!FTT3KN!K3R
13 maj 2009 · 10 427 Inlägg

En polare hade en Saab 900 T16 APC 4-d '84 som förstabil med strax över 20 000 mil på mätaren.
http://www.garaget.org/?car=14259 Gick ett år innan han spräckte växellådshuset ironiskt nog.
Skoj bil dock smile Riktig svensson-OG-9-3-killer på rakorna wink (måste vart nån 2,0 med väldigt litet t som utmanade när jag testkörde tongue)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang