Råd vid köp av 900 (varit och kollat)

Novemuna
20 maj 2009 · 98 Inlägg

patrikke skrev:

Novemuna skrev:

Rille0 skrev:
Den må se fin ut, men 23 papp e ganska mkt för en sån bil

Jo, jag vet ... vi försökte få ner den till 20.000:- men han vägrade.
Så det blir väl att ligga lågt och vänta för det lär ju inte poppa upp något snart antar jag, det ända jag kollat på förutom den är dessa men antar att det är väldigt mycket överpris på dessa med.

1:
http://www.blocket.se/ostergotland/SAAB … 14&w=1

2:
http://www.blocket.se/ostergotland/Fin_ … 14&w=1


3.
http://www.blocket.se/ostergotland/Peda … 14&w=1

Denna är jag tveksam då det är över 20.000, men det är lite intressant:

Den silvriga talladegan på första länken hade jag valt av de tre länkarna i alla fall.
Den har legat ute över en månad och priset går säkert att förhandla.
Den har dock miltalet emot sig lite grann.

Det tror jag också , dock som du säger, det är miltalet som talar emot den.
Visst han har bytt en del slitdelar och turbon är bytt sedan ett tag men det jag oroar mig över är växellådan, hade den gått 20.000 hade jag redan varit och kollat på den, typiskt.

Saab 900 2.0T "179 Hästarn" (1997)
hedley Saaboholic
20 maj 2009 · 3 129 Inlägg

Man ska inte heller bara avskräckas från miltal sålänge en bil är väl underhållen osv så håller dom hur fint som helst.

Min v70 t.ex påkostad som satan går som en klocka i motor och låda, inga problem eller liknande men har rullat 31k mil. Träffade en kille med en nästan identisk bil som rullat 16k mil och börjat få ventilknack, slirande koppling osv.

Så som sagt, mycket beror på hur man sköter bilarna.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Novemuna
20 maj 2009 · 98 Inlägg

hedley skrev:
Man ska inte heller bara avskräckas från miltal sålänge en bil är väl underhållen osv så håller dom hur fint som helst.

Min v70 t.ex påkostad som satan går som en klocka i motor och låda, inga problem eller liknande men har rullat 31k mil. Träffade en kille med en nästan identisk bil som rullat 16k mil och börjat få ventilknack, slirande koppling osv.

Så som sagt, mycket beror på hur man sköter bilarna.

Jo det är ju sant men det kan vara lite träligt ibland, sen tänker jag inte bara på motorn utan även karosseri osv, den hade lite rost som tydligen hade börjat "krypa" i dörrsidorna (där ytterplåten viker om innerplåten) sedan satt tydligen en panel på högerbak sida ,men dock inga större problem förutom det med rosten som kan vara riktigt jobbigt.

Senast redigerat av Novemuna (20 maj 2009)

Saab 900 2.0T "179 Hästarn" (1997)
blacken
20 maj 2009 ·

Novemuna skrev:
Tjeanre, var idag och kollade på en 900 från -97 som var helt fri från rost och var pigg i motorn
men, förrarstolen var väldigt väldigt nedsuten, kopplingen tog väldigt långt ner men i övrigt var den fin lite små grejor som att växelknoppen hade lossnat och ett litet hål i baksätet.

Så jag undrar hur jag ska gå tillväga, för en ny stol behövs införskaffas det är inget snack om saken... men det är inte lätt att få tag i en och han vägrar gå ner i pris så hur ska jag gör ?

Han vill ha ~23.000 för den

Annonsen:
http://www.blocket.se/ostergotland/Saab … amp;last=1

Bjud han max 15000:- för den. vill han inte skit i den, den har några "varningsflaggor"..

Novemuna
20 maj 2009 · 98 Inlägg

blacken skrev:

Novemuna skrev:
Tjeanre, var idag och kollade på en 900 från -97 som var helt fri från rost och var pigg i motorn
men, förrarstolen var väldigt väldigt nedsuten, kopplingen tog väldigt långt ner men i övrigt var den fin lite små grejor som att växelknoppen hade lossnat och ett litet hål i baksätet.

Så jag undrar hur jag ska gå tillväga, för en ny stol behövs införskaffas det är inget snack om saken... men det är inte lätt att få tag i en och han vägrar gå ner i pris så hur ska jag gör ?

Han vill ha ~23.000 för den

Annonsen:
http://www.blocket.se/ostergotland/Saab … amp;last=1

Bjud han max 15000:- för den. vill han inte skit i den, den har några "varningsflaggor"..

Han går inte under 23.000 vi frågade på plats om han släppte den för 20.000 men nee inte under 23.000 sa han då han tydligen sänkt den från 33.000 yikes

Saab 900 2.0T "179 Hästarn" (1997)
blacken
20 maj 2009 ·

Novemuna skrev:

blacken skrev:

Novemuna skrev:
Tjeanre, var idag och kollade på en 900 från -97 som var helt fri från rost och var pigg i motorn
men, förrarstolen var väldigt väldigt nedsuten, kopplingen tog väldigt långt ner men i övrigt var den fin lite små grejor som att växelknoppen hade lossnat och ett litet hål i baksätet.

Så jag undrar hur jag ska gå tillväga, för en ny stol behövs införskaffas det är inget snack om saken... men det är inte lätt att få tag i en och han vägrar gå ner i pris så hur ska jag gör ?

Han vill ha ~23.000 för den

Annonsen:
http://www.blocket.se/ostergotland/Saab … amp;last=1

Bjud han max 15000:- för den. vill han inte skit i den, den har några "varningsflaggor"..

Han går inte under 23.000 vi frågade på plats om han släppte den för 20.000 men nee inte under 23.000 sa han då han tydligen sänkt den från 33.000 yikes

Du skulle ha sagt åt han "Att du kanske kan få 23 lopp för den om ett par månader eller längre, men det tar ett tag innan det händer, men du har garanterat 15 lopp i näven, idag, nu". Liksom det finns grymt "mycket fisk i sjön" just nu, och det beståndet kommer att öka så det skvätter om det.

Inte ha så bråttom var cool, så kommer du att få en grym bil. Denna däringa kommer ifrån Italien, och där så är som sååå medvetna om att sköta och att köra vettigt med sina bilar lol. Dom har varit inne i motorstyrningen och fibblat. Varningarna finns där..

Senast redigerat av blacken (20 maj 2009)

Novemuna
20 maj 2009 · 98 Inlägg

Ringde faktiskt till han idag och sa vad det var som behövdes byta då gick han ner till 21.500:- så vi skulle åka och kolla på den imorrn igen.

Notera: han sms mig och frågade om vi var intresserad av den och jag skulle ringa honom, hmm...

Saab 900 2.0T "179 Hästarn" (1997)
dahboy
20 maj 2009 · 1 002 Inlägg

Det finns ju hur många 900 turbo på blocket som hellst.. Om jag vore du skulle jag iallafall åka och kolla på någon/några andra, så du har nått att jämföra med..

Edit: om han sms:a dig så är han riktigt desperat att bli av med den. Ett tips kan ju va att vara kall och lugna dig någon dag med att åka tillbaka eller höra av dig till honom, vill han fortfarande bli av med bilen då, så kommer han gå ner i pris..

Senast redigerat av dahboy (20 maj 2009)

...
Novemuna
20 maj 2009 · 98 Inlägg

dahboy skrev:
Det finns ju hur många 900 turbo på blocket som hellst.. Om jag vore du skulle jag iallafall åka och kolla på någon/några andra, så du har nått att jämföra med..

Jo jag vet men det finns en begränsning min farsa åker inte längre än 10 mil då jag inte klarat körkortet ännu hmm

Hittade en i göteborg men det är ju på tok för långt :p

Saab 900 2.0T "179 Hästarn" (1997)
lelleal
20 maj 2009 · 1 150 Inlägg

sämsta bilen saab har gjort !skulle inte ge mer 10000 för en sån bil och då ska den va fin!

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
Novemuna
20 maj 2009 · 98 Inlägg

lelleal skrev:
sämsta bilen saab har gjort !skulle inte ge mer 10000 för en sån bil och då ska den va fin!

jaha där ser man tongue och vad bygger du ditt uttalande på ?

Saab 900 2.0T "179 Hästarn" (1997)
Novemuna
20 maj 2009 · 98 Inlägg

dahboy skrev:
Det finns ju hur många 900 turbo på blocket som hellst.. Om jag vore du skulle jag iallafall åka och kolla på någon/några andra, så du har nått att jämföra med..

Edit: om han sms:a dig så är han riktigt desperat att bli av med den. Ett tips kan ju va att vara kall och lugna dig någon dag med att åka tillbaka eller höra av dig till honom, vill han fortfarande bli av med bilen då, så kommer han gå ner i pris..

jaha okeej, jag är ju också riktigt sugen och den är ju som sagt totalt rostfri men den har sin skavanker och jag gillar inte inredning, men som första bil.... ja jag vet inte hmm

Saab 900 2.0T "179 Hästarn" (1997)
dahboy
20 maj 2009 · 1 002 Inlägg

Här har du han som ska sälja den.
http://www.garaget.org/ztoffe88

Man blir ju lite fundersam när det står i annonsen att han inte har råd att ha kvar bilen, och sen ser man att han äger en 9-3 aero. Hmm..

...
DusanMandick Random Hero
20 maj 2009 · 4 047 Inlägg

kanske inte har råd o ha 2 bara ?

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Novemuna
20 maj 2009 · 98 Inlägg

DusanMandick skrev:
kanske inte har råd o ha 2 bara ?

Det stämmer bra det, det som gör att jag är sugen på denna är att den är totalt rostfri och den går riktigt bra i motor och växellåda

Det som talar emot är klädseln, växelspaken är paj, nedsuten förarstol och att koppling tar långt ner. (ratten är sliten också... )

Senast redigerat av Novemuna (20 maj 2009)

Saab 900 2.0T "179 Hästarn" (1997)
DusanMandick Random Hero
20 maj 2009 · 4 047 Inlägg

Novemuna skrev:

DusanMandick skrev:
kanske inte har råd o ha 2 bara ?

Det stämmer bra det, det som gör att jag är sugen på denna är att den är totalt rostfri och den går riktigt bra i motor och växellåda

Det som talar emot är klädseln, växelspaken är paj, nedsuten förarstol och att koppling tar långt ner. (ratten är sliten också... )

bjud 15k så säger han nej ger du honom 16, säger han nej då går du bara iväg, mer ska du nt ge

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
lelleal
20 maj 2009 · 1 150 Inlägg

Novemuna skrev:

lelleal skrev:
sämsta bilen saab har gjort !skulle inte ge mer 10000 för en sån bil och då ska den va fin!

jaha där ser man tongue och vad bygger du ditt uttalande på ?

jobbar med dom ingen kvaltie nån stans går som en ål på vägen allmänt tråkiga som en arbetskolega sa när dom var nya kändes de som dom gått 25000 mil redan..satsa på en 9000 eller 93 95!

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
Novemuna
20 maj 2009 · 98 Inlägg

DusanMandick skrev:

Novemuna skrev:

DusanMandick skrev:
kanske inte har råd o ha 2 bara ?

Det stämmer bra det, det som gör att jag är sugen på denna är att den är totalt rostfri och den går riktigt bra i motor och växellåda

Det som talar emot är klädseln, växelspaken är paj, nedsuten förarstol och att koppling tar långt ner. (ratten är sliten också... )

bjud 15k så säger han nej ger du honom 16, säger han nej då går du bara iväg, mer ska du nt ge

Känns som det är lika gott och strunta i det helt och hållet faktiskt

Senast redigerat av Novemuna (20 maj 2009)

Saab 900 2.0T "179 Hästarn" (1997)
patrikke
20 maj 2009 · 1 749 Inlägg

Bjud det DU tycker den är värd, godtar han inte det så får han fortsätta annonsera ut den.
Är jäkligt svårt att sälja bilar nu

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Novemuna
20 maj 2009 · 98 Inlägg

og900turbo skrev:
skulle inte heller betala så mkt för en ng900 , skulle faktist inte köpa en alls , satsa på en 9000 eller en nyare modell ! Mvh!

okej men jag vill veta varför, var är det som gör den där stora skillnaden ?

hitta en 9-3 här i stan men ja , känner inget sug när jag ser den.

http://www.blocket.se/ostergotland/Saab … 14&w=1

Saab 900 2.0T "179 Hästarn" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang