2449
Sök

Volvo 855 t5r hackar när laddet nästan är på max??

55 Inlägg
19 juli 2009
#41
så om det är -o.8 bar på tomgång och 0.2 på max på drag i körning  e det äns bra  jag bytte alla slangar och olje fällan men de hjälpte inte  och lite tänd delar


724 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
#42
Edox skrev:
så om det är -o.8 bar på tomgång och 0.2 på max på drag i körning  e det äns bra  jag bytte alla slangar och olje fällan men de hjälpte inte  och lite tänd delar

0.2 är på tok för lite ska ligga på ca 0.6 org.


24 Inlägg
19 juli 2009
#43
Svajar laddtrycket eller "klipper" den av bara?
Jag skulle kolla följande: ALLA vaccumslangar, tryckslangen till gasspjället(den med slanganslutning till tomgångsmotorn), tryckklockan till wastegaten.


724 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
#44
Laddet svajar.
kollade för skojs skull min databox och hittade något väldigt intressant. kolla länken.
jag hade ett org chipp till en vanlig t5:a som jag satte ditt...men bilen svajar fortfarande dock...någon som vet va fan detta är??
www.garaget.org/?car=157721&image=1500253

kolla de också lite närmare på turbon..serie nr är bort skrapat.
Om nu detta va trim chip så va det helt värde löst!

Kollade även felkoder efter chip bytet då kom bara 1-2-1 denna gång.
Senast redigerat av volvo-racer (19 juli 2009)


55 Inlägg
19 juli 2009
#45
samma med min men skruvade ut wg 2 vara kom upp till ca 0.3 -0.4 antagligen ett trim chip  har den brunit upp i mitten ?


724 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
#46
Edox skrev:
samma med min men skruvade ut wg 2 vara kom upp till ca 0.3 -0.4 antagligen ett trim chip  har den brunit upp i mitten ?

jag har skruvat 4 varv nu och den laddar på bra, ca 1cm från "toppen" fast det svajar fortfarande.
verkar inte som det har brunnit....inte bränt eller nåt liknade.
Senast redigerat av volvo-racer (19 juli 2009)


Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
19 juli 2009
#47
Kanske bara rivit bord klistermärket på vars de är köpt.. Vilket laddtryck peakar du på resp stannar du på vid fullast?

724 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
#48
air_denka skrev:
Kanske bara rivit bord klistermärket på vars de är köpt.. Vilket laddtryck peakar du på resp stannar du på vid fullast?

Ser mera ut som någon skrapat då det är hacka där märket ska sitta.
jag har inge laddmätare så jag vet inte vad jag ligger på..går efter org mätaren i bilen för tillfället.


402 Inlägg
19 juli 2009
#49
Hur är motorn i skicket? Det kan inte va så att knacksensorerna känner av spikningar,
och går in och sänker laddtrycket pga det? Datorn sänker laddet tills spikningarna
försvinner och börjar ladda på igen-nya spikningar-sänkt ladd osv? Svajar den vid
alla varvtal, eller är de särskilt markant vid mellanvarv? En teori bara.hmm


424 Inlägg
19 juli 2009
#50
volvo-racer skrev:
Laddet svajar.
kollade för skojs skull min databox och hittade något väldigt intressant. kolla länken.
jag hade ett org chipp till en vanlig t5:a som jag satte ditt...men bilen svajar fortfarande dock...någon som vet va fan detta är??
www.garaget.org/?car=157721&image=1500253

kolla de också lite närmare på turbon..serie nr är bort skrapat.
Om nu detta va trim chip så va det helt värde löst!

Kollade även felkoder efter chip bytet då kom bara 1-2-1 denna gång.

Det satt alltså en sockel fast lödd i boxen? Original ska man ju inte kunna ta ur chippet, det sitter ju fast där! Tror fortfarande du har för mycket ladd så att boxen säger ifrån! Har bilen gått långt ? Har du känt på turbon om den glappar något?

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

724 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
#51
Skicket på motorn verkar väldigt bra..knackar inte ens på morgonen.
Den svajar bara när laddet nästan når sin topp.
kände på turbon iför går och då va det inte det minsta glapp.
bilen har gått 256xxmil idag.
Men kan knacksensorerna ge fel kod??
ska kolla allt igen imorgon...rör slangar ja allt jag kommer åt.
Men jag tror inte jag laddar för mycket.

Kollar och rengjort luftslangen till turbon=inga hål.
Dubbel kollat alla luft slangar till MV och turbon=allt sitter som det ska, inga hål.
Senast redigerat av volvo-racer (20 juli 2009)


724 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
#52
Glömde beställa tändkabeln som går till tändspolen...den ingick inte man köpte tändkabelsaten....hoppas det löser problemet.


Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
20 juli 2009
#53
Pinnenpabacken skrev:
Hur är motorn i skicket? Det kan inte va så att knacksensorerna känner av spikningar,
och går in och sänker laddtrycket pga det? Datorn sänker laddet tills spikningarna
försvinner och börjar ladda på igen-nya spikningar-sänkt ladd osv? Svajar den vid
alla varvtal, eller är de särskilt markant vid mellanvarv? En teori bara.hmm

Den sänker tändingen isåfall..

55 Inlägg
724 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
#55
Kollade lite närmare på tändstiften och dom va inte volvo org. ska testa och byta dom ifall tändspole sladden inte funkar. då dom på volvo sa att bilen kan bli grinig med fel tändstift. ska till volvo kl 7på morgonen och handla lite så jag återkommer med info imorgon.


724 Inlägg
21 juli 2009
Trådstartare
#56
Nu bytte jag tändstift till volvo org. och tändkabeln som går till tändspolen och nu verkar bilen funka bra dock så får ja inget jämnt ladd då min 3:a är slut så det blir 2:an till 4:arn men den laddar på bra nu inget hack när jag laddar på 2:an...tro dock jag har jag skruvat ner wg för mycket.(4 varav) ska skruva upp den 2 varv.
Inget hack på 3:an heller men den kan jag bara lägga i ca 40km/h.
Så jag tror problemet är år borta nu och inga felkoder.


724 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
#57
problemet kvarstår sad nästa blir att mäta upp bränsletrycket och kolla om det är ok.
konstigt bara att efter jag bytt den jag skrev på föra inlägget funkade bilen bra men det kom tillbaka.
även skall rotor och fördelare köpas utifall bara.
sen blir det bränslepump och tändspole...någon som har ett x-tra jobb att erbjud smile


424 Inlägg
22 juli 2009
#58
volvo-racer skrev:
problemet kvarstår sad nästa blir att mäta upp bränsletrycket och kolla om det är ok.
konstigt bara att efter jag bytt den jag skrev på föra inlägget funkade bilen bra men det kom tillbaka.
även skall rotor och fördelare köpas utifall bara.
sen blir det bränslepump och tändspole...någon som har ett x-tra jobb att erbjud smile

Har du skaffat dig en mätare och kolla hur mycket bilen laddar????????

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

724 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
#59
joliba_01 skrev:
volvo-racer skrev:
problemet kvarstår sad nästa blir att mäta upp bränsletrycket och kolla om det är ok.
konstigt bara att efter jag bytt den jag skrev på föra inlägget funkade bilen bra men det kom tillbaka.
även skall rotor och fördelare köpas utifall bara.
sen blir det bränslepump och tändspole...någon som har ett x-tra jobb att erbjud smile

Har du skaffat dig en mätare och kolla hur mycket bilen laddar????????

Nej inte än men ska testa tändspolen...laddet ligger nu stabilt på org. mätaren men lixsom hackar när man laddar fullt.


55 Inlägg
23 juli 2009
#60
blir mycket kostnader är det inte bättre o lämna in bilen på någon vekstad lagar de inte felet ingen kostnad big_smile heheh du verkar ju vara upp i nästan 5000 kr



Sök