Don't drink & drive's

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
20 juni 2009 · 2 252 Inlägg

NJ_ skrev:

Phaetoon skrev:
En vän till mig försvann midsommarafton för en massa år sedan. (Svartmålaolyckan)
Den onyktra (2,5 promille) föraren överlevde. Han hade bälte. Tre andra strök med.
Dom skulle åka mindre än en kilometer till en efterfest.
R.i.p.

Det finns till och med en film om det,
P.S. Nu vet jag att Gud inte finns


Alkolås någon?
Jag tycker att det borde vara obligatoriskt med tanke på hur mycket elände som alkohol i trafiken skapar.
Ett krav på att samtliga lastbilar/bussar som körs i Sverige (och sen i hela Europa) borde ha det, är väl inte helt orimligt heller?

Jag har alkolås i min lastbil och det är jag väldigt glad över smile (inte för att jag dricker innan jag ska ut och jobba tongue men ni fattar galoppen ?tongue )

Vi har de också monterat i våra lastbilar,
de är nu ett krav att ha det från Vägverket för att man ska få köra på deras vägarbeten så ska fordonen vara utrustade med detta, gäller dock inte vältar och lastmaskiner.

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Kalaspinglan
20 juni 2009 · 697 Inlägg

zortep skrev:

Kalaspinglan skrev:

Phaetoon skrev:
En vän till mig försvann midsommarafton för en massa år sedan. (Svartmålaolyckan)
Den onyktra (2,5 promille) föraren överlevde. Han hade bälte. Tre andra strök med.
Dom skulle åka mindre än en kilometer till en efterfest.
R.i.p.

Det finns till och med en film om det,
P.S. Nu vet jag att Gud inte finns


Alkolås någon?
Jag tycker att det borde vara obligatoriskt med tanke på hur mycket elände som alkohol i trafiken skapar.
Ett krav på att samtliga lastbilar/bussar som körs i Sverige (och sen i hela Europa) borde ha det, är väl inte helt orimligt heller?

Beklagar sorgen och han med 2,5 promille fick säkert inte så mkt straff heller sad

Jag kör taxi och i alla taxibilar är det lag på alkolås,
det är suveränt bra uppfinning och borde finnas i alla bilar,
speciellt i yrkesfordon!


Dessa är eftermonterade på bilarna och funkar kanon cool

jobbar som bilmeck, och det är faktiskt inte alla taxibilar som har alkolås !  tror inte det är lag på det heller , utan sunt förnuft ifrån de som driver bolagen !

Kanske är olika för olika län??? Enligt hallands länsstyrelse ska det vara det hos oss och alltid när polisen stoppar mej så frågar dom efter det :s

Skoda Octavia 5E "Kollegan" (2015)
Audi 80 V6 2,8 "S2 Replikan" (1992)
Kalaspinglan
20 juni 2009 · 697 Inlägg

The_Mechanic skrev:

NJ_ skrev:

Phaetoon skrev:
En vän till mig försvann midsommarafton för en massa år sedan. (Svartmålaolyckan)
Den onyktra (2,5 promille) föraren överlevde. Han hade bälte. Tre andra strök med.
Dom skulle åka mindre än en kilometer till en efterfest.
R.i.p.

Det finns till och med en film om det,
P.S. Nu vet jag att Gud inte finns


Alkolås någon?
Jag tycker att det borde vara obligatoriskt med tanke på hur mycket elände som alkohol i trafiken skapar.
Ett krav på att samtliga lastbilar/bussar som körs i Sverige (och sen i hela Europa) borde ha det, är väl inte helt orimligt heller?

Jag har alkolås i min lastbil och det är jag väldigt glad över smile (inte för att jag dricker innan jag ska ut och jobba tongue men ni fattar galoppen ?tongue )

Vi har de också monterat i våra lastbilar,
de är nu ett krav att ha det från Vägverket för att man ska få köra på deras vägarbeten så ska fordonen vara utrustade med detta, gäller dock inte vältar och lastmaskiner.

Men det är väl okej, eller??

Skoda Octavia 5E "Kollegan" (2015)
Audi 80 V6 2,8 "S2 Replikan" (1992)
Kalaspinglan
23 juni 2009 · 697 Inlägg

Va ganska mga som körde onyktra under midsommar-helgen, i Halmstad iaf sad

Audi 80 V6 2,8 "S2 Replikan" (1992)
Skoda Octavia 5E "Kollegan" (2015)
_Wallis_
23 juni 2009 · 4 506 Inlägg

Jag hade en framför mig. Ringde snuten på henne en däga i 40års åldern körde helt åt h-vete

Edit* På midsommar.

Senast redigerat av _Wallis_ (23 juni 2009)

Kan du andas kan du dö.
blacken
23 juni 2009 ·

Kalaspinglan skrev:

blacken skrev:

Kalaspinglan skrev:

Dom alkolåsen vi har i taxibilarna, krånglar aldrig!! Det är inga avancerade grejer,
ska bara på service en gång om året och det tar inte mga minuter smile

och ändå kan dom  komma runt dom och köra, trots att bilarna har alkolås. och strula kommer låsen att  att göra, var så säker. och jo, avancerade är dom..

Kanske nån annan som blåser åt dom då, jag vet inte :s

Och där så har mitt största argument emot att tvinga alla att montera alkolås. För det funkar inte som det var tänkt och är som vanligt när "storebror" ska vias sig duktig, ett slag i luften som enbart drabbar oskyldiga, och inte har avsedd effekt..

Nehe
23 juni 2009 · 687 Inlägg

blacken skrev:
Och där så har mitt största argument emot att tvinga alla att montera alkolås. För det funkar inte som det var tänkt och är som vanligt när "storebror" ska vias sig duktig, ett slag i luften som enbart drabbar oskyldiga, och inte har avsedd effekt..

ÄR inte "storebrors" fel att annat löst folk skulle blåsa åt de så de kan köra onyktra. Det är människors fel.

Förstår inte hur allt ont kan vara "storebrors" fel.

blacken
23 juni 2009 ·

Nehe skrev:

blacken skrev:
Och där så har mitt största argument emot att tvinga alla att montera alkolås. För det funkar inte som det var tänkt och är som vanligt när "storebror" ska vias sig duktig, ett slag i luften som enbart drabbar oskyldiga, och inte har avsedd effekt..

ÄR inte "storebrors" fel att annat löst folk skulle blåsa åt de så de kan köra onyktra. Det är människors fel.

Förstår inte hur allt ont kan vara "storebrors" fel.

Nej det kan jag förstå att du inte inser, för han är ju din "boss" och Bossen har ju aldrig fel, eller hur? smile. Men nu så är det inte det som är huvudfrågan utan den är ju varför ska "oskyldiga" lida för vad muppskallar gör?. dvs att tvinga alla att montera ett alkolås är inte rätt sätt att komma åt problemet, utan det drabbar bara dom som inte kör på lyset, medans dom som vill göra det kommer att göra det, oavsett.

Den sk: berömda "lösningen" ligger diametralt i frågan så att säga, varför kör folk på lyset? varför krökar en del pannan ur led så fort ett tillfälle gives?.mm,mm. Där ska insaterna läggas på problemet, "man ska stämma i bäcken, inte i ån"..

Senast redigerat av blacken (23 juni 2009)

Nehe
23 juni 2009 · 687 Inlägg

blacken skrev:
Nej det kan jag förstå att du inte inser, för han är ju din "boss" och Bossen har ju aldrig fel, eller hur? smile. Men nu så är det inte det som är huvudfrågan utan den är ju varför ska "oskyldiga" lida för vad muppskallar gör?. dvs att tvinga alla att montera ett alkolås är inte rätt sätt att komma åt problemet, utan det drabbar bara dom som inte kör på lyset, medans dom som vill göra det kommer att göra det, oavsett.

Den sk: berömda "lösningen" ligger diametralt i frågan så att säga, varför kör folk på lyset? varför krökar en del pannan ur led så fort ett tillfälle gives?.mm,mm. Där ska insaterna läggas på problemet, "man ska stämma i bäcken, inte i ån"..

Det du säger är så sant som det är sagt men det är ett STORT problem i din frågeställning. Hur många av ratt/drog rattfylleri körningarna i Sverige idag är rutinmässiga av densamma människor som alltid brukar köra rattfulla och hur stor det är inpulskörningar av annars "normalt" folk som aldrig skulle göra det i annat fall. (Ex. Personen som tar bilen till festen, dricker och missar sin buss och måste hem). (Ex2. Personen som krökar på hemma sen ringer flickvännen och gör slut och han blir enormt ledsen och måste ta bilen till henne för att prata henne till rätta). osv osv.

Alla sådana körningar försvinner om man monterar alkolås i samtliga bilar. Javisst blir gemene man drabbad men är det inte ett litet pris att betala om man kan minska fyllerikörningarna med säkerligen 60%?.

Priset som man betalar är att man måste vara så himla omständig att blåsa varje gång man startar bilen, vad tar det? 4-5sek... Givetvis så skulle ju staten bekosta monteringen av alkolåsen i mitt tycke.

En annan liten parantes bara är att ingen gillar ens chef inte ens jag. Tro mig.

Senast redigerat av Nehe (23 juni 2009)

kolvas
23 juni 2009 · 4 001 Inlägg

Nehe skrev:
Det du säger är så sant som det är sagt men det är ett STORT problem i din frågeställning. Hur många av ratt/drog rattfylleri körningarna i Sverige idag är rutinmässiga av densamma människor som alltid brukar köra rattfulla och hur stor det är inpulskörningar av annars "normalt" folk som aldrig skulle göra det i annat fall. (Ex. Personen som tar bilen till festen, dricker och missar sin buss och måste hem). (Ex2. Personen som krökar på hemma sen ringer flickvännen och gör slut och han blir enormt ledsen och måste ta bilen till henne för att prata henne till rätta). osv osv.

Alla sådana körningar försvinner om man monterar alkolås i samtliga bilar. Javisst blir gemene man drabbad men är det inte ett litet pris att betala om man kan minska fyllerikörningarna med säkerligen 60%?.

Priset som man betalar är att man måste vara så himla omständig att blåsa varje gång man startar bilen, vad tar det? 4-5sek... Givetvis så skulle ju staten bekosta monteringen av alkolåsen i mitt tycke.

En annan liten parantes bara är att ingen gillar ens chef inte ens jag. Tro mig.

kommer inte ihåg exakt var jag hittade statistiken men det var någonstans på VV eller DDD:s hemsida, det är ca 80% av alla fyllekörningar görs av återfallsförare, alltså dom som kört på fyllan förr.
Det är en ganska liten del av körningarna som görs av de personer som du benämnde som exempel 2.

Sättet att få bort fyllekörningar handlar om att ha fler poliser som gör kontroller & mer utbildning samt att se till att ge de som gjort detta rätt stöd så dom inte gör det igen.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Nehe
23 juni 2009 · 687 Inlägg

kolvas skrev:
kommer inte ihåg exakt var jag hittade statistiken men det var någonstans på VV eller DDD:s hemsida, det är ca 80% av alla fyllekörningar görs av återfallsförare, alltså dom som kört på fyllan förr.
Det är en ganska liten del av körningarna som görs av de personer som du benämnde som exempel 2.

Sättet att få bort fyllekörningar handlar om att ha fler poliser som gör kontroller & mer utbildning samt att se till att ge de som gjort detta rätt stöd så dom inte gör det igen.

Då vill jag se vart det står.

De som rutinmässigt kör rattfulla som jag stött på gör det av påverkan av någon annan slags drog än alkohol. Oftast ej samma dag de tagit drogen men vissa tunga droger sitter ju i flera veckor. De som kör rattfulla i form av alkohol som jag oftast stöter på gör det i samband med något större event tex en ishockeymatch/fotbollsmatch liknande då de tagit 2-3öl.

Men, men detta är mitt egna tyckte och vad jag själv har erfarenhet av men säger statistiken annan så är det självklart en annan verklighet än vad jag upplever den som.

Senast redigerat av Nehe (23 juni 2009)

mulleina
23 juni 2009 · 715 Inlägg

kolvas skrev:

Nehe skrev:
Det du säger är så sant som det är sagt men det är ett STORT problem i din frågeställning. Hur många av ratt/drog rattfylleri körningarna i Sverige idag är rutinmässiga av densamma människor som alltid brukar köra rattfulla och hur stor det är inpulskörningar av annars "normalt" folk som aldrig skulle göra det i annat fall. (Ex. Personen som tar bilen till festen, dricker och missar sin buss och måste hem). (Ex2. Personen som krökar på hemma sen ringer flickvännen och gör slut och han blir enormt ledsen och måste ta bilen till henne för att prata henne till rätta). osv osv.

Alla sådana körningar försvinner om man monterar alkolås i samtliga bilar. Javisst blir gemene man drabbad men är det inte ett litet pris att betala om man kan minska fyllerikörningarna med säkerligen 60%?.

Priset som man betalar är att man måste vara så himla omständig att blåsa varje gång man startar bilen, vad tar det? 4-5sek... Givetvis så skulle ju staten bekosta monteringen av alkolåsen i mitt tycke.

En annan liten parantes bara är att ingen gillar ens chef inte ens jag. Tro mig.

kommer inte ihåg exakt var jag hittade statistiken men det var någonstans på VV eller DDD:s hemsida, det är ca 80% av alla fyllekörningar görs av återfallsförare, alltså dom som kört på fyllan förr.
Det är en ganska liten del av körningarna som görs av de personer som du benämnde som exempel 2.

Sättet att få bort fyllekörningar handlar om att ha fler poliser som gör kontroller & mer utbildning samt att se till att ge de som gjort detta rätt stöd så dom inte gör det igen.

Med tanke på att alla klagar på omständigheten med alkolås och att oskyldiga drabbas och måste blåsa så kanske det ska vara tvång på personer som har blivit tagna en gång för då har vi "bara" 20% enligt han ovan och jo självklart någon procent som kanske lyckas överlista låset + att vi slipper att oskyldiga drabbas

Senast redigerat av mulleina (23 juni 2009)

blacken
23 juni 2009 ·

Nehe skrev:

blacken skrev:
Nej det kan jag förstå att du inte inser, för han är ju din "boss" och Bossen har ju aldrig fel, eller hur? smile. Men nu så är det inte det som är huvudfrågan utan den är ju varför ska "oskyldiga" lida för vad muppskallar gör?. dvs att tvinga alla att montera ett alkolås är inte rätt sätt att komma åt problemet, utan det drabbar bara dom som inte kör på lyset, medans dom som vill göra det kommer att göra det, oavsett.

Den sk: berömda "lösningen" ligger diametralt i frågan så att säga, varför kör folk på lyset? varför krökar en del pannan ur led så fort ett tillfälle gives?.mm,mm. Där ska insaterna läggas på problemet, "man ska stämma i bäcken, inte i ån"..

Det du säger är så sant som det är sagt men det är ett STORT problem i din frågeställning. Hur många av ratt/drog rattfylleri körningarna i Sverige idag är rutinmässiga av densamma människor som alltid brukar köra rattfulla och hur stor det är inpulskörningar av annars "normalt" folk som aldrig skulle göra det i annat fall. (Ex. Personen som tar bilen till festen, dricker och missar sin buss och måste hem). (Ex2. Personen som krökar på hemma sen ringer flickvännen och gör slut och han blir enormt ledsen och måste ta bilen till henne för att prata henne till rätta). osv osv.

Alla sådana körningar försvinner om man monterar alkolås i samtliga bilar. Javisst blir gemene man drabbad men är det inte ett litet pris att betala om man kan minska fyllerikörningarna med säkerligen 60%?.
Priset som man betalar är att man måste vara så himla omständig att blåsa varje gång man startar bilen, vad tar det? 4-5sek... Givetvis så skulle ju staten bekosta monteringen av alkolåsen i mitt tycke.

En annan liten parantes bara är att ingen gillar ens chef inte ens jag. Tro mig.

Är helt övertygad om att dom "vana" fyllestyrarna skulle fortsätta att ratta "fulla", för det skulle tvärsäkert att dyka upp mojängmojicker som lurar alkolåsen. Så problemet kvarstår bara det att jag får en onödig skitapparat i min bil som avsevärt kommer att göra mitt bilåkande besvärligare, krångligare och dyrare på grund av att några få inte vill vara som folk, och att sedan veta om att trots att jag har blivit tvungen att montera skiten i min bil, så kommer skitstövlarna att fortsätta att köra på lyset. Känns liksom lite meningslöst då.

Att enbart skyffla över "ansvaret" och "lösningen" på tekniken är helt fel väg, men både den enskilda individen och "storebror" är mycket benägna att begagna sig av den utvägen på "problemet".

Och man behöver inte digga "chefen" bara det faktumet ATT han alltid har rätt, är det som gäller om man vill vara kvar på baxet så att säga..wink

Tiger1978 Fattig student
23 juni 2009 · 1 282 Inlägg

"Jag har aldrig krockat, så jag behöver ingen försäkring" Det är ju en bra jämnförning för er som inte villl bekosta andras dumheter.. Jag fattar inte vad det är för inställning när man kan räkna ut att det skulle föra oss ett steg närmre nollvisionen.. Alkolås i alla bilar och hårdare straff för folk som åker för grov rattfylla eller återfallsförbrytarna.. grovt fängelsestraff och svinigt höga böter.. Böterna hade faktiskt kunna användas till att bekosta en del av kostnaderna för montering av alkolåsen...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
skjortan Down n`out
23 juni 2009 · 514 Inlägg

Tiger1978 skrev:
Dom har ju tagit ett bra iniativ och beslutat att alla ska gå en kurs angående detta när man tar sitt körkort nu, den skulle varit gratis för alla jag har pratat med gnäller på att det bara är ett sätt att plocka pengar av folk..
Beklagar verkligen sorgen, har själv blivit av med en vän på detta viset..

gjorde precis den kursen, riktigt bra synd bara att det kostar 900 kr för att lyssan i 3-5 tim,

Down n`out
blacken
23 juni 2009 ·

Tiger1978 skrev:
"Jag har aldrig krockat, så jag behöver ingen försäkring" Det är ju en bra jämnförning för er som inte villl bekosta andras dumheter.. Jag fattar inte vad det är för inställning när man kan räkna ut att det skulle föra oss ett steg närmre nollvisionen.. Alkolås i alla bilar och hårdare straff för folk som åker för grov rattfylla eller återfallsförbrytarna.. grovt fängelsestraff och svinigt höga böter.. Böterna hade faktiskt kunna användas till att bekosta en del av kostnaderna för montering av alkolåsen...

Det är inte ens jämförbart att hävda en sådan ståndpunkt. vi talar om två helt diametrala företeelser.
Och nollvisionen är en chimär, den kommer aldrig att uppnås med mindre än att all trafik förbjuds, bilar, cyklar,hojar, kundvagnar, trehjulingar,ekor, rullskridskor, punkbrädor, skidor osv. Och att alla inte går ut utan sitter snällt hemma hela ens livstid. Så KANSKE nollvisionen kan uppnås.
Men okej dom som har kört på lyset kan man tvinga att ha ett alkolås det är en sak, men att tvinga alla, är en annan. Gränsar faktiskt till diktatur..

Nehe
23 juni 2009 · 687 Inlägg

blacken skrev:
Är helt övertygad om att dom "vana" fyllestyrarna skulle fortsätta att ratta "fulla", för det skulle tvärsäkert att dyka upp mojängmojicker som lurar alkolåsen. Så problemet kvarstår bara det att jag får en onödig skitapparat i min bil som avsevärt kommer att göra mitt bilåkande besvärligare, krångligare och dyrare på grund av att några få inte vill vara som folk, och att sedan veta om att trots att jag har blivit tvungen att montera skiten i min bil, så kommer skitstövlarna att fortsätta att köra på lyset. Känns liksom lite meningslöst då.

Att enbart skyffla över "ansvaret" och "lösningen" på tekniken är helt fel väg, men både den enskilda individen och "storebror" är mycket benägna att begagna sig av den utvägen på "problemet".

Och man behöver inte digga "chefen" bara det faktumet ATT han alltid har rätt, är det som gäller om man vill vara kvar på baxet så att säga..wink

Det är inte vaneförbrytarna man får bort utan det är de som kör på fyllan rent impulsivt. Och någon enstaka gång.

blacken
23 juni 2009 ·

Nehe skrev:

blacken skrev:
Är helt övertygad om att dom "vana" fyllestyrarna skulle fortsätta att ratta "fulla", för det skulle tvärsäkert att dyka upp mojängmojicker som lurar alkolåsen. Så problemet kvarstår bara det att jag får en onödig skitapparat i min bil som avsevärt kommer att göra mitt bilåkande besvärligare, krångligare och dyrare på grund av att några få inte vill vara som folk, och att sedan veta om att trots att jag har blivit tvungen att montera skiten i min bil, så kommer skitstövlarna att fortsätta att köra på lyset. Känns liksom lite meningslöst då.

Att enbart skyffla över "ansvaret" och "lösningen" på tekniken är helt fel väg, men både den enskilda individen och "storebror" är mycket benägna att begagna sig av den utvägen på "problemet".

Och man behöver inte digga "chefen" bara det faktumet ATT han alltid har rätt, är det som gäller om man vill vara kvar på baxet så att säga..wink

Det är inte vaneförbrytarna man får bort utan det är de som kör på fyllan rent impulsivt. Och någon enstaka gång.

Det är ganska så tveksamt ens det. För det kommer att dyka upp "mojickmojänger" som lurar alkolåsen, säkert som "amen i kyrkan". och dom kontraptionerna kommer att införskaffas av "kreti och pleti" dvs dom spontana fyllerattmuffarna,  och dom sågspånen kommer absolut att vilja testa apparattjofräserna. Så behållningen av ett tvång är nog i det långa loppet mindre verksamt mot dilemmat än att lugga en flintskallig, eller att äta en uppäten ostmacka, eller att kreta ett ihåligt hål i en uppbrunnen träbit, med en bladlös kniv utan skaft...

Om man ska lägga ner någon energi på företeèlsen så ska man jobba stenhårt på folks attityd till trafiken och den nödvändiga nykterheten i den...

Senast redigerat av blacken (23 juni 2009)

Phaetoon
23 juni 2009 · 8 156 Inlägg

blacken skrev:
Det är ganska så tveksamt ens det. För det kommer att dyka upp "mojickmojänger" som lurar alkolåsen, säkert som "amen i kyrkan". och dom kontraptionerna kommer att införskaffas av "kreti och pleti" dvs dom spontana fyllerattmuffarna,  och dom sågspånen kommer absolut att vilja testa apparattjofräserna. Så behållningen av ett tvång är nog i det långa loppet mindre verksamt mot dilemmat än att lugga en flintskallig, eller att äta en uppäten ostmacka, eller att kreta ett ihåligt hål i en uppbrunnen träbit, med en bladlös kniv utan skaft...

Om man ska lägga ner någon energi på företeèlsen så ska man jobba stenhårt på folks attityd till trafiken och den nödvändiga nykterheten i den...

Fast man blir nog av med ungdomar som kör på fyllan? Ingen vill väl skaffa en sådan apparat och visa den öppet? Dessutom så kanske man tänker efter en extra gång om man funderar på att köpa en sådan apparat? Är jag alkis eller ej?
Ganska så stor alkis-varning över en sådan sak...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
blacken
23 juni 2009 ·

Phaetoon skrev:

blacken skrev:
Det är ganska så tveksamt ens det. För det kommer att dyka upp "mojickmojänger" som lurar alkolåsen, säkert som "amen i kyrkan". och dom kontraptionerna kommer att införskaffas av "kreti och pleti" dvs dom spontana fyllerattmuffarna,  och dom sågspånen kommer absolut att vilja testa apparattjofräserna. Så behållningen av ett tvång är nog i det långa loppet mindre verksamt mot dilemmat än att lugga en flintskallig, eller att äta en uppäten ostmacka, eller att kreta ett ihåligt hål i en uppbrunnen träbit, med en bladlös kniv utan skaft...

Om man ska lägga ner någon energi på företeèlsen så ska man jobba stenhårt på folks attityd till trafiken och den nödvändiga nykterheten i den...

Fast man blir nog av med ungdomar som kör på fyllan? Ingen vill väl skaffa en sådan apparat och visa den öppet? Dessutom så kanske man tänker efter en extra gång om man funderar på att köpa en sådan apparat? Är jag alkis eller ej?
Ganska så stor alkis-varning över en sådan sak...

lollol Du har tydligen inte lärt dig så mycket av vad människor gör och inte gör?. Speciellt inte ungdomar, en sådan mackapär skulle vara defenetivt både kult och status att inneha för dom flesta ungdomar och även en hel del "äldre"..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang