Bra, Billig, Snygg bil för en 18åring?

Bjork OEM <3
13 maj 2009 · 6 957 Inlägg

Elda skrev:

Bjork skrev:
Jaja, Saab 900 är det bästa man kan ha wink

Men ang. komfort tkr jag inte den är bättre än en Golf!
Och du har ju snackat Turbosaabar..de är inte billigt om man gasar, de gör
man när man är 18 år !

Precis så wink Själv tycker jag komforten är BRA mycket bättre i skinnstolarna och Lyxplyschen, varför blir det så dyrt när man gasar på med e turbosaab? det enda jag kan komma på är böter wink men min bil drar kanske 1.2~ liter milen mot tex min kompis volvo 940 GL som drog 1.6 liter milen som han körde, min bil vågar man inte dra till rödvarv, varje växel, varje dag. Själv brukar jag slököra för att sedan varva ur 2an en gång och njuta av kraften som man vet finns wink

Jag personligen tkr det är svårare att hitta en fin Saab v.s Golf

OEM <3
aha_100
13 maj 2009 · 535 Inlägg

Sunny gti, köpte en själv som förstabil. Mycket nöjd.

the_storm90
13 maj 2009 · 89 Inlägg

E30 tycker ja du ska satsa påsmile

Chevrolet Camaro "Weekend Warrior" (1975)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
13 maj 2009 · 1 948 Inlägg

XombeR skrev:
Tja big_smile

Jag har nyss fyllt 18 och jobbar stenhårt för att få körkort snart.
Saken är ju den att man skulle ju kanske behövt en bra bil också smile

Vet någon nån model/märke som skulle passa ämnet?

Jag har ett fast jobb, tjänar för tillfället ca 3000kr mån (går i skola), + att jag kommer tjäna
kanske 17.000kr i mån i sommar, ca 20.000 kan jag tänka mig ge till min första
bil smile


*** Redigerat ***

Har funderat på volvo 740, men är det värt det? Dom rostar väl ganska kraftigt och drar
rätt mycket va?

ut på blocket o kolla på bilar i din prisklass... eller så kollar du in de 10 000 andra trådarna om vilken bil man ska köpa fär 20k eller mindre när man är 18...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
XombeR Vill lära mig ALLT!
13 maj 2009 · 29 Inlägg

Tack ALLA för ALLA era fina svar wink
Mm, det står nog nästan mellan Golf, saab 9000 eller volvo 940.
Ni är mycket mer än välkommna med fler kommentarer!

Nybörjare när det kommer till bilar :)
M103
13 maj 2009 · 1 570 Inlägg

940 2.3 med ltt. Den går väl att chippa upp mot 170-180hk dessutom (om man vill).

Pejjen
13 maj 2009 · 60 Inlägg

Saab 9000 2,0t eller 2,3t.
Lättrycksturbo motorer på 150 resp. 170 hk. Går bra, drar ca 0.95 blandad körning, billigare än fulltryckarna vid försäkring. Dessutom är dom väldigt billiga just nu

Köper man inte en sån bil nu så går man miste om mycket kul bil för lite pengar smile

Saab 9000 CSE 2,3t A50 "Jubileum" (1997)
Bjork OEM <3
13 maj 2009 · 6 957 Inlägg

Elda skrev:

Bjork skrev:

Elda skrev:

Precis så wink Själv tycker jag komforten är BRA mycket bättre i skinnstolarna och Lyxplyschen, varför blir det så dyrt när man gasar på med e turbosaab? det enda jag kan komma på är böter wink men min bil drar kanske 1.2~ liter milen mot tex min kompis volvo 940 GL som drog 1.6 liter milen som han körde, min bil vågar man inte dra till rödvarv, varje växel, varje dag. Själv brukar jag slököra för att sedan varva ur 2an en gång och njuta av kraften som man vet finns wink

Jag personligen tkr det är svårare att hitta en fin Saab v.s Golf

själv har jag aldrig ägt en golf och jag har ignen aning om vad dom har för problem, og900 känner jag dom fleta hörnen och skrymmselna, felen fördelarna..  men en FIN og900 kostar 20 papp, en lika fin golf cl kostar 20 papp smile

För 20 papp får man en fin GTI

OEM <3
imilj
13 maj 2009 · 73 Inlägg

För tjugo papp får du en Accord -98 wink

steifan DR!FTT3KN!K3R
13 maj 2009 · 10 427 Inlägg

Bjork skrev:
För 20 papp får man en fin GTI

Eller en GTI som man tror är fin, dvs dolt upprostad baklucka och framvagnsbalk.
Hände en gammal kollega tongue Värt att kolla lite extra på de prylarna på en gammal Golf II.

BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
steifan DR!FTT3KN!K3R
13 maj 2009 · 10 427 Inlägg

imilj skrev:
För tjugo papp får du en Accord -98 wink

Eller en Nissan Primera wink

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
13 maj 2009 · 1 948 Inlägg

steifan skrev:

Bjork skrev:
För 20 papp får man en fin GTI

Eller en GTI som man tror är fin, dvs dolt upprostad baklucka och framvagnsbalk.
Hände en gammal kollega tongue Värt att kolla lite extra på de prylarna på en gammal Golf II.

samma sak med golf 3, de asen rostar snabbare än gamla oplar... men är ganska skottsäkra för övrigt... sen rostar den inte så hårt om man sköter dem.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Rille0
13 maj 2009 · 2 021 Inlägg

940 eller 9000.. köp ingen utan turbo bara, annars så skulle jag rekomendera nån gti bil, pegout 205gti är sjukt roliga, även kadett gsi och sunny gti ska vara roliga.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Bjork OEM <3
13 maj 2009 · 6 957 Inlägg

AcesHigh666 skrev:

steifan skrev:

Bjork skrev:
För 20 papp får man en fin GTI

Eller en GTI som man tror är fin, dvs dolt upprostad baklucka och framvagnsbalk.
Hände en gammal kollega tongue Värt att kolla lite extra på de prylarna på en gammal Golf II.

samma sak med golf 3, de asen rostar snabbare än gamla oplar... men är ganska skottsäkra för övrigt... sen rostar den inte så hårt om man sköter dem.

Som sagt, ska man köpa en äldre bil (oavsett märke) bör man åka dit ganska så påläst.

Framvagnsbalken tittar man alltid noga på va gäller Golf, sen kan man ju kolla om ngt är gjort med den.
Bakluckan har ju en tendens att rosta innifrån hmm Oftast kring hålen till nummerplåten..

Men när TS bestämt sig för vad han ska satsa på är det bara att nöta igenom köpguider big_smile

OEM <3
Thunis
13 maj 2009 · 362 Inlägg

Saab 9-3 snygg, snabb och jävligt rolig big_smile Jag hittade min 2,0T 200hk för 19500kr så dyra är dom inte tongue Finns massa roliga eftermarknads saker sen också big_smile

BMW 750 "V12" (1991)
BMW E30 "Thunis" (1988)
Rquired Allmänt envis
13 maj 2009 · 12 512 Inlägg

Håller med nån tidigare talare, Alfa Romeo är faktiskt ett bra alternativ. Tvärt emot ryktet håller de riktigt hyggligt, felen på moderna Alfa är snarare saker som sitter löst och liknande irriterande fel. Men driftsäkerheten är inte sämre än andra bilar och rostar värre gör dom inte heller.

Framför allt får du otroligt mycket bil för pengarna, eftersom Alfa har sådant rykte är andrahandsvärdet inge bra vilket är fyndläge för beg.köparen.

Om du kan tänkta dig öka budgeten ett snäpp upp får du en Alfa 156 med 2L motorn, vilken är en av de roligaste framhjulsdrivna bil du kan hitta. Den får FWD Volvo och Saab att framstå som surhinkar, 156 är snarare i klass med Mini cooper och Peugeot 205 GTI istället.

Snygg är den också, i mina ögon i alla fall. Dyrare underhåll än snittbilen och dyr försäkring är väl nackdelarna, framför allt kamremsbytet är dyrt. Hittar du en med V6an får du en av världens härligaste motorer, men den är mer framtung än 2L och är mer understyrd. Och kamremsbyte med service till en V6a kan tyvärr kosta ungefär vad du har som budget tyvärr...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Navkapsel
13 maj 2009 · 4 637 Inlägg

XombeR skrev:
Mm, det står nog nästan mellan Golf, saab 9000 eller volvo 940.

940 är ju det bästa om man ska gå efter bilprovningen, begagnattester o s  v. Trevlig bil att köra dessutom tycker jag.

Kul läsning, vissa tester är dock gamla.
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?modelID=418
http://www.aftonbladet.se/bil/article55068.ab
http://www.aftonbladet.se/bil/biltester … e105433.ab

Senast redigerat av EmilHammarlund (13 maj 2009)

bmx
13 maj 2009 · 7 100 Inlägg

eller så köper du den här.både snygg,sportig och billig smile
http://www.blocket.se/skaraborg/Mazda_6 … =5&w=3

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Holiace
13 maj 2009 · 1 754 Inlägg

Jag kör en del 940 och måste säga att den är absolut inte skit på något sätt. Den är bara tråkig och slö. Dessutom drar den över en liter milen utan att vara pigg på något plan.

Men det verkar inte vara något fel på en Mazda 626. Helst vill man väl ha den med 140hk motorn, 0-100 runt 8 smile

Senast redigerat av Holiace (13 maj 2009)

Jag kan inget om allt.
Deutsch-style
13 maj 2009 · 379 Inlägg

för 20 papp får du en super snygg e30 big_smile

"om det ser rätt ut- så är de nog det"
Opel Calibra "manta-C" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang