Don't drink & drive's

Kalaspinglan
17 juni 2009 · 697 Inlägg

Va bara tvungen att göra detta efter att ha läst en tråd här!!
Miste en av mina bröder i en trafikolycka och han som orsakade
olyckan va alkholpåverkad sad
Kolla här och skriv på du oxå...

http://www22.vv.se/ddd2_templates/Page____23041.aspx

Audi 80 V6 2,8 "S2 Replikan" (1992)
Skoda Octavia 5E "Kollegan" (2015)
maco
17 juni 2009 · 1 207 Inlägg

• En av åtta tjejer mellan 18-19 år åker med en alkohol-
   påverkad bilförare någon gång under ett år.

Helvete, stämmer verkligen det? mad

Nåväl, jag står helt klart för nolltollerans i trafiken, oavsett fordon. Men jag väljer själv inte att skriva under detta "kontrakt" pga. att jag helt enkelt inte tycker att man skall behöva det. Nog förstår jag att detta inte är något kontrakt som är varken bindande eller kommer att medföra några (extra) konsekvenser om man bryter kontraktet utan mest bara finns för att man skall tänka till lite innan.
Men jag tycker helt enkelt att man inte skall behöva någon positiv "feedback" (i detta fall: kanske att man känner sig stolt) bara för man följer vett, etikett och sunt förnuft. Det är ungefär som när någon säger "Jag har aldrig slagit min tjej...", mitt svar är helt enkelt - "jahapp, du ska ju inte slå din tjej heller, så vill du ha ett diplom eller?"...

maco
17 juni 2009 · 1 207 Inlägg

Jag läste igenom mitt förra inlägg och märkte att jag kanske förringade både DDD-initiativet och dig (kalaspinglan). Detta var verkligen inte meningen och jag ursäktar mig.

Jag beklagar sorgen.

Prolac
17 juni 2009 · 123 Inlägg

Beklagar

Hyundai accent "1.6 gls" (2004)
Tiger1978 Fattig student
17 juni 2009 · 1 282 Inlägg

Dom har ju tagit ett bra iniativ och beslutat att alla ska gå en kurs angående detta när man tar sitt körkort nu, den skulle varit gratis för alla jag har pratat med gnäller på att det bara är ett sätt att plocka pengar av folk..
Beklagar verkligen sorgen, har själv blivit av med en vän på detta viset..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
Phaetoon
17 juni 2009 · 8 156 Inlägg

En vän till mig försvann midsommarafton för en massa år sedan. (Svartmålaolyckan)
Den onyktra (2,5 promille) föraren överlevde. Han hade bälte. Tre andra strök med.
Dom skulle åka mindre än en kilometer till en efterfest.
R.i.p.

Det finns till och med en film om det,
P.S. Nu vet jag att Gud inte finns


Alkolås någon?
Jag tycker att det borde vara obligatoriskt med tanke på hur mycket elände som alkohol i trafiken skapar.
Ett krav på att samtliga lastbilar/bussar som körs i Sverige (och sen i hela Europa) borde ha det, är väl inte helt orimligt heller?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Kalaspinglan
17 juni 2009 · 697 Inlägg

Tack och ingen fara, det är många år sen nu som det hände,
tror att det är många här som har mist någon på samma sätt
och va tvungen att skriva! Sånt här kan inte vara fel att diskutera!
Ville få upp ögonen på folk, kan va bra att få sej en tankeställare kanske.
Speciellt nu inför midsommar, när det är extra mkt fylla osv...

Audi 80 V6 2,8 "S2 Replikan" (1992)
Skoda Octavia 5E "Kollegan" (2015)
_DamnIt R1 driver!
17 juni 2009 · 5 128 Inlägg

Jag förstår verkligen inte hur man inte kan tycka att det är nolltollerans som gäller för alkohol och bilfärder! Det kan gå bra hur många gånger som helst, men till slut så går det illa, och då är det många som blir lidande

Kalaspinglan
17 juni 2009 · 697 Inlägg

Phaetoon skrev:
En vän till mig försvann midsommarafton för en massa år sedan. (Svartmålaolyckan)
Den onyktra (2,5 promille) föraren överlevde. Han hade bälte. Tre andra strök med.
Dom skulle åka mindre än en kilometer till en efterfest.
R.i.p.

Det finns till och med en film om det,
P.S. Nu vet jag att Gud inte finns


Alkolås någon?
Jag tycker att det borde vara obligatoriskt med tanke på hur mycket elände som alkohol i trafiken skapar.
Ett krav på att samtliga lastbilar/bussar som körs i Sverige (och sen i hela Europa) borde ha det, är väl inte helt orimligt heller?

Beklagar sorgen och han med 2,5 promille fick säkert inte så mkt straff heller sad

Jag kör taxi och i alla taxibilar är det lag på alkolås,
det är suveränt bra uppfinning och borde finnas i alla bilar,
speciellt i yrkesfordon!
Dessa är eftermonterade på bilarna och funkar kanon cool

Audi 80 V6 2,8 "S2 Replikan" (1992)
Skoda Octavia 5E "Kollegan" (2015)
volvo_1987
17 juni 2009 · 1 675 Inlägg

Om man vet att när man driker gärna vill ta bilen eller mopeden på fyllan. Är det inte så mycket begärt att ge bort nycklarna innan personen börjar dricka.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
volvo_1987
17 juni 2009 · 1 675 Inlägg

Kvaddade svärfars bil en gång då vi blev på körda bak ifrån och personen var inte så nyckter.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
Zairon Tyskstuk.se
17 juni 2009 · 630 Inlägg

maco skrev:

• En av åtta tjejer mellan 18-19 år åker med en alkohol-
   påverkad bilförare någon gång under ett år.

Helvete, stämmer verkligen det? mad

Nåväl, jag står helt klart för nolltollerans i trafiken, oavsett fordon. Men jag väljer själv inte att skriva under detta "kontrakt" pga. att jag helt enkelt inte tycker att man skall behöva det. Nog förstår jag att detta inte är något kontrakt som är varken bindande eller kommer att medföra några (extra) konsekvenser om man bryter kontraktet utan mest bara finns för att man skall tänka till lite innan.
Men jag tycker helt enkelt att man inte skall behöva någon positiv "feedback" (i detta fall: kanske att man känner sig stolt) bara för man följer vett, etikett och sunt förnuft. Det är ungefär som när någon säger "Jag har aldrig slagit min tjej...", mitt svar är helt enkelt - "jahapp, du ska ju inte slå din tjej heller, så vill du ha ett diplom eller?"...

Förstår vad du menar och håller väl med delvis. Många saker är en självklarighet, och som i exemplet med att slå sin flickvän har du helt rätt. Dock klan jag inte tänka mig någon säga rent spontant ur luften "jag har aldrig slagit min flickvän", utan det kommer i ett sammanhang. Säg att någon har slagit sin flickvän, man diskuterar det.. varför man gjorde det osv, då vill man kanske få sagt att man aldrig har slagit sin flickvän för att de andra ska fatta att man inte behöver det.  Har aldrig hört någon säga detta, men gör detta som ett exempel baserat på ditt exempel.. även om det kanske känns som långsökt..

Samma sak tror jag med DDD-initiativet, man behöver själv vara stark och kunna säga "Nej, jag vill inte åka med" eller "nej, jag kör inte för jag har druckit/drack igår". Det handlar inte om att "få diplom" eller verka vara duktig på något vis. Men många gånger måste man väcka tanken "varför måste jag om han kan avstå?". Så detta diplom handlar nog mer om att man ska tänka efter, och din underskrift är mer ett bevis för dig själv att du läst och förstått... för tragiskt nog förstår inte alla! Och saker som kan uppfattas som rena självklarheter av dig, mig och många andra (som t ex inte köra påverkad) är inte självklarheter hos alla.

MilleN
17 juni 2009 · 9 108 Inlägg

Börjar bli alkolås på de flesta körskolebilarna nu också.

Hade det inte varit så dyrt hade jag gärna haft det i min privata bil.

Braweheart braweheartsfoto.se
17 juni 2009 · 494 Inlägg

En självklart het att skiva på detta

Roger M --- VOLVO 240 DL -83 "LILLABLÅ" --- www.braweheartsfoto.se
"You can take my life, but you can never take my freedom!!!"
Grotesk
17 juni 2009 · 260 Inlägg

Tiger1978 skrev:
Dom har ju tagit ett bra iniativ och beslutat att alla ska gå en kurs angående detta när man tar sitt körkort nu..

Jag gick denna kursen igår, den sk. Risk-ettan. Visst var den dyr som tusan men nog behövlig för flera. Mycket informativ (även om jag visste det mesta och aldrig tänker ta en dropp och köra) och inte alls så långtråkig som väntat.

Jag är också för Alkolås, synd att det dock kostar runt 16000 vad jag förstått.

Senast redigerat av Grotesk (17 juni 2009)

Saab 900 S (1990)
Mortalis VW-nörd?
17 juni 2009 · 4 332 Inlägg

Alkolås ska isf tilldelas de som ngn gång åkt fast för rattfylleri, till självkostnadspris. Är nykterist så blir rätt förbannad om de kommer pracka på mig att köpa ett alkolås tongue
Grovt rattfylleri däremot ska de inte ens få röra en bil igen.

Senast redigerat av Mortalis (17 juni 2009)

blacken
17 juni 2009 ·

Kalaspinglan skrev:
Tack och ingen fara, det är många år sen nu som det hände,
tror att det är många här som har mist någon på samma sätt
och va tvungen att skriva! Sånt här kan inte vara fel att diskutera!
Ville få upp ögonen på folk, kan va bra att få sej en tankeställare kanske.
Speciellt nu inför midsommar, när det är extra mkt fylla osv...

Skälvklart att man inte kör på lyset, men det är ett "känsligt" ämne att nämna och diskutera. Är många gånger skraj när man kör i trafiken på helger och då sent på kvällen när man vet att man kan möta en fyllskalle bakom ratten. Inte så sällan så ser man en del som kör lite "lustigt" om man säger så. Och ibland så har det varit jäkligt nära att smälla av sådana som kör lite "lattjo"..

P.S. Nu vet jag att Gud inte finns

Jag är övertygad om motsatsen, och jag har förlorat många vänner och bekanta både till droger och fylla på vägarna..

Aerodynamik ...
17 juni 2009 · 7 120 Inlägg

blacken skrev:

P.S. Nu vet jag att Gud inte finns

Jag är övertygad om motsatsen

sad

blacken
17 juni 2009 ·

Aerodynamik skrev:

blacken skrev:

P.S. Nu vet jag att Gud inte finns

Jag är övertygad om motsatsen

sad

smile

MilleN
17 juni 2009 · 9 108 Inlägg

En lite hemsk jämförelse är att det är ungefär lika många som kör påverkade varje dag som det finns taxibilar, tänk på det varje gång du ser en taxi.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang