Betala dubbelt i försäkring bara för man är ung...

tezzzy
17 juli 2009 · 54 Inlägg

Visst det är vi unga som sägs vara farligast på gatorna det är därför försäkringen är dyrare för oss under 26 år (har jag för mig ålder är?)
Men kan dem verkligen ta mer än dubbelt för samma bil?
Min bror har en Mazda 3 och betalar 233:-/mån och när jag kollade upp hur mycket jag skulle få betala för bilen skulle jag få betala ca 1300:-

Den bilen jag ska köpa "Toyota MR2" kostar  3 304 kr/mån för bara försäkring... Sjukt ändå.. Men visst sånna är reglerna men att ta så mycket mer betalt är rena rånet för oss unga..

Senast redigerat av tezzzy (17 juli 2009)

discokapten Kapten på disco!
17 juli 2009 · 1 729 Inlägg

I sverige får man inte neka någon en bilförsäkring, då tar dom så mycket dom bara kan av "riskgrupper", vilket jag anser är helt rätt, vi kostar helt enkelt mer för försäkringsbolagen, hade alla skött sig så hade premien gått ner, svårare än så är det inte.

Sen är det upp till var och en också, vilken bil man vill och hur mycket det är värt att betala för försäkringen, Jettan ger jag 150:- i månaden för, turbo saaben jag hade förut så gav jag 5-600 i månaden.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Niklas1987 NO
17 juli 2009 · 2 182 Inlägg

Det bereor även på var man bor, vart man parkerar bilen, hur långt man kör etc etc.

Betalar själv bara 4000:- om året i halvförsäkring på Cadillacen å då står bilen på mig (22år)

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
lillproppen
17 juli 2009 · 58 Inlägg

Visst kan man tycka de e så. MEN, med tanke på hur skadesiffrorna ser ut e det inte så konstigt. Hade "ungdomarna" bara haft halvförsäkring hade dom kanske kört på ett annat sätt. Men visst, det e vansinigt mycket pengar att betala. Sen att man bor i Gtb hjälper väl inte på heller. Har du kollat vad det skulle kosta om "brevlådan" stått någon annan plats?

Livet e för kort för att planera för framtiden, lev livet nu
Vauxhall Formula "The Mean Green Bean" (1998)
volvo855t5r
17 juli 2009 · 217 Inlägg

Ikke klage på forsikring her i Sverige, med tanke på prisene i Danmark og Norge.
Sverige er ett elderado når det kommer til bil og utgifter.I Norge er det veibommer for hver 5meter,dyr forsikring osv, samt i Danmark er det jo rene ville vesten, grøsser når jeg tenker på Danmark, hadde en mazdta 323 sedan 1,6 -1998mod og betalte over 10tusen i året på den bare i forsikring og jeg er 28år og kunne dokumentere flere års skadefri kjøring.Jeg har bodd i Norge, Danmark og nå i Sverige å her er det beste landet i skandinavia når det kommer til bil og hva den koster i året,. (regnet på: bil kjøp+forsikring+veiskatt+reprasjoner og reservedeler , samt drivstoff)

Ser mange klager her i Sverige på at bil er dyrt, ja klart det koster, men ikke vis du samenligner med andre land smile

MVH

Volkswagen Tiguan "R-line" (2012)
joakim89
17 juli 2009 · 1 265 Inlägg

Har aldrig haft en enda försäkring på mig själv alltid morsans eller farsans.
kostar bara en tredjedel eller en fjärde del så ni kan ju lista ut varför

mulleina
17 juli 2009 · 715 Inlägg

joakim89 skrev:
Har aldrig haft en enda försäkring på mig själv alltid morsans eller farsans.
kostar bara en tredjedel eller en fjärde del så ni kan ju lista ut varför

Det finns ju nackdelar för det också, om vi säger att du är 25 när du börjar betala sjäv så har inte du tjänat in en enda bonus medans vi andra som är 25 har bonusar i 6år (om vi nu inte krockat)

Mangisen
17 juli 2009 · 1 034 Inlägg

joakim89 skrev:
Har aldrig haft en enda försäkring på mig själv alltid morsans eller farsans.
kostar bara en tredjedel eller en fjärde del så ni kan ju lista ut varför

Det är när du krockar som det blir problem, de kan i värsta fall neka dig ersättning helt om de kommer på dig.. Hänt en polare och sedan har hans bilar alltid stått på honom själv

Betalar själv 6500 om året i helförsäkring på saaben (27 år)..
Hade jag inte haft råd å betala så hade jag ju inte köpt turbo modell

Senast redigerat av Mange__ (17 juli 2009)

Thorssa
17 juli 2009 ·

Premierna sjunker dock ganska snabbt. När jag köpte min 323i E36 vid 18 års ålder ville de ha 30000-35000 per år för en helförsäkring. Idag, 6 år senare betalar jag 10500 för en helförsäkring på en R32.

Mortalis VW-nörd?
17 juli 2009 · 4 332 Inlägg

Konstigt när man läser om idiotbonnar som surfar på taken på sina 240s och sladdar ner i sjöar genom isen på vintern..tackar dessa typer bl.a. tongue

25 år blir premierna lägre.
De här med "bygga bonus" stämmer inte riktigt...att ha haft körkort x antal år gör att din bonus sjunker, min har sjunkit för varje år jag haft körkort, trots att ingen bil nånsin stått på mig (kollat efter varje år av nyfikenhet för detta).
Och efter 25 så sjunker den mer för då passerar man riskgruppen 18-24...
Morsan t.ex. fick helt plötsligt samma bonusklass som pappa när de avskaffade de här bonussamlandet, som uppenbarligen folk tror finns kvar.
Snacka om att slöa bort pengar i onödan

joakim89
17 juli 2009 · 1 265 Inlägg

mulleina skrev:

joakim89 skrev:
Har aldrig haft en enda försäkring på mig själv alltid morsans eller farsans.
kostar bara en tredjedel eller en fjärde del så ni kan ju lista ut varför

Det finns ju nackdelar för det också, om vi säger att du är 25 när du börjar betala sjäv så har inte du tjänat in en enda bonus medans vi andra som är 25 har bonusar i 6år (om vi nu inte krockat)

Tydligen har dom slutat med bonus enligt va jag hört av försäkringsbolag.


Mange__ skrev:

joakim89 skrev:
Har aldrig haft en enda försäkring på mig själv alltid morsans eller farsans.
kostar bara en tredjedel eller en fjärde del så ni kan ju lista ut varför

Det är när du krockar som det blir problem, de kan i värsta fall neka dig ersättning helt om de kommer på dig.. Hänt en polare och sedan har hans bilar alltid stått på honom själv

Betalar själv 6500 om året i helförsäkring på saaben (27 år)..
Hade jag inte haft råd å betala så hade jag ju inte köpt turbo modell

Jag fick ersättning när jag krocka förra sommaren iofs morsans bil.
har man mycket styling o sånt så kan ju försäkringsbolaget börja tänka.
jag kör original utseende alltid så.

Negeren
17 juli 2009 · 7 Inlägg

Danmark er det dyreste land i Norden at eje bil. Registreringsafgifter?

Volvo C30 i Sverige, knap 200.000,-. svenske kroner.

I Danmark, 450.000,-. DANSKE kroner! :o



Og forsikringer er også dyrere sad


Sverige er et dejligt land!


Edit: Typo.

Senast redigerat av Negeren (17 juli 2009)

Nothing to prove, just here to compete.
Volvo XC 70 AWD "Wäsä-vognen" (2000)
Dansken-
17 juli 2009 · 950 Inlägg

Det är väl som så mycket annat här i världen, att det är de få puckon, som förstör det för alla oss andra. Det är nog bara att vänja sig vid det, tyvärr!

JimpeBoy
18 juli 2009 · 529 Inlägg

Niklas1987 skrev:
Det bereor även på var man bor, vart man parkerar bilen, hur långt man kör etc etc.

Betalar själv bara 4000:- om året i halvförsäkring på Cadillacen å då står bilen på mig (22år)

Så mycket. Jag betalar ca 700:- i helförsäkring per år för Oldsen och den står också på mig.

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen
Memme I'am AWESOME..
18 juli 2009 · 2 783 Inlägg

Märkte själv, hondan skulle kosta mig i trafik 900/månaden om jag hade bott hemma i Malmö, nu när jag bor i Landskrona så kostar den mig 500/mån neutral

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Xtravagant 1337
18 juli 2009 · 1 343 Inlägg

emijl skrev:
Märkte själv, hondan skulle kosta mig i trafik 900/månaden om jag hade bott hemma i Malmö, nu när jag bor i Landskrona så kostar den mig 500/mån neutral

Det var lite konstigt..
får ni lov att ha något ifred i landskrona??

borde kosta 2000kr/mån i vilda västern.

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Hilmer
18 juli 2009 · 1 789 Inlägg

Det finns flera aspekter i detta, 18-24år är en riskgrupp som kostar försäkringsbolagen en massa pengar därför har dessa en högre premie för att täcka upp kostnaderna.
Ni som då klagar på en hög premie och som då istället väljer att ha bilen på föräldrar osv gör att dom som är ärliga får bekosta ert fusk och en ännu högre premie, alltså... hade fler varit ärliga hade man iaf i teorin kunnat sänka premierna.
Att ha bilen ställd på nån annan gör att man inte bygger upp ett förtroende med försäkringsbolagen genom X antal skadefria år osv och man tvingas betala en förhöjd premie för lång tid framöver.

Har man inte råd att bekosta bil och försäkring själv, ja då har man valt helt fel bil.
Problemet är väl som med allting annat att ungdomar av idag är så bortskämda...

t5henke
18 juli 2009 · 111 Inlägg

Men när man betalar 500 kr i trafikförsäkring för en golf från -85 så har det väll gått lite till överdrift?

Xtravagant 1337
18 juli 2009 · 1 343 Inlägg

t5henke skrev:
Men när man betalar 500 kr i trafikförsäkring för en golf från -85 så har det väll gått lite till överdrift?

Trafikförsäkringen kostar INGA 500kr / mån..
rätta mig om jag har fel men har för mig att trafikförsäkringen är den samma oavsett ålder på ägare??
kan ha fel på den punkten dock..

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
danne460 Das vas das das
18 juli 2009 · 179 Inlägg

min 240 glt betalar jag 3600 om året nu.
om nu jag hade varigt skriven på den hade det kostat 8200:- trafik om året.
och bilen är värd ca 8-10 tusen.

Some say, one of his legs get longer when he sees a pretty lady... and that I haven't done one of these for some time and I've forgetten to make up a second thing. All we know is, he's called the Stig.
--Richard Hammond [S12E6]
Volvo 240 glt "svarte" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang