Volvo 855 t5r hackar när laddet nästan är på max??

volvo-racer
23 juli 2009 · 724 Inlägg

Edox skrev:
blir mycket kostnader är det inte bättre o lämna in bilen på någon vekstad lagar de inte felet ingen kostnad big_smile heheh du verkar ju vara upp i nästan 5000 kr

7500kr för vara exakt..dom tar ju betalt för felsök..men det är ju alltid bra med nya delar dock....

joliba_01
23 juli 2009 · 424 Inlägg

volvo-racer skrev:

joliba_01 skrev:

volvo-racer skrev:
problemet kvarstår sad nästa blir att mäta upp bränsletrycket och kolla om det är ok.
konstigt bara att efter jag bytt den jag skrev på föra inlägget funkade bilen bra men det kom tillbaka.
även skall rotor och fördelare köpas utifall bara.
sen blir det bränslepump och tändspole...någon som har ett x-tra jobb att erbjud smile

Har du skaffat dig en mätare och kolla hur mycket bilen laddar????????

Nej inte än men ska testa tändspolen...laddet ligger nu stabilt på org. mätaren men lixsom hackar när man laddar fullt.

Jo men de kan ju vara så att den fortfarande laddar för mycket att knack senorna säger ifrån ?!

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
volvo-racer
24 juli 2009 · 724 Inlägg

joliba_01 skrev:

volvo-racer skrev:

joliba_01 skrev:
Har du skaffat dig en mätare och kolla hur mycket bilen laddar????????

Nej inte än men ska testa tändspolen...laddet ligger nu stabilt på org. mätaren men lixsom hackar när man laddar fullt.

Jo men de kan ju vara så att den fortfarande laddar för mycket att knack senorna säger ifrån ?!

Men den slog ifrån när jag körde på grundladd också(utan MV)....så det kan ju inte va att den laddar för mycket..

Igår hård körde jag bilen lite och när man ska köra om på tex 4:an så gasar man och laddet kommer...ca 1 cm in på vit markeringen på mätaren klipper den , har dock märkt att om man seg gasar då händer det inte. men inte trycka "plattan i mattan" då klipper den...känns som liksom all kraft försvinner och sedan kommer tillbaka osv...till man är uppe i max varv.

Senast redigerat av volvo-racer (24 juli 2009)

volvo-racer
24 juli 2009 · 724 Inlägg

Köper fördelare och rotor snart och ska byta så det blir en "update" senare idag. 590kr på volvo.

volvo-racer
24 juli 2009 · 724 Inlägg

Bilen gick lite bättre men problemet kvarstår...kanske att den laddar förmycket då...ska testa igen att dra ut MV och köra på grundladdet...
dock va rotor och fördelaren sönderbränd..så det va inget dåligt köp iaf

volvo-racer
24 juli 2009 · 724 Inlägg

Fast jag kopplade ut MV så tappar de orken på laddet.....blir tokig snart...kan det ha når med "dumpen" att göra??...då det är lite oljigt där så kanske det blir når fel så den släpper ut all luft eller nåt???.

Ska föröka beskriva detta så bra som möjligt nu.

När jag gasar på så laddar bilen på och sen känner man att nåt händer typ att allt ladda försvinner men ladd mätaren ligger stadigt kvar, svajar inte eller nåt sånt. sen känner man när man varvar ur den att laddet kommer tillbaka och sedan försvinner osv till man måste växla..fast det är inte så att bilen går segt eller nåt sånt bara att allt försvinner i micro sekunder...
Om man växlar ner från 5:an till 4:an och ska stämpla fullt så känns det ännu värre men om man "seg laddar" så funkar det bra....
Det jag har kvar att byta nu är bränlsepumpen och tändspolen....alt turbon..fast den glappar inte!

volvo-racer
24 juli 2009 · 724 Inlägg

volvo-racer skrev:
Fast jag kopplade ut MV så tappar de orken på laddet.....blir tokig snart...kan det ha når med "dumpen" att göra??...då det är lite oljigt där så kanske det blir når fel så den släpper ut all luft eller nåt???.

Ska föröka beskriva detta så bra som möjligt nu.

När jag gasar på så laddar bilen på och sen känner man att nåt händer typ att allt ladda försvinner men ladd mätaren ligger stadigt kvar, svajar inte eller nåt sånt. sen känner man när man varvar ur den att laddet kommer tillbaka och sedan försvinner osv till man måste växla..fast det är inte så att bilen går segt eller nåt sånt bara att allt försvinner i micro sekunder...
Om man växlar ner från 5:an till 4:an och ska stämpla fullt så känns det ännu värre men om man "seg laddar" så funkar det bra....
Det jag har kvar att byta nu är bränlsepumpen och tändspolen....alt turbon..fast den glappar inte!

Alt låna en annan styrbox och kolla om det är nåt med den??

joliba_01
24 juli 2009 · 424 Inlägg

volvo-racer skrev:
Fast jag kopplade ut MV så tappar de orken på laddet.....blir tokig snart...kan det ha når med "dumpen" att göra??...då det är lite oljigt där så kanske det blir når fel så den släpper ut all luft eller nåt???.

Ska föröka beskriva detta så bra som möjligt nu.

När jag gasar på så laddar bilen på och sen känner man att nåt händer typ att allt ladda försvinner men ladd mätaren ligger stadigt kvar, svajar inte eller nåt sånt. sen känner man när man varvar ur den att laddet kommer tillbaka och sedan försvinner osv till man måste växla..fast det är inte så att bilen går segt eller nåt sånt bara att allt försvinner i micro sekunder...
Om man växlar ner från 5:an till 4:an och ska stämpla fullt så känns det ännu värre men om man "seg laddar" så funkar det bra....
Det jag har kvar att byta nu är bränlsepumpen och tändspolen....alt turbon..fast den glappar inte!

börjar bli lite dyrt detta va?

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
volvo-racer
24 juli 2009 · 724 Inlägg

joliba_01 skrev:

volvo-racer skrev:
Fast jag kopplade ut MV så tappar de orken på laddet.....blir tokig snart...kan det ha når med "dumpen" att göra??...då det är lite oljigt där så kanske det blir når fel så den släpper ut all luft eller nåt???.

Ska föröka beskriva detta så bra som möjligt nu.

När jag gasar på så laddar bilen på och sen känner man att nåt händer typ att allt ladda försvinner men ladd mätaren ligger stadigt kvar, svajar inte eller nåt sånt. sen känner man när man varvar ur den att laddet kommer tillbaka och sedan försvinner osv till man måste växla..fast det är inte så att bilen går segt eller nåt sånt bara att allt försvinner i micro sekunder...
Om man växlar ner från 5:an till 4:an och ska stämpla fullt så känns det ännu värre men om man "seg laddar" så funkar det bra....
Det jag har kvar att byta nu är bränlsepumpen och tändspolen....alt turbon..fast den glappar inte!

börjar bli lite dyrt detta va?

Det menar du inte sad....runt 8000kr nu:O

joliba_01
24 juli 2009 · 424 Inlägg

volvo-racer skrev:

joliba_01 skrev:

volvo-racer skrev:
Fast jag kopplade ut MV så tappar de orken på laddet.....blir tokig snart...kan det ha når med "dumpen" att göra??...då det är lite oljigt där så kanske det blir når fel så den släpper ut all luft eller nåt???.

Ska föröka beskriva detta så bra som möjligt nu.

När jag gasar på så laddar bilen på och sen känner man att nåt händer typ att allt ladda försvinner men ladd mätaren ligger stadigt kvar, svajar inte eller nåt sånt. sen känner man när man varvar ur den att laddet kommer tillbaka och sedan försvinner osv till man måste växla..fast det är inte så att bilen går segt eller nåt sånt bara att allt försvinner i micro sekunder...
Om man växlar ner från 5:an till 4:an och ska stämpla fullt så känns det ännu värre men om man "seg laddar" så funkar det bra....
Det jag har kvar att byta nu är bränlsepumpen och tändspolen....alt turbon..fast den glappar inte!

börjar bli lite dyrt detta va?

Det menar du inte sad....runt 8000kr nu:O

fy fan, jag renoverade min motorn för det priset! Visst nu var allt taget genom farsans filma big_smile lite billigare smile

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
volvo-racer
24 juli 2009 · 724 Inlägg

joliba_01 skrev:

volvo-racer skrev:

joliba_01 skrev:

börjar bli lite dyrt detta va?

Det menar du inte sad....runt 8000kr nu:O

fy fan, jag renoverade min motorn för det priset! Visst nu var allt taget genom farsans filma big_smile lite billigare smile

Det är nice att få det för det priset..ska testa om det är WG som är dålig imorr..testa att dra slangen till WG...riskabelt=ja men då utesluter/hittar felet. Om det skulle vara WG som va dålig skulle man då inte kunna köpa en Pysventil??..för dom släpper ju inte igenom någon tjuv luft...eller är jag ute och cyklar?

ZonaX Svetsare
24 juli 2009 · 3 150 Inlägg

volvo-racer skrev:

joliba_01 skrev:

volvo-racer skrev:
Det menar du inte sad....runt 8000kr nu:O

fy fan, jag renoverade min motorn för det priset! Visst nu var allt taget genom farsans filma big_smile lite billigare smile

Det är nice att få det för det priset..ska testa om det är WG som är dålig imorr..testa att dra slangen till WG...riskabelt=ja men då utesluter/hittar felet. Om det skulle vara WG som va dålig skulle man då inte kunna köpa en Pysventil??..för dom släpper ju inte igenom någon tjuv luft...eller är jag ute och cyklar?

Lite "tjuvluft" släpper dom igenom, då du justerar en "nål" inuti.  Vill du inte detta ska du titta närmare på en "Dawes Device" som inte styrs med nål utan av kula och fjäder - den är antingen öppen eller stängd. En pysventil kan vara mitt imellan och då släppa "tjuvluft".



Ps. Vet inte om det va detta du tänkte på?!

Senast redigerat av ZonaX (24 juli 2009)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
volvo-racer
25 juli 2009 · 724 Inlägg

ZonaX skrev:

volvo-racer skrev:

joliba_01 skrev:

fy fan, jag renoverade min motorn för det priset! Visst nu var allt taget genom farsans filma big_smile lite billigare smile

Det är nice att få det för det priset..ska testa om det är WG som är dålig imorr..testa att dra slangen till WG...riskabelt=ja men då utesluter/hittar felet. Om det skulle vara WG som va dålig skulle man då inte kunna köpa en Pysventil??..för dom släpper ju inte igenom någon tjuv luft...eller är jag ute och cyklar?

Lite "tjuvluft" släpper dom igenom, då du justerar en "nål" inuti.  Vill du inte detta ska du titta närmare på en "Dawes Device" som inte styrs med nål utan av kula och fjäder - den är antingen öppen eller stängd. En pysventil kan vara mitt imellan och då släppa "tjuvluft".



Ps. Vet inte om det va detta du tänkte på?!

Så om nu WG är dålig då kan man alltså sätta på en sådan istället för att köpa ny WG??

joliba_01
25 juli 2009 · 424 Inlägg

volvo-racer skrev:

ZonaX skrev:

volvo-racer skrev:

Det är nice att få det för det priset..ska testa om det är WG som är dålig imorr..testa att dra slangen till WG...riskabelt=ja men då utesluter/hittar felet. Om det skulle vara WG som va dålig skulle man då inte kunna köpa en Pysventil??..för dom släpper ju inte igenom någon tjuv luft...eller är jag ute och cyklar?

Lite "tjuvluft" släpper dom igenom, då du justerar en "nål" inuti.  Vill du inte detta ska du titta närmare på en "Dawes Device" som inte styrs med nål utan av kula och fjäder - den är antingen öppen eller stängd. En pysventil kan vara mitt imellan och då släppa "tjuvluft".



Ps. Vet inte om det va detta du tänkte på?!

Så om nu WG är dålig då kan man alltså sätta på en sådan istället för att köpa ny WG??

Nä, dom där grejerna pysventil, dawes device ersätter MV inte WG! tror inte att din tryckklocka är trasig! Du har väl inte svajigt ladd eller sent? bara att han knäpper ifrån en millisekund och kommer tillbaka på fullt ladd?

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
volvo-racer
25 juli 2009 · 724 Inlägg

joliba_01 skrev:

volvo-racer skrev:

ZonaX skrev:

Lite "tjuvluft" släpper dom igenom, då du justerar en "nål" inuti.  Vill du inte detta ska du titta närmare på en "Dawes Device" som inte styrs med nål utan av kula och fjäder - den är antingen öppen eller stängd. En pysventil kan vara mitt imellan och då släppa "tjuvluft".



Ps. Vet inte om det va detta du tänkte på?!

Så om nu WG är dålig då kan man alltså sätta på en sådan istället för att köpa ny WG??

Nä, dom där grejerna pysventil, dawes device ersätter MV inte WG! tror inte att din tryckklocka är trasig! Du har väl inte svajigt ladd eller sent? bara att han knäpper ifrån en millisekund och kommer tillbaka på fullt ladd?

Stämmer bra..han laddar som han ska sen knäpper ifrån.

joliba_01
25 juli 2009 · 424 Inlägg

Alltså vilka delar har du bytt på bilen nu? orkade inte läsa igenom hela en gång till tongue

Har du haft av knacksensorna och gjort rent dom? ev kontakterna som går till domm kan vara mycket skit och gammal olja där nere!

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
Crille88
25 juli 2009 · 1 353 Inlägg

nu har ja inte läst mer än 1;a sidan i tråden. men även om du byter tändstift o kablar osv så kolla även så stiften har samma avstånd.. ta ut o banka ihop till 0,6mm så ska de gå bättre.. sen kan de va fler saker som strular förstås men både ja o kompisen hade problem med att de ryckte lite o efter kontrollmätning o justering så gick båda rent..

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
volvo-racer
25 juli 2009 · 724 Inlägg

joliba_01 skrev:
Alltså vilka delar har du bytt på bilen nu? orkade inte läsa igenom hela en gång till tongue

Har du haft av knacksensorna och gjort rent dom? ev kontakterna som går till domm kan vara mycket skit och gammal olja där nere!

Bränslefilter
luftfilter
tändstift
tändkablar
rotor
fördalren
kabeln till tändspolen
LMM.

har inte kollat kanck.s. får se till att göra det.

Sen får jag kontrollera tändstiftens avstånd också..

volvo-racer
25 juli 2009 · 724 Inlägg

TurbOla skrev:
Har du originaldump?
Membranet i dumpen kan vara kasst.

Kan man rengör det på nåt sätt eller är det att köpa nytt som gäller??

volvo-racer
26 juli 2009 · 724 Inlägg

Läste nåt om att kolknastret kan ställa till med lite konstigheter också...då det luktar lite bensins när ja startar på morgonen plus att den är lie svår svår startad typ som att den skulle dra tjuvluft eller liknade...men jag har gått igenom alla luftslangar...dock inte med start gas..
Sen har ja märkt att ja har en lite läcka i downpipen vid flänsen...

Senast redigerat av volvo-racer (26 juli 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang