Don't drink & drive's

240boy
18 juni 2009 · 471 Inlägg

soyd skrev:
Kontraktet är på skrivet... Nykterist på grund av att jag tycker att alkohol är helt meningslöst.... Bättre å lägga pengar på annat... smile

/mvh soyd

håller med de där om alkohol. alkohol skapar fanimej bara problem.
(nu ställer ni er frågan Hur kan en 16 årig kille veta detta)
JA jag har smakat.. de hände inget å de var inget speciellt.
jag blev ledsen av det bara. å ja de är inge speciellt med att Dricka
de gör man inte coolare eller tuffare på någe sätt. bara med idiotisk så jag har lovat mig själv
och en speciell kompis till mig att jag ska aldrig mer smaka eller dricka.
SRY för oftopic. Jag skrev på kontraktet!

Skiiit du nedde ! ;)
240boy
18 juni 2009 · 471 Inlägg

240boy skrev:

soyd skrev:
Kontraktet är på skrivet... Nykterist på grund av att jag tycker att alkohol är helt meningslöst.... Bättre å lägga pengar på annat... smile

/mvh soyd

håller med de där om alkohol. alkohol skapar fanimej bara problem.
(nu ställer ni er frågan Hur kan en 16 årig kille veta detta)
JA jag har smakat.. de hände inget å de var inget speciellt.
jag blev ledsen av det bara. å ja de är inge speciellt med att Dricka
de gör man inte coolare eller tuffare på någe sätt. bara med idiotisk så jag har lovat mig själv
och en speciell kompis till mig att jag ska aldrig mer smaka eller dricka.
SRY för oftopic. Jag skrev på kontraktet!

å får jag en medalj så visst tackar jag å tar emot. tongue

Skiiit du nedde ! ;)
Tega Yrkesförare
18 juni 2009 · 1 073 Inlägg

Kalaspinglan skrev:
Vet att i dom nya färdskrivarna i lastbilar så måste man använda sej av körkortet,
men om det är alkolås i dom, de har jag inte en aning om!?

Nä, behöver inte använda körkortet i nya lastbilar. Dock använder man sig av ett "digitalt färdskrivarkort" om man ska köra lagligt, men det går oxå att köra utan.
Alkolås är inget som är originalmonterat i någon lastbil.

Jag tycker dock att alkolås ska vara standard i alla fordon: lastbilar, buss, taxi, privata personbilar mm mm. ALLA fordon som vistas på våra vägar ska ha detta tycker jag. Skulle suttit standard i alla personbilar vid nybilsköp. Inga problem för min del iaf.

NJ_
18 juni 2009 · 2 118 Inlägg

Phaetoon skrev:
En vän till mig försvann midsommarafton för en massa år sedan. (Svartmålaolyckan)
Den onyktra (2,5 promille) föraren överlevde. Han hade bälte. Tre andra strök med.
Dom skulle åka mindre än en kilometer till en efterfest.
R.i.p.

Det finns till och med en film om det,
P.S. Nu vet jag att Gud inte finns


Alkolås någon?
Jag tycker att det borde vara obligatoriskt med tanke på hur mycket elände som alkohol i trafiken skapar.
Ett krav på att samtliga lastbilar/bussar som körs i Sverige (och sen i hela Europa) borde ha det, är väl inte helt orimligt heller?

Jag har alkolås i min lastbil och det är jag väldigt glad över smile (inte för att jag dricker innan jag ska ut och jobba tongue men ni fattar galoppen ?tongue )

D.i.l.l.i.g.a.f
Reeplayed Vi lever i en orättvis värld..
18 juni 2009 · 560 Inlägg

blacken skrev:
Typiskt  Svenskt resonemang,  bara för att en del kör på lyset så ska det drabba alla som äger ett fordon med en massa onödiga kostnader och skit som strular.  Visst alkolås på dom som kör på lyset det är rimligt, men att vi som inte gör det ska få en onödig kostnad nä,nä. Och alkolås är inte lösningen på "problemet", utan den finns i den andra änden av dilemmat så att säga..

Typiskt svenskt resonemang? Det hanldar ju om att vi ska få bort rattfyllon från vägarna och rädda liv.
Så alkolås är inte lösningen på problemet med rattfylla? Hahaha! Säg att det sitter alkolås i ALLA bilar och en person vill köra på fyllan. Han/hon har druckit och kan därför inte starta bilen. Voila! Problemet löst.
Förstår vad du menar när du säger att det inte ska drabba oss Svenssons som aldrig skulle sätta oss i en bil när vi har druckit, men för att få bort problemet kanske det är ett måste. Trist att det ska behöva kosta så mycket.

Eller helt enkelt bygga in det i de nya bilarna. Så småningom kommer alla att köra runt nyktra. Det kommer ju ta många år men det är iaf ett steg i rätt riktning. I dagens läge borde det faktiskt vara lika självklart som att det sitter en ratt i bilen.

Even fools they say, can find a way out of the dark.
kolvas
18 juni 2009 · 4 001 Inlägg

För att börja mitt inlägg så att alla förstår: JAG HAR INGET ÖVER FÖR RATTFYLLON

men:
jag är mer emot överförmynderi, staten kontrollerar mer & mer och ska inte jag få ta ett glas vin eller öl till maten? (för dagens alkolås har nolltolerans)

Sedan så tycker jag att ett sådant här kontrakt som VV skapat känns ungefär som frågan:
Har du slutat slå din fru/man/sambo? hur man än svarar så blir det fel...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
volvo_1987
18 juni 2009 · 1 675 Inlägg

bmx skrev:
beklagar till er alla som har blivit av med någon pga rattfyllerister!

själv har man ALLDRIG vart full,tycker inte om sprit eller nå sånt skit,tycker de känns då jävla meningslöst att hålla på och dricka mm

skrev på kontraktet ja smile

Härligt trodde jag va den ända smile Försår mig inte på varför man ska dricka över huvud taget hmm Låter bara så töntigt. När vännerna frågar varför jag inte följer med och dricker brukar jag säga att man kan gå till konsum och köpa 4 liter cola eller 4 mjölk och halsa rätt upp och ner, då brukar dom bli tysta tongue

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
blacken
18 juni 2009 ·

Reeplayed skrev:

blacken skrev:
Typiskt  Svenskt resonemang,  bara för att en del kör på lyset så ska det drabba alla som äger ett fordon med en massa onödiga kostnader och skit som strular.  Visst alkolås på dom som kör på lyset det är rimligt, men att vi som inte gör det ska få en onödig kostnad nä,nä. Och alkolås är inte lösningen på "problemet", utan den finns i den andra änden av dilemmat så att säga..

Typiskt svenskt resonemang? Det hanldar ju om att vi ska få bort rattfyllon från vägarna och rädda liv.
Så alkolås är inte lösningen på problemet med rattfylla? Hahaha! Säg att det sitter alkolås i ALLA bilar och en person vill köra på fyllan. Han/hon har druckit och kan därför inte starta bilen. Voila! Problemet löst.
Förstår vad du menar när du säger att det inte ska drabba oss Svenssons som aldrig skulle sätta oss i en bil när vi har druckit, men för att få bort problemet kanske det är ett måste. Trist att det ska behöva kosta så mycket.

Eller helt enkelt bygga in det i de nya bilarna. Så småningom kommer alla att köra runt nyktra. Det kommer ju ta många år men det är iaf ett steg i rätt riktning. I dagens läge borde det faktiskt vara lika självklart som att det sitter en ratt i bilen.

Visst fasen är det ett typiskt Svensk resonemang. Vi har förvandlats ifrån ett redligt och hederligt upprättstående folk till en bunt källsorterande trädkramande fi"""ar. Så fort ledarfåret nyser, så bräker vi lydigt med i "fårakören". Lösningen på fyllstyrning är INTE alkolås på fordonen utan att ta reda på VARFÖR folk trots faran kör på lyset. Att tvinga på oskyldiga en fördyring av fordonen är inte lösningen, för dom som vill köra på lyset kommer att köra på lyset oavsett om fordonet har alkolås eller ej. (dom kommer ju runt dom och kör sina fordon, TROTS att deras bilar har alkolås).



Sedan så kommer det att onödigt krångla till fordonen, som redan idag har väldigt avancerade och krånglande styrsystem i sig. För tillverkarna ägnar sig inte åt välgörenhet utan vill tjäna stålar på sina produkter, precis som alla andra tillverkare. Så dom kommer att stoppa in något billigt djäkla Kinaskit, och ta pröjs för som det vore tillverkat i Tyskland.

Och det kommer säkert som "amen i kyrkan" att strula för en, speciellt när skiten har fått några år på nacken..

Senast redigerat av blacken (18 juni 2009)

Rushman Evolution Garage
18 juni 2009 · 1 299 Inlägg

Igår så var en bekant med om en olycka när han körde rattfull, det jag vet är att han fick bilen över sig ligger i respirator och har skadat hjärnan och ryggen allvarligt. Moralpredika om ni vill jag gillar inte killen ändå, men däremot så satt en vän med i den bilen som oxå ligger på sjukhus, vet inte hur det är med honom än =/

Någonting jag tänkt på många gånger är hur fan man ska kunna veta när man inte är i skick att köra dagen efter!?

Självklart kör man ju aldrig samma kväll eller tidigt dagen därpå, men när är det okej att köra?
Ibland kan de ju bli så att man drar i sig riktigt ordentligt, och ibland ända fram till 5-6 tiden, när kan man köra? 15:00? 19:00? Inte dagen därpå över huvud taget?

Är tanken att man själv ska minnas hur mycket man fick i sig, och sen uppskatta hur snabbt man förbränner alkohol?

Jävligt svårt att veta! Och man kan ju känna sig fullt körduglig och kanske tog det ganska lugnt kvällen innan, men så åker man fast i en kontroll å blåser 0.4 eller nåt, vore ju för jäkla surt!!

Tar emot böter med ett leende och är beredd att lämna ifrån mig kortet när jag medvetet kört som en idiot, men att åka fast för att man inte vet bättre hade gjort mig riktigt sne!'

Någon som har något tips på hur man ska göra dagen efter? Konkreta tips!

Sky´s the limit...
blacken
18 juni 2009 ·

Rushman skrev:
Igår så var en bekant med om en olycka när han körde rattfull, det jag vet är att han fick bilen över sig ligger i respirator och har skadat hjärnan och ryggen allvarligt. Moralpredika om ni vill jag gillar inte killen ändå, men däremot så satt en vän med i den bilen som oxå ligger på sjukhus, vet inte hur det är med honom än =/

Någonting jag tänkt på många gånger är hur fan man ska kunna veta när man inte är i skick att köra dagen efter!?

Självklart kör man ju aldrig samma kväll eller tidigt dagen därpå, men när är det okej att köra?
Ibland kan de ju bli så att man drar i sig riktigt ordentligt, och ibland ända fram till 5-6 tiden, när kan man köra? 15:00? 19:00? Inte dagen därpå över huvud taget?

Är tanken att man själv ska minnas hur mycket man fick i sig, och sen uppskatta hur snabbt man förbränner alkohol?

Jävligt svårt att veta! Och man kan ju känna sig fullt körduglig och kanske tog det ganska lugnt kvällen innan, men så åker man fast i en kontroll å blåser 0.4 eller nåt, vore ju för jäkla surt!!

Tar emot böter med ett leende och är beredd att lämna ifrån mig kortet när jag medvetet kört som en idiot, men att åka fast för att man inte vet bättre hade gjort mig riktigt sne!'

Någon som har något tips på hur man ska göra dagen efter? Konkreta tips!

Ganska enkelt, du kan max förbränna 2 cl i timmen, räkna ut hur många cl du har sörplat i dig, slå på en tio timmar på det sen, så är du ganska så "grön".  Men för att vara helt säker, så ge fasen i bilen/hojen ett dygn efter. För bakfyllan är lika "farlig" som själva "huvudfyllan", med avsevärt sämre reflexer och perceptionsförmåga..

Senast redigerat av blacken (18 juni 2009)

Saab_Diana
18 juni 2009 · 401 Inlägg

alkolås borde vara standard i alla fordon som körs på vägarna.
Och har man supit sig dräggfull kvällen innan så ska man skita i o köra överhuvudtaget dagen efter.

Senast redigerat av Saab_Diana (18 juni 2009)

Saab 9-5 "AERO" (2001)
BMW 535 "i" (2012)
Saab 9-5 "2.0" (2000)
loow Jävel
18 juni 2009 · 2 018 Inlägg

När jag fått körkort ska jag köpa en alkotester (billigare än alkolås) Om man har en sån så är det bara att man ska kunna lita på sig själv och inte ta bilen om den visar utslag. Enligt mig är det bättre än inget.

You got to risk it, to get the biscuit :)
Aerodynamik ...
18 juni 2009 · 7 120 Inlägg

240boy skrev:
(nu ställer ni er frågan Hur kan en 16 årig kille veta detta)

Skojar du eller? Hur många 16-åringar är det egentligen som inte dricker? :p

240boy
18 juni 2009 · 471 Inlägg

Aerodynamik skrev:

240boy skrev:
(nu ställer ni er frågan Hur kan en 16 årig kille veta detta)

Skojar du eller? Hur många 16-åringar är det egentligen som inte dricker? :p

Visst visst de har du nog rätt i men ja.. haha

Skiiit du nedde ! ;)
Kalaspinglan
18 juni 2009 · 697 Inlägg

Trevligt att det blev lite respons i det här ämnet och att ngr har skrivit på kontraktet,
det är ju mest en grej som man gör för sin egen del smile
Och det är intressant att se hur folk resonerar om såna här saker!

Det finns nog inga fördelar alls med alkohol, jag kan inte komma på en enda...
Men jag är inte nykterist själv, dricker bara väldigt sällan!

Jag är själv för nolltolerans, skulle inte ens dricka en lättöl om jag ska köra!!
Vissa känner av ett glas vin eller öl men tycker kanske inte det är så farligt, pga att
dom "bara druckit ett glas ju" sad

Audi 80 V6 2,8 "S2 Replikan" (1992)
Skoda Octavia 5E "Kollegan" (2015)
Kalaspinglan
18 juni 2009 · 697 Inlägg

Aerodynamik skrev:

240boy skrev:
(nu ställer ni er frågan Hur kan en 16 årig kille veta detta)

Skojar du eller? Hur många 16-åringar är det egentligen som inte dricker? :p

Kan säga att det är många 16åringar som dricker, är nog mer sällsynt att en 16åring inte har druckit :s

Skoda Octavia 5E "Kollegan" (2015)
Audi 80 V6 2,8 "S2 Replikan" (1992)
Kalaspinglan
18 juni 2009 · 697 Inlägg

blacken skrev:

Reeplayed skrev:

blacken skrev:
Typiskt  Svenskt resonemang,  bara för att en del kör på lyset så ska det drabba alla som äger ett fordon med en massa onödiga kostnader och skit som strular.  Visst alkolås på dom som kör på lyset det är rimligt, men att vi som inte gör det ska få en onödig kostnad nä,nä. Och alkolås är inte lösningen på "problemet", utan den finns i den andra änden av dilemmat så att säga..

Typiskt svenskt resonemang? Det hanldar ju om att vi ska få bort rattfyllon från vägarna och rädda liv.
Så alkolås är inte lösningen på problemet med rattfylla? Hahaha! Säg att det sitter alkolås i ALLA bilar och en person vill köra på fyllan. Han/hon har druckit och kan därför inte starta bilen. Voila! Problemet löst.
Förstår vad du menar när du säger att det inte ska drabba oss Svenssons som aldrig skulle sätta oss i en bil när vi har druckit, men för att få bort problemet kanske det är ett måste. Trist att det ska behöva kosta så mycket.

Eller helt enkelt bygga in det i de nya bilarna. Så småningom kommer alla att köra runt nyktra. Det kommer ju ta många år men det är iaf ett steg i rätt riktning. I dagens läge borde det faktiskt vara lika självklart som att det sitter en ratt i bilen.

Visst fasen är det ett typiskt Svensk resonemang. Vi har förvandlats ifrån ett redligt och hederligt upprättstående folk till en bunt källsorterande trädkramande fi"""ar. Så fort ledarfåret nyser, så bräker vi lydigt med i "fårakören". Lösningen på fyllstyrning är INTE alkolås på fordonen utan att ta reda på VARFÖR folk trots faran kör på lyset. Att tvinga på oskyldiga en fördyring av fordonen är inte lösningen, för dom som vill köra på lyset kommer att köra på lyset oavsett om fordonet har alkolås eller ej. (dom kommer ju runt dom och kör sina fordon, TROTS att deras bilar har alkolås).



Sedan så kommer det att onödigt krångla till fordonen, som redan idag har väldigt avancerade och krånglande styrsystem i sig. För tillverkarna ägnar sig inte åt välgörenhet utan vill tjäna stålar på sina produkter, precis som alla andra tillverkare. Så dom kommer att stoppa in något billigt djäkla Kinaskit, och ta pröjs för som det vore tillverkat i Tyskland.

Och det kommer säkert som "amen i kyrkan" att strula för en, speciellt när skiten har fått några år på nacken..

Dom alkolåsen vi har i taxibilarna, krånglar aldrig!! Det är inga avancerade grejer,
ska bara på service en gång om året och det tar inte mga minuter smile

Audi 80 V6 2,8 "S2 Replikan" (1992)
Skoda Octavia 5E "Kollegan" (2015)
blacken
18 juni 2009 ·

Kalaspinglan skrev:

blacken skrev:

Reeplayed skrev:

Typiskt svenskt resonemang? Det hanldar ju om att vi ska få bort rattfyllon från vägarna och rädda liv.
Så alkolås är inte lösningen på problemet med rattfylla? Hahaha! Säg att det sitter alkolås i ALLA bilar och en person vill köra på fyllan. Han/hon har druckit och kan därför inte starta bilen. Voila! Problemet löst.
Förstår vad du menar när du säger att det inte ska drabba oss Svenssons som aldrig skulle sätta oss i en bil när vi har druckit, men för att få bort problemet kanske det är ett måste. Trist att det ska behöva kosta så mycket.

Eller helt enkelt bygga in det i de nya bilarna. Så småningom kommer alla att köra runt nyktra. Det kommer ju ta många år men det är iaf ett steg i rätt riktning. I dagens läge borde det faktiskt vara lika självklart som att det sitter en ratt i bilen.

Visst fasen är det ett typiskt Svensk resonemang. Vi har förvandlats ifrån ett redligt och hederligt upprättstående folk till en bunt källsorterande trädkramande fi"""ar. Så fort ledarfåret nyser, så bräker vi lydigt med i "fårakören". Lösningen på fyllstyrning är INTE alkolås på fordonen utan att ta reda på VARFÖR folk trots faran kör på lyset. Att tvinga på oskyldiga en fördyring av fordonen är inte lösningen, för dom som vill köra på lyset kommer att köra på lyset oavsett om fordonet har alkolås eller ej. (dom kommer ju runt dom och kör sina fordon, TROTS att deras bilar har alkolås).



Sedan så kommer det att onödigt krångla till fordonen, som redan idag har väldigt avancerade och krånglande styrsystem i sig. För tillverkarna ägnar sig inte åt välgörenhet utan vill tjäna stålar på sina produkter, precis som alla andra tillverkare. Så dom kommer att stoppa in något billigt djäkla Kinaskit, och ta pröjs för som det vore tillverkat i Tyskland.

Och det kommer säkert som "amen i kyrkan" att strula för en, speciellt när skiten har fått några år på nacken..

Dom alkolåsen vi har i taxibilarna, krånglar aldrig!! Det är inga avancerade grejer,
ska bara på service en gång om året och det tar inte mga minuter smile

och ändå kan dom  komma runt dom och köra, trots att bilarna har alkolås. och strula kommer låsen att  att göra, var så säker. och jo, avancerade är dom..

Kalaspinglan
18 juni 2009 · 697 Inlägg

blacken skrev:

Kalaspinglan skrev:

blacken skrev:

Visst fasen är det ett typiskt Svensk resonemang. Vi har förvandlats ifrån ett redligt och hederligt upprättstående folk till en bunt källsorterande trädkramande fi"""ar. Så fort ledarfåret nyser, så bräker vi lydigt med i "fårakören". Lösningen på fyllstyrning är INTE alkolås på fordonen utan att ta reda på VARFÖR folk trots faran kör på lyset. Att tvinga på oskyldiga en fördyring av fordonen är inte lösningen, för dom som vill köra på lyset kommer att köra på lyset oavsett om fordonet har alkolås eller ej. (dom kommer ju runt dom och kör sina fordon, TROTS att deras bilar har alkolås).



Sedan så kommer det att onödigt krångla till fordonen, som redan idag har väldigt avancerade och krånglande styrsystem i sig. För tillverkarna ägnar sig inte åt välgörenhet utan vill tjäna stålar på sina produkter, precis som alla andra tillverkare. Så dom kommer att stoppa in något billigt djäkla Kinaskit, och ta pröjs för som det vore tillverkat i Tyskland.

Och det kommer säkert som "amen i kyrkan" att strula för en, speciellt när skiten har fått några år på nacken..

Dom alkolåsen vi har i taxibilarna, krånglar aldrig!! Det är inga avancerade grejer,
ska bara på service en gång om året och det tar inte mga minuter smile

och ändå kan dom  komma runt dom och köra, trots att bilarna har alkolås. och strula kommer låsen att  att göra, var så säker. och jo, avancerade är dom..

Kanske nån annan som blåser åt dom då, jag vet inte :s

Skoda Octavia 5E "Kollegan" (2015)
Audi 80 V6 2,8 "S2 Replikan" (1992)
zortep
20 juni 2009 · 911 Inlägg

Kalaspinglan skrev:

Phaetoon skrev:
En vän till mig försvann midsommarafton för en massa år sedan. (Svartmålaolyckan)
Den onyktra (2,5 promille) föraren överlevde. Han hade bälte. Tre andra strök med.
Dom skulle åka mindre än en kilometer till en efterfest.
R.i.p.

Det finns till och med en film om det,
P.S. Nu vet jag att Gud inte finns


Alkolås någon?
Jag tycker att det borde vara obligatoriskt med tanke på hur mycket elände som alkohol i trafiken skapar.
Ett krav på att samtliga lastbilar/bussar som körs i Sverige (och sen i hela Europa) borde ha det, är väl inte helt orimligt heller?

Beklagar sorgen och han med 2,5 promille fick säkert inte så mkt straff heller sad

Jag kör taxi och i alla taxibilar är det lag på alkolås,
det är suveränt bra uppfinning och borde finnas i alla bilar,
speciellt i yrkesfordon!


Dessa är eftermonterade på bilarna och funkar kanon cool

jobbar som bilmeck, och det är faktiskt inte alla taxibilar som har alkolås !  tror inte det är lag på det heller , utan sunt förnuft ifrån de som driver bolagen !

pic up the phone, wazzzaaa
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang